|
Скачати 0.72 Mb.
|
Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи “ЗАТВЕРДЖЕНО” Рішенням обласної Експертної комісії НМЦППСР ІППОЧО від 27 лютого 2013 року протокол № 23 голова Експертної комісії _______Д.Д. Романовська Тренінгові заняття для учнів та педагогів : Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах. Укладач: Яновська Т.І., практичний психолог ліцею Чернівці 2013 Колектив вчителів і колектив учнів – це не два колективу, а один колектив, і крім того, колектив педагогічний. А.С. Макаренко Колектив називають «самою могутньою зброєю, відому людині». Він потенційно вважається могутнім стимулом, фактором підтримки і натхнення. На тренінгових заняттях ми постараємось дати зрозуміти, що впливає на формування колективу і як зробити його благо приємним. Часто серед основних причин низької успішності учня називають лінощі, небажання вчитися, відсутність інтересу і мотивації до шкільного навчання, захворювання та ін. Важливим чинником навчальних досягнень учнів та формування у них позитивного ставлення до навчання є середовище, у якому вони перебувають. Крім здібностей, рівня інтелекту дитини, навчання, розвиток і успіх учня залежить і від того, у якій психологічній атмосфері відбувається процес здобуття знань. Адже у школі учень не лише одержує знання, а й взаємодіє з однокласниками і вчителями. І одним з основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера у школі і класі. Психологічний клімат, або психологічна атмосфера – це стиль, емоційне забарвлення спілкування і взаємодії людей, яке впливає на їхню спільну діяльність; це переважний відносно стійкий емоційний настрій людей в колективі. Він визначається настроями людей, їх душевними переживаннями і хвилюваннями, ставленням один до одного, до роботи, до оточуючих подій. Психологічний клімат може бути сприятливим чи несприятливим. До складових у сприятливого психологічного клімату відносяться: переважання в колективі атмосфери взаємної уваги, шанобливого ставлення людей один до одного, духу товариства, взаєморозуміння, згуртованості, почуття захищеності і емоційного благополуччя кожного, що сполучається з високою внутрішньою дисципліною, принциповістю, відповідальністю та ін.. До складових несприятливого психологічного клімату варто віднести ворожість, страх, недовіру, почуття незадоволеності, пригніченості, самотності, обмеженості, дискримінації та ін. Наявність такого негативного психологічного клімату веде до взаємного нерозуміння, до того, що діти не можуть змістовно спілкуватися і продуктивно діяти, не почувають себе прийнятими на рівних, не мають друзів, хороших приятелів в своєму класі. Як наслідок – конфліктна ситуація в класі, агресивна поведінка, та негативне ставлення до навчання. Слід підкреслити, що здорова психологічна атмосфера не дається колективу кимось і за щось. Вона виробляється самими членами колективу і залежить від їх зусиль, від їх вихованості, від їх культурного розвитку. Психологічний клімат може формуватися та регулюватися на різних етапах та різних видах діяльності. Запропоновані нами тренінгові заняття допоможуть створити благо приємну творчу психологічну атмосферу в колективі вчителів і колективі учнів, а також допоможе зрозуміти, що це єдиний колектив, з єдиними завданнями, цілями і метою – це педагогічний колектив. Мета: підтримати процес формування колективізму; дати можливість учасникам усвідомити свої здібності, особистісні риси і порівняти свій портрет із тим, як його бачать оточуючі; розвити здатність до розуміння, співпереживання та співчуття, розвити навички міжособистісної взаємодії; відкрити шляхи згуртування колективу; показати можливості колективу в якому панує взаєморозуміння, взаємопідтримка і повага. ЗАВДАННЯ ТРЕНІНГУ :
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ: 10 -15 осіб ВІК УЧАСНИКІВ : 12 – 18 років. ТРЕНІНГОВЕ ПРЕМІЩЕННЯ : простора кімната, стільці для кожного,розставленні по колу, парти . КІЛЬКІСТЬ ЗАНЯТЬ: 6 занять для учнів, 3 заняття для учителів, 1 – загальне заняття. ТРИВАЛІСТЬ : 1.5 год. ( 90 хв.) ОБ’ЄМ ТРЕНІНГОВОЇ РОБОТИ: 15 годин. Режим роботи:
Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах. Заняття 1 Мета : створення позитивної психологічної атмосфери, визначення правил роботи групи, визначити критерії успішності учня, сприяти глибшому розумінню психологічного комфорту в колективі. Вправа 1 «Знайомство». Мета: встановлення контакту та довіри в групі. Час: 5 хв. Кожен з учасників представляється і називає своє улюблене заняття. Вправа 3 «Прийняття правил роботи групи». Мета: встановлення правил роботи групи для комфортної роботи. Час: 5 хв. Матеріали: ватман, маркер. Групі пропонують придумати назву вивішеним правилам (договір, закони). Після цього усі разом приймають правила роботи в групі. Наприклад, можна запропонувати:
Вправа 2 «Груповий малюнок» Мета: дослідження міжособистісних взаємин. Час: 15 хв. Матеріали: А3, кольорові олівці, фарби. Всі сідають в коло. Перший учасник починає малюнок, потім інший по порядку продовжує і т. д. (Тема роботи може бути будь – якою, її задає ведучий, або вибирається учасниками спонтанно). Тема нашого заняття « Дружба». По завершені потрібно звернути увагу на гармонійність, завершеність, прояви взаєморозуміння відтворені на малюнкові. Обговорення:
Вправа 4 «Успішна людина». Мета:навчити визначати критерії успішної і неуспішної особистості, бачити умови розвитку та перспективи на майбутнє. Час: 25 хв. Матеріал: 6 аркушів А4, ручки, карточки з завданнями для груп. Група ділиться на 3, або якщо є можливість на 6 команд. Командам роздаються карточки з завданнями. На вирішення завдань дається 10хв. Потім кожна команда представляє свої завдання. Усі порівнюють успішну і неуспішну особистість. Карточки з завданням : 1. Психологічні критерії успішної людини. 2. Умови для розвитку успішної людини. 3. Перспективи на майбутнє успішної людини. 4. Психологічні критерії неуспішної людини. 5. Умови для розвитку неуспішної людини. 6. Перспективи на майбутнє неуспішної людини. Обговорення:
Вправа 5 «Вибери групу». Мета : згуртування учасників. Час: 10 хв. Всі дружньо розходяться по залі і уважно слухають хлопки ведучого. Якщо три хлопки – стають в групи по три чоловіка, чотири по – чотири і т.д.. Хто не встиг виходить з ігри. Вправа 6 Малюнок “Яким я хочу бути в цій групі?”і “Яким я не хочу бути в цій групі?”. Мета : Розвиток саморефлексії, самоусвідомлення. Час: 20 хв. Матеріали: А3, фарби. Учасникам дається завдання намалювати два малюнки на тему “Яким я хочу бути в цій групі?” і “Яким я не хочу, щоб мене сприймали в цій групі?”. Обговорення:
Підсумки (5хв) Ведучий пропонує всім учасникам по колу висловити власні думки та враження з приводу заняття.
Підбиття підсумків заняття, зауваження, побажання. Ритуал прощання (5 хв.) Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!» Заняття 2 Мета: створення позитивної психологічної атмосфери, сприяти глибшому розумінню психологічної комфортності колективу та його цінностей, формування почуття єдності групи. Вправа 1 «Знайомство». Мета :продовження знайомства учасників, само презентація. Час: 10 хв. Матеріал: А4, олівці або фломастери. Ім’я людині дають раз і на все життя. Воно допомагає іншим звертатися до вас. Під час знайомства важливо називати власні імена. Кожен учасник малює себе у вигляді будь-якого образу і підписує малюнок іменем, яке йому подобається. Уміння малювати не оцінюється. Потім по колу учасники представляються та роз’яснюють, що зображено на малюнку. Тренер може запитати, що сподівається отримати кожен учасник. Під час знайомства можливо також використовувати самопрезентації по принципу: «Мій найкращій друг сказав би про мене…», «Я не хочу вихвалятися, але…». Вправа 2 «Цінності учнів». Мета:встановити учнівські цінності. Час:20хв. Матеріали:ватман, маркер. Цінності включають в себе «елементи морального виховання, найважливіші складові внутрішньої культури людини, які, кажучи в особистісних установках, властивостях і якостях, визначають його відношення до суспільства, природи, іншим людям, самому собі» ( Асташова Н.А.) Учасники діляться на групи. Кожна група записує свої цінності, а потім зачитує і всі разом вирішують, які цінності можна вважати цінностями своєї групи. Вправа 3 «Емблема команди». Мета: дати можливість учасникам групи усвідомити власну вагомість та відповідальність у прийняті рішень. Час: 25 хв. Матеріали: тканина, фарби для тканини, пензлики, п’яльця . Ведучий: Закрийте очі і уявіть, що ви гуляєте парковими алеями. Гарне чисте повітря, співають птахи. Ви любите це місце в місті, тому що тут спокійно, затишно, свіжо. Ви ідете алеєю і підходите до великого гарного приміщення. Уважно роздивляєтесь і заходити всередину. Мармурові стіни і підлога говорять про велич і успіх даного закладу. Ви піднімаєтесь на третій поверх швидким ліфтом і проходите широким коридором до кабінету свого класу. Підходити до дверей з емблемою і пильно вдивляєтесь в неї. Вам подобається те, що там зображено… Відкриваєте двері і бачите…. Намалюйте емблему свого класу. Обговорення: 1. Які почуття викликає у вас ваша емблема? 2. Що зображено на ній? 3. Що означають ці символи і кольори в поєднані. 4. Чим займаються у цьому закладі? 5. Яким чином туди підбирались учні. |
Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної... За цих умов соціальна педагогіка, як особлива сфера професійної діяльності, стає значним чинником у системі допомоги широким верствам... |
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ |
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ |
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ... Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних... |
Департамент освіти і науки молоді та спорту Чернівецької обласної... ПРО ВИЯВЛЕННЯ, ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОШИРЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ |
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Д. Д. Романовська, завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької... |
Начальникам управлінь освіти Чернівецької міської ради, Глибоцької,... Про результати засідання обласної експертної комісії науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту... |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс (0372) 52-73-36, Е-mail |