Практичний психолог Торезької ЗШ І-ІІІ ст. №11


НазваПрактичний психолог Торезької ЗШ І-ІІІ ст. №11
Сторінка1/9
Дата02.11.2013
Розмір0.96 Mb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


Автор :
практичний психолог Торезької ЗШ І-ІІІ ст. № 11
Віта Олександрівна Шевкаленко
Перший клас школи - один з найбільш істотних критичних періодів в житті дітей. Вчасна допомога із боку вчителя, шкільного психолога та батьків буде сприяти перш за все психологічному здоров’ю учнів-малюків. Профілактика дезадаптації, контроль за адаптацією до нових умов навчання, психолого-педагогічна робота з учнями, які потребують допомоги – всі ці компоненти важливі і пов’язані між собою у єдиній системі психологічного супроводу першокласників. Пропонуються матеріали роботи з вчителями, батьками та учнями, авторська корекційно-розвивальна програма «Попередження неуспішності першокласників.


Зміст.
Вступ


  1. Зміст програми «Першокласник»




  1. Робота з батьками.


2.1. Всеобуч для батьків майбутніх першокласників

Психологічна готовність до навчання в школі

Як любити свою дитину

Сходинки спілкування майбутнього першокласника

Вчимося, граючи або як розвивати розумові здібності майбутнього першокласника.

2.2.Навчання з радістю (виступ на батьківських зборах 1-х класів)

2.3. Практичні рекомендації батькам


  1. Робота з педагогами.


3.1. Групова консультація педагогів «Психологічні проблеми першокласників»

3.2.Система психолого-педагогічних вимог до змісту статусу першокласника

3.3.Аналіз результатів психологічної діагностики процесу адаптації першокласників

3.4. Практичні рекомендації педагогам


  1. Робота з учнями


4.1. Розвиваюче заняття з майбутніми першокласниками.

4.2. Розвиваюче заняття-знайомство з першокласниками

4.3. Корекційно-розвиваюча програма «Попередження неуспішності першокласників
Література
Додатки


Вступ.
Психічне здоров'я та психологічне благополуччя - фундаментальні складові життя дитини, які забезпечують сприйняття значущості буття, дозволяють їй розкрити особистісний потенціал, стати суспільно активним громадянином.

Інтенсифікація учбової діяльності, спостережувана останніми роками, а також перетворення в соціально-економічній сфері змінили умови життя дітей і визначили необхідність повторного поглибленого аналізу пристосованої діяльності дитини під час вступу до школи і соціально-психологічної практики, пов'язаної з шкільною адаптацією.

Психологічний супровід першокласників є одним з пріоритетних напрямків роботи психологічної служби школи. Період адаптації першокласників до нових умов навчання є періодом появи великої кількості питань з подолання різних проблем як у батьків, так і у вчителів. Своєчасна допомога дитині та її батькам допоможе в конструктивному розвитку учня на подальших етапах навчання і навпаки невиконання рекомендацій батьками та педагогічні помилки можуть призвести до деструктивного розвитку дитини.

Для того, щоб робота стала більш ефективною та результативною постала проблема створення системи психологічного супроводу першокласників. Ця система у школі діє вже 3 роки і має певний результат: педагоги стали більш компетентними у проблемах шестирічок і розуміють функції шкільного психолога, підвищилась психологічна культура батьків, показники адаптації першокласників достатньо високі. Так, протягом 2009 – 2011 років вони знаходяться в межах 80 – 85 % дітей, які адаптовані до нових умов навчання.

Матеріали даної роботи мають різноманітний характер і будуть в допомозі усім учасникам навчально-виховного процесу. Це і просвітницька інформація, і дослідницькі результати, а також практичні рекомендації та велика кількість розробок корекційно-розвиваючих занять з учнями.

Зміст програми «Першокласник»

ПРОГРАМА «Першокласник»
СИСТЕМА ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ПЕРШОКЛАСНИКІВ.
Автор: В. О. Шевкаленко, практичний психолог Торезької ЗШ I-III ст. № 11
Пояснювальна записка:

Проблема охорони психічного здоров'я дітей, актуальність якої стає все більш очевидною у зв'язку із спостережуваним зростанням нервово-психічних захворювань і функціональних розладів серед дитячого населення, вимагає широких профілактичних мерів в системі освіти.

Перший клас школи - один з найбільш істотних критичних періодів в житті дітей. Вступ до школи для багатьох з них - емоційно-стресова ситуація: змінюється звичний стереотип, зростає психоемоційне навантаження. Від того, як мине адаптація на першому році навчання, багато в чому залежить працездатність і успішність в подальші роки.

На перших етапах знайомства з майбутніми першокласниками, першокласниками у школі психолог зустрічається з масою проблем, від успішного вирішення яких залежить благополуччя учнів. В якості основних, які необхідно вирішувати шкільному психологу разом з вчителем, можна назвати такі:

  • індивідуальний підхід до учнів

  • труднощі у спілкуванні вчителя з учнем

  • труднощі, які виникають у дитини при спілкуванні з однолітками у колективі

  • розвиток пізнавальних та навчальних інтересів учнів

  • шкільна неуспішність

Невипадково проблема неуспішності стоїть на останньому місці, хоча у школі вона завжди на першому. Річ у тому, що неуспішність виникає як наслідок відсутності індивідуального підходу до учня. Психологічне вирішення проблеми неуспішності полягає в аналізу причин та запобіганню або ліквідуванню цих причин у навчально-виховному процесі.

Початок навчання шестирічних дітей і підготовка до нього пов’язані з необхідністю врахування важливих психологічних закономірностей їхнього розвитку. До них можна віднести назрілі протиріччя між інтелектуальними можливостями дитини і специфічно «дошкільними» способами їхнього задоволення. При цьому інтелектуальна сфера, в основному вже готова до систематичного навчання, але варто враховувати певні особливості:

  • переважає наочно-образне мислення, логічна форма хоча і доступна, але ще не типова, не характерна;

  • пам’ять – мимовільна (запам’ятовується, головним чином те, що цікаво, а не те, що потрібно запам’ятати);

  • специфіка уваги така, що дитина здатна продуктивно займатися однією справою не більше 10-15 хвилин

Незалежно від того, коли дитина пішла в школу, у шість чи сім років, вона проходить процес адаптації до нових умов навчання. Важливо, як дитина переживає ту систему відносин, у яку вона включена. Період адаптації може бути різним за тривалістю (від чотирьох до семи тижнів, інколи два і більше місяців) залежно від індивідуальних особливостей дітей, умов виховання, стилю навчання.

Вчасна допомога із боку вчителя, шкільного психолога та батьків буде сприяти перш за все психологічному здоров’ю учнів-малюків. Адаптована дитина - це дитина, яка пристосована до повноцінного розвитку свого особистісного, фізичного, інтелектуального та інших потенціалів.

Дана програма рекомендована для практичних психологів шкіл. Зміст програми може змінюватись залежно від рівня кваліфікації психолога, його навантаження, а також спрямованості учбового закладу.
Мета: успішна адаптація першокласників: позитивне ставлення до школи, вольова саморегуляція, успішність у навчанні.
Завдання:

1. Визначення особливостей психолого-педагогічного статусу 6-річної дитини з метою своєчасної профілактики та ефективного вирішення проблем, які виникають в навчанні, спілкуванні, психічному стані.

2. Психолого-педагогічне вивчення рівня адаптації першокласників до нових умов навчання.

3. Спостереження за динамікою розвитку учнів на протязі навчального року.

4. Визначення оптимальних шляхів роботи з учнями, у яких виявились труднощі у пристосуванні.

5. Психологічна допомога вчителям і батькам першокласників.

Розділ 1.
Профілактика дезадаптації майбутніх першокласників до школи.
Вступне слово:

Профілактика дезадаптації майбутніх першокласників до школи має велике значення, оскільки вчасно й успішно проведена превентивна робота психолога буде сприяти адаптації дітей.
Завдання:

1. Підвищення психологічної компетентності батьків майбутніх першокласників.

2. Збирання даних для консультування батьків майбутніх першокласників.

3. Виявлення дітей "групи ризику" щодо дезадаптації до школи і, відповідно, для адекватної побудови подальшої роботи психолога з дітьми, вчителями, батьками.
Заходи:

Виступ на батьківській конференції

Тема: Психологічна готовність до навчання в школі.

Основний зміст:

Ознайомлення батьків з складовими психологічної готовності до навчання; як самостійно визначити рівень готовності дитини до школи; практичні рекомендації татусям і матусям майбутніх першокласників "Секрети успішного виховання"

Очікувані результати:

Усвідомлення батьками необхідності підготовки дитини до школи.
Всеобуч для батьків

Основний зміст:

Умови сімейного виховання, особливості психофізіологічного розвитку 6-річної дитини.

Мета: Дати батькам корисну інформацію щодо організації останніх місяців життя дитини перед початком навчання у школі.

Очікувані результати:

Достатній рівень психологічних знань батьків про особливості виховання і навчання дитини до школи.

Орієнтовна тематика лекцій:

Як любити свою дитину.

Сходинки спілкування майбутнього першокласника.

Вчимося, граючи або як розвивати розумові здібності майбутнього першокласника?
Індивідуальне психолого-педагогічне обстеження

Основний зміст:

Діагностика майбутніх першокласників за запитом батьків.

Мета:

Визначення рівня психологічної готовності майбутніх першокласників до школи

Очікувані результати:

Врахування батьками результатів діагностики для подальшої підготовки дитини до школи.
Індивідуальні консультації для батьків

Основний зміст:

1.Ознайомлення з результатами діагностики, надання практичних рекомендацій.

2. Психологічна допомога за індивідуальними проблемами.


Бесіди з вчителями

Тема:

Про індивідуальні особливості поведінки майбутніх першокласників на підготовчих заняттях.

Основний зміст:

Збір інформації для консультування батьків майбутніх першокласників.
Групова консультація педагогів

Тема:

Психологічні проблеми першокласників

Основний зміст:

Ознайомлення вчителів майбутніх 1-х класів з можливими проблемами інтелектуальної, емоційно-вольової, мотиваційної сфер першокласника.

Очікувані результати:

Підвищення психологічної компетентності педагогів.
Розвиваючі заняття з майбутніми першокласниками.

Тема:

З радістю до школи.

Основний зміст:

Ігри та вправи на розвиток пізнавальної сфери, на розвиток навичок спілкування у групі майбутніх першокласників.

Очікувані результати:

Позитивне сприйняття дітьми школи і навчання в ній.
Складання картотеки "групи ризику"

Основний зміст:

Складання картотеки "групи ризику" щодо дезадаптації до школи в першому класі на підставі інформації, отриманої у процесі психодіагностичного обстеження дитини, бесід з батьками, вчителями.
Розділ 2.
Контроль за процесом адаптації першокласників до школи.
Вступне слово:

Даний етап роботи дає можливість виявити дітей із труднощами в адаптації і вчасно надати їм необхідну психологічну допомогу. Адже від того, наскільки адаптується дитина до шкільного життя, залежать і подальші успіхи у школі, і психологічний комфорт у житті. Цей етап дуже важкий для дітей і відповідальний для дорослих.
Завдання:

1. Вивчення особливостей навчальної роботи і поведінки учнів-першокласників.

2. Визначення рівнів адаптації кожного учня до нових умов навчання.

3. Розробка психопросвітницьких заходів для батьків, вчителів.

4. Аналіз результатів роботи та подальший пошук ефективних заходів щодо даного розділу.
Заходи:

Виступ на батьківських зборах

Тема:

Навчання з радістю.

Основний зміст:

Візитна картка шкільного психолога. Ознайомлення батьків з основними напрямками роботи психолога з першокласниками. Графік роботи. Години консультацій.

Вимоги до психолого-педагогічного статусу першокласника. Режим дня дитини. Рекомендації щодо основних правил спілкування з власною дитиною.

Очікувані результати:

Вмотивованість батьків на співробітництво з шкільним психологом.
Анкетування батьків

Основний зміст:

Збір даних про склад сім'ї, умови виховання, індивідуальні психофізіологічні особливості першокласників.
Зустрічі з психологами ДНЗ

Основний зміст:

Збір інформації про рівні готовності до навчання в школі випускників ДНЗ, теперішніх першокласників.
Розвиваючі заняття-знайомство

Тема:

Давайте познайомимось.

Мета:

формувати у дітей позитивне ставлення до шкільного психолога.

Формувати дружний стиль спілкування однокласників; розвиток пізнавальних процесів (сприйняття, мислення, уваги).

Очікувані результати:

Довірливе відношення і позитивне сприйняття дітей шкільного психолога.
Спостереження психолога

Основний зміст:

Вивчення особливостей навчання і поведінки учнів на уроках, перервах, особливостей взаємовідносин з вчителями, однокласниками.
Діагностичний мінімум

Тема:

Дослідження процесу адаптації першокласників до школи.

Основний зміст:

1. Вивчення інтелектуальної сфери першокласників.

2. Вивчення особливостей емоційної сфери.

3. Вивчення відношень до навчальних предметів.

4. Вивчення рівня учбової мотивації.
Обробка результатів діагностики

Аналіз

Основний зміст:

Узагальнення результатів дослідження, їх аналіз у вигляді таблиць, діаграм. Розробка рекомендацій для вчителів, батьків.
Психолого-педагогічний консиліум

Тема:

Психологічна адаптація учнів 1-х класів

Основний зміст:

У плані консиліуму: ознайомлення з загальними результатами діагностичного мінімуму, практичні рекомендації, визначення групи учнів, у яких виникли труднощі у процесі адаптації.
Індивідуальні консультації для вчителів

Тема:

Шляхи сумісної взаємодії вчителів, батьків та учнів в подоланні труднощів адаптації у першому класі.

Основний зміст:

Більш детальне ознайомлення з результатами діагностики першокласників, надання рекомендацій щодо основних правил користування і врахування даних результатів.
Виступ на батьківських зборах

Тема:

Навчання з радістю.

Основний зміст

Ознайомлення батьків з особливостями адаптаційного періоду першокласників. Рекомендації щодо організації домашніх завдань.

Індивідуальні консультації для батьків

Основний зміст:

Ознайомлення з результатами діагностики, надання рекомендацій.
Розділ 3.
Психолого-педагогічна робота із учнями, які мають труднощі у шкільній адаптації.
Вступне слово:

Для того, щоб намітити правильний шлях корекції, необхідно чітко визначити причини труднощів. Недостатній розвиток важливих характеристик психічного стану і поведінки дитини, їх невідповідність педагогічним вимогам є індикатором соціально-психологічної дезадаптації дитини у шкільному середовищі.

Дуже важлива багатостороння допомога першокласнику з труднощами. Якщо вчасно це не зробити, виникає проблема, яка буде тягнутися за учнем до останнього року навчання, ознаками якої будуть, в першу чергу, неуспішність у навчанні, низька мотивація, недостатня життєва активність.
Завдання:

створення психолого-педагогічних умов для рішення проблем навчання, поведінки та психологічного самопочуття першокласників, які мають труднощі у шкільній адаптації.
Заходи:

Індивідуальна бесіда з батьками

Основний зміст:

Інформація для батьків про поглиблену діагностику дитини, їх згода.

Динаміка психофізіологічного розвитку, умови сімейного виховання, індивідуальні особливості дитини (за необхідністю складання анамнезу).

Експертна оцінка батьків адаптованості дитини до школи.
Індивідуальна бесіда з вчителем

Основний зміст:

Робочі зошити дитини, результати продуктивної діяльності. Особливості інтелектуальної, емоційно-вольової сфери першокласника.
Індивідуальна діагностика

Мета:

Дослідження причин труднощів адаптації, визначення шляхів подальшого освітнього маршруту та програми більш ефективної корекційної роботи.

Основний зміст:

Вивчення зовнішнього вигляду, поведінки та характеру діяльності дитини; оцінка працездатності, особливостей уваги, сформованості соціально-побутової орієнтації, особливостей мнестичної діяльності, рівня понятійного розвитку, аналіз мотиваційно-вольової та емоційно-особистісної сфер.
Обробка результатів діагностики

Складання індивідуальних рекомендацій

Основний зміст:

Узагальнення результатів діагностики.

Психологічні рекомендації для вчителів, батьків першокласника.
Індивідуальні консультації для батьків

Основний зміст:

Ознайомлення з результатами діагностики, з змістом корекційно-розвиваючої програми (індивідуальної, групової).
Корекційно-розвиваючі заняття

Тема:

Попередження неуспішності першокласників.

Мета та завдання:

Підвищення рівня розвитку пізнавальної сфери.

Розширити можливості школярів, формувати в них необхідні знання та навички для підвищення результативності шкільної діяльності.

Очікувані результати:

Успішна адаптація, підвищення навчальних досягнень першокласників.
Індивідуальна корекційно-розвиваюча робота

Основний зміст:

Психологічна допомога дитині в подоланні проблем розвитку пізнавальних процесів, емоційних проблем.
Діагностичний зріз

Основний зміст:

Вторинна діагностика для визначення ефективності проведеної корекційно-розвиваючої роботи, динаміки розвитку дитини.
Аналіз

Основний зміст:

Узагальнення проведеної роботи з першокласниками за рік. Аналіз результативності сумісної з вчителями, батьками діяльності. Визначення основних труднощів і перешкод в напрямку роботи з першокласниками.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Схожі:

Матеріали статті до міської газети «Козацька вежа» (підготувала практичний...

Журавель Тетяна Іванівна
Практичний психолог Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80, 83036, м. Донецьк, вул. Дм. Донського, б. 59, телефон
«27» лютого 2013р. Протокол №23 Голова Експертної комісії Романовська Д. Д
Васильєва Г. В., практичний психолог Чернівецького військово-спортивного ліцею-інтернату
Психологічні аспекти педагогічно збагаченого середовища
До складу групи входять: Гусєва О. В., заст директора з методичної роботи, Василенко А.І., практичний психолог гімназії
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ практичного психолога
Практичний психолог призначається на посаду і звільняється з неї начальником районного відділу освіти за поданням директора школи...
ЗАТВЕРДЖЕНО” Рішенням обласної Експертної комісії НМЦППСР ІППОЧО...
Васильєва Г. В., практичний психолог Чернівецького військово-спортивного ліцею-інтернату
УДК-159. 955. 376. 362-053. 5 Т. Н. Чуприна, практичний психолог...
Дослідження рівня розвитку мислення у старшокласників із патологією та без патології зору
«Психолого-педагогічні аспекти педагогічного спілкування» Практичний...
Мета: сприяння підвищенню професійної компетентності педагога; розвиток навичок ефективного спілкування, усвідомлення цінності й...
Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80 Автор: Журавель...
З позиції сучасних вимог метою освіти є формування життєво компетентної особистості, самостійної в різних сферах життєдіяльності,...
Чи готова дитина до школи ?
Чи готова дитина до школи? (Комплекс методик для індивідуального обстеження рівня підготовленості дітей до школи). Укладачі: Волошенко...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка