|
Скачати 160.95 Kb.
|
Дослідно-експериментальної робота «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24 Організаційно-кадрове забезпечення експериментальної роботи: Науковий керівник: Сахновський О.Є., завідувач кафедри методики викладання базових дисциплін ІППО Чернівецької області, кандидат історичних наук. Відповідальні виконавці: Легусова У.І., директор Чернівецької загальноосвітньої школи №24. Матоніна Р.Д., заступник директора з навчально-виховної роботи початкових класів, вчитель початкових класів Чернівецької загальноосвітньої школи №24. Актуальність дослідження. В умовах розвитку суспільства інформаційної доби традиційна спрямованість освіти на засвоєння і узагальнення готових знань втрачає свою привабливість. Відтак основною її метою стає не стільки засвоєння знань, скільки можливість управління ним. Відбувається зміщення основного акценту з заучування і репродукції значних об’ємів інформації, на оволодіння засобами неперервного набуття нових знань, вміння вчитися самостійно та засвоєння навиків роботи з даними, що є різнорідними та суперечливими. З огляду на це, принципового значення набуває розвиток критичного мислення, яке на рубежі ХХ-ХХІ ст. переросло з футуристичної стратагеми у достатньо глибоке і детально розроблене поле педагогічної практики. Сьогодні в Україні загальновизнана необхідність зміни стратегії навчання у загальноосвітній школі. Відбувається певна трансформація традиційного освітнього середовища та його перехід на новий зміст і структуру. Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти і Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти вміння учнів аналізувати отриману інформацію, перевіряти й переосмислювати її, самостійно приймати рішення, мислити гнучко і неупереджено, визначено одним із пріоритетних напрямів державної політики у розвитку освіти. Означене завдання є актуальним на кожному етапі шкільної освіти, а її початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення. В ній повинні закладатися його підвалини з перших років навчання для еволюційного розвитку в середній і старшій школі та вищому навчальному закладі. Таким чином, потреба шкільної практики, зокрема початкової школи, у зміні традиційних підходів та розвитку творчого і критичного мислення школярів, зумовили вибір теми дослідно-експериментальної роботи «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів». Мета експерименту: впровадження в освітній процес системи педагогічних впливів спрямованої на розвиток критичного мислення учнів початкових класів. Об’єкт дослідження: процес навчання учнів в початковій школі. Предмет дослідження: зміст і методика процесу формування критичного мислення в учнів початкової школи. Відповідно до мети, об’єкта та предмета дослідження сформульовано гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що існує принципова можливість такої організації процесу навчання учнів початкових класів, за якого поряд з формуванням фундаментальних знань, вмінь і навичок відбувається цілеспрямоване формування їх критичного мислення. Гіпотеза буде підтверджена, якщо вдасться створити таку систему педагогічних впливів, яка буде володіти наступними властивостями:
У цьому зв’язку, варто відмітити наступне: з самого початку не є очевидним, що матеріал шкільних підручників дозволяє здійснити таку трансформацію системи педагогічних впливів, за якою учні будуть виконувати як дії по набуттю знань, вмінь і навичок в галузі початкової освіти, так і вправи з розвитку критичного мислення. Об'єкт, предмет, мета і гіпотеза зумовили необхідність розв'язання таких завдань експерименту:
Проблема, мета і завдання обумовили вибір методів екперименту: теоретичний аналіз педагогічних ідей, тестування; анкетування, констатуючий педагогічний експеримент, формуючий и контрольний педагогічні експерименти; математичні методи (реєструюче вимірювання, упорядковуюче вимірювання, відносне вимірювання та пропорційне вимірювання), якісний аналіз, альтернативний аналіз, варіаційний аналіз та порівняльний аналіз матеріалів дослідження, абстрагування, індукція, статистичні методи; системно-структурний аналіз і синтез, моделювання. Теоретико-методологічна основа експерименту: Аналіз досліджень показав, що пріоритет в розробці проблеми критичного мислення належить зарубіжним науковцям (Д.Дьюї, Р.Пол, Р.Пауль, Д.Халперн, М.Ліпман, Ч.Темпл, К.Мередіт, Р.Плаус). Відмінною рисою їх досліджень є домінування емпіричного підходу до вивчення феномену критичності мислення. На необхідність теоретичного вирішення питання про місце і роль критичного мислення в структурі особистості вказували російські вчені (Л.Виготський, С.Рубінштейн, А.Смирнов, Б.Теплов). Науково-теоретичні та методологічні передумови розвитку критичного мислення відтворені також у працях вітчизняних дослідників О.Тягла, Т. Воропай, С.Терно. Методологічні основи формування критичного мислення в початковій школі знаходять своє відображення у дослідженнях Л.Занкової, А.Запорожця, З.Калмикова, Г.Цукерман. База експерименту - Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 24. Термін проведення експерименту: 2012 – 2016 рр. Етапи проведення експерименту: Підготовчий (січень 2012 – липень 2012 рр.) - визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи; - теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження; - виявлення структури і змісту поняття «критичного мислення» в учнів під час навчання в початковій школі; - виділення ознак критичного мислення та їх виявів в учнів початкових класів; - вивчення і аналіз передового педагогічного досвіду з розвитку критичного мислення в учнів початкових класів; - підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи. Діагностично-констатувальний (серпень 2012 – квітень 2013 рр.) - визначення критеріїв рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів; - проведення констатуючого педагогічного експерименту і обстеження учнів; - виявлення співвідношення між процесом засвоєння знань, вмінь і навичок та розвитком критичного мислення учнів в системі початкової освіти; - підведення підсумків діагностично-констатувального етапу дослідно-експериментальної роботи. Формувальний (травень 2013 – серпень 2015 рр.) - створення навчально-методичного комплексу, який дозволить цілеспрямовано і систематично розвивати критичне мислення учнів в процесі їх навчання; - розроблення системи (моделі) педагогічних впливів з розвитку критичного мислення учнів початкової школи на основі результатів констатуючого експерименту; - проведення формувального педагогічного експерименту; - обґрунтування принципової можливості розвитку критичного мислення учнів в системі початкової освіти; - підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи; - внесення, якщо необхідно, коректив у дослідно-експериментальну роботу. Підсумковий (вересень 2015 – червень 2016 рр.) - проведення контрольного експерименту; - здійснення обрахування, аналізу та узагальнення отриманих даних; - порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями - здійснення корекції системи педагогічних впливів та навчально-методичного комплексу; - підготовка наукового звіту за результатами дослідно-експериментальної роботи. Очікувані результати дослідно-експериментальної роботи:
Програма дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи №24 (2012-2016 роки)
Підсумки підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів» на базі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №24 Відповідно до програми 1 (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи: - протягом січня 2012 р. остаточно скореговано і визначено наукове обґрунтування, визначення проблем та основних напрямів і методів дослідно-експериментальної роботи, що дозволить організувати процес навчання учнів початкових класів, за якого поряд з формуванням фундаментальних знань, вмінь і навичок відбувається цілеспрямоване формування їх критичного мислення; - протягом лютого-березня 2012 р. проведено аналіз і теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження (О.Бєлкіної, А.Запорожця, О.Тягло, Д.Халперн, С.Терно, М.Ліпмана, Л.Києнко-Романюк,Дж.Стіла, К.Мередіт, Ч. Темпла, Д.Клустера тощо). - протягом квітня-серпня 2012 р. виявлено: - структуру і зміст поняття «критичного мислення» в учнів під час навчання в початковій школі; - ознаки критичного мислення та їх вияви в учнів початкових класів; - вивчено і проаналізовано передовий практичний педагогічний досвід з розвивального навчання і розвитку критичного мислення в учнів початкових класів; - підведено підсумки підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи. Підсумки підготовчого етапу Провівши аналіз і теоретичне осмислення психолого-педагогічної і методологічної літератури з проблеми дослідження виявлено, що в науковій літературі існує чимало визначень поняття «критичне мислення». Під критичним мисленням ми розуміємо підхід до такого розвитку мислення, при якому особлива увага приділяється вмінню сформулювати самостійні твердження або думки та їх грунтовній аргументації. Критичне мислення часто називають «спрямованим мисленням», тому що воно спрямоване на досягнення бажаного результату. У цьому зв’язку найбільш зрозумілим і корисним для вчителів визначенням критичного мисленням є визначення Д.Клустера, який виділяє п’ять його складових: 1. Критичне мислення – мислення самостійне і має індивідуальний характер. 2. Інформація є відправним, а не кінцевим продуктом критичного мислення. 3. Критичне мислення починається з постановки питань і з’ясування проблем, які потрібно розв’язати. 4. Чітка аргументація. 5. Критичне мислення – це мислення соціальне. Досліджено, що учням початкових класів доступні такі мисленеві операції, як вміння здобувати знання, просуватися від конкретного до абстрактного, робити умовиводи, порівнювати. Дані якості є основою для формування критичного мислення. Розвиток критичного мислення, зокрема в учнів початкових класів, є складним процесом, який органічно пов'язаний з процесом формування їх фундаментальних знань, вмінь і навичок. Враховуючи це, виділено наступні ознаки критичного мислення та їх вияви в учнів початкових класів:
Отримані результати підготовчого етапу створюють необхідне підґрунтя для проведення з вересеня 2012 по квітень 2013 н.р. діагностично-констатувального етапу експерименту. Він передбачає розробку критеріїв рівня сформованості критичного мислення учнів в системі початкової освіти і проведення констатуючого педагогічного експерименту, з метою обстеження рівня сформованості критичного мислення в учнів початкових класів. |
Никифорак Світлана Юріївна вчитель початкових класів Чернівецької... Діти, я хочу подарувати вам незвичайний урок – урок у формі усного журналу. І присвячую його рідній Буковині |
Математичний ранок Підготувала вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №9 м. Шостки Ярош Надія Петрівна |
РІЧНИЙ ПЛАН роботи Карабинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів... РОЗДІЛ Організаційно-педагогічне забезпечення загальної середньої освіти (ст. 7-10) |
Дубенець Наталія Владиславівна, учитель початкових класів Золотоніської... Мета. Сприяти усвідомленню учнями знань про чергування приголосних звуків у коренях слів. Формувати вміння правильно писати слова,... |
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових... |
Дубенець Наталія Владиславівна, учитель початкових класів Золотоніської... Мета. Повторити таблицю множення числа Закріпити вміння розв’язувати задачі на множення. Розвивати пам’ять, мислення, творчу уяву.... |
Боровинська Олена Вікторівна Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових класів, вчитель-методист Донецької спеціалізованої загальноосвітньої... |
ПОЛОЖЕННЯ ПРО БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ середньої загальноосвітньої школи... Батьківський комітет школи керується у своїй роботі Положенням про батьківський комітет загальноосвітньої школи, планом роботи школи,... |
Касперович Тетяна Володимирівна Касперович Тетяна Володимирівна,спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель,учитель початкових класів Дебальцівської... |
Із досвіду роботи вчителя початкових класів ТЗШ Тема. Формування комунікативних компетентностей учнів початкових класів та вчителя |