«Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24 Організаційно-кадрове забезпечення експериментальної роботи: Науковий керівник: Сахновський О.Є


Скачати 160.95 Kb.
Назва «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24 Організаційно-кадрове забезпечення експериментальної роботи: Науковий керівник: Сахновський О.Є
Дата 17.08.2013
Розмір 160.95 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Дослідно-експериментальної робота

«Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24
Організаційно-кадрове забезпечення експериментальної роботи:

Науковий керівник:

Сахновський О.Є., завідувач кафедри методики викладання базових дисциплін ІППО Чернівецької області, кандидат історичних наук.

Відповідальні виконавці:

Легусова У.І., директор Чернівецької загальноосвітньої школи №24.

Матоніна Р.Д., заступник директора з навчально-виховної роботи початкових класів, вчитель початкових класів Чернівецької загальноосвітньої школи №24.
Актуальність дослідження. В умовах розвитку суспільства інформаційної доби традиційна спрямованість освіти на засвоєння і узагальнення готових знань втрачає свою привабливість. Відтак основною її метою стає не стільки засвоєння знань, скільки можливість управління ним. Відбувається зміщення основного акценту з заучування і репродукції значних об’ємів інформації, на оволодіння засобами неперервного набуття нових знань, вміння вчитися самостійно та засвоєння навиків роботи з даними, що є різнорідними та суперечливими. З огляду на це, принципового значення набуває розвиток критичного мислення, яке на рубежі ХХ-ХХІ ст. переросло з футуристичної стратагеми у достатньо глибоке і детально розроблене поле педагогічної практики.

Сьогодні в Україні загальновизнана необхідність зміни стратегії навчання у загальноосвітній школі. Відбувається певна трансформація традиційного освітнього середовища та його перехід на новий зміст і структуру. Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти і Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти вміння учнів аналізувати отриману інформацію, перевіряти й переосмислювати її, самостійно приймати рішення, мислити гнучко і неупереджено, визначено одним із пріоритетних напрямів державної політики у розвитку освіти.

Означене завдання є актуальним на кожному етапі шкільної освіти, а її початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення. В ній повинні закладатися його підвалини з перших років навчання для еволюційного розвитку в середній і старшій школі та вищому навчальному закладі.

Таким чином, потреба шкільної практики, зокрема початкової школи, у зміні традиційних підходів та розвитку творчого і критичного мислення школярів, зумовили вибір теми дослідно-експериментальної роботи «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів».

Мета експерименту: впровадження в освітній процес системи педагогічних впливів спрямованої на розвиток критичного мислення учнів початкових класів.

Об’єкт дослідження: процес навчання учнів в початковій школі.

Предмет дослідження: зміст і методика процесу формування критичного мислення в учнів початкової школи.

Відповідно до мети, об’єкта та предмета дослідження сформульовано гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що існує принципова можливість такої організації процесу навчання учнів початкових класів, за якого поряд з формуванням фундаментальних знань, вмінь і навичок відбувається цілеспрямоване формування їх критичного мислення. Гіпотеза буде підтверджена, якщо вдасться створити таку систему педагогічних впливів, яка буде володіти наступними властивостями:

  • система реалізується в межах звичайних уроків початкової школи;

  • система може бути застосована протягом тривалого періоду навчання; система біфункціональна, тобто орієнтована як на формування знань, вмінь і навичок, так і на формування критичного мислення учнів.

У цьому зв’язку, варто відмітити наступне: з самого початку не є очевидним, що матеріал шкільних підручників дозволяє здійснити таку трансформацію системи педагогічних впливів, за якою учні будуть виконувати як дії по набуттю знань, вмінь і навичок в галузі початкової освіти, так і вправи з розвитку критичного мислення.
Об'єкт, предмет, мета і гіпотеза зумовили необхідність розв'язання таких завдань експерименту:  

  1. Виявити структуру і уточнити зміст поняття «критичне мислення» в учнів під час навчання в початковій школі на основі психолого-педагогічної літератури і досвіду вчителів.

  2. Визначити критерії і провести констатуючий педагогічний експеримент, з метою обстеження рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів.

  3. З урахуванням результатів констатуючого експерименту розробити відповідну експериментальна систему (модель) педагогічних впливів з розвитку критичного мислення.

  4. Створити навчально-методичний комплекс, який буде містити основні змістові лінії шкільного курсу початкової освіти і дозволить цілеспрямовано і систематично розвивати критичне мислення учнів в процесі їх навчання.

  5. Провести експериментальну перевірку (формуючий експеримент) ефективності розробленої системи педагогічних впливів на формування критичного мислення учнів початкових класів.

  6. Здійснити контрольний педагогічний експеримент з метою перевірки ефективності розробленої системи педагогічних впливів, що мусить забезпечувати розвиток критичного мислення школярів.


Проблема, мета і завдання обумовили вибір методів екперименту: теоретичний аналіз педагогічних ідей, тестування; анкетування, констатуючий педагогічний експеримент, формуючий и контрольний педагогічні експерименти; математичні методи (реєструюче вимірювання, упорядковуюче вимірювання, відносне вимірювання та пропорційне вимірювання), якісний аналіз, альтернативний аналіз, варіаційний аналіз та порівняльний аналіз матеріалів дослідження, абстрагування, індукція, статистичні методи; системно-структурний аналіз і синтез, моделювання.
Теоретико-методологічна основа експерименту:

Аналіз досліджень показав, що пріоритет в розробці проблеми критичного мислення належить зарубіжним науковцям (Д.Дьюї, Р.Пол, Р.Пауль, Д.Халперн, М.Ліпман, Ч.Темпл, К.Мередіт, Р.Плаус). Відмінною рисою їх досліджень є домінування емпіричного підходу до вивчення феномену критичності мислення. На необхідність теоретичного вирішення питання про місце і роль критичного мислення в структурі особистості вказували російські вчені (Л.Виготський, С.Рубінштейн, А.Смирнов, Б.Теплов). Науково-теоретичні та методологічні передумови розвитку критичного мислення відтворені також у працях вітчизняних дослідників О.Тягла, Т. Воропай, С.Терно. Методологічні основи формування критичного мислення в початковій школі знаходять своє відображення у дослідженнях Л.Занкової, А.Запорожця, З.Калмикова, Г.Цукерман.

База експерименту - Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 24.
Термін проведення експерименту: 2012 – 2016 рр.
Етапи проведення експерименту:
Підготовчий (січень 2012 – липень 2012 рр.)

- визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;

- теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження;

- виявлення структури і змісту поняття «критичного мислення» в учнів під час навчання в початковій школі;

- виділення ознак критичного мислення та їх виявів в учнів початкових класів;

- вивчення і аналіз передового педагогічного досвіду з розвитку критичного мислення в учнів початкових класів;

- підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.
Діагностично-констатувальний (серпень 2012 – квітень 2013 рр.)

- визначення критеріїв рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів;

- проведення констатуючого педагогічного експерименту і обстеження учнів;

- виявлення співвідношення між процесом засвоєння знань, вмінь і навичок та розвитком критичного мислення учнів в системі початкової освіти;

- підведення підсумків діагностично-констатувального етапу дослідно-експериментальної роботи.
Формувальний (травень 2013 – серпень 2015 рр.)

- створення навчально-методичного комплексу, який дозволить цілеспрямовано і систематично розвивати критичне мислення учнів в процесі їх навчання;

- розроблення системи (моделі) педагогічних впливів з розвитку критичного мислення учнів початкової школи на основі результатів констатуючого експерименту;

- проведення формувального педагогічного експерименту;

- обґрунтування принципової можливості розвитку критичного мислення учнів в системі початкової освіти;

- підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи;

- внесення, якщо необхідно, коректив у дослідно-експериментальну роботу.
Підсумковий (вересень 2015 – червень 2016 рр.)

- проведення контрольного експерименту;

- здійснення обрахування, аналізу та узагальнення отриманих даних;

- порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями

- здійснення корекції системи педагогічних впливів та навчально-методичного комплексу;

- підготовка наукового звіту за результатами дослідно-експериментальної роботи.
Очікувані результати дослідно-експериментальної роботи:


  1. Організація процесу навчання учнів початкових класів, за якого поряд з формуванням фундаментальних знань, вмінь і навичок відбувається цілеспрямоване формування їх критичного мислення;

  2. Розроблення системи педагогічних впливів з розвитку критичного мислення учнів початкової школи, що може застосовуватись протягом тривалого часу як в організації навчального процесу, так і в методичній роботі з вчителями;

  3. Виділення та обґрунтовання педагогічних умов формування критичного мислення учнів початкових класів;

  4. Експериментальне доведення можливісті формування критичного мислення молодших школярів у відповідності до їх вікових особливостей, що дозволяє удосконалити та технологізувати процес викладання навчальних дисциплін;

  5. Подальший розвиток уявлення про критичне мислення як чинник розвитку особистості учня початкових класів.

Програма

дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи №24

(2012-2016 роки)


N П/П

Зміст роботи

Термін виконання

Очікувані результати

1. Підготовчий (січень 2011 - серпень 2012 н.р.)

Визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи

Січень 2012 р.

Наукове обґрунтування, визначення проблем та основних напрямів дослідно-експериментальної роботи




Вивчення і аналіз психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження

Лютий-березень 2012 р.

Теоретичне осмислення шляхів впровадження і розвитку критичного мислення у шкільній освіті




Виявлення структури і змісту поняття «критичного мислення» в учнів під час навчання в початковій школі. Виділення ознак критичного мислення та їх виявів в учнів початкових класів

Квітень 2012р.

Визначення структури і змісту поняття «критичного мислення» учнів в системі початкової освіти




Аналіз наявних і створення необхідних умов (науково-методичних, кадрових, матеріально-технічних, фінансових) для реалізації експерименту

Травень 2012р.

Отримання необхідних даних для організації проведення дослідно-експериментальної роботи




Вивчення та аналіз передового досвіду з питань розвитку критичного мислення в учнів початкових класів

Червень – липень 2012 р.

Ознайомлення з технологіями розвитку критичного мислення в системі вітчизняної початкової освіти




Підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи

Серпень 2012р.

Науковий звіт

2. Діагностично-констатувальний (вересень 2012 - квітень 2013 н.р.)


Визначення критеріїв рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів


Вересень 2012р.

Розробка критеріїв рівня сформованості критичного мислення учнів в системі початкової освіти




Проведення констатуючого педагогічного експерименту і обстеження учнів


Жовтень – лютий 2013 р.

Проміжний звіт.

Аналіз і узагальнення даних констатуючого педагогічного експерименту, інтерпретація даних, встановлення рівня і якості володіння учнями навичками критичного мислення




Виявлення співвідношення між процесом засвоєння знань, вмінь і навичок та розвитком критичного

мислення учнів

Березень 2013р.

Вироблення критеріїв оцінки якісних змін в розвитку критичного мислення та відстеження позитивних результатів




Підведення підсумків діагностично-констатувального етапу дослідно-експериментальної роботи

Квітень 2013р.

Науковий звіт

3.Формувальний (травень 2013 – серпень 2015 н.р.)


Розробка дидактичних матеріалів та навчально-методичного посібника

Травень – серпень 2013р.

Створення навчально-методичного комплексу




Розроблення системи (моделі) педагогічних впливів з розвитку критичного мислення учнів початкової школи

Вересень - жовтень 2013р.

Проект системи педагогічних впливів, спрямованої на розвиток критичного мислення школярів.




Проведення формувального педагогічного експерименту

Листопад 2013 – грудень 2014 рр.

Проміжний звіт.

Аналіз і узагальнення даних формувального педагогічного експерименту




Визначення перспектив подальшого впровадження системи педагогічних впливів щодо розвитку критичного мислення

Січень – лютий 2015р.

Обґрунтування принципової можливості розвитку критичного мислення учнів в системі початкової освіти




Формулювання проміжних висновків

Березень 2015р.

Проміжний звіт.





Підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи

Квітень-травень 2015 р.

Науковий звіт




Внесення коректив у дослідно-експериментальну роботу

Липень-серпень 2015р.

Скорегована система педагогічних впливів

4. Підсумковий (вересень 2015 – червень 2016 рр.)

Проведення контрольного експерименту

Вересень – жовтень 2015 р.

Проміжний звіт.





Здійснення обрахування, аналізу та узагальнення отриманих даних

Грудень 2015 р.

Аналіз і узагальнення даних контрольного педагогічного експерименту




Порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями

Січень-лютий 2016 р.

Рекомендації та корекція системи педагогічних впливів та навчально-методичного комплексу




Підготовка наукового звіту за результатами роботи

Березень-квітень 2016р.

Науковий звіт




Вироблення рекомендацій та здійснення корекції системи педагогічних впливів і навчально-методичного комплексу

Травень- червень 2016р.

Висновки, рекомендації

Підсумки підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи

за темою «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24
Відповідно до програми 1 (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи:
- протягом січня 2012 р. остаточно скореговано і визначено наукове обґрунтування, визначення проблем та основних напрямів і методів дослідно-експериментальної роботи, що дозволить організувати процес навчання учнів початкових класів, за якого поряд з формуванням фундаментальних знань, вмінь і навичок відбувається цілеспрямоване формування їх критичного мислення;

- протягом лютого-березня 2012 р. проведено аналіз і теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження (О.Бєлкіної, А.Запорожця, О.Тягло, Д.Халперн, С.Терно, М.Ліпмана, Л.Києнко-Романюк,Дж.Стіла, К.Мередіт, Ч. Темпла, Д.Клустера тощо).

- протягом квітня-серпня 2012 р. виявлено:

- структуру і зміст поняття «критичного мислення» в учнів під час навчання в початковій школі;

- ознаки критичного мислення та їх вияви в учнів початкових класів;

- вивчено і проаналізовано передовий практичний педагогічний досвід з розвивального навчання і розвитку критичного мислення в учнів початкових класів;

- підведено підсумки підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.

Підсумки підготовчого етапу

Провівши аналіз і теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження виявлено, що в науковій літературі існує чимало визначень поняття «критичне мислення». Під критичним мисленням ми розуміємо підхід до такого розвитку мислення, при якому особлива увага приділяється вмінню сформулювати самостійні твердження або думки та їх грунтовній аргументації. Критичне мислення часто називають «спрямованим мисленням», тому що воно спрямоване на досягнення бажаного результату. У цьому зв’язку найбільш зрозумілим і корисним для вчителів визначенням критичного мисленням є визначення Д.Клустера, який виділяє п’ять його складових: 1. Критичне мислення – мислення самостійне і має індивідуальний характер. 2. Інформація є відправним, а не кінцевим продуктом критичного мислення. 3. Критичне мислення починається з постановки питань і з’ясування проблем, які потрібно розв’язати. 4. Чітка аргументація. 5. Критичне мислення – це мислення соціальне.

Досліджено, що учням початкових класів доступні такі мисленеві операції, як вміння здобувати знання, просуватися від конкретного до абстрактного, робити умовиводи, порівнювати. Дані якості є основою для формування критичного мислення.

Розвиток критичного мислення, зокрема в учнів початкових класів, є складним процесом, який органічно пов'язаний з процесом формування їх фундаментальних знань, вмінь і навичок. Враховуючи це, виділено наступні ознаки критичного мислення та їх вияви в учнів початкових класів:

  1. Незалежність мислення, певна самостійність думок, що включає

  • прагнення самостійно осмислювати навчальну та іншу інформацію;

  • активне висловлювання власних думок щодо питань, які виникають на уроці;

  • відсутність боязні не погодитись з однокласниками і вчителем.

  1. Опірність до навіювання думок, зразків поведінки, вимог інших. Що включає:

  • вміння помічати помилкові судження інших учнів;

  • вміння відстоювати власну думку;

  • прагнення до розуміння причин (мотивів) тих чи інших тверджень, вимог, висновків.

  1. Критичне ставлення до себе, виявлення власних помилок та адекватне ставлення до них, що включає:

  • бачення власних помилок;

  • вміння адекватно оцінювати свої знання, якість вирішення навчальних завдань;

  • уважне сприймання зауважень вчителя, однокласників щодо своїх помилок та недоліків.

  1. Пошукова спрямованість мислення, прагнення до знаходження кращих варіантів вирішення навчальних завдань, що включає:

  • наявність розумної долі сумнівів щодо будь-яких «єдино вірних» рішень, висновків у процесі навчання;

  • намагання самому розібратися в правильності тих чи інших тверджень висновків, рішень;

  • прагнення знаходити кращі варіанти розв’язання навчальних завдань, вміння внести щось своє.

  1. Вміння брати участь у діалоговій взаємодії, що включає:

  • намагання аргументовано висловлювати свої думки;

  • ставлення з повагою до думок і пропозицій партнерів;

  • вміння співпрацювати з іншими для знаходження спільного рішення.


Отримані результати підготовчого етапу створюють необхідне підґрунтя для проведення з вересеня 2012 по квітень 2013 н.р. діагностично-констатувального етапу експерименту. Він передбачає розробку критеріїв рівня сформованості критичного мислення учнів в системі початкової освіти і проведення констатуючого педагогічного експерименту, з метою обстеження рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів.

Схожі:

Никифорак Світлана Юріївна вчитель початкових класів Чернівецької...
Діти, я хочу подарувати вам незвичайний урок – урок у формі усного журналу. І присвячую його рідній Буковині
Математичний ранок
Підготувала вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №9 м. Шостки Ярош Надія Петрівна
РІЧНИЙ ПЛАН роботи Карабинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів...
РОЗДІЛ Організаційно-педагогічне забезпечення загальної середньої освіти (ст. 7-10)
Дубенець Наталія Владиславівна, учитель початкових класів Золотоніської...
Мета. Сприяти усвідомленню учнями знань про чергування приголосних звуків у коренях слів. Формувати вміння правильно писати слова,...
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових...

Дубенець Наталія Владиславівна, учитель початкових класів Золотоніської...
Мета. Повторити таблицю множення числа Закріпити вміння розв’язувати задачі на множення. Розвивати пам’ять, мислення, творчу уяву....
Боровинська Олена Вікторівна
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових класів, вчитель-методист Донецької спеціалізованої загальноосвітньої...
ПОЛОЖЕННЯ ПРО БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ середньої загальноосвітньої школи...
Батьківський комітет школи керується у своїй роботі Положенням про батьківський комітет загальноосвітньої школи, планом роботи школи,...
Касперович Тетяна Володимирівна
Касперович Тетяна Володимирівна,спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель,учитель початкових класів Дебальцівської...
Із досвіду роботи вчителя початкових класів ТЗШ
Тема. Формування комунікативних компетентностей учнів початкових класів та вчителя
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка