|
Скачати 2.16 Mb.
|
Відділ освіти Рокитнянської райдержадміністрації Методичний кабінет Матеріали учасника I туру Всеукраїнського конкурсу „Кращий працівник психологічної служби системи освіти-2007” з номінації „Практичний психолог” Практичного психолога Ольшаницької ЗОШ I-III ступенів Пахаленко Ірини Андріївни 2006 рік Якщо ти знаєш спосіб зміцнити дух, загартувати волю, облагородити серце, вдосконалити розум – ти психолог Зміст 1. Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі” 2. Творча робота. Програма інформаційно-психологічного тренінгу „Профілактика ВІЛ /СНІДу серед учнівської молоді” 3. Розробка циклу занять інформаційно-психологічного тренінгу „Профілактика ВІЛ /СНІДу серед учнівської молоді” 4. Корекційно-виховні заняття з профілактики ВІЛ /СНІДу для учнів загальноосвітньої школи. 5. Робота з вчителями та батьками з питань профілактики ВІЛ/СНІДу. 6. Рекомендації психолога з питань профілактики ВІЛ/СНІДу. 7. Комплекс діагностичних методик. 8. Фотоматеріали, що відображають роботу практичного психолога та методичну діяльність. Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі” Останнім часом проблема поширення ВІЛ–інфекції у світі набула масштабів епідемії, і Україна, на жаль, не є винятком у загальному епідемічному просторі. Сьогодні Україна вважається однією з найбільш постраждалих від епідемії ВІЛ /СНІДу країн Східної Європи. Станом на 01.03.2004 року в Україні офіційно зареєстровано 64700 ВІЛ-інфікованих. 03.02.2004 року Верховною Радою України було прийнято Постанову №1426-15 „Про Рекомендації Парламентських слухань” на тему: „Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму в Україні та шляхи їх вирішення” Утім, досі багато хто вважає, що ця проблема не торкнеться його особисто. А тим часом жодна людина не застрахована від зараження вірусом імунодефіциту людини. Викликає занепокоєння той факт, що в Україні стрімко поширюється ВІЛ-інфекція саме серед молоді. Більшість ВІЛ- інфікованих - 20-30-річні, при цьому постійно реєструються особи підліткового віку. Урядом нашої держави серед пріоритетних напрямків у профілактиці ВІЛ/СНІДу визначена інформаційно-просвітницька робота з дітьми та молоддю. Головна увага в цій роботі має бути зосереджена на формуванні в молодого покоління здорового способу життя, системи високих життєвих цінностей, надання їй належної освіти, зокрема з питань збереження здоров’я, сексуальної поведінки, шляхів запобігання ВІЛ та інфекцій, що передаються статевим шляхом. Уберегти майбутнє нації від лиха, що насувається, - обов’язок не лише медиків, а й найближчого оточення дітей та підлітків – школи, сім’ї. Ключова роль у профілактиці ВІЛ-інфекції та інших негативних явищ серед дітей та підлітків належить системі шкільної освіти, яка забезпечує наймасовіше охоплення молоді. Сприятлива атмосфера в школі-там, де дитина проводить більшу частину свого часу, - є необхідною умовою для відвертого та довірливого спілкування. Створення такої атмосфери сприятиме тому, що у складних життєвих ситуаціях дитина шукатиме захисту там, де її розуміють і допоможуть. Допомогти дитині, не дати їй потонути в тенетах сучасного бурхливого життя, підтримати, показати їй шлях у подоланні кризових ситуацій, саме це і є одним із основних завдань психологічної служби школи. Тому такого великого значення набуває саме корекційно-виховна робота психолога, спрямована на популяризацію здорового способу життя на профілактику ВІЛ/СНІДу у рамках шкільної позакласної роботи. Реалізація корекційно-виховної роботи, спрямованої на популяризацію здорового способу життя та профілактику ВІЛ/СНІДу в Ольшаницькій ЗОШ І-ІІІ ступенів покладена на психолога. Я, як психолог, проводжу роботу як з учнями так і з педагогічним колективом та батьками. Плануючи роботу з профілактики ВІЛ/СНІДу, я враховую: - характерні для даного віку особливості психо-фізичного розвитку учнів, специфіку сприймання, мислення, уваги, емоційно-вольової сфери особистості; типові для конкретного віку способи міжособистісної взаємодії тощо; - рівень опанування учасниками інформацією із проблеми; спрямованість навичок безпечної поведінки та діяльності. Для цього я використовую анкети та тести „Що ти знаєш про ВІЛ-інфекцію“ для дітей молодшого, середнього та старшого шкільного віку. Опитування двох випускних класів показало, що свій рівень знань з проблематики ВІЛ/СНІДу достатнім вважають 40% респондентів; не зовсім достатнім - 44%; недостатнім -16%. На запитання: „Який емоційний відгук породжує у вас інформація про ВІЛ/СНІД?“ відповіді учнів розділились таким чином: а) нейтральний, це мене не стосується - 3%; б) викликає занепокоєння, тривогу -74% (з них 21% разом з варіантом в) в) породжує страх -33% Інші варіанти були такими: (по одному учню) „страх разом із співчуттям”; „роблю свої висновки“; „застереження для мене“; „загроза людству.” Слід вказати, що 2% опитаних заявили, що в них виникає „почуття огиди і злості“. За результатами анкетування видно, що рівень знань з даної проблеми не в усіх учнів достатній, тому важливим завданням є вдосконалення форм і методів профілактичної роботи серед учнів. Саме на це звертаю значну увагу і вишукую такі форми профілактичної роботи, які були б ідентичними до інтересів та потреб сучасних учнів, спонукали їх осмислено діяти, сприяли формуванню особистої позиції щодо проблеми. Кажучи про статеве виховання і профілактику негативних виявів, зокрема ВІЛ/СНІДу, варто зазначити, що виховна діяльність у цьому напрямі здійснюється впродовж усього періоду навчання. І питання про її грамотну організацію та здійснення має бути актуальним як для класовода у молодшій школі, так і для класного керівника , учителя – предметника у старшій . З огляду на це доцільно визначитись з оптимальними шляхами подання інформації щодо статевого виховання на різних етапах навчання . Тому розроблений орієнтовний зміст виховної роботи в контексті статевого виховання і профілактики ВІЛ/СНІДу відповідно до рівня психофізичного розвитку учнів на різних етапах навчання, який рекомендую використовувати у виховній роботі класоводам, класним керівникам та вчителям. В своїй роботі використовую різні форми і методи корекційно-виховної роботи у школі, спрямовані на висвітлення теми здорового способу життя, проблем, що пов’язані з ВІЛ/СНІДом та іншими негативними явищами. Розглянемо деякі з них: 1. Традиційні форми: а) лекції: „Що таке ВІЛ та СНІД?“, „Вплив вірусу на організм людини. Перебіг хвороби” та інші. б) консультування: „Профілактика ВІЛ/СНІДу“, „Як говорити з дитиною про СНІД“ (інформація для батьків та педагогічних працівників) та інші. в) години спілкування „ВІЛ та СНІД - якими вони є?“ (10-11клас), „Іще раз про СНІД“(8-9клас), „Дітям про СНІД від лікаря Неболить“(2-4клас). 2. Інтерактивні форми: а) тренінгові заняття „Твоє майбутнє“, „Я обираю здоров’я” та інші. б) публіцистична програма „Вдумайся!“ (8-9класи) до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом. в) загальношкільна акція „СНІД: не залишайся байдужим“ (10-11класи). На формування безпечної поведінки та навичок здорового способу життя серед підлітків та молоді спрямована авторська програма інформаційно-психологічного тренінгу „Профілактика ВІЛ/СНІДу серед учнівської молоді“. Вона побудована таким чином, що учні одночасно із здобуттям знань про небезпечну інфекцію набувають практичні навички попередження ВІЛ/СНІДу. Інтерактивні методи навчання сприяють виробленню в учнів цінних особистісних якостей та рис характеру: самостійності, критичності мислення, адекватності поведінки, відповідальності, уміння працювати в групі, надавати підтримку людям. Програма включає 35 сорокахвилинних занять для учнів 9-11 класів. Вона розроблена із врахуванням вікових особливостей старших школярів. На останньому занятті пропонується використати один із інтерактивних методів – засідання круглого столу. Програма передбачає попередні і підсумкові тести, за якими учитель має можливість визначити ефективність навчання. Програма успішно апробована на учнях десятих класів Ольшаницької ЗОШ І-Ш ступенів (45 чоловік) та рекомендована методичною радою для впровадження в закладах освіти. Для проведення профілактичних заходів по попередженню ІПСШ та ВІЛ/СНІДу залучаю старших дітей, які працюють за програмою „Рівний рівному”. Групою підлітків-інструкторів був проведений захід для учнів середніх класів „Що необхідно знати про ВІЛ/СНІД” та публіцистична програма для учнів старших класів „Зроби вибір на користь здоров’я”. З метою підвищення рівня інформованості педагогів з проблемами ВІЛ/СНІДу проводжу тренінгові і семінарські заняття для вчителів, тут розглядаються такі питання: що таке корекційно-виховна робота з питань профілактики ВІЛ/СНІДу, що вона передбачає, як її організувати, яку роботу слід проводити по запобіганню асоціальних проявів у дітей. Наголошується на тому, як педагог повинен допомогти дитині визначити її власні інтереси, можливості; окреслити шляхи подолання перешкод, проблем, що заважають дитині у збереженні людської гідності; допомогти не тільки в навчанні, а й в спілкуванні і в організації здорового способу життя. Щоб батьки мали змогу компетентно та авторитетно обговорювати зі своїми дітьми таку складну і малоприємну, але нагальну проблему, як профілактика ВІЛ-інфекції, потрібно озброїти їх необхідними знаннями та вміннями, як безпосередньо із зазначеної проблеми, так і загальними психолого-педагогічними знаннями. Такі знання дає батькам психолог. Тому роботу з батьками будую по таких напрямках:
Інформування батьків здійснюю через оформлення стендів з інформацією про ВІЛ-інфекцію, шляхи передачі ВІЛ, засоби профілактики. Створена папка рекомендацій та інструкцій для батьків, використовується роздатковий матеріал – буклети на зразок „Як говорити з дитиною про СНІД” тощо. Просвіта батьків організовується власне із зазначеної тематики: „Що таке СНІД?”, „Шляхи профілактики ВІЛ-інфекції.” Та інше. Навчання батьків містить обговорення наступних питань:
Роботу з батьками проводжу під час батьківських зборів, консультацій, тренінгових занять, засідань батьківського клубу тощо. Постійно надаю вчителям індивідуальні, групові консультації з питань планування корекційно-виховної роботи з питань профілактики ВІЛ/СНІДу; змісту форм та методів організації роботи з дітьми. Обговорюються складні випадки у вихованні дітей з неадекватною поведінкою, знаходяться рішення проблеми. З вчителями постійно обговорюю новинки педагогічної літератури, матеріали періодичних видань, інформації щодо організації профілактичної роботи з питань профілактики ВІЛ/СНІДу та популяризації здорового способу життя. Вважаю, що психологи, педагоги, батьки повинні привернути увагу учнів до проблеми ВІЛ/СНІДу, надати переконливу інформацію про ступінь ризику, висунути аргументи на захист безпечної поведінки, допомогти виробити навички такої поведінки, створити ситуацію психологічного комфорту й захищеності. Щоб вирішити ці завдання потрібно відшукати такі форми профілактичної роботи, які були б ідентичними до інтересів та потреб сучасної молоді, спонукали учнів осмислено діяти, сприяли формуванню особистої позиції щодо проблеми. Учителям, психологам, що проводять цю роботу, слід звертатися до різноманітних форм: говорити з учнями сценічною мовою, використовувати сучасні інтерактивні технології, не забувати про художньо-прикладні, інтелектуально-пізнавальні, спортивні, розважальні заходи. Тобто проникати в емоційну, творчу, діяльнісну сфери дитини, намагаючися надати профілактичній роботі не формальності, а продуктивності та дієвості. Значним аспектом у роботі з дітьми має психологічна підготовка вчителів, батьків. Здійснити цю підготовку повинен психолог. Важливо надати інформацію, певні знання про психологічні особливості дітей, їх проблеми, потреби. Розробляти необхідні рекомендації щодо проведення профілактичної роботи з питань ВІЛ/СНІДу відповідно віковим та індивідуальним особливостям дітей. Творча робота. Програма інформаційно-психологічного тренінгу „Профілактика ВІЛ /СНІДу серед учнівської молоді” Відділ освіти Рокитнянської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Пахаленко І. А. |
Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу ВІЛ впливає на роботу організму, розглянути гіпотези походження вірусу, психологічний та юридичний супровід проблеми СНІДу, розглянути... |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |
Економічні проблеми молоді в Україні та можливі шляхи їх вирішення Україні, у вирішенні яких і так не особливо досягла успіху ні попередня, ні нинішня влада. Тобто констатація факту існування даних... |
Обґрунтування доцільності затвердження районної цільової соціальної... Продовження розвитку епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні, які негативно впливають на економічний розвиток області, демографічну... |
РЕЗОЛЮЦІЯ Національної науково-практичної конференції з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу... Національна науково-практична конференції з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу з міжнародною участю «За кожне життя разом» відбулася 17–19... |
«Профілактика шкідливих звичок (алкоголізму, тютюнопалыння та наркоманії)... ... |
Дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи... Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції |
Паспорт Районної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2015-2018 роки ВІЛ-інфекції/СНІДу серед осіб віком 12-24 років з метою підвищення рівня їх обізнаності щодо безпечної статевої поведінки, що дасть... |
6 – 10 вересня 2010 р в м. Алушта, АР Крим, Україна відбулася VI... Ників міністерств і відомств, науково-дослідних інститутів, виробничих і комунальних організацій, вузів, неурядових організацій з... |