НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ Затверджено


Скачати 1.55 Mb.
Назва НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ Затверджено
Сторінка 1/10
Дата 22.02.2016
Розмір 1.55 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ КЕРІВНИХ КАДРІВ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВ



ІСТОРІЯ

УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС

для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ

Затверджено

на засіданні кафедри

суспільних наук

Протокол № 4

від 9 грудня 2010 р.

КИЇВ – 2011

Укладач

Святненко А.В – кандидат історичних наук, доцент

Рецензенти:

Гончарук П.С. – кандидат історичних наук, професор

Дорогих Л.В. – кандидат історичних наук, професор

Казаков О.О. – кандидат історичних наук, доцент

Історія української культури: навчально-методичний комплекс для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ /уклад. А.В. Святненко; під ред проф. Путро О.І. – К. : НАКККіМ, 2011. – 96 с.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Національна культура виступає важливим чинником державо-

творення та консолідації української нації. Ефективне використання здобутків національної культури сприяє гармонізації суспільного життя, міжетнічних контактів, цивілізаційному поступу.

Історія культури посідає одне з чільних місць у системі розвитку суспільства й формування національної свідомості, оскільки економічний та соціальний розвиток неможливий без духовного прогресу, який спирається на культурну самобутність народу. Тому вивчення сутності, ролі та визначальних етапів еволюції української культури стало обов’язковим елементом освіти у вищій школі.

Предмет навчальної дисципліни – історичний розвиток української культури.

Мета вивчення дисципліни полягає в ознайомленні студентів з основними тенденціями та результатами розвитку української культури від найдавніших часів до сьогодення, визначенні її зв’язку з соціальними, політичними, цивілізаційними, побутовими, мистецькими явищами й процесами.

Завданням курсу є:

– засвоєння понять, термінів, імен та назв, що співвідносяться з культурологічним мисленням;

– виявлення історичних витоків національної культури;

– ознайомлення з етапами розвитку української культури та основними їх ознаками;

– виявлення напрямів національно-культурного відродження;

– визначення місця й ролі української культури у світовому культурному процесі.

У результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:

–- понятійно-категоріальний апарат;

– основні соціально-історичні й культурологічні напрями розвитку української культури та мистецтва;

– сутність матеріальної та духовної культури;

– роль культурних процесів у формуванні особистості й держави;

– закономірності історичного розвитку української культури.

Студенти повинні вміти:

– використовувати отримані знання для аналізу тих чи інших явищ культури;

– орієнтуватися в соціально-історичних й культурологічних напрямах розвитку української культури та мистецтва;

– орієнтуватися в сучасних культурних тенденціях;

– оперувати ціннісними і критичними оцінками у культурній і професійній діяльності;

– формувати особисту творчу уяву та культуру мислення.

Нормативна навчальна дисципліна “Історія української культури” є складовою циклу професійної підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня “Бакалавр”. Вивчення дисципліни передбачено в обсязі 72 годин, у тому числі: 26 годин – лекційні заняття; 10 – семінарські; 36 годин – самостійна робота студентів і завершується екзаменом.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

для студентів денної та заочної форм навчання

з/п

Назва теми

Кількість годин

Форма

контролю

Денне відділення

Заочне

Усього

У т.ч.:

Усього

У т.ч.:

Лекцій

семін.

СРС

лекцій

семін.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1

Теоретичні основи вивчення історії української культури

4

2




2

0,5

0,5




Опиту- вання

2

Витоки української культури

6

2




4

0,5

0,5







3

Культура Київської Русі

8

2

2

4

1

0,5

0,5

Опитування

4

Культура Галицько-Волинського князівства

4

2




2

1

0,5

0,5

Опитування

5

Культура України в XIV – першій половині XVII століть

8

2

2

4

1

1




Тестування

6

Українська культура часів козацько-гетьманської держави (середина XVII – кінець XVIII століть)

10

4

2

4

2

1

1

Опитування

7

Українське національно-культур-не відродження (кінець XVIII – початок XX століть)

10

4

2

4

2

1

1

Тестування

8

Розвиток української культури в період визвольних змагань (1917–1920 рр.).

4

2




2

1

1




Опитування

9

Культура українських земель у 20-х роках XX століття

6

2

2

2

2

1

1

Опитування

10

Українська культура кінця 30-80-х років XX століття

6

2




4

0,5

0,5




Опитування

11

Національно-державне відроджен-ня та розвиток культури України в сучасних умовах

6

2




4

0,5

0,5




Тестування




Усього

72

26

10

36

12

8

4

Екзамен

ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ

Тема 1. Теоретичні основи вивчення

історії української культури

Визначення поняття “культура”. Матеріальна й духовна культура. Взаємозв’язок культури з іншими сферами людської діяльності та їх взаємовплив. Функції культури: пізнавальна, інформативна, комунікативна, регулятивна, аксіологічна (оціночна), виховна, світоглядна. Культура та цивілізація. Співвідношення культур. Категорія “українська культура як цілісна система”.

Проблема критеріїв періодизації історії української культури. Періодизація історії української культури. Історіографія досліджень української культури: етапи та сучасний стан.

Питання для самоконтролю

  1. Поясніть поняття “національна культура”.

  2. Визначте періоди в розвитку української культури.

  3. Яку роль відіграє духовна культура в суспільному житті?

  4. Які критерії визначення культурних епох?

  5. Які культурні епохи ви знаєте?

  6. У чому полягає суть співвідношення понять “цивілізація” і “культура“?

Література: 3, 16, 17, 24, 26, 52, 106, 120, 144, 159, 178, 181

Тема 2. Витоки української культури

Періодизація первісної культури. Старокам'яна доба (палеоліт). Найдавніші палеолітичні поселення. Мізинська культура. Культурні досягнення населення епохи мезоліту. Новокам'яна доба (неоліт). Трипільська культура. Соціальна еволюція трипільських племен. Причини виникнення й розвитку трипільських протоміст. Розвиток матеріальної культури трипільських племен. Духовна культура трипільців. Мистецтво. Вік міді (енеоліт) (IV–ІІІ тис. до н. е.). та бронзи (ІІ – початок I тис. до н.е.). Ямна та катакомбна культури.

Кочові племена та їхня роль у формуванні української культури. Залізний вік на території України. Культурні досягнення кіммерійців. Скіфи в давній українській культурі. Етнічна належність скіфів. Пантеон богів. Кургани Солоха, Товста Могила, Чортомлик, Гайманова могила. “Звіриний стиль”. Виникнення міст. Неаполь Скіфський. Сармати на території Північного Причорномор’я.

Античні колонії Північного Причорноморя. Грецька колонізація та виникнення колоній у Північному Причорномор’ї. Центри, етапи й характер колонізації. Зони античної колонізації: Південне Побужжя, Подністров’я, Керченський півострів, Південно-Західний берег Криму. Духовна культура античних колоній. Особливості розвитку мистецтва: архітектура, живопис, скульптура. Театр в колоніях. Значення грецьких колоній у формуванні культури тубільного населення Північного Причорномор’я.

Культура східних слов’ян. Перші згадки про слов’ян у письмових джерелах. Венеди, склавини, анти. Антський союз племен. Зарубинецька (II ст. до н.е. – II ст. н.е.) та черняхівська (ІІІ – V ст. н.е.) культури. Нашестя аварів і розпад антського племінного союзу. "Повість минулих літ" про східнослов'янські племена. Побут, звичаї, світоглядні уявлення, мистецтво східних слов’ян.

Питання для самоконтролю

  1. Культура і традиції яких народів впливали на духовний світ східних слов'ян у I тис. до н.е.?

  2. Які основні етапи розвитку старослов'янської культури?

  3. У чому полягає особливість культури скіфської доби?

  4. Які основні характеристики трипільської культури?

  5. Який характер релігійних вірувань стародавніх слов’ян?

  6. Які причини виникнення релігії, мистецтва в первісному суспільстві?

  7. У чому полягають особливості первісного мистецтва?

Література: 8, 16, 21, 27, 37, 45, 65, 83, 99, 103, 117, 152, 167

Тема 3. Культура Київської Русі

Історичні умови розвитку культури доби Київської Русі. Походження етноніму “Русь”. Розвиток міст, торгівлі, ремесла, землеробства як умови формування давньоруської культури. Взаємозв'язок давньоруської культури з культурою Візантії та інших народів.

Запровадження християнства на Русі та його роль у розвитку культури. Феномен двовір’я в українській культурі. Церковні структури в києворуському суспільстві. Виникнення монастирів. Розвиток писемності та освіти в Київській Русі. Проблема протокириличної писемності у слов’ян (графіті Софійського собору). Церковнослав'янська та давньоруська мови. Система початкової та вищої освіти в Київській Русі. Перші пам’ятки писемності: “Остромирове євангеліє”, “Ізборник” Святослава.

Розвиток книжної справи. Перші бібліотеки на Русі. Перекладна та оригінальна література. Релігійний та світський компоненти в оригінальній руській літературі. “Слово про закон і благодать” митрополита Іларіона. “Повчання дітям” Володимира Мономаха як приклад мемуарної прози. Виникнення белетристичного жанру (“Моління Даниїла Заточника”). Вітчизняна агіографія: “Києво-Печерський патерик”. Літописання як вітчизняний жанр літератури. “Повість минулих літ”.

Наукові знання в Київській Русі. Прикладний характер розвитку наукових знань. Спадщина античної натурфілософії. Візантійська шлях поширення творів Піфагора, Сократа, Платона, Філона, Демокрита, Аристотеля, Епікура; натурфілософські твори християнських авторів (Іоанна Дамаскина, Георгія Писида, Козьми Індикоплова). Розвиток природничих наук: математика, фізика, хімія, астрономія, географія, медицина. “Руська правда” як пам’ятка давньоруського звичаєвого права. Церковні устави та їх місце в законодавчій системі Київської Русі.

Розвиток мистецтва в Київській Русі. Архітектура та містобудування. Особливості районування руських міст. Сакральна архітектура Київської Русі. Особливості давньоруського малярства. Фрески, мозаїки, іконопис. Розквіт декоративно-прикладного мистецтва. Ювелірне мистецтво. Народне світосприйняття, його відображення в пам’ятках народної мудрості – обрядова поезія, прислів’я, заговори, народні пісні, легенди, билинний епос. Гуманістичні ідеали як основний зміст усної народної творчості. Скоморохи. Церковний спів. Історичне значення культури Київської Русі. Монголо-татарська навала та її наслідки для культурного розвитку Русі.

Питання для самоконтролю

  1. Культура яких середньовічних країн мала значний вплив на давньоруську культуру?

  2. Назвіть видатних діячів культури Київської Русі.

  3. Хто започаткував шкільну освіту в Київській Русі?

  4. Хто був носієм музично-театрального мистецтва в Київській Русі?

  5. Які види музичних інструментів використовувалися у княжу добу?

  6. Які ви знаєте провідні жанри оригінальної літератури Київської Русі?

  7. Які пам’ятки архітектури збереглися в Україні від часів Київської Русі?

  8. Який вплив справило християнство на процеси розвитку культури Київської Русі?

Література: 1, 6, 8, 12, 16, 17, 27, 162

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Схожі:

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ Затверджено
України: навчально-методичний комплекс для студентів усіх спеціальностей НАКККіМ /уклад. П. С. Гончарук, О.І. Путро, А. В. Святненко....
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліні "ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБЮНИЦТВА"...
Навчально-методичний комплекс з дисципліні "Організація виробництва" для студентів IV курсу заочної форм навчання / Укл., доцент...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліни “Облік в бюджетних установах...
Навчально-методичний комплекс з дисципліни “Бухгалтерський облік і прийняття рішень у бюджетних організаціях” для студентів V курсу...
Західнодонбаський інститут економіки і управління Кафедра економіки...
Навчально-методичний комплекс з дисципліні "Основи регіональної промисловості" для студентів IV курсу заочної форм навчання / Укл...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з курсу «КРИМІНОЛОГІЯ» для студентів...
Навчально-методичний комплекс з курсу «Кримінологія» для студентів юридичного факультету
Навчально-методичний КОМПЛЕКС з дисципліни "ОБЛІК У БАНКАХ" для студентів...
Навчально-методичний комплекс з дисципліни "Облік у банках " / Укл к е н., доц І. В. Вишнякова. Павлоград, 2008
Навчально-методичний КОМПЛЕКС з дисципліни "БАНКІВСЬКІ ОПЕРАЦІЇ"...
Навчально-методичний комплекс з дисципліни "Банківські операції" для студентів денної, вечірньої та заочної форм навчання / Укл к...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ для студентів усіх спеціальностей...
Політологія. Суб`єкти політики та способи політичної діяльності [Текст]: Методичні рекомендації до вивчення розділу для студентів...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліни “ СТАТИСТИКА” для студентів...
Навчально-методичний комплекс з дисципліни “Cтатистика” для студентів 2 курсу заочної форми навчання (Укл ст викладач кафедри прикладної...
Навчально-методичний комплекс для студентів магістратури Київ
Рекомендовано до друку навчально-методичною радою Національної академії прокуратури України (протокол № від 2012 року)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка