|
Скачати 2.02 Mb.
|
ББКб7.9(4УКР)301я73 Г64 Адміністративна відповідальність (загальні положення та правопорушення у сфері обігу наркотиків): Навчальний посібник / За заг. ред. доктора юридичних наук, професора І.П. Голосніченка. — К.: КІВС, 2003. —112с. Автори: д-р юрид. наук, проф. І.П. Голосніченко - гл.1, 2, 3; канд. юрид. наук Н.І. Золотарьова - §2 гл.4, гл.5; ад'юнкт Д.О. Штанько - § 1 гл.4. Рецензенти: Орзіх М.П. — академік АПН України, доктор юридичних наук, професор; Додін Є.В. — Заслужений діяч науки і техніки України, доктор юридичних наук, професор. У навчальному посібнику розглядається поняття адміністративної відповідальності, наводяться відомості про склад адміністративного проступку, адміністративні стягнення, порядок їх накладення, характеристику адміністративних проступків, що посягають на відносини у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин і порядок провадження у справах про адміністративні правопорушення. Конспективне змістовне тлумачення зазначених питань здійснюється з урахуванням положень Конституції та чинного законодавства України станом на 1 серпня 2002 року, а також окремих положень концепцій адміністративної реформи в Україні та реформи адміністративного права України. Призначений допомогти курсантам, слухачам і студентам юридичних вищих навчальних закладів і факультетів, працівникам правоохоронних органів в оволодінні навчальною дисципліною "Адміністративна відповідальність". ' Автори, 2003 © КІВС. 2003 ЗМІСТ Вступ .................................................„....•...."."..—"""...."•".""•"•"""—"•"""•4 Глава 1. Поняття адміністративної відповідальності .......................———.—.—.—.—.."."—.—.—————.."———— 6 §1. Поняття адміністративної відповідальності та її особливості................................................................. 6 §2. Адміністративний проступок як підстава адміністративної відповідальності............................................. 8 Глава 2. Адміністративні стягнення ...——.——...————.——————.—— 17 §1. Класифікація адміністративних стягнень.............................................. 17 §2. Види адміністративних стягнень............................................................ 18 §3. Порядок накладення адміністративних стягнень.................................. 24 Глава 3. Проблеми адміністративної відповідальності юридичних осіб ——..—..———.————————"———— 26 Глава 4. Адміністративні правопорушення, що посягають на відносини у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин ——.".———.——.———— ЗО §1. Загальна характеристика наркотичних засобів та психотропних речовин як предметів адміністративних правопорушень ............................................. ЗО §2. Юридична характеристика адміністративних проступків, що посягають на відносини у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин......................................... 36 Глава 5. Провадження у справах про адміністративні правопорушення, що посягають на відносини у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин —...——.——.""——.—.—"—..——————————— 58 §1. Порушення справи про адміністративний проступок ..................................................."••••."•"."•—• 58 §2. Попереднє адміністративне розслідування проступків ................................................•••••••"••••.•••"•••••".•• 70 §3. Розгляд справ та винесення постанов ..................................................... 89 §4. Перегляд та виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення....................................... 97 Висновки.................,..........................................""—."""""."—"—"—""—" 107 ВСТУП Посібник присвячений розгляду питань адміністративної відповідальності в Україні. Студенти вищих закладів освіти юридичного профілю вивчають навчальну дисципліну "Адміністративна відповідальність". Слід зазначити, що навчальні плани цих навчальних закладів мають стислу кількість годин для вивчення означеної дисципліни, тому викладачам при складанні тематичних планів курсу, що читається із даної дисципліни, доводиться обмежуватись вивченням лише основних тем і всі інші теми студенти вивчають самостійно по Кодексу України про адміністративні правопорушення. Тому в посібнику розглядаються, насамперед, теми, що стосуються поняття адміністративної відповідальності, складу адміністративного проступку, поняття адміністративних стягнень та їх видів, порядку накладення адміністративних стягнень. Розглянуті також адміністративні проступки, що посягають на відносини обігу наркотичних засобів та психотропних речовин. Вхід України у світове співтовариство, відкриття "залізної завіси" та співробітництво із зарубіжними країнами, особливо країнами Близького Сходу, крім того, що дало позитивні наслідки для демократизації суспільних процесів, водночас негативно вплинуло на стан наркотичної ситуації у нашій державі. Як свідчать статистичні дані МВС України, протиправний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин, набуваючи все більш значних масштабів, стає досить суттєвим негативним соціальним явищем. Збільшується кількість осіб, хворих на наркоманію або зловживаючих наркотичними засобами та психотропними речовинами. Якщо в 1980 році на обліку перебувало 4,3 тис. осіб, які зловживали наркотиками, то в 1990 році їх було вже 22.5 тис, в 1999 році - 86,6 тис, а в 2001 році -107,12 тис. осіб. Зростає кількість злочинів та інших правопорушень, пов'язаних з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин. Саме це викликало занепокоєння Уряду України, який в Концепції реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів" та психотропних речовин і прекурсорів на 2002-2010 роки окреслив заходи щодо боротьби з розповсюдженням наркомани'. Зростання кількості правопорушень у цій сфері пояснюється не тільки вказаним вище, але І багатьма іншими факторами. Це, передовсім, нечіткість правового регулювання відносин, пов'язаних з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин та Їх правової охорони. Для посилення боротьби з наркоманією потрібна своєчасність прийняття різних законів та підзаконних актів. В Їх системі особливе місце посідають кримінальне- та адміністративно-правові акти. До цього часу не прийняті новий Кримінальний процесуальний кодекс України, а також Кодекс України про адміністративні проступки. Дослідження показує, що саме останній нормативний акт потребує суттєвої переробки, адже окремі його положення не відповідають Конституції України. Щоправда, боротьба з незаконним виробництвом, зберіганням, придбанням, збутом та Іншими суспільне небезпечними діяннями, пов'язаними з наркотичними засобами та психотропними речовинами, здійснюється в межах кримінального та кримінально-процесуального законодавства. Однак адміністративно-правовий аспект цієї боротьби також має важливе значення, адже з допомогою адміністративно-лравових, у тому числі й адмшістративно-про- цесуальних заходів, здійснюється профілактика злочинності у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин, а також притягнення до відповідальності за менш значні порушення правил обігу цих засобів. Адміністративно-правова боротьба з такими негативними явищами, як незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин має організаційний і правоохоронний напрямки. Робота присвячена саме проблемі правоохоронній, де важливе значення мають процесуальні аспекти діяльності суб'єктів адміністративної юрисдикції. Для посилення адміністративно-правової боротьби з проявами незаконного обігу наркотичних засобів та психотропних речовин, запобігання незаконному притягненню особи до адміністративної відповідальності має значення вдосконалення адміністративно-деліктного як матеріального, так і процесуального законодавства та практики його застосування. Науковій розробці означених проблем у юридичній літературі не надавалося значної уваги. Ця проблема досліджувалась лише фрагментарне. Незважаючи на значну кількість наукових досліджень, достатню кількість публікацій з питань адміністративної відповідальності взагалі й адміністративного процесу, зокрема, продовжує залишатися багато проблемних, дискусійних, а також нєдосдіджених питань. Особливо це відчувається в процесі реформування адміністративного права, як однієї із провідних галузей українського права, де інститут адміністративної відповідальності й провадження у справах про адміністративні правопорушення займає важливе місце. Залишаються недослідженими особливості адміністративної відповідальності за проступки, що посягають на відносини, врегульовані правилами обігу наркотичних засобів та психотропних речовин. Адміністративно-процесуальні відносини провадження у справах про незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин необхідно реформувати або заново врегулювати нормами адміністративно-деліктного процесуального права, з урахуванням їх обумовленості нормами матеріального адміністративного права. Сформульовані та викладені в посібнику положення, узагальнення, висновки і рекомендації мають як загальнотеоретичне, так і прикладне значення для науки адміністративного права і практики застосування його норм, оскільки розширюють та поглиблюють розуміння адміністративної відповідальності та адміністративного процесу в цілому, особливостей провадження в справах про адміністративні правопорушення у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин зокрема. Теоретичне значення підготовленого посібника полягає в тому, що зроблені в ньому висновки та пропозиції можуть вважатися певним внеском у теорію адміністративного права. Особливо це стосується вирішення таких важливих проблем, як розширення видів суб'єктів адміністративного проступку, введення поняття попереднього адміністративного розслідування в справах про незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин, розкриття його змісту тощо. У посібнику також сформульовані практичні рекомендації, у тому числі пропозиції законодавчого характеру, спрямовані на підвищення ефективності діяльності правоохоронних органів у боротьбі з незаконним обігом наркотичних засобів та психотропних речовин. ГЛАВА 1. ПОНЯТТЯ АДМІШСТРА ТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ §1. Поняття адміністративної відповідальності та її особливості Як уже зазначалося у вступі, адміністративна відповідальність — це інститут адміністративного права, притаманний цій галузі права країн Східної Європи. Законодавство країн Заходу під адміністративною відповідальністю передбачає дещо інші відносини ніж, наприклад, законодавство України. У західних країнах відповідальність по адміністративному праву є відповідальністю органів державного управління перед громадянами, такий підхід до цього правового інституту в нашій країні вченими ще тільки розробляється. Адміністративна відповідальність відповідно до українського законодавства - це відповідальність за вчинення адміністративного проступку. Поряд з цим, за законодавством країн Заходу, аналогічні діяння обіймаються поняттям кримінального правопорушення, в якому виділяються проступки, що не тягнуть за собою певних наслідків, скажімо, судимості та інших негативних явищ, як там вважають - не зневажають суспільство. • Але в країнах Східної Європи законодавство ішло іншим шляхом. Серед правопорушень воно виділяє злочини і адміністративні правопорушення і, отже. окремо відповідальність кримінальну і адміністративну. Адміністративна відповідальність у вузькому розумінні означає застосування, реалізацію адміністративного стягнення. Такий підхід є об'єктивним у визначенні адміністративної відповідальності. Це обов'язок особи відповідати перед державою в особі її органу за вчинене протиправне діяння в межах встановленого законом стягнення. Адміністративна відповідальність характеризується негативною реакцією держави на протиправні прояви окремих фізичних осіб шляхом установлення відповідних правил, заборон і адекватних їх порушенням санкцій відносно порушників. Адміністративна відповідальність має всі ознаки юридичної відповідальності, бо є різновидом останньої. Це, з одного боку, державний примус, міра стягнення за винне вчинене правопорушення, з іншого — обов'язок винного нести негативні для нього наслідки. Особливості адміністративної відповідальність проявляються в такому: 1. Підставою для її настання є адміністративний проступок. 2. Вона реалізується в умовах неслужбової підлеглості. 3. Велика кількість органів, що накладають стягнення. ^ 4. Порядок закладання адміністративних стягнень визначається нормами адміністративного права. Відповідальність може наставати тільки в тому випадку, коли це передбачено нормою права. Наявність норми і органу, що ЇЇ застосовує це лише передумова, але вони не достатні для накладення стягнення, для притягнення до адміністративної відповідальності обов'язковою підставою є адміністративний проступок. » Таким чином, адміністративна відповідальність — це різновид юридичної відповідальності, що являє собою систему адміністративних правовідно син, які пов'язані з вчиненням проступку — порушенням встановленим суб'єктом правотворчої діяльності заборон, і застосування адекватних порушенням санкцій відносно правопорушників. Систему національного законодавства України, що регулює адміністративну відповідальність, складають Кодекс України про адміністративні правопорушення, Митний Кодекс, Закон України "Про державну податкову службу", а також інші нормативно-правові акти, що видаються органами державної влади. Кодекс України про адміністративні правопорушення (КпАП) створювався в умовах прийнятих в 1980 році Основ законодавства Союзу РСР і союзних республік про адміністративні правопорушення. Норми цих основ повністю увійшли в кожен КпАП союзної на той час республіки. Ці норми діють і дотепер. Таким чином можна сказати, що кодекси про адміністративні правопорушення різних країн СНД значною мірою подібні один до одного, а в деяких частинах і ідентичні. КпАП України, прийнятий дев'ятою сесією Верховної Ради республіки десятого скликання 7 грудня 1984 року та введений в дію 1 червня 1985 року, складався на той час із 330 статей, обійнятих п'ятьма розділами: 1) Загальні положення; 2) Адміністративні правопорушення І адміністративна відповідальність (загальна і особлива частини); 3) Органи, уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення; 4) Провадження в справах про адміністративні правопорушення; 5) Виконання постанов про накладання адміністративних стягнень. В Особливій частиш перераховані і визначені склади адміністративних правопорушень. Вони згруповані по главах: Гл.5. Адміністративні правопорушення в галузі охорони праці і здоров'я населення. Гл.6. Адміністративні правопорушення, що посягають на власність. Гл.7. Адміністративні правопорушення в галузі охорони природи, використання природних ресурсів, охорони пам'яток історії та культури. Гл.8. Адміністративні правопорушення в промисловості та в галузі використання електричної і теплової енергії. Гл.9. Адміністративні правопорушення у сільському господарстві, порушення ветеринарно-санітарних правил. Гл.10. Адміністративні правопорушення на транспорті, в галузі шляхового господарства і зв'язку. Гл.11. Адміністративні правопорушення в галузі житлових прав громадян, житлово-комунального господарства та благоустрою. Гл.12. Адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницької діяльності. Гл.13. Адміністративні правопорушення в галузі стандартизації, якості продукції, метрології та сертифікації. Гл.14. Адміністративні правопорушення, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку. Гл.15. Адміністративні правопорушення, що посягають на встановлений порядок управління. Як уже зазначалось, поряд з КпАП діють також інші закони прямої дії. що мають норми, які встановлюють адміністративну відповідальність. Колись адміністративна відповідальність встановлювалась також постановами місцевих рад та Їх виконкомів, так ст. 5 КпАП України встановлювала, що обласні, міські і районні ради мають право приймати рішення, що передбачають адміністративну відповідальність, але тільки з питань боротьби зі стихійним лихом і епідеміями. Однак після прийняття Конституції ця стаття перестала бути конституційною, адже в статті 22 Конституції України записано, що лише законами визначаються діяння, які є адміністративними правопорушеннями. Тому Верховна Рада України прийняла нову редакцію статті 5 КпАП України, позбавивши ради І їх виконкоми права встановлювати адміністративну відповідальність. |
Проблеми поглиблення демократичних засад адміністративної реформи в Україні М. Я. Сегай, д-р юрид наук, проф.; О. Ф. Скакун, д-р юрид наук, проф.; М. М. Страхов, д-р юрид наук, проф.; Ю. М. Тодика, д-р юрид... |
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для... В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд... |
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні Авторський колектив В. М., доктор пед наук; Охрімчук P. M., канд пед наук; Полянський П. Б., канд. істор наук, директор департаменту загальної середньої... |
Мінрегіонбуд України Київ 2009 В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;... |
ПРИВАТНЕ ПРАВО Білоусов Є. М. – канд юрид наук., доц. – розділ ІІ; §3 розділу ІV, розділ V, VI, §§1-3, 5-8 глави VIІ (у співавторстві з Жуковим... |
ГСВО МОН Черкаського ін-ту управління бізнесом; О. Ф. Кравченко, канд екон наук, доц. КДТУБА; М. М. Мартиненко, д-р техн наук, проф. КЕІМ;... |
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних... Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент |
АКАДЕМІЧНИЙ Н. С. Прозорова, доктор юрид наук, професор; Є. А. Тихонова, доктор юрид наук, професор |
Орієнтація у просторі Галина ЛАВРЕНТЬЄВА, канд психол наук, ст наук співроб. Ін-ту засобів навчання АПН України |
МАТЕМАТИКА Г. М. Мерсіянова канд пед наук, ст наук спів лабораторії олігофренопедагогіки Інституту дефектології АПН України |