Психологічні аспекти педагогічно збагаченого середовища


Скачати 83.29 Kb.
Назва Психологічні аспекти педагогічно збагаченого середовища
Дата 14.12.2013
Розмір 83.29 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Комунальний заклад освіти

«Гімназія Ленінського району»

Дніпропетровської міської ради
Психологічні аспекти педагогічно збагаченого середовища

Психолого-педагогічні

моніторингові дослідження

життєздатності та життєздійснення

учнів 5(9)-х класів

в школі життєтворчості

Автори:

Гусєва Олена Володимирівна,

заступник директора

з методичної роботи,

вчитель російської мови

та світової літератури;

Василенко Алла Іванівна,

практичний психолог

Дніпропетровськ - 2013

Робота творчої групи «Психологічні аспекти педагогічно збагаченого середовища» є частиною всієї системної наукової роботи гімназії.
До складу групи входять: Гусєва О.В., заст.директора з методичної роботи, Василенко А.І. , практичний психолог гімназії.
Завдання групи:

  • Діагностичне, моніторингове , аналітичне дослідження когнітивних стилів мислення

  • Типів навчальних стилів

  • Вплив інновацій на розвиток учня та вчителя

  • Аналіз статусу учня у системі психолого-педагогічних вимог

  • Дослідження життєздатності та життєздійснення учнів випускних класів

В залежності від досліджень, які проводились, до роботи в групі залучались вчителі і класні керівники

Дослідження рівня життєздатності учнів – випускників школи 2 ступеня (5 клас гімназії) є моніторинговою та аналітичною роботою психолога та педагогів в експерименті

«Створення моделі школи життєтворчості в умовах гімназії великого міста» (2003 – 2013 р.р. – експериментальний термін роботи гімназії Ленінського району з проблем педагогіки життєтворчості).
Життєздатність – одна з головних компетенцій людини, що включає в себе етапи від життєрозуміння і планування до життєздійснення.
Аналіз підсумку роботи педагогів-вчителів, класних керівників за досягненням очікуваних результатів експерименту і є ця робота.

Педагогічна проблема педколективу із завданням «Створення педагогічно збагаченого освітнього середовища» вимагає від учасників освітнього процесу - вчителів та учнів – реалізацію основного задуму : педагог забезпечує, а учень здійснює задуми життєздатності особистості : самовизначення, самоствердження, саморегуляція, самореалізація, самовиховання.

Життєздатна особистість – стійка; відповідальна; здатна самостійно вирішувати проблеми, не ризикує життям даремно; прагне успіху, не загрожуючи життю інших.

Ці дослідження неможливі без планування і здійснення соціальної практики учня.
Соціальна практика учня – це дія цілеспрямована, усвідомлена, зорієнтована на дії інших суб’єктів і передбачає суспільну оцінку.
Чого має навчитися учень у межах соціальної практики?

  • навчанню вироблення власної позиції, громадянської відповідальності;




  • навчанню світоглядної і моральної стійкості;



  • готовності приймати рішення і нести за них відповідальність;




  • умінню визначати адекватні цілі.


Отже, проведене дослідження – матеріал для корекційної роботи педколективу із 15 –річними підлітками, орієнтир для колективних та персоніфікованих програм розвитку учнів.

Проведене дослідження розвиненості життєздатності особистості учня
В дослідженні приймали участь 15 учнів 5(9)-А класу та 19 учнів 5(9)-Б класу.

Методи дослідження :

  • спостереження;

  • співбесіда з учнями;

  • застосування методики «Критерії розвиненості життєздатності особистості».


Дослідження розвиненості життєздатності особистості проводилось за такими критеріями:

  1. ціннісне ставлення до власної творчості та творчості інших людей;

  2. дивергентне мислення;

  3. високий рівень розвитку творчих здібностей;

  4. спроможність знайти оригінальний вихід зі складних життєвих ситуацій;

  5. вміння оцінити можливі наслідки реалізації різних варіантів рішення;

  6. спрямованість на досягнення кінцевого результату;

  7. здатність до поєднання тактики активного пристосування і творчого перетворення умов життя;

  8. спрямованість на майбутнє;

  9. здатність контролювати життєві цілі та здатність складати життєві програми та плани;

  10. самоконтроль, самоосвіта, самовиховання, самовдосконалення, самопрезентація.


За результатами досліджень розвиненості життєздатності особистості необхідно створити тренінг-групу за «Програмою розвитку тимчасової перспективи та здібності до цілепокладання» («До дій практичного психолога. Психологічні програми розвитку особистості в підлітковому та старшому шкільному віці.» (за редакцією І.В.Дубровіної).

Умовні позначки :

  • «С» - самооцінка;

  • «У» - учительська оцінка (психолог, кл. керівник, один з вчителів – предметників).



Проведено дослідження труднощів, що заважають самореалізації учнів та шляхів реалізації задуму учня.

Методи дослідження :

  • спостереження;

  • співбесіда з учнями;

  • застосування методики «Самореалізація».


Вивчення особливостей труднощів, які виникають у школярів і заважають реалізовуватися як учню, проводилось за наступними критеріями :


  • учень не вправляється із самостійними завданнями;

  • учень постійно перепитує вчителя;

  • учень часто відволікається на уроках;

  • учень відчуває страх перед учителем;

  • учень відчуває загальну тривожність;

  • учень переживає соціальний стрес;

  • учень відчуває страх самовираження;

  • учень має низький фізіологічний опір стресу.


Вивчення шляхів реалізації задуму учня проводилось за такими критеріями :


  • набуття життєвого досвіду;

  • розвиток життєвих компетенцій;

  • реалізація життєтворчого потенціалу;

  • накопичення життєвого досвіду через вчинки та реалізовані ситуації.

Результати досліджень


  1. Групи учнів, що не вправляються із самостійними завданнями

5(9)-А : 5(9)-А :

1. Остапець М. «+» - 0 учнів

2. Шеханов Я. «+\-» - 2 учня (13%)

«-» - 13 учнів (87%)

5(9)-Б : 5(9)-Б :

1. Покотиленко О. «+» - 0 учнів

2. Шаповал М. «+\-» - 2 учня (11%)

«-» - 17 учнів (89%)





  1. Групи учнів, які часто перепитують вчителя


5(9)-А клас :

«+» - 0 учнів

1. Трет’якова Я. «+\-» - 1 учень (7%)

«-» - 14 учнів (93%)

5(9)-Б клас :
Таких учнів немає
«-» - 19 учнів




Рекомендації вчителя щодо роботи з учнями 1, 2 груп.

  • Працювати над формуванням навчальних дій.

  • Створити ситуації вибору і звіт за власний вибір.

Для груп учнів :

  • Моссур Д.

  • Лихачевська А.

  • Лаврух Д.


Проводити роботу щодо підвищення самооцінки та впевненості в собі :

  • залучати до будь-якої роботи, де б вони могли досягти успіхів;

  • надавати доручення, які б включали цих учнів в різні види діяльності з різними учнями;

  • створення учнями власних «життєвих» програм як проекції майбутнього життєвого шляху та презентація їх (комп’ютерна, театралізована, фотовиставка);

  • запровадження індивідуальних щоденників самоспостережень.


Групи учнів, що часто відволікаються на уроках
5(9)-А : 5(9)-Б:

1. Піскунова Г. 1. Мінгальов П.

2. Лихачевська А. 2. Головня А.

3. Клокова О.

«+» - 0 учнів «+» - 0 учнів

«+\-» - 3 учня (20%) «+\-» - 2 учня (11%)

«-» - 12 учнів (80%) «-» - 17 учнів (89%)


Рекомендації :

  • Встановити причини відволікання. Діагностика : співбесіда, письмове опитування;

  • Корекційна робота за результатами діагностики.




  1. Групи учнів, що відчувають страх перед учителем


Учнів, які відчувають страх перед учителем, в 5(9)-А і 5(9)-Б класах

не виявлено.

5(9)-А: «-» - 15 учнів

5(9)-Б: «-» - 19 учнів

  1. Група учнів, які мають загальну тривожність і переживають соціальний стрес :



5(9)-А : «+» - 2 учня (13%)

1. Сотник В. «+\-» - 0 ученів

2. Хуруджі М. «-» - 13 учнів (87%)
5(9)-Б:

Таких учнів немає

«-» - 19 учнів




Рекомендації :

  • психологічна та педагогічна діагностика причин тривожності та страху;

  • консультування батьків;

  • консультування класного керівника;

  • створення програми виховної роботи в класі;

  • створення тренінг-групи з метою зняття стресу за програмою А.Сиротюк «Кінезіологічні прийоми і стрес» із використанням психологічної гімнастики В.А.Шугайло

Наступний замір параметрів травень 2012 року.

Групи учнів, які відчувають страх самовираження
5(9)-А :

«+» - 1 учень (7%)

1.Сотник В. «+\-» - 0 учнів

«-» - 14 учнів (93%)


5(9)-Б :
1. Войт Б. «+» - 0 учнів

«+\-» - 1 учень (5%)

«-» - 18 учнів (95%)


Рекомендації :

  • встановити причини страху самовираження;

  • залучення учнів до публічної та організаторської діяльності;

  • участь учнів в районних заходах;

  • презентація учнями творчих робіт;

  • організація і проведення учнями диспутів, дискусій та інших заходів.


  1. Групи учнів, які мають низький фізіологічний опір стресу :


5(9)-А :

Таких учнів немає «-» - 15 учнів

5(9)-Б : «+» - 1 учень (5%)

1. Комарова В «+\-» - 0 учнів

«-» - 18 учнів (95%)


Рекомендації :

  • класним керівникам з’ясувати у медпрацівників первісну причину низького фізіологічного опору стресу;

  • провести бесіди з батьками.


Література


  1. Єрмаков І. Педагогіка життєтворчості: орієнтири для ХХІ століття (практико-зорієнтована збірка., К., 2003р.)

  2. Психологія і педагогіка життєтворчості особистості (за ред. І. Єрмакова та колектива авторів., К., 2001р.)

  3. А.Сиротюк «Кінезіологічні прийоми і стрес»

  4. «До дій практичного психолога. Психологічні програми розвитку особистості в підлітковому та старшому шкільному віці.» (за ред. І.В.Дубровіної).

Схожі:

Рождественська Д. Б. До проблеми мисленнєвих образів в інтелектуальній...
Рождественська Д. Б. До проблеми мисленнєвих образів в інтелектуальній діяльності дитини зі зниженим зором // Дидактичні та соціально-психологічні...
ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ ПОСТТРАВМАТИЧНИХ СТРЕСОВИХ РОЗЛАДІВ: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
Затверджено вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення занять з рядовим і молодшим начальницьким складом
Тема: Фізіологічні і психологічні аспекти емоційного стресу і його вплив на особистість
Методичні аспекти створення програми виховання класу Анотація. В...
Завдання сучасної школи щодо формування творчої, соціальне активної, всебічно розвиненої особистості вимагають від педагогів нових...
Заняття
Концепція біобезпеки і ризику біомедичних технологій. Біоетичні аспекти та біобезпека впливу навколишнього середовища на людину
„Психологічні аспекти розвитку творчих здібностей учнів”
Для того, щоб бути затребуваним в сучасному суспільстві, потрібно вносити в нього нове своєю діяльністю, тобто бути " незамінним"....
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з рядовим та молодшим начальницьким
Тема: Психологічні аспекти дій при ліквідації надзвичайних ситуацій. Характеристика екстремальних ситуацій. Алгоритм безпомилкових...
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з психологічної підготовки з працівниками...
Тема Психологічні аспекти дій по ліквідації надзвичайних ситуацій. Характеристика екстремальних ситуацій. Алгоритм без помилкових...
ПРОБЛЕМА ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація. У статті виділені і розглянуті соціально-психологічні аспекти розвитку особистості з особливими потребами. Розкриті особливості...
Соціально-психологічні особливості колективу як об'єкту управління
Внутрішній психологічний клімат формується сукупністю обставин, у межах яких відбувається діяльність людей. Ці обставини породжують...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка