Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80 Автор: Журавель Тетяна Іванівна, практичний психолог


Скачати 91.37 Kb.
Назва Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80 Автор: Журавель Тетяна Іванівна, практичний психолог
Дата 05.11.2013
Розмір 91.37 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Особливості професійного самовизначення старшокласників

в умовах школи-родини

(Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів № 80)
Автор: Журавель Тетяна Іванівна,

практичний психолог

Донецької загальноосвітньої школи

1-Ш ступенів № 80
«Нет людей без таланта,

а есть люди занятые не своим делом»

В. Писарев
«Когда человек не знает, к какой пристани

он держит путь, для него ни один

ветер не будет попутным»

Сенека

Сучасна школа - як соціально-педагогічна система покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які відповідали б цілям розвитку особистості школярів і сучасним соціальним вимогам. З позиції сучасних вимог метою освіти є формування життєво - компетентної особистості, самостійної в різних сферах життєдіяльності, в тому числі професійно - трудової. Професійне самовизначення учня по своїй суті найважливіша складова його підготовки до самостійного життя.

До моменту закінчення школи випускник повинен бути психологічно готовим до вступу у доросле життя. Поняття «психологічної готовності» передбачає в даному випадку, наявність здібностей і потреб, які дозволяють випускнику школи з можливою повнотою реалізувати себе в праці і на професійному поприщі.

За останні кілька років у нашій країні відбулися серйозні соціально-економічні перетворення, які привели до змін у професійному самовизначенні старшокласників. (Зникла система розподілу випускників в ВУЗах, з'явилось безробіття).

Пошук педагогічним колективом Донецької загальноосвітньої школи

1-Ш ступенів № 80 власного обличчя, свого шляху у системі освіти, який тривав декілька років, проблемний аналіз освітньої ситуації в школі та країні в цілому, врахування потенційних можливостей школи, її традицій, соціального запиту учнів, педагогів, батьків зумовили створення авторської моделі “Школа – родина”, яка була покладена в основу Концепції розвитку школи на 2006-2016 роки.

Основна мета школи-родини – соціальне виховання, становлення особистості. Школа – родина повинна забезпечити виконання ряду соціальних функцій.

А саме:

  • виховної – соціалізація молодого покоління;

  • життєвої – підготовка до життя, розвиток самостійності, творчих здібностей, допомога у розвитку, самовизначенні і самореалізації.

  • емоційної – психологічний захист кожного члену родини, організація емоційної стабільності особистості, психологічної терапії;

  • господарчо-побутової – підтримка фізичного здоров’я школярів і педагогів – членів родини, допомога молодшим і старим;

  • соціальний контроль – відповідальність членів школи – родини за поведінку кожного у суспільстві, у різних сферах діяльності, обов’язки між педагогами і дітьми, старшого покоління за молодше;

  • економічної – одержання можливості заробітку матеріальних коштів кожним членом родини, матеріальна підтримка тих, хто має потребу;

  • духовного спілкування – духовне збагачення кожного члена родини;

  • соціально-статусної – надання членам родини визначального соціального положення у суспільстві;

  • досугової – організація раціонального дозвілля, розвиток взаємного збагачення інтересів кожного члена родини;

Реалізацію Концепції розвитку школи і вихід на модель випускника забезпечують нові підходи до формування змісту освіти. Варіативна складова навчального плану спрямована на підготовку компетентного сім'янина. У школі впроваджуються ряд факультативів, курсів за вибором: « Вибір професії »(9-11кл.), «Сімейна економіка»(8кл.), «Етика і психологія сімейного життя» (10-11кл.), «Культура спілкування» (7-8кл.), «Сімейно-обрядовий фольклор» (8,9 кл.).

З 2010-2011 навчального року школа почала впроваджувати Проект «Модель партнерства сім'ї та школи з виховання компетентного сім'янина», який був презентований на обласному етапі професійного конкурсу «Кращий працівник у сфері освіти». У рамках проекту: зустрічі з цікавими людьми, розроблені «Літературні карти», створений «Клуб сімейного читання» та інші заходи.
Зміст виховання в школі-родині грунтується на єдності двох компонентів: живий гуманістичної етики та сукупності виховних ідей. В основі живої гуманістичної етики - правила поведінки, філософія школи «Чим більше любові і добра, тим менше ненависті і зла».
В основі другого компоненту покладено шість ідей. Вони забезпечують виконання соціальних функцій і реалізуються через цільові комплексні програми:

- ідея розвитку та самовдосконалення - «Я - Особистість»;

- ідея утвердження культу праці - «Я - Господар»;

- ідея олюднення - «Я - Людина»;

- ідея відповідальності за збереження і зміцнення здоров'я - «Я і моє здоров'я»;

- ідея почуття гнізда «Родовід»;

- ідея життєвих фаз і традицій «Життєдіяльність».

В цьому напрямку були виділені наступні пріоритети:

- усвідомлення кожним членом колективу основної ідеї школи;

- створення сімейної атмосфери;

- зміна пріоритетів діяльності шкільних служб у зв'язку з новою місією школи, а саме: зміна статусу «шкільний лікар» на «сімейний лікар», «шкільний кухар» на «домашній кухар», «директор школи» на «глава сім'ї», «клас »на« сім'ю »;

- створення сімейних атрибутів (фотоальбомів, щоденників поколінь, сімейних хронік та ін);

- створення нового інтер'єру навчального закладу, оформлення школи у зв'язку з новими уявленнями про дизайн школи-родини.

Реалізація всіх цільових програм забезпечує системний діяльнісний підхід до навчання і виховання учнів.

Кожним класним керівником з 1 по 11 клас створено програму «Клас-родина», основна мета якої - створення в рамках класного колективу особливого гуманного співтовариства дітей та дорослих - клас-родини.
Модель випускника нашої школи відрізняється тим, що перш за все зусилля колективу спрямовані на підготовку сім'янина, який підготовлений до сімейного життя (має уявлення про гендерне виховання, про принципи виховання в сім'ї), який підготовлений до виконання ряду життєвих ролей:

«член сім,ї», «мати, дужина», «батько, чоловік» та ін.; сім,янина, який відчуває відповідальність за свою сім,ю, продовження та підтримку честі роду.

Професійна орієнтація в Донецькій загальноосвітній школі 1-Ш ступенів № 80 Донецької міської ради Донецької області - це система навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями необхідного обсягу знань про соціально-економічні і психофізичні характеристики професій. Дана робота проводиться під керівництвом заступника директора з виховної роботи. У роботі беруть участь практично всі працівники школи: практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники, бібліотекарь, медсестра. Головними завданнями їх діяльності з профорієнтації є:

- формування позитивного ставлення до праці;

- навчити розбиратися в змісті професійної діяльності;

- навчити співвідносити вимоги професії з індивідуальними якостями;

- навчити аналізувати свої можливості і здібності, (сформувати потреби в усвідомленні й оцінці якостей і можливоностей своєї особистості).

Класні керівники школи починають роботу з профорієнтації

з 5-х класів. Вивчення та аналіз досвіду роботи класних керівників показує, що бесіди з цього напрямку в цей період носять загальний характер, вони ведуться в плані морально-психологічної підготовки учнів до праці.
З 8 класу, коли школярі починають усвідомлювати важливість правильного вибору професії, класний керівник детально знайомить учнів з особливостями різних професій, дає інформацію про те, де її придбати і т. п. Педагоги залучають до профорієнтаційної роботи учнів і працівників ПТУ, вузів, які розповідають школярам про свою майбутню спеціальність, про правила прийому та умови роботи після їх закінчення. Особливу роль відіграють читацькі конференції (робота шкільного сімейного клубу), перегляд та обговорення фільмів, присвячених людям різних професій.
Однією з поширених форм професійного освіти є екскурсія учнів на підприємства міста, в ПТУ, до вузів. Підготовку до цих екскурсій класний керівник здійснює спільно з адміністрацією школи, привертає батьків. Добре організовані екскурсії розширюють кругозір учнів, допомагають глибше засвоїти навчальний матеріал, знайомлять школярів з виробництвом. Ефективність екскурсії залежить від того, наскільки вдало продумані її план і зміст, завчасно проведена організаційна та методична підготовка.

Глибоке знання кожного учня, дає можливість класному керівнику правильно оцінити здібності школяра, намітити відповідні педагогічні заходи, вплинути на формування його особистості, розвиток професійних інтересів.
Бібліотекар школи також проробляє величезну роботу з профорієнтаційної спрямованості:

• вивчає читацькі інтереси учнів і рекомендує їм літературу, що допомагає у виборі професії; організовує виставки книг про професії та читацькі диспути-конференції на теми вибору професії;

• регулярно влаштовує виставки літератури про професії за сферами і галузями.

Соціальний педагог надає педагогічну підтримку дітям групи ризику в процесі їх професійного і життєвого самовизначення; здійснює консультації учнів з соціальних питань; надає допомогу класному керівнику в аналізі та оцінці соціальних факторів, що ускладнюють процес самовизначення школяра.

Медсестра школи сприяє формуванню у школярів установки на здоровий спосіб життя, використовуючи різноманітні форми, методи, засоби, проводить з учнями бесіди про взаємозв'язок успішності професійної кар'єри і здоров'я людини; організовує консультації з проблеми впливу стану здоров'я на професійну кар'єру.

Психологічний супровід профорієнтаційної роботи здійснюється за такими напрямами:

Просвітництво - ознайомлення з професіями, вимогами, що пред'являються професіями до людини, навчальними закладами тощо.

Консультування учнів та батьків - надання допомоги у професійному самовизначенні з метою прийняття усвідомленого рішення у виборі професійного шляху з урахуванням психологічних особливостей та можливостей, а також потреб суспільства;

Корекція і розвиток - розвиваючі ігри з елементами тренінгу.

Діагностика - визначення професійних інтересів, здібностей, схильностей учнів, а також анкетування батьків з метою визначення ступеня їх включеності в процес професійного самовизначення учнів (вибір професії, подальшого освітнього шляху).

Робота проводиться з усіма учасниками освітнього процесу: учнями, батьками та педагогами.

На початку і в кінці навчального року проводиться психодіагностика учнів 9-11 класів з метою визначення інтересів, здібностей, схильностей учнів, визначення сформованості професійного плану, мотивів вибору професії та професійної спрямованості особистості.

Активно використовується комп'ютерна діагностика професійних інтересів і схильностей, як групова так і індивідуальна. Результати діагностик повідомляються батькам і класним керівникам.

В кабінеті психолога розташований термінал, який використовується для виявлення профнахилів учнів і знайомства з абеткою професій і учбових закладів, де їх можна отримати.

Також шкільний психолог проводить бесіди, психологічне просвітництво для батьків і педагогів на тему вибору; сприяє формуванню у школярів адекватної самооцінки; надає допомогу класному керівнику в аналізі та оцінці інтересів і схильностей учнів

Працевлаштування випускників школи систематично перебуває на контролі адміністрації школи, передусім у контексті виконання закону України «Про освіту». Дані за останні три роки демонструють стовідсотковий показник реалізації права на освіту та права на працю, передбачені законодавством, чому сприяє школа в межах своїх повноважень та обов’язків.

Навчальний заклад, працюючи в напрямку профорієнтації дітей і молоді, уклав угоди про спільну співпрацю з такими вищими навчальними закладами різного рівня акредитації:

  • Європейського університету

  • Донецького економіко-правового кооперативного технікуму;

  • Донецького економіко-металургійного технікуму;

  • Донецького національного університету економіки й торгівлі ім.М.І.Туган - Барановського;

  • Донецького національного університету;

  • Донецького інституту туристичного бізнесу;

  • Донецького інституту підприємництва;

  • ПТУ торгівлі й ресторанного сервісу;

  • Донецького педагогічного коледжу;

  • Донецького індустріально-педагогічного технікуму;

  • Донецького професійного поліграфічного ліцею;

  • Донецького професійно-технічного ліцею № 108;

  • Харківської державної зооветеринарної академії;

  • Кіровського районного центра зайнятості;

  • Донецької національної академії будівництва і архітектури.

Протягом кожного навчального року, за попередньою домовленістю, заклад відвідують також представники інших навчальних закладів, які працюють за власно виробленим профорієнтаційним планом.

Профорієнтаційна робота з дітьми та молоддю шкільного віку забезпечується і через навчальні курси, факультативи, які мотивують школярів до пізнавальної діяльності, підтримують їхній індивідуально-особистісний інтерес до тієї чи іншої спеціальної галузі знань, що складає базу певної професійної праці.

Профорієнтаційна робота з учнями забезпечується й за допомогою МНВК, де вони опановують основи певних професій..

Отже, профорієнтаційна робота з підлітками не може бути окремим напрямком, вона повинна проводитися систематично, бути пов’язоною з навчально-виховним процесом школи. Робота з цього напрямку повинна займати найважливіше місце в учбових та виховних програмах школи, що ми і намагаємося робити.

Схожі:

Журавель Тетяна Іванівна
Практичний психолог Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80, 83036, м. Донецьк, вул. Дм. Донського, б. 59, телефон
Касперович Тетяна Володимирівна
Касперович Тетяна Володимирівна,спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель,учитель початкових класів Дебальцівської...
Назва проекту : «Світ мистецтва такий різноманітний та цікавий»
Автор проекту: Мазурик Алла Іванівна, учитель української мови та літератури Красненьківської загальноосвітньої школи І- ІІІ ступенів...
Досвід роботи Костянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів...

Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових...

Управління освіти Вознесенської міської ради
...
Формування життєвих компетентностей учнів шляхом впровадження інноваційних...
Автор статті: Тужикова Ольга Володимирівна, вчитель природознавства Парасковіївської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату...
Інтегрована інтелектуальна гра-змагання «Мови рідної розмай!»
«Інтер», учитель української мови та літератури Верхньоторецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ясинуватського району Донецької...
Овсієнко Наталія Іванівна, вчитель хімії, Черкаської загальноосвітньої...
Контрольна робота з теми: «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»
ПОЛОЖЕННЯ ПРО БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ середньої загальноосвітньої школи...
Батьківський комітет школи керується у своїй роботі Положенням про батьківський комітет загальноосвітньої школи, планом роботи школи,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка