Комзюк А. Т„ Мельник Р. С, Бевзепко В. М. К63 Адміністративна юстиція в Україні: Навчальний посібник / За заг ред. А. Т. Комзюка


Скачати 2.79 Mb.
Назва Комзюк А. Т„ Мельник Р. С, Бевзепко В. М. К63 Адміністративна юстиція в Україні: Навчальний посібник / За заг ред. А. Т. Комзюка
Сторінка 1/18
Дата 24.04.2013
Розмір 2.79 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18



і-

1

її




). Пономар Т. Комз М. Бевзен

Адміністративна

юстиція в Україні

ПОНОМАРЕІІКО Г. О.

КОМЗЮК А. Т.

МЕЛЬНИК Р. С

БЕВЗЕНКО В. М.

АДМІНІСТРАТИВНА ЮСТИЦІЯ В УКРАЇНІ

Навчальний посібник

За загальною редакцією професора А. Т. Комзюка

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України

Київ

Прецедент

2009

ББК 67.9(4УКР)30Ія73 Рекомендовано Міністерством

К 63 освіти і науки України

(лист № 1.4/18-Г-2902.1 від 29 грудня 2008 р.)

Рекомендовано до друку Вченою радою

Харківського національного університету

внутрішніх справ

(Протокол М 3 від 28 березня 2008 р.)

Рецензента:

Берлач А. І. — проректор з наукової роботи Одеського дер-давного університету внутрішніх справ, доктор юридичних на­ук, професор

Тищенко М. М. — професор кафедри адміністративного права Національної юридичної академії імені Ярослава Мудрого, доктор юридичних наук, професор

Колпаков В. К. — начальник кафедри адміністративного пра­ва та адміністративного процесу Київського національного університету внутрішніх справ, доктор юридичних наук, про­фесор

Пономаренко Г. О., Комзюк А. Т„ Мельник Р. С, Бевзепко В. М. К63 Адміністративна юстиція в Україні: Навчальний посібник / За заг. ред. А. Т. Комзюка — К.: Прецедент, 2009.—198 с.

15ВИ 978-966-520-128-1

У посібнику на основі чинного законодавства та досягнень зару­біжної і вітчизняної правничої науки висвітлено питання організації із здійснення адміністративної юстиції в сучасній Україні. Проаналізова­но поняття, зміст та деякі особливості інституту адміністративної юс­тиції, а також історичні аспекти його сіановлепня.

Розглянуто європейські стандарти адміністративної юстиції.

Посібник розрахований на студентів і куреаніів вищих навчальних закладів юридичного профілю, аспірантів, викладачів, адвокатів, дер­жавних службовців, усіх, хто цікавиться проблемами сучасного адмі­ністративного судочинства та адміністративної процесуальної наукн.

Сприятиме вивченню таких навчальних дисциплін, як «Судові та правоохоронні органи України». «Адмініссративне право», «Адаініст-ра иівний процес».

ББК 67.9(4УКР)30Ія73+ +67.301и73

© Пономаренко Г. О.,

Комзюк А. Т., Мельник Р. С, Бевзепко В. М., 200У

15ВN 978-966-520-128-1 © Прецедент, 2009

ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА 5

РОЗДІЛ І. ІСТОРИЧНІ Й ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ 7

ГЛАВА 1. ІСТОРІЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ .... 7

1. Генезис адміністративної юстиції в адміністративно-правовій

науці 7

  1. Становлення української адміністративної юстиції 14

  1. Новітня адміністративна юстиція України: розвиток. структура та зміст 25

ГЛАВА 2. СУЧАСНІ ЄВРОПЕЙСЬКІ СТАНДАРТИ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ 45

  1. Моделі адміністративної юстиції та їх х ара їсте ристика 45

  1. Звернення до Європейського суду з прав людини: праиові засади та основні вимоги 49

  1. Загальна характеристика процесу розгляду та вирішення

справ Європейським судом з прав людини 55

ГЛАВА 3. ЮРИДИЧНА ПРИРОДА АДМІНІСТРАТИВНОЇ

ЮСТИЦІЇ 61

  1. Поняття та ознаки адміністративної юстиції. 61

  2. Роль і місце адміністративної юстиції в системі засобів забезпечення законності в публічному управлінні 67

  3. Принципи адміністративної юстиції 71

ГЛАВА 4. ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ ІЗ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАСОВОЮ НАУКОЮ. . . 8<�ї

І. Адміністративна юстиція як елемент системи вітчизняного

публічного права 84

4 Зіиіп

  1. Взаємозв'язок адміністративної юстиції та адміністративного права України 86

  2. Вітчизняна адміністративна юстиція в контексті розвитку законодавства України, адміністративного процесуального

права та адміністративного процесу 90

РОЗДІЛ II. ОРГАНІЗАЦІЙ НО-ФУНКЦЮН АЛЬП А

ХАРАКТЕРИСТИКА АДМІНІСТРАТИВНОЇ
ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ 99

ГЛАВА 5. ОБ'ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ.

ФОРМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ 99

  1. Сутність об'єктів адміністративної юстиції 99

  2. Зміст та форми управлінської діяльності суб"єкгів владних

повноважень 103

  1. Рішення суб'єктів владних повноважень: поняття та види. . . 110

  2. ДІЇ та бездіяльність суб'єктів владних повноважень 123

ГЛАВА 6. СУБ'ЄКТИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ

В УКРАЇНІ 127

  1. Поняття й характеристика суб'єктів адміністративної юстиції 127

  2. Суддя адміністративного суду: поняття, адміністративний

процесуальний статус та гарантії його незалежності 135

3. Система і повноваження органів, які забезпечують
функціонування адміністративних судів України 141

ГЛАВА 7. АДМІНІСТРАТИВНЕ СУДОЧИНСТВО ТА

АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПРОЦЕС ЯК ФОРМА
ЗДІЙСНЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ
УКРАЇНИ 159

  1. Адміністративне судочинство в Україні: поняття та правове регулювання 159

  2. Класифікація та правосуб'сктнІсть учасників адміністративного процесу 164

  1. Зміст і порядок здійснення адміністративного судочинства . . 173

  2. Забезпеченим законності рішень судів в адміністративному

судочинстві 180

АЛФАВІТНО-ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЖЧИК 187

ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК 191

ПЕРЕДМОВА

Майже друге десятиліття поспіль в Україні триває формування державних інститутів, розвиток та вдосконалення існуючих органів державної влади. Події в Україні поки що свідчать про передчасність висновків щодо узгодженості, досконалості, ефективності діяльності органів законодавчої, виконавчої та судової влади. Доводиться також констатувати, що цим орга­нам на сучасному етапі розвитку української держави бракує порозуміння, подекуди функції, які виконуються ними, нерід­ко потребують більш продуманої координації та злагодженос­ті. Разом із тим, попри визнання в Україні найвищою соціаль­ною цінністю людини, на превеликий жаль, на державно-полі­тичній арені все менше уваги приділяється саме громадянам України. Однак Конституція України проголосила, що утвер­дження І забезпечення прав та свобод людини с одним із най­важливіших завдань держави, це її головний обов'язок (ст. З)1.

Відтак, як ніколи, українська спільнота та держава потребу­ють дієвого механізму, який би гарантував здійснення утвер­дження і забезпечення прав і свобод людини, недопущення їх порушення. Традиційно у європейському праві таким механіз­мом виступає адміністративна юстиція, покликана відстоювати законні права, свободи та інтереси людини, яка вступає у відносини із владою.

Однак українське суспільство з моменту проголошення не­залежності України до цих пір не в змозі повною мірою ско­ристатися можливостями інституту адміністративної юстиції. Саме наявність повноцінного інституту адміністративної юс­тиції переконливо свідчить про те, що держава опікується проблемами захисту своїх громадян від засилля чиновників.

З моменту прийняття у 2002 році Закону України «Про су­доустрій України» вживалися певні правові та організаційні заходи щодо запровадження в Україні інституту адміністра­тивної юстиції. Так, указами Президента України визначена система адміністративних судів, території їх повноважень, із 2005 року Вищим адміністративним судом України розпочало здійснюватися правосуддя в адміністративних справах. З ме­тою правової регламентації процесу розгляду та вирішення

1 Відомості Верховної Ради України. — 1996. — № 30. — Ст. 141.

6 Г. О. Понпмлрсико, А. Т. Киміиж, Р. С. Мельник, В. М. Бешспко

адміністративних справ в державі прийнято Кодекс адміністра­тивного судочинства України' від 6 липня 2005 року, який на­був чинності Із 1 вересня 2005 року. Проте, зважаючи на тем­пи організації Інституту адміністративної юстиції в Україні, можна зробити однозначний висновок, що державна влада не надто зацікавлена у запровадженні повноцінного судового ме­ханізму захисту людини, громадянина від протиправної уп­равлінської діяльності органів державної влади, органів місце­вого самоврядування, їх посадових чи службових осіб.

Тому у даному посібнику, Із використанням чинного адмі­ністративного процесуального законодавства, авторами зроблено спробу розкрити зміст адміністративної юстиції та особливос­ті її здійснення в Україні. Наукові надбання адміністративно-правової науки зарубіжних країн свідчать, що проблемам адмі­ністративної юстиції приділяється значна увага, однак слід ви­знати і той факт, що вітчизняній правничій науці поки що бракує ґрунтовних досліджень у цій галузі. Наявні досліджен­ня, як правило, виконані ще до прийняття цілої низки законо­давчих актів, які регулюють питання організації та здійснення адміністративної юстиції в Україні.

Готуючи посібник до видання, автори також розраховували, що він сприятиме не лише засвоєнню студентами основних положень адміністративної юстиції, але й стане своєрідним ка­талізатором подальших наукових розвідок у цьому напрямі.

Книга складається із двох основних частин —розділів, які містять у собі об'єднаний у глави матеріал, присвячений ви­никненню та становленню адміністративної юстиції, особливо­стям і формам сучасної української адміністративної юстиції. З метою спрощеного сприйняття навчального матеріалу посіб­ника та простого відшукування необхідних понять й виснов­ків, наприкінці видання вмішено алфавітно-предметний покаж­чик І термінологічний словник.

Автори висловлюють щиру вдячність шановним рецензен­там— доктору юридичних наук, професору Тищенку Миколі Маркевичу, доктору юридичних наук, професору Берлачу Анатолію Івановичу, доктору юридичних наук, професору Колпакову Валерію Костянтиновичу — за цінні й конструк­тивні зауваження та побажання щодо змісту посібника, особ­ливостей викладення навчального матеріалу.

Діілі — КАС України.

РОЗДІЛ І. ІСТОРИЧНІ Й ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ

ГЛАВА 1. ІСТОРІЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ

1. Генезис адміністративної юстиції в адміністратн шю-правовій науці

Виникнення та подальший розвиток інституту адміністратив­ної юстиції в адміністративно-правовій науці безпосередньо пов'язані Із державо- та правотворчими процесами в Німеч­чині, Франції, Англії, Австрії. Саме у вказаних країнах при­близно на початку XIX століття вперше починають створюва­тися прототипи сучасних органів адміністративної юстиції, водночас активно розвиває!ься наука адміністративного права. вчені-правознавці (Шталь, Р. ф. Моль, Л. ф. Штейн, Гнейст, К. Лемайєр) намагаються знайти відповіді па питання узго­дження обопільних інтересів держави та громадян, захисту публічних прав.

Формування та розвиток вчсніїя про адміністративну юс­тицію, зокрема, завдячують науковим дослідженням другого голови Австрійського Адміністративного Суду, доктора, баро­на Карла Лемайєра. Крім того, що баром був практикуючим юристом і видатним вченим, він також вдало реалізовував свої організаторські здібності, відіграючи в утворенні та подальшо­му розвитку Віденського адміністративного суду провідну роль. У своїх наукових працях (таких, наприклад, як «2еі(зсІі-гіїї Шг сіаз Ргіуаі-ипи ОГіеіпІісІїе Кесіїї», «Административная юстиція: ГІонятіе охраньї субьективньїх-ь публичньїх-ь правь вь связи сь развитіемь воззреній на государетво») Карл Лемайср намагався обгрунтувати особливості та закономірності співвід­ношення державних й суспільних інтересів, розкрити роль права у врегулюванні соціальних конфліктів. Предмет дослі­дження науковця складали також питання організації держав­ної влади, чільне місце серед яких, безумовно, займали про­блеми функціонування судових органів, у тому числі І органів адміністративної юстиції.

Виникнувши вперше на теренах переважно Центральної Європи орієнтовно у 30-40 роках XIX столітія, інститут ад-

8 Г. О. Поііопііфїнко, А. ї. Ктошок, Р. С. Мельник, В. М. Ііі> щепко

АДМІНІСТРАТИВНА ЮСТИЦІЯ В УКРАЇНІ

9


міністративної юстиції був абсолютно новим явищем у тодіш­ньому суспільстві та правовій науці, подальший розвиток якого цілковито пов'язаний вже із другою половиною XIX століття. Попри свою новизну, вчення про адміністративну юстицію знайшло визнання в наукових та політичних колах низки дер­жав й сприймалося як прогресивний правовий інститут, нероз­ривно пов'язаний Із правовою державою. Вже у позаминулому столітті науковцями було чітко визначено основну Ідею адмі­ністративної юстиції — захист індивіда, який перебуває у від­носинах із публічною владою'.

Особливістю адміністративної юстиції Англії була, умов­но кажучи, монолітність, неподільність державної влади: пар­ламент поєднував законодавчу, адміністративну й судову функцію держави. Через цю обставину адміністративна юсти­ція в Англії не могла розвиватися у сучасному розумінні цьо­го правового інституту. На відміну від адміністративної юс­тиції Англії, загальним принципом функціонування адмініст­ративної юстиції Франції було те, що всі справи, які прямо не були доручені спеціально створеним органам — радам пре­фектур І державній раді, мали розглядатися тим міністром, до підвідомчості якого належать ці ради. Таким чином, захист прав в Англії здійснювався завдяки тому, що все управління підпорядковувалося юрисдикції загальних судових установ, тоді як відправною ідеєю французької адміністративної юс­тиції було повне усунення судів від будь-якого втручання у сферу адміністративних функцій. Для адмініипратіншої юс­тиції Німеччини характерним було вирішення чисельних пуб­лічно-правових спорів не судами, а виключно адміністратив­ними установами. До компетенції гак званих судово-адмІнІст-ративних відомств належали справи, учасниками яких висту­пали юридичні особи та громадські організації. Як бачимо, Ідея захисту публічних прав в Німеччині була подібна до французької моделі адміністративної юстиції, які (тобто мо­делі адміністративної юстиції) ні по суті, ні за змістом органі­зації установ одна від одної принципово не відрізнялися.

Приблизно в другій половині XIX століття в німецьких державах політичний світогляд головним чином розділився між доктриною конституційної держави та поглядами історич-

1 К<�ірль ЛсмаПсрь А дміш негра і пішая юсі 11 ніч: Поімпіє очраиьі суСіьсктин-иьіхт, публичиьічь праві. иь евячи еь раннігісмь иотфспііі їм государілію. — С.-Пеїербургь, 1905. — С. 1, 64, 82, 103-104.

ної школи юристів. У більшості дрібних німецьких держав їхні уряди поступилися тенденціям сучасності й погодилися на конституційну систему управління. Як наслідок, в науковій літературі поновилися дискусії шодо термінів «юстиція» та «адміністрація», які розгорталися в основному між науковцями трьох напрямів:

  1. вчені, які відстоювали договірні засади виникнення держа­ви, відносячи правові спори до компетенції судів;

  2. вчені, які вважали всю сферу управління підвідомчою дер­жавній владі;

  3. вчені, які визначили низку спеціальних критеріїв, за якими деякі адміністративні відносини слід було кваліфікувати як справи адміністративної юстиції, передаючи їх на розгляд до судових органів.

Врешті-решт еволюція наукових поглядів, зокрема, на фе­номен адміністративної юстиції, обумовила формування в Єв­ропі правових держав (Німеччина, Франція, Австрія) у сучас­ному розумінні. Дійсно, у другій половині позаминулого сто­ліття політичний розвиток дозрів до такого розуміння держа­ви, яке у державно-полігичній системі могло забезпечити на­лежне місце організації захисту прав в області публічного пра­ва, оскільки саме у такій організації це розуміння знаходило своє безпосереднє вираження і втілення1.

Кожна держава мас власну історію розвитку та становлення наукових поглядів на інститут адміністративної юстиції. Це пов'язано, передусім, з особливостями національного законо­давства, швидкістю або, навпаки, повільністю переходу тієї або Іншої держави па шлях побудови демократії, запроваджен­ня елементів правової державності. Інакше кажучи, Інститут адміністративної юстиції міг виникнути тільки там і тільки тоді, коли абсолютизм почав здавати свої позиції на користь демократії. Виходячії з цього, ми і робимо висновок, що роз­виток наукових поглядів на інститут адміністративної юстиції має національні особливості, оскільки зазначені процеси у різ­них країнах проходили у різні часи та під впливом різних факторів.

Говорячи про Російську імперію, необхідно підкреслити, що тут зазначені трансформаційні перетворення, на відміну від країн Європи, почали знаходити прояв лише у середині XIX сто-

1 Там само. ~-С 14?.

10 Г. О. 11 о н ом я [їси по, А. Т. Ковток. Р. С Мслі.ішк, В. М. Ьевїенко
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18

Схожі:

І. П. Голосніченко гл. 1, 2, 3; канд юрид наук
Адміністративна відповідальність (загальні положення та правопорушен­ня у сфері обігу наркотиків): Навчальний посібник / За заг ред...
Галабурда М. К. Держава і ринок: філософія взаємодії: Монографія...
За заг та наук ред д-ра екон наук, проф. І. Й. Малого. — К.: КНЕУ, 2005. — 358 с
Протокол №10 від 26 травня 2003 року) Рекомендовано Міністерством...
Нетрадиційні релігійні та містичні культи України: Навчальний посібник / В. М. Петрик, С. В. Сьомін та ін. За заг ред. В. В. Остроухова...
Дробышевский С. М., Худько Е. В., Великова Е. Е
Жук І. Н., Киреева Е. Ф., Кравченко В. В. Міжнародні фінанси: Навчальний посібник / Під общ ред. І. Н. Жук. Мн.: БГЭУ, 2001. 149...
ЛУГАНСЬК
К63 Фандрейзинг у питаннях, відповідях та цитатах. Навч посібник. – Луганськ, 2007. – 54 с
КОНФЛ І КТОЛОГ І Я Навчальний посібник
Конфліктологія: Навчальний посібник. Авт. Зінчина О. Б. – Харків: ХНАМГ, 2007. – 164 с
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література....
Календарне планування для 6 класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література....
Міжнарод науково-практ конф., (15-16 березня 2013 р.) Сімферополь/...
Міжнарод науково-практ конф., (15-16 березня 2013 р.) – Сімферополь/ За заг ред. П. А. Кравченко. Саки: ПП «підприємство Фенікс»,2013....
НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК
Сергієнко В. В. Філософські проблеми наукового пізнання : навчальний посібник. / В. В. Сергієнко − Кременчук : Кременчуцький національний...
Яцківський Л. Ю., Зеркалов Д. В. З57 Транспортне забезпечення виробництва. Навчальний посібник
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів напряму “Транспортні технології” вищих навчальних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка