ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
|
Схвалено Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області 11.06.2014 (протокол №2)
|
Програма та навчально-методичний комплект матеріалів проекту
ШКІЛЬНА СЛУЖБА ПОРОЗУМІННЯ:
ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАЦІЇ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Укладачі:
Романовська Д.Д., кандидат психологічних наук, завідувач науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО
Білик Н.М., аспірант кафедри загальної та соціальної педагогіки Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
Чернівці 2014
Передмова
Дані матеріали друкуються з метою навчання спеціалістів шкільних служб психології та соціальної роботи, яке проводиться в рамках психолого-педагогічного проекту «Шкільна служба порозуміння: впровадження медіації у загальноосвітніх навчальних закладах Чернівецької області». Проект створено педагогами кафедри загальної та соціальної педагогіки (Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича) та науковцями обласного науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи (Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області).
Кінцевим результатом навчання є створення Шкільних служб порозуміння та впровадження в навчально-виховний процес медіації як альтернативної технології вирішення міжучнівських конфліктів.
При укладанні навчальних матеріалів використовувались надбання та досвід Українського центру порозуміння, а особливо їхній посібник «Шкільна служба розв’язання конфліктів: досвід упровадження» (автори: Коваль Роман, Горова Альона та ін..); відео Українського центру медіації (м. Київ); навчальний підручник «Медіація» (автори: Б.Леко, Г.Чуйко); Рекомендовані стандарти якості функціонування Шкільних Служб Порозуміння (програм медіації однолітків).
Сподіваємось, добра воля, бажання зробити внесок у виховання дітей та впровадити популярну у світі технологію медіації у навчально-виховний процес школи принесе нам бажаний результат.
Білик Н.М., Романовська Д.Д.
Проект «Шкільна служба порозуміння: впровадження медіації у навчально-виховний процес загальноосвітньої школи»
(м. Чернівців та області)
Актуальність. Постановка проблеми.
Соціальне середовище школи нагадує нам живий організм, що росте, розвивається і вдосконалюється. Будь-який розвиток дуже часто відбувається в процесі зіткнення суперечностей і не може бути безконфліктним. Прояви конфліктів ми щодня спостерігаємо як у побутовому, так і професійному середовищі. Питання їх вирішення в школі залишається і сьогодні дуже актуальним.
На нашу думку, саме діти підліткового віку (13-15 років) гостро відчувають потребу у допомозі при вирішенні суперечливих питань, однак ця допомога має бути не нав’язливою, а природною, враховуючи специфіку такого віку, оскільки все, що пропонується дорослими сприймається як «вороже» і не обов’язкове. Вважаємо, що цій категорії учнів потрібно більше уваги приділяти формуванню навичок стратегії залагодження конфліктів шляхом співробітництва, тобто конструктивним шляхом. Це сприятиме створенню якісно нових стосунків, нового бачення і підходу до вирішення конфлікту не з позиції сили, а з позиції врахування інтересів обох сторін. Адже, як відомо, у виникненні суперечностей задіяна не лише одна сторона, інакше конфлікту б не було.
Відновний підхід у вирішенні будь-яких суперечностей, зазвичай, демонструє позитивний результат. Поєднання такого підходу і позиції «рівний-рівному» складає основу медіації однолітків.
Нині у загальноосвітній школі до вирішення питання міжучнівського конфлікту найчастіше звертаються лише тоді, коли відбувається його ескалація і здебільшого така ситуація вирішується дорослими практично без участі головних учасників конфлікту – дітей. І що ми маємо? Який приклад поведінки показуємо учням? – хіба те, що вони самі нічого не вирішують, що їхня думка не є важливою. І лише дорослі добре знають, як вийти з такої ситуації. Це формує у дітей безвідповідальність за свою поведінку: або ти понесеш покарання за зроблений вчинок або взагалі не відповідаєш, якщо батьки мають вплив на адміністрацію школи. Таким чином, замість вирішення наявного конфлікту, з’являється прихований конфлікт, який може перерости у т. зв. «образу на весь світ». Тож відновний підхід у вирішенні конфліктних питань передбачає врахування інтересів усіх сторін-учасників, посилення відповідальності за зроблений вчинок та відшкодування нанесених збитків. Це один із способів розв’язання конфліктів.
Медіація (англ. mediation – посередництво) — вид альтернативного врегулювання суперечностей, метод їх вирішення із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації і проаналізувати конфліктну ситуацію таким чином, щоб вони самі змогли обрати той варіант вирішення, який би задовольняв інтереси і потреби усіх задіяних учасників.
На відміну від формального судового чи господарського процесу, під час медіації сторони доходять згоди самі — медіатор не приймає рішення за них.
Медіація – це добровільний і конфіденційний процес, у якому нейтральна третя особа (медіатор) допомагає сторонам знайти взаємоприйнятний варіант вирішення ситуації, що склалася. Особливою рисою медіації є те, що сторони спільно беруть на себе відповідальність за прийняття рішення та його виконання.
Вирішуючи конфлікт за допомогою медіації, сторони повинні налаштуватися на співробітництво, і це є головним завданням медіатора – спеціально підготовленого посередника у вирішенні конфліктів, який однаково підтримує обидві сторони та допомагає їм знайти взаємоприйнятне рішення. Важливо зазначити те, що медіатор не має права вирішувати конфлікт за його учасників. Натомість медіатор:
допомагає кожному учаснику висловити своє бачення ситуації;
стежить за тим, щоб усі учасники почули версію протилежних сторін;
визначає, узагальнює і перераховує питання, щодо яких здійснюватимуться переговори;
визначає спільні позиції та інтереси сторін.
У сучасному суспільстві все більше українських шкіл впроваджують технологію медіації у освітній процес. Це Одеська, Київська, Вінницька, Харківська, Волинська та ін. області. За, порівняно, недовгий термін діяльності шкільні служби порозуміння (ШСП) (перша почала діяти з 2001 року) мають певні результати та позитивні відгуки.
По-перше, діти, які зорганізовані у таку службу, змінюють ставлення до ситуації конфлікту, набувають навичок конструктивного вирішення конфлікту. По-друге, моральний, психологічний клімат середньої та старшої школи покращується, діти не бояться ситуацій конфлікту і знають як вирішити його з найменшими втратами. По-третє, зменшуються кількість випадків насильства, бійок серед дітей. І найголовніше – учні об’єднуються заради мирного врегулювання конфлікту, показують приклад для однолітків, стають авторитетом, пропагуючи високі людські цінності – чесність, відповідальність, взаємодопомогу, взаєморозуміння, вихованість.
Шкільна служба порозуміння (ШСП) (інша назва – «Шкільна служба розв’язання конфліктів» (ШСРК)) – це команда підготовлених старшокласників-посередників (медіаторів), які допомагають своїм одноліткам розв’язувати конфлікти мирним шляхом, використовуючи в роботі відновні практики – медіацію однолітків, коло прийняття рішень – працюють над формуванням безпечної атмосфери в навчальному закладі. Роботу ШСП організовує координатор, зазвичай – практичний психолог чи соціальний педагог, який пройшов підготовку і володіє знаннями та навичками з організації та керування ШСП.
Медіація як процес проходить за наступним алгоритмом:
Тебе уважно вислухають
Поставлять запитання, щоб краще зрозуміти ситуацію
Поважатимуть твою позицію
Не шукатимуть винуватців у конфлікті
Не даватимуть зайвих порад
Однаково сприятимуть обом сторонам конфлікту
Допоможуть сторонам самостійно прийняти справедливе вирішення.
Організація ШСП у школах Чернівецької області також є важливим та доцільним кроком, щоб створити психологічно безпечне середовище для усіх учасників навчально-виховного процесу та формувати в учнівської молоді стратегії конструктивного вирішення конфліктних ситуацій. Спеціалісти шкільних служб психології та соціальної роботи, виконуючи професійні обов’язки, вирішують конфлікти різних видів. Для ефективного вирішення конфлікту рівня «учень-учень» доцільно впроваджувати у навчально-виховний процес відновний підхід – медіацію однолітків та коло прийняття рішень, які діють за методом «рівний-рівному».
Мета проекту – впровадження технології «медіація» у ЗНЗ області та формування у дітей підліткового віку (13-15 років) конструктивного підходу до вирішення конфлікту через залучення їх до шкільної служби порозуміння.
Завдання проекту:
підготовка координаторів ШСП з числа спеціалістів шкільної служби психології та соціальної роботи ЗНЗ області;
відбір та формування команди учнів-медіаторів для забезпечення функціонування шкільних служб порозуміння;
створення шкільних служб порозуміння;
моніторинг якості організації та функціонування ШСП;
діагностика ефективності діяльності ШСП в ЗНЗ Чернівецької області.
Опис проекту.
Шляхом навчання, координації дій та супервізії діяльності організаторів ШСП впроваджується технологія медіації в освітній процес загальноосвітньої школи в Чернівецькій області.
Етапи реалізації проекту:
І етап – організаційний.
ІІ етап – навчально-теоретичний.
ІІІ етап – діагностичний.
ІV етап – створення ШСП.
V етап – діяльність ШСП.
VІ етап – моніторинг та оцінка.
Термін реалізації проекту: вересень 2014 р. – лютий 2016 р.
Очікувані результати: створені шкільні служби порозуміння, підготовлена команда учнів-медіаторів, запроваджена технологія «медіації» в систему діяльності школи, перевага стратегії співробітництва під час вирішення конфлікту серед дітей віком 13-15 років, які взяли участь у проекті, зменшення проявів девіантної поведінки. Формування конструктивного підходу до вирішення конфлікту, що дасть змогу виховати покоління учнів з навиками толерантної поведінки. Впровадження технології відновного підходу у навчально-виховний процес після закінчення проекту. Тотальне запровадження технології медіації на постійній основі в освітній процес загальноосвітніх шкіл, спеціалісти яких взяли участь у проекті.
Проект є спільним творчим надбанням кафедри загальної та соціальної педагогіки Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича та обласного науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області.
Кількість учасників: 15-20 фахівців шкільних психологічних служб (практичні психологи, соціальні педагоги) базових навчальних закладів міста та області, 250-300 підготовлених учнів-медіаторів, що будуть утворювати шкільну службу порозуміння.
Календарний план роботи
№
етапу
|
Назва етапу
|
Кількість учасників
|
Короткий опис
|
Термін виконання
|
Відповідальні
|
Задіяні ресурси
|
І
|
Організаційний
|
|
Визначення базових навчальних закладів, відбір учасників проекту
|
Серпень 2014
|
Обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи (Романовська Д.Д.)
|
|
ІІ
|
Навчально- теоретичний
|
15-20 осіб
|
Навчання потенційних координаторів шкільної служби розв’язання конфліктів; моделювання шкільної служби для конкретної школи, спеціаліст якої бере участь у проекті.
|
Вересень 2014 року
|
Білик Н.М., Романовська Д.Д.
|
Приміщення Інституту післядипломної педагогічної освіти, роздаткові матеріали, методичні рекомендації, фліп-чарти, мультимедійні засоби.
|
ІІІ
|
Діагностичний
|
15-20 осіб
|
Дослідження стану вирішення конфліктів спеціалістами шкільних служб психології та соціальної роботи, їхню активну участь у цьому процесі шляхом опитування
|
Вересень 2014 року
|
Білик Н.М.
|
Опитувальник (укладач Білик Н.М.)
|
300 дітей
|
Визначення стилів поведінки у конфлікті серед дітей 13-15 років з допомогою методики К.Томаса.
|
Вересень 2014 року
|
Білик Н.М., спеціалісти служб практичної психології та соціальної роботи школи, які взяли участь у проекті.
|
Методика дослідження стилю поведінки в конфлікті К. Томаса (адаптація Н.В.Гришиної)
|
300 дітей
|
Аналіз виникнення конфліктних ситуацій серед дітей підліткового віку (13-15 років) за допомогою анкети;
|
Вересень 2014 року
|
Білик Н.М., спеціалісти служб практичної психології та соціальної роботи школи, які взяли участь у проекті.
|
Опитувальник (укладач Білик Н.М.)
|
ІV
|
Створення шкільних служб порозуміння, підготовка команди (групи) медіаторів
|
15-20 спеціалістів, 30-40 дітей для інформаційної кампанії, 300 дітей для навчання
|
Інформаційна презентація для адміністрації школи, спеціалісти якої беруть участь у проекті.
Інформаційна кампанія для пропагування діяльності шкільної служби розв’язання конфліктів, відбір та навчання медіаторів-однолітків (діти віком 13-15 років) для організації служби.
|
Жовтень 2014 року, перед канікулами та під час канікул
|
Обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи (Романовська Д.Д.) Спеціалісти шкільних служб практичної психології та соціальної роботи Чернівецької області, які беруть участь у проекті.
|
Приміщення для проведення інформаційної кампанії та навчальних тренінгів, фліп-чарти, мультимедійні засоби, роздатковий матеріал, анкети.
|
|
|