«ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені К. Д. УШИНСЬКОГО»


Скачати 5.82 Mb.
Назва «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені К. Д. УШИНСЬКОГО»
Сторінка 1/43
Дата 21.11.2013
Розмір 5.82 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   43


Державний заклад

«ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені К. Д. УШИНСЬКОГО»

На правах рукопису


Ал Дафар Абд Ал Барі М.Мадхі
Удк: 159.92+172.42+378.169.14

Психологічні особливості розвитку образу світу

у студентів іраку та україни


19.00.07 – педагогічна та вікова психологія

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук


Науковий керівник

Симоненко Світлана Миколаївна доктор психологічних наук,

професор

Одеса–2011
ЗМІСТ

ВСТУП…………………….…………………………………………………….....4

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ вивчення РОЗВИТКУ ОБРАЗУ СВІТУ У СТУДЕНТської молоді…………..…… 11

1.1. Психологічна природа і специфіка категорії «образ світу» в сучасній психологічній науці …………………………………………………………......11

1.2. Фактори, які впливають на розвиток образу світу у студентської молоді.....................................................................................................................29 1.3. Психологічні особливості розвитку образу світу в юнацькому віці ……37

Висновки до першого розділу……………..........................................................46

РОЗДІЛ 2. Емпіричне дослідження розвитку образу світу у студентів Іраку та України ……………………………………………49

2.1. Організація, етапи та методика емпіричного дослідження…....................49

2.2. Аналіз результатів дослідження змістового компонента візуального образу світу в юнацькому віці………………………………………………….59

2.2.1. Аналіз результатів дослідження змістового компоненту візуального образу світу у студентів України ………………………………...……….……59

2.2.2. Аналіз результатів дослідження змістового компоненту візуального образу світу у студентів Іраку.............................................................................87

2.3. Аналіз результатів дослідження семантики візуального образу в юнацькому віці ……………………………………………………………..…..106

2.3.1 Аналіз результатів дослідження семантики візуального образу світу у студентів України ……………………………………………………………..106

2.3.2. Аналіз результатів дослідження семантики візуального образу світу у студентів Іраку ………………………………………………………………....114

2.3.3.Порівняльний аналіз суб'єктивної семантики кольору у студентів Іраку та України ………………………………………………………………………123

2.4. Аналіз результатів дослідження вербальної складової образу світу у юнацькому віці………………………………………………………………….127

2.4.1. Аналіз результатів дослідження вербальної складової образу світу у студентів України ……………………………………………….……………..127

2.4.2. Аналіз результатів дослідження вербальної складової образу світу у студентів Іраку.....................................................................................................132

2.5. Аналіз результатів дослідження операціонального компоненту розвитку візуального образу світу в юнацькому віці ………………………………….137

2.5.1. Аналіз результатів дослідження операціонального компоненту візуального образу світу у студентів України……………………………….137

2.5.2. Аналіз результатів дослідження операціонального компоненту візуального образу світу у студентів Іраку......................................................142

2.6. Порівняльний аналіз особливостей образу світу у студентів України та Іраку……………………………………………………..………………………148

Висновки до другого розділу.............................................................................170

РОЗДІЛ 3. Програма психологічного тренінгу толерантного сприйняття «Єдиний світ» для студентів в полікультурному середовищі ……………………………………...176

3.1. Толерантне сприйняття та особливості його розвитку у студентської молоді в полікультурному середовищі..............................................................176

3.2. Мета, завдання та принципи організації тренінгу з розвитку толерантного сприйняття у студентів в полікультурному середовищі.................................182

3.3. Психологічний аналіз результатів апробації тренінгу з розвитку толерантного сприйняття ...................................................................................185

Висновки до третього розділу ..........................................................................190

ВИСНОВКИ........................................................................................................192

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ....................................................198

ДОДАТКИ...........................................................................................................216
ВСТУП

Актуальність проблеми. В рамках глобалізаційних процесів у світі, сучасне освітнє середовище розширюється, стає полікультурним, багато студентів з різних країн навчаються в Україні, а також українські студенти здобувають освіту за її кордонами. Це робить надзвичайно актуальною проблему діалогу різних культур у студентському середовищі, толерантного сприйняття, бо за цим – майбутнє. При взаємодії людини з реальністю утворюється особлива психологічна реальність – образ світу або картина світу. Кожне нове покоління «створює» образ світу, який дозволяє йому адекватно адаптуватися та впливати на навколишнє середовище. Саме «свій» образ світу, що включає регуляцію всієї життєдіяльності людини і відіграє визначальну роль у розвитку особистості.

Аналіз наукових джерел показав, що проблема образу світу привертає увагу багатьох дослідників та розглядається з різних позицій у працях Ю.А.Аксьонова, О.Ю. Артем`євої, Ф.Ю. Василюка, Б. М. Величковського, В.П. Зінченка, Дж. Келлі, Е.О. Климова, О. М. Леонтьєва, Д. О. Леонтьєва, В.С. Мухиної, У. Найссера, В.Ф. Петренка, В.В. Петухова, Ж. Піаже, С.М. Симоненко, А.В.Сергеєвої, С. Д. Смірнова, Л.К.Спиридонової, Ю.К.Стрєлкова, В.П.Сьоркіна, Т.М. Титаренко та інших вчених. Значний внесок у розробку підходів до опису образу світу як категоріальної структури свідомості зробили представники психосемантичного напряму (О.Ю. Артем`єва, В.Ф. Петренко, О.Г. Шмельов та інші). Зв`язок та вплив образу світу на візуально-мисленнєву діяльність досліджувався в роботах В.О.Моляко, С.М.Симоненко, Т.А.Вовнянко).

В сучасній психологічній науці образ світу розглядається як складне утворення психіки, що не лише визначає окремий акт пізнання навколишньої дійсності, а й зумовлює зміст, побудову і протікання діяльності суб`єкта в цілому. Образ світу визначається О.М.Леонтьєвим як складне багаторівневе утворення, що володіє системою значень і полем сенсу. Основна його функція - самовідображення світу. Змістовне наповнення образу світу в процесі розвитку особистості і її самосвідомості опосередковано єдиним механізмом ідентифікації і відокремлення. Уявлення про світ формується в контексті певної культури, в якій народилася і виросла людина.

Одним з основних положень концепції О.М.Леонтьєва є те, що образ світу відкривається людині через систему значень і смислів («п’яте квазівимірювання»), які матеріалізуються у вербальних і невербальних знаках і визначають його (образу світу) структуру.

Незважаючи на певну розробленість означеної проблеми в сучасній психологічній науці багато питань, пов’язаних з проблемою образу світу, залишаються відкритими. Це стосується, насамперед, проблеми залежності розвитку образу світу від багаточисельних чинників, як внутрішніх, так і зовнішнього культурного середовища, до якого належить людина.

Відзначимо, що проблема «образу світу», «картини світу» в більшій мірі розроблялася у рамках соціальної та загальної психології, недостатньо дослідженою вона є у педагогічній та віковій психології.

На нашу думку, надзвичайно актуальним та цікавим у науковому сенсі є вивчення особливостей розвитку образу світу у юнацькому віці та ранній молодості, зокрема, у студентів вищих навчальних закладів, представників різних культур, а також формування на цій основі толерантного сприйняття та взаєморозуміння в полікультурному середовищі.

Значущість і недостатня розробленність вказаних аспектів проблеми образу світу зумовили актуальність вибору теми дисертаційного дослідження «Психологічні особливості розвитку образу світу у студентів Іраку та України».

Зв'язок з науковими планами, програмами, темами. Тема дисертаційного дослідження виконана відповідно до наукової програми кафедри педагогічної та вікової психології «Формування креативної особистості майбутніх фахівців в контексті нових освітніх технологій», що входить до тематичного плану Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (номер державної реєстрації 0109U000191). Тема дисертації затверджена вченою радою Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (протокол № 9 від 28 квітня 2011 року) та закоординована Міжвідомчою радою з координації наукових досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні (протокол № 6 від 14 червня 2011 року). Автором досліджувались особливості розвитку образу світу у студентів з Іраку та України.

Мета дослідження - виявити особливості розвитку образу світу студентської молоді Іраку і України та розробити тренінгову програму толерантного сприйняття для молоді, що навчається в полікультурному середовищі.

Згідно з метою були визначені такі завдання дослідження:

1. Визначити теоретико-методологічні засади вивчення образу світу як психологічної категорії та чинників його розвитку.

2. З`ясувати особливості розвитку образу світу в юнацькому віці та ранній молодості.

3. Виявити особливості розвитку образу світу у студентів України та Іраку.

4. Розкрити візуальну та вербальну психосемантику образу світу студентів Іраку та України, спільне та відмінне.

5. Розробити та апробувати тренінгову програму розвитку толерантного сприйняття «Єдиний світ» для студентів, що навчаються в полікультурному середовищі.

Об’єкт дослідження – образ світу та його розвиток в юнацькому віці.

Предмет дослідження – особливості розвитку образу світу студентів Іраку та України.

Методологічною основою дослідження є: загальнопсихологічні положення теорії відображення у вітчизняній психологічній науці; доробок гештальтпсихології та когнітивної психології; основні принципи системного та діяльнісного підходів, розроблених у вітчизняній психологічній науці (Б. Ф. Ломов, О. М. Леонтьєв, С. Л. Рубінштейн); концепція Образу світу (О. М. Леонтьєв, О. Ю. Артем`єва, Г. А. Берулава, Б. М. Величковский, В. П. Зинченко, Є. А. Климов, В. С. Мухина, В. Ф. Петренко, В. В. Петухов, С. Д. Смирнов, Т. М.Титаренко); наукові розробки у галузі психосемантики (В. Ф. Петренко, О. Г. Шмельов, О. Ю. Артем’єва); генетична психологія (С. Д. Максименко); розробки з проблеми візуально-мисленнєвої діяльності (В. П. Зінченко, В. О. Моляко, С. М. Симоненко) та інші.

Методи дослідження: теоретичні – аналіз, узагальнення і систематизація досліджень, що містяться у наукових літературних джерелах з проблеми образу світу; емпіричні - спостереження, бесіда, інтерв’ю, психосемантичний метод, аналіз продуктів діяльності; психодіагностичне тестування, яке включало конкретні невербальні методики: проективну методику «Символ» (Л.А.Снігур), методика Трансформації візуального образу (ТВО) (С.М. Симоненко), проективну методику «Картина світу» (модифікований варіант Є. С.Романової, О. Ф. Потьомкіної), методику Колористичний семантичний диференціал (КСД) (С. М. Симоненко,Т. А. Вовнянко) – для дослідження особливостей візуальної картини світу у студентів означених країн; анкета «Що ти знаєш про Україну (Ірак)» (Ал Дафар Абд Ал Барі М. Мадхі); вербальний опитувальник «Універсальні соціальні аксіоми» (SAS) K.Leung, M.Bond (адаптація Ал Дафара Абд Ал Барі М. Мадхі) – з метою виявлення вербальної складової культурноспецифічних особливостей образу світу студентської молоді Іраку та України.

Для обробки первинних даних ми використовували методи математичної статистики: визначення середнього арифметичного, кореляційний аналіз (за критерієм Спірмена), факторний аналіз; для перевірки вірогідності різниці середніх значень за вибірками ми застосовували t-критерій Стьюдента. Процедура обробки даних проводилась за допомогою пакету програмного забезпечення SPSS v 10.0.5 for Windows.

Інтерпретаційні методи: генетичний, структурний, семантичний аналіз.

Експериментальна база дослідження. В дослідженні приймало участь 300 студентів 1,3,5 курсів у віці від 18 до 23 років. Кожна вікова група включала однакову кількість досліджуваних - 50 чоловік. Серед досліджуваних 150 студентів ВУЗів України та 150 студентів ВУЗів Іраку (зі всієї вибірки 150 дівчат та 150 юнаків). Дослідження проводилось в таких містах України як Одеса та Харків; у Іраку – в містах Зекра та Бабиль.

Наукова новизна та теоретичне значення дисертаційного дослідження полягають у тому, що:

- вперше розкрито особливості образу світу у студентів України та Іраку, які полягають у тому, що існує ряд як відмінне так спільне у його розвитку на рівні змістового та операціонального компонентів, а також невербальної і вербальної складової образу світу; доведено, що ці відмінності та спільне проявляються на рівні візуальних образів- концептів (невербальна іконічна семантика, візуальні категорії) та соціальних аксіом (вербальна семантика, категоріальні поняття); виявлено, що розвиток образу світу студентів України та Іраку, його відмінності та спільне визначається рядом чинників: об`єктивних – культура, виховання, освіта, середовище, в якому проживає людина, національність, етнічність, релігіозні погляди, соціоекономічні умови; суб`єктивних - вікові особливості розвитку когнітивних процесів в юнацькому віці, мотиваційна сфера особистості, індивідуальні особливості, психічні та емоційні стани тощо; обґрунтовано, що необхідним є врахування вікових особливостей розвитку образу світу суб’єкта діяльності, оскільки юнацький вік є сензитивним щодо становлення «картини світу» і саме вона пов’язана з проблемою життєвої перспективи;- розкрито, що базові цінності (змістовий компонент) образу світу в юнацькому віці (здоров`я, матеріальної стабільності, здобуття освіти, гармонійних відносин) студентської молоді обох країн схожі.

- уточнено поняття «образ світу», «картина світу» та їх вікові, етнічні і соціокультурні характеристики;

- дістало подальшого розвитку уявлення про роль вербальної та візуальної семантики у розвитку образу світу суб`єкту, а також про способи семантичної інтерпретації кольору при створенні візуального образу-концепту.

Практична значущість дослідження полягає у розробці діагностичного комплексу для вивчення особливостей образу світу студентів ВНЗ різних країн та їх порівняльного аналізу, а також в розробці та апробації тренінгу толерантності «Єдиний світ», який можна використовувати в роботі соціально-психологічної служби ВНЗ, де навчаються студенти різних країн.

Основні результати дослідження були впроваджені в межах навчальних курсів у процес професійної підготовки студентів Інституту психології Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (акт № 2 від 17 червня 2011 року). Розроблений тренінг з розвитку толерантного сприйняття було впроваджено у навчальний процес Одеського національного університету імені І.І.Мечнікова (акт № 1 від 16 червня 2011 року).

Апробація результатів дослідження. Результати дослідження були представлені на Міжнародній науково-практичній конференції «Психологія особистості: теорія, досвід, практика» (м.Одеса, 2010), Міжнародній науково-практичній конференції «Освіта і наука: шлях до зближення та процвітання різних культур народів чорноморського басейну» (м.Одеса, 2010), ІІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів» (м.Умань, 2010), Всеукраїнській науково-практичній конференції «Психологічні проблеми сприймання» (м.Київ, 2010), Всеукраїнському науково-практичному семінарі «Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога» (м.Київ, 2010), на щорічних науково-практичних конференціях професорсько-викладацького складу, аспірантів та студентів Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського (Одеса, 2009-2011 р.).
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   43

Схожі:

Мережа спеціалізованих вчених рад станом на 15 грудня 2013 року
ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського (м. Одеса)
ДЕРЖАВНИЙ ЗАКЛАД «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСІТЕТ...
ДЕРЖАВНИЙ ЗАКЛАД «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСІТЕТ ім. К. Д. УШИНСЬКОГО»
Всеукраїнська науково-практична конференція СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ...
ПН України, Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка, Східноукраїнський національний університет імені...
Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни...
Рецензенти: Валюх З. О., д філол н., проф. (Київський національний лінгвістичний університет); Григор’єва О. О., к філол н., доц....
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
У словниках та енциклопедіях під безпекою розуміють положення або стан, за якого комусь чи чомусь не загрожує небезпека, тобто відсутність...
Царик Й. В., Лєснік В. В., Яворський І. П., Горбань І. М., Сребродольська...
Рецензенти: д б н., гол наук cпівробітник Жиляєв Г. Г. (Інститут екології Карпат НАН України), д б н., проф Пархоменко О. В. (Дніпропетровський...
ДВНЗ «ПЕРЕЯСЛАВ-ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ»
Тичній конференції «Актуальні проблеми нумізматики в системі спеціальних галузей історичної науки», яка відбудеться 6-8 червня 2013...
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
«молодший спеціаліст дошкільної освіти» / Укладачі: доц. А. В. Пасічніченко, доц. Н. В. Ковалевська, доц. О.І. Гришко, доц. Л. В. Зімакова,...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ...
Мета семінару: висвітлити надбання та сучасний стан біблієзнавства в Україні, а також позначити перспективи розвитку вивчення та...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка