|
Скачати 1.36 Mb.
|
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи «ЗАТВЕРДЖЕНО» Рішенням обласної Експертної комісії НМЦППСР ІППОЧО від 1 листопада 2012р. протокол № 22 голова Експертної комісії __________________Д.Д.Романовська Програма занять формування психологічної готовності дітей до навчання у школі «КРОК ЗА КРОКОМ» Укладач: Андроник А.В., практичний психолог дошкільного навчального закладу № 9 Чернівці – 2012 Пояснювальна записка Даруй себе дітям! Будь терплячим і будь готовим до зустрічі з ними в дитинстві. Ш. Амонашвілі Найважливішим наслідком психічного розвитку дитини дошкільного віку є формування психологічної готовності до шкільного навчання. По суті, її становлення свідчить про завершення періоду дошкільного дитинства. У різний час психологи займалися проблемою готовності дітей до школи, розроблено безліч методик, програм (Гудкіна Н.Н., Овчарова Р.В., Безруких М.І. та ін.) діагностики шкільної готовності дітей і психологічної допомоги у формуванні компонентів шкільної зрілості [2]. Л. І Божович ще в 60-і роки вказувала, що готовність до навчання в школі складається з визначеного рівня розвитку уявної діяльності, пізнавальних інтересів, готовності до довільної регуляції, своєї пізнавальної діяльності до соціальної позиції школяра[6]. Аналогічні погляди розвивав А.В. Запорожець, відзначаючи, що готовність до навчання в школі являє собою цілісну систему взаємозалежних якостей дитячої особистості, включаючи особливості її мотивації, рівня розвитку пізнавальної, аналітико-синтетичної діяльності, ступінь сформованості механізмів вольової регуляції [9]. На сьогоднішній день практично загальновизнано, що готовність до шкільного навчання – багатокомпонентне утворення, що вимагає комплексних психологічних досліджень. Одним із завдань дошкільного навчального закладу є забезпечення готовності дітей до навчання у школі. Адже, успішне навчання в школі можливе лише за умови, що на момент вступу дитина набула відповідного особистісного, інтелектуального та фізичного розвитку. Метою практичної психологічної роботи в цьому напрямку є: формування позитивного ставлення до школи, розвиток мислення, пам’яті, уваги, орієнтації у просторі, формуванню довільної поведінки, розвиток навиків спілкування і взаємодії з ровесниками та дорослими, та попередження негативних проявів. В якості предмета психологічної підтримки дітей виділяємо психологічну готовність дітей до навчання у школі. Аналіз літератури дозволяє стверджувати, що готовність до навчання - це система показників фізичного, мотиваційного, інтелектуально-пізнавального, особистісного розвитку, що забезпечать успішність навчання у школі. При цьому виділяють основні компоненти психологічної готовності дітей до школи:
Внутрішні та зовнішні мотиви навчання складають внутрішню позицію школяра, яка є одним із основних показників психологічної готовності до навчання [19]. Про наявність внутрішньої позиції учня можна говорити, якщо дитина: - ставиться до вступу до школи та до перебування в ній позитивно, навіть в умовах необов’язкового відвідування школи прагне до занять специфічно шкільного змісту; - проявляє особистий інтерес до нового, власне шкільного змісту занять, віддає перевагу урокам грамоти та лічби, а не заняттям дошкільного типу (малювання, співи, фізкультура тощо), має належне уявлення про підготовку до школи; - відмовляється від характерної для дошкільного дитинства організації діяльності та поведінки [20]. 2. Емоційно-вольова готовність до навчання в школі. Засвідчує здатність дитини регулювати свою поведінку в різноманітних ситуаціях спілкування і спільної навчальної діяльності, виявляється у самостійності, зосередженості, готовності й умінні здійснювати необхідні вольові зусилля. Вимоги до позиції школяра ставлять дитину перед необхідністю самостійно і відповідально виконувати навчальні обов´язки, бути організованою й дисциплінованою, вміти адекватно оцінювати свою роботу. Тому цей вид психологічної готовності називають морально-вольовою, оскільки вона пов´язана із сформованістю особистісної позиції дитини, з її здатністю до управління власною поведінкою. Йдеться про вміння дотримуватися правил, виконувати вимоги вихователя, гальмувати афективні імпульси, виявляти наполегливість у досягненні мети; уміння довести до кінця розпочату справу, навіть якщо вона не зовсім приваблива для дитини [19]. 3. Розумова (інтелектуальна) готовність дитини до навчання в школі. Виявляється у загальному рівні її розумового розвитку, володінні вміннями і навичками, які допоможуть вивчати передбачені програмою предмети. Загалом розумова готовність дитини до навчання у школі охоплює її загальну обізнаність з навколишнім світом, елементи світогляду; рівень розвитку пізнавальної діяльності і окремих пізнавальних процесів (мовлення, пам´яті, сприймання, мислення, уяви, уваги); передумови для формування навчальних умінь і загалом навчальної діяльності. Формування умінь навчальної діяльності забезпечує дитині високий рівень здатності до навчання, тобто до виокремлення навчального завдання і вміння перетворити його на самостійну мету діяльності. Це вимагає від дитини здатності аналізувати, шукати причини змін у предметах і явищах, передбачає володiння допитливiстю й спостережливiстю, здатнiстю дивуватися та шукати причини виявленої новизни [3]. 4. Психологічна готовність до спілкування та спільної діяльності. Це важливе новоутворення обумовлене зміною провідних типів діяльності, переходом від сюжетно-рольової гри до навчальної діяльності. Дитина, у якої не сформовані компоненти психологічної готовності до спілкування та спільної діяльності, відчуватиме такі типові труднощі у навчанні, як: нерозуміння позиції вчителя, невміння слухати товариша, узгоджувати спільні з класом дії, завищена самооцінка та ін. Загалом, психологічна готовність є цілісним станом психіки дитини, що забезпечує успішне прийняття нею системи вимог школи і вчителя, успішне оволодіння новою для неї діяльністю та новими соціальними ролями [17]. Отже, готовність дитини до шкільного навчання складається з багатьох компонентів. Недостатня сформованість якогось із них не може не позначитися на її адаптації до школи. Ще складніше, якщо неготовність виявляється за багатьма показниками. Саме для того, щоб вчасно запобігти дезадаптації, і передбачене використання як групових, так і індивідуальних форм роботи в залежності від рівня психологічної готовності дітей до навчання у школі [13]. Програма занять формування психологічної готовності дітей до навчання у школі «Крок за кроком» повинна допомогти дітям знайти своє місце серед однолітків, підтримати впевненість у собі, у своїх силах, сприяти розвитку пізнавальних психічних процесів, стимулювати розвиток мовлення і слухової уваги дітей та успішній адаптації дітей до навчання у школі. Метою програми занять практичного психолога щодо формування психологічної готовності дітей до навчання у школі «Крок за кроком» є: сприяння розвитку в дітей старшого дошкільного віку передумов успішного шкільного навчання, розвиток когнітивної сфери дітей, набуття дітьми соціального досвіду. Завдання:
Методичні прийоми:
Організація занять:
Структура занять:
Методичні прийоми:
Очікуваний результат:
Етапи формування психологічної готовності дітей до навчання у школі: І Розвивальні заняття з метою формування психологічної готовності дітей до навчання у школі – жовтень – січень. ІІ Діагностика готовності дітей до навчання у школі – грудень – січень: ІІІ Корекційно-відновлювальна робота з дітьми, в яких визначено низький рівень психологічної готовності до навчання у школі – лютий – квітень. ІV Повторна індивідуальна психодіагностика дітей з метою відстеження динаміки рівня психологічної готовності до навчання у школі, визначення результативності занять – травень. Діагностичний матеріал: Діагностичний комплекс програми включає методики, рекомендовані до використання у роботі практичного психолога з дітьми в дошкільних навчальних закладах з метою діагностики психологічної готовності дітей до навчання у школі: І Мотиваційний компонент
ІІ Інтелектуальний компонент 1. Тест фонематичного слуху. 2. Тест словника. 3. Тест короткочасної пам’яті та міркувань. 4. Визначення розумової активності дитини. ІІІ Емоційно-вольовий компонент. 1. Тест копіювання безглуздих складів. 2. Тест «Хочете дізнатись, що думає про школу ваша дитина?» (виявлення ознак тривожності). Тематичне планування занять
|
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Конференція відбудеться 27–28 березня 2014 року на базі Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (вул. Івана... |
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ |
Департамент освіти і науки молоді та спорту Чернівецької обласної... ПРО ВИЯВЛЕННЯ, ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОШИРЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ |
Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної... Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах |
Перспективний план науково-дослідної роботи Інституту післядипломної... Перспективний план науково-дослідної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області |
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Схвалено Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області 11. 06. 2014 (протокол №2) |
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Д. Д. Романовська, завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької... |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv |
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,... Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс (0372) 52-73-36, Е-mail |