|
Скачати 0.99 Mb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ СУМСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ 3222 НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ІЗ ЗАГАЛЬНОЇ СТИЛІСТИКИ для студентів спеціальності 6.030301 «Журналістика» заочної форми навчання Суми Сумський державний університет 2012 Навчально-методичні матеріали із загальної стилістики / укладач О. П. Садовнікова. – Суми : Сумський державний університет, 2011. – 88 с. Кафедра журналістики та філології Передмова Навчальна дисципліна «Загальна стилістика» є складовою циклу професійної підготовки фахівців за спеціальністю «Журналістика», оскільки сучасний темп життя, інтенсивний розвиток інформаційних технологій вимагають від журналіста вмінь правильно, переконливо висловлюватися, швидко сприймати будь-яку форму мовлення, виділяти з нього необхідну інформацію для прийняття рішень, правильно спілкуватися в будь-якій мовленнєвій ситуації. Загальна стилістика визначає основні поняття і стилістичні категорії, теоретично обґрунтовує принципи і методи стилістичних досліджень. Цей курс вивчає універсальні стилістичні засоби мови та закономірності її функціонування залежно від змісту, мети, ситуації і сфери спілкування, тобто загальне про функціональні стилі. У предметі загальної стилістики поєднано два аспекти: системно-структурний, що стосується будови і системи мови, і комунікативно-прагматичний, який охоплює функції мови, сферу її поширення в суспільстві і способи використання. Відповідно до цих аспектів у курсі загальної стилістики вивчають стилістику ресурсів (описову стилістику) і функціональну стилістику. У зв’язку із цим вивчення загальної стилістики має як теоретичне, так і практичне спрямування, що вимагає від студента великої уваги до кожного її аспекту: теоретичні знання є підґрунтям для набуття практичних умінь і навичок грамотно користуватися мовними засобами в різних сферах суспільного життя. Мета викладання дисципліни «Загальна стилістика» полягає в тому, щоб розкрити стилістичну систему української мови в її довершеній, поліфункціональній формі; домогтися засвоєння основних понять теоретичної та практичної стилістики, оволодіння стилістичними нормами літературного мовлення; виробити чуття естетики мовлення, уміння працювати над своїм словом і стежити за мовленням інших. У зв’язку із цим основними завданнями курсу є:
Для успішного виконання означених завдань студентам пропонуються плани практичних занять і завдання до них, перелік питань до екзамену, що охоплює як питання, які розглядаються в межах аудиторного часу, так і винесені на самостійне опрацювання, завдання для індивідуальної роботи. Короткий словник стилістичних термінів допоможе майбутнім журналістам зорієнтуватися в змісті теоретичних питань і практичних завдань, виконати індивідуальну роботу, що в свою чергу є передумовою належної підготовки до екзамену. РОЗПОДІЛ НАВЧАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ З КУРСУ «ЗАГАЛЬНА СТИЛІСТИКА»
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1 Тема «Основні поняття стилістики» Теоретичні питання
Завдання до самопідготовки
… Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям i димом, потрясаючи ревом пустелі i нетрі i вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок i не з пагод Тибету - він знявся десь з громохкого центру країни «чудес», вилетів з чорного пекла землі людоловів i гнав над просторами... Над безмежжям Уралу... Через хащі Сибіру... Через грізний, понурий Байкал... Через дикі кряжі Зайбакалля... Через Становий хребет, - звивався над ним межи скель i шпилів... Високо в небі, сіючи іскри й сморід, летів i летів у безмежній ночі. … То не фіктивна потвора з наївних китайських казок i не легендарний дракон Далай-лами. Нi, то реальний, то єдино реальний, справжній дракон, найбільший i найстрашніший з усіх драконів. Анi Микита Кожум’яка, анi сам Юрій Переможець не в силі б його подолати. На сталевих лапах, з вогненним черевом, з залізною пащею жахкотiв він, немов щойно вилетів з пекла. Шістдесят коробок-вагонiв - шістдесят суглобів у дракона. Спереду вогненноока голова - велетенський двоокий циклоп - надпотужний паротяг «Й.С.» (Йосиф Сталін). Ззаду - такий же надпотужний паротяг «Ф.Д.» (Фелікс Дзержинський). Шістдесят суглобів у дракона - то шістдесят рудих домовин, i в кожній з них повно поглинених жертв, повно живих мертвяків. Крізь заґратовані діри дивилися тоскно грона мерехтливих очей, - дивились крізь темряву десь на утрачений світ, десь туди, де лишилась країна, осяяна сонцем, де лишилась Вітчизна, озвучена сміхом дитинства i юності рано одтятої, де лишилася мати... родина... дружина... Мерехтіли грона очей i летіли десь у темряву чорну, у прірву. Ними натоптане черево вщерть у дракона. I тягне їх циклопічний "Й. С.", i підпихає їх демон "Ф.Д.". В цілому ж - то є е т а п , то є "ешелон смерті", - етапний ешелон ОГПУ - НКВД. Дракон. Іван Багряний
Згідно із наказом; відповідно до постанови Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України; з урахуванням вимог до…; на виконання наказу; у зв’язку із сімейними обставинами; порядок денний; в обговоренні взяли участь; відповідальність покладено на ... ; за згодою сторін. З огляду на проблему дослідження; на погляд дослідника; розглянуто такі питання; увагу зосереджено на таких аспектах; актуальність теми визначається; слушним здається зауваження; порушується питання; проблема не вичерпується.
Священний, видатний, чистий, народна пісня, українське слово, плекаймо мову, письменник, глибока пошана, мовна політика, мовленнєва культура, соціальний статус, учитель, Закон про мови, державність, національна свідомість, національна культура, мовна спадщина, засіб спілкування, літературна мова, розділи науки про мову, мовні норми, комунікативні ознаки мовлення.
*** Що є іще, крім ніжності? Гаї, овіяні ласкавими вітрами. Палають квіти. Всі вони - мої. Вночі нам світить айстра кольорами. А взагалі - де айстра, де зоря? Твої слова - як вранішня молитва. Співає гай. Не видно вівтаря за золотим іконостасом літа. Струмують ночі руслами світань. І хилять квіти заспані голівки. Що є іще, крім ніжності? Спитай у тої айстри або в тої зірки. Оксана Пахльовська ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2 Тема «Стилі мовлення» Теоретичні питання
Завдання до самопідготовки
Функціональні стилі сучасної української мови
Специфічні риси ________ стилю мовлення
1) Сучасний медіа-текст має висвітлювати найбільш актуальні та проблемні питання суспільного життя, бути не лише інформаційно насиченим, а й виразним, емоційно-оцінним, максимально доступним, забезпечувати задоволення інтелектуальних, естетичних потреб суспільства. Інформативність є характерною лише для деяких жанрів, де завдяки відбору потрібних фактів і характеру їх викладення вона стає підпорядкованою більш важливій, а саме – агітаційно-пропагандистській функції публіцистичного стилю. Названа функція обумовлює гостру потребу публіцистики в оцінних засобах вираження. У зв’язку із цим публіцистичний стиль оперує виразово-зображувальними мовними ресурсами: різноманітними тропами, стилістичними і риторичними фігурами (з посібника). 2) Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. 3) Публіцистика за своєю внутрішньою природою була засобом цілеспрямованого, іноді тенденційного, впливу на аудиторію, нав’язуванням аудиторії певних поглядів, спонуканням до відповідних вчинків. Щоб успішно функціонувати у сучасних умовах, публіцистика має позбутися властивої їй у минулому войовничості, посилити свої аналітично-дослідницькі начала, вміння всебічно аргументувати, логічно переконувати, об’єктивно викладати різні погляди. Сучасна публіцистика має бути інформаційно насиченою, інтелектуально глибокою, відповідати найвищим стандартам наукового мислення. Водночас вона повинна бути цікавою, володіти широким арсеналом іронії, дотепності і, за змогою, лаконічною, зважаючи на колосальні потоки інформації. Отже, мова повинна йти не про «обвал», як дехто пише, публіцистики, не про її відмирання, а про відповідність сучасним реаліям життя. На першому плані — компетентність автора, його здатність розібратися у сучасних тенденціях розвитку. Не випадково найкращими публіцистами сьогодні є авторитетні філософи, соціологи, політологи, здатні до образного, небанального мислення». Володимир Здоровега
а) повідомлення фактів державного чи приватного значення; офіційність, конкретність змісту, чіткість, стислість, логічна послідовність; канцелярські штампи і шаблони, розповідні речення, найчастіше монологічна форма тексту; б) діяння, вплив на читача або слухача, переконання в правильності висловлених думок; пропагандистський характер, точність, логічність доводів, урочистість, піднесеність, офіційність, експресивність; суспільно-політичні слова, емоційно забарвлені слова і вирази, речення різної структури, найчастіше монологічна форма викладу; в) презентація наукових понять і висновків, пояснення причин явищ, опис істотних ознак, властивостей предмета наукового пізнання; точність, стислість, послідовність в розгляді предмета думки, узагальнений, абстрагований, логічний характер умовиводів; лексика емоційно-нейтральна, значна кількість термінів, речення різної структури, монологічна форма викладу. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3 |
ЗАВДАННЯ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ... МЕНЕДЖМЕНТ В ЕКСПЛУАТАЦІЇ БУДІВЕЛЬ: Завдання і методичні рекомендації до виконання контрольної роботи (для студентів 5 курсу заочної... |
Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання Створення та обробка даних на ПЕОМ: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання / Укл. В. П. Ярцев... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ для студентів денної... Політологія. Методичні рекомендації до вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форми навчання усіх спеціальностей [Текст]... |
Методичні рекомендації по вивченню дисципліни “Основи теорії кіл”... Для її якісного засвоєння в умовах заочної та дистанційної форм навчання необхідно зважити на ряд специфічних моментів, зокрема |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліні "ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБЮНИЦТВА"... Навчально-методичний комплекс з дисципліні "Організація виробництва" для студентів IV курсу заочної форм навчання / Укл., доцент... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ ДЛЯ СТУДЕНТІВ... МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ та завдання контрольних робіт для студентів... Автори: Губачова О. М. – доцент кафедри бухгалтерського обліку і аудиту Полтавського університету споживчої кооперації України, к... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліни “ СТАТИСТИКА” для студентів... Навчально-методичний комплекс з дисципліни “Cтатистика” для студентів 2 курсу заочної форми навчання (Укл ст викладач кафедри прикладної... |
ПРОГРАМА, МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ І КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ “ОСНОВИ... Програма, методичні вказівки, і контрольні завдання з дисципліни “Основи екології” для студентів всіх спеціальностей заочної форми... |
1. Поняття, предмет і методи теорії держави та права 9 Тема Походження держави та права 11 П.І., Стрельник О. Л., Гончаров А. В. Навчально-методичні матеріали з курсу “Теорія держави та права” для студентів та курсантів... |