|
Скачати 172.28 Kb.
|
Тренінг «ВІЛ І СНІД» Мета: дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи передавання та шляхи запобігання ВІЛ-інфікуванню. Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції. Хід тренінгу
Як відомо, СНІД – одна з найважливіших проблем сьогодення. Стрімко зростає кількість інфікованих, хворих та померлих від СНІДУ людей. Щодня на нашій планеті ВІЛ-інфікованими стають майже 16 тис. людей. На сьогодні коефіцієнт смертності внаслідок ВІЛ-інфекції є найвищим показником смертності населення планети, зареєстрованим за всю історію людства. Майже половина нових випадків ВІЛ-інфекції у світі припадає на молодих людей віком від 15 до 24 років. Це пов’язано з тим, що ВІЛ-інфекція більше, ніж будь-яка інша хвороба, уражає тих, хто перебуває в репродуктивному віці. Епідемія швидко поширюється і в Україні. За даними епідеміологічного моніторингу, починаючи з 1987 року, кількість офіційно зареєстрованих випадків ВІЛ-інфекції в Україні становить 63 168 (станом на 2004р.). Утім, існує й інша статистика, яка є ще невблаганнішою. Для отримання максимально наближеної до реальності цифри вчені-соціологи пропонують множити офіційні показники на 10. Багато про СНІД уже відомо, але кожного дня з’являється нова інформація. Водночас нагромаджено певний багаж знань, використання яких дасть можливість якщо не зупинити, то хоча б загальмувати поширення хвороби. Після цього тренер пропонує визначити поняття, які використовуватимуться. Він запитує групу: «Як розшифровуються скорочення ВІЛ і СНІД?» і занотовує за групою на дошці: «ВІЛ»: «В» - вірус; «І» - імунодефіциту; «Л» - людини. «СНІД»: «С» - синдром; «Н» - набутого; «І» - імунного; «Д» - дефіциту. Після того, як усі букви розшифровані і занотовані на дошці, тренер послідовно пояснює, що означають поняття: «вірус» (збудник захворювання), «імунодефіцит» (відсутність захисної реакції системи організму, яка забезпечує захист від мікроорганізмів, що спричинюють хворобу), «синдром» (низка ознак (симптомів), що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану), «набутий» (такий, що з’явився протягом життя, а не від народження), «імунний» (стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу), «дефіцит» ( відсутність чого-небудь, у даному випадку захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій), і далі продовжує інформаційне повідомлення. СНІД розвивається як кінцева стадія хвороби в організмі людини, яку викликає ВІЛ. Трохи історії Питання щодо виникнення перших випадків ВІЛ-інфекції та СНІДу, так само як і питання про причини появи вірусу, на думку багатьох учених, навряд чи знайдуть колись однозначну відповідь. Навіть наближено географічне положення вірусу виявити дуже важко, і це пов’язано передусім з активними міграціями людей у межах планети та зміною їх поведінки, зокрема, сексуальної. Серед версій щодо причин появи ВІЛ зустрічаються як зовсім фантастичні (приміром, версія занесення вірусу на Землю гуманоїдами), так і цілком реальні. Низка вчених обстоюють думку про антропогенне походження вірусу, тобто появу його як наслідку діяльності людини у галузі вірусології (передусім це експерименти у виробництві бактеріологічної зброї). Найбільше прихильників серед науковців має гіпотеза про природне походження вірусу. Історія еволюції живої природи демонструє випадки, коли віруси видозмінюються і перетворюються з нешкідливих на дуже небезпечних для здоров’я людини. Те саме могло статись і з ВІЛ, до того, як він почав активно поширюватись. Зокрема, існує припущення, що поява вірусу могла статися внаслідок мутації й подолання видового бар’єру вірусом імунодефіциту мавпи (близьким за генною будовою до ВІЛ) у результаті радіаційного впливу або інших зовнішніх чинників. Перші випадки захворювання на СНІД було діагностовано в 1981 р. у США, спочатку хвороба видавалася вельми загадковою. У Франції, як тільки з’явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників під керівництвом ученого-вірусолога Люка Монтеньє для її вивчення. Протягом 2 років, починаючи з 1981 року, було з’ясовано загальну картину хвороби, виявлено її збудника – вірус імунодефіциту людини, розроблено методи, за допомогою яких знаходять вірус хвороби в організмі людини, встановлено механізм негативнох дії вірусу на організм. Вперше ВІЛ був виділений та ідентифікований у 1983 році фр. вченими на чолі з Монтеньє в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас факт про відкриття вірусу, котрий спричиняє СНІД, повідомили американські вчені з Національного Інституту Здоров’я на чолі з Робертом Галло. Таким чином, успіхи у вивченні ВІЛ та СНІД насправді великі, але невідомого в дослідженні цієї проблеми ще багато. ВІЛ – це вірус імунодефіциту людини, який розвивається і розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІДу. Віруси є збудниками багатьох хвороб, наприклад герпесу, грипу, навіть деяких видів раку. Для своєї життєдіяльності вірус має проникнути в живу клітину, в разі ВІЛ – імунну клітину людини. ВІЛ викликає захворювання з тривалим інкубаційним періодом (від моменту зараження до появи перших симптомів). Розміри цього вірусу дуже малі: на лінії завдовжки 1 см можна розмістити приблизно 100 000 вірусних частинок. Потрапляючи в організм людини, ВІЛ атакує певні клітини крові – лімфоцити, які є головними клітинами імунної системи. Є кілька класів лімфоцитів – лімфоцити-кілери (руйнують чужорідні клітини, знешкоджуючи їх), лімфоцити-хелпери (помічники) – розпізнають чужорідні речовини і допомагають іншим лімфоцитам виконувати свої захисні функції. Терміном СНІД позначають кінцеву стадію ВІЛ-інфекції, коли імунна система уражається остаточно і на цьому тлі розвиваються супутні – запалення легенів, органів травлення, мозку, туберкульоз, утворення злоякісних пухлин шкіри і судин. Проміжок часу між інфікуванням ВІЛ і розвитком стадії СНІДу може бути різним в залежності від загального стану здоров’я інфікованої людини, її способу життя та інших обставин. Близько 40 % інфікованих можуть жити з ВІЛ 10 і більше років. Утім, у будь-якому разі, хвороба закінчується смертю. ВІЛ є мікроорганізмом, який неможливо побачити за допомогою звичайного мікроскопа. ВІЛ виявляють за допомогою спеціальних методів дослідження крові. Коли вірус з’являється в організмі, імунна система починає виробляти в імунних клітинах специфічні білки – антитіла, які борються з вірусом. Наявність антитіл у крові людини свідчить про те, що в організм потрапила інфекція (наприклад, коли аналіз крові показав наявність антитіл до ВІЛ, це означає, що людина інфікована ВІЛ). Але слід знати, що з моменту проникнення ВІЛ в організм проходить від 2 до 12 тижнів, протягом яких організм не продукує достатню кількість антитіл, аби їх уже можна було виявити в крові. У цей період )його називають «вікно») вірус неможливо виявити в організмі, оскільки він ще не нагромадився в достатній кількості. Тому людям, які проходять тестування на ВІЛ, рекомендують за наявності негативного результату повторити аналіз через 3 місяці. Носії ВІЛ протягом тривалого часу можуть виглядати і почуватися здоровими, хоча відразу після інфікування спостерігаються симптоми, що нагадують ГРВІ або простуду. Потім настає прихований період, коли вірус себе не проявляє. Цей період може тривати роками. Весь цей час ВІЛ-інфікована людина почувається добре і, не підозрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція, може заражати інших. Та з часом імунна система все більше слабшає, а вірус сильнішає. Проходять роки, і людина врешті захворює на СНІД. Дуже часто головною причиною смерті є навіть не СНІД, а інші інфекції, з якими ослаблений організм не в змозі боротися. Далі тренер пропонує учасникам відповісти на запитання «Які шляхи передачі вірусу вам відомі?». Усі варіанти відповідей занотовуються на великому аркуші паперу. Після цього тренер продовжує висвітлювати тему. Існують 3 основні шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої:
Більшість випадків зараження припадає саме на час пологів (велика ймовірність контакту крові при проходженні дитини пологовими шляхами) або на період годування груддю (грудне молоко містить ВІЛ у великій концентрації, а слизові оболонки дитини надто ніжні і уразливі). Тому народження від інфікованої матері здорової дитини потребує передусім якісного медичного обслуговування та обачності в період вагітності та годування. Усі зареєстровані випадки ВІЛ-інфекції у світі розподіляються за шляхами передачі наступним чином:
Слід відмітити, що це світові тенденції, а для кожної окремої країни чи регіону властивий інший розподіл. Так, в Україні понад 70 % випадків ВІЛ-інфекції пов’язані зі споживанням ін’єкційних наркотиків. Після цього тренер пропонує учасникам продовжити твердження «Вірус імунодефіциту не передається через…» Усі варіанти відповідей занотовуються на дошці. Можливий перелік варіантів відповідей: Вірус імунодефіциту людини не передається через:
Далі тренер продовжує інформаційне повідомлення. Ще кілька слів про властивості ВІЛ, виявлених вченими. Ми вже говорили, що будова вірусу дуже складна. Але, на щастя, він дуже нестійкий, чутливий до хімічних і фізичних впливів. При температурі 22 С його активність залишається незмінною протягом 4 діб, як у сухому вигляді, так і в рідинах. Він втрачає свою активність після обробки протягом 10 хвилин 0,5 % розчином гідро хлориду натрію або 70 % спиртом. На нього згубно діють домашні відбілюючи засоби. Також він гине за безпосереднього впливу спирту, ацетону, ефіру. На поверхні неушкодженої шкіри людини вірус швидко руйнується під впливом захисних ферментів організму і бактерій. Він швидко гине при нагріванні понад 57 С і майже миттєво при кип’ятінні. Та чи можливо вилікувати цю страшну хворобу? На жаль, ні! На сьогодні існує багато лікувальних препаратів для боротьби з інфекціями, зумовленими СНІД. Правда, за допомогою цих ліків неможливо вилікувати СНІД, але вони продовжують життя хворих. Існують також деякі ліки. За допомогою яких вдається стримати розвиток ВІЛ-інфекції в організмі людини, хоча вони теж не виліковують СНІД. Усі зусилля знайти ефективні ліки поки що марні. Крім того, вчені та лікарі всього світу ведуть пошуки вакцини, яка могла б захистити людей від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, це буде зроблено в найближчому майбутньому. Ви повинні добре знати шляхи передачі цього небезпечного захворювання , щоб захистити себе. Далі тренер пропонує вправу. Яка допоможе учням закріпити отримані знання. 2. Вправа «Шляхи передачі ВІЛ» Мета: систематизувати отримані знання щодо передачі ВІЛ. Хід вправи Учасникам роздаються аркуші із запитаннями. Свої відповіді потрібно позначити в таблиці хрестиком у колонках «Так» або «Ні» (див.таблицю) Запитання для обговорення
До уваги тренера! Якщо слухач відповів «Так» на запитання 5, 9, 14, 17, 21,22, то він добре засвоїв матеріал і усвідомлює, що від ВІЛ-інфекції можна вберегтися, дотримуючись певних правил поведінки. Але якщо є помилки у відповідях, йому необхідно повернутися ще раз до попереднього матеріалу і прочитати його уважніше. Бажано зробити ксерокопії таблиці та роздати . Після їхнього заповнення тренер детально обговорює кожне твердження. Цю вправу можна також провести динамічніше – підготувати картки з кожним твердженням про передачу ВІЛ і роздати учасникам. Тренер надписує два аркуші паперу: на одному – «Так», на другому – «Ні». Учасники розкладають картки відповідно до цих двох тверджень. Після цього тренер пропонує учасникам розпочати виконувати наступну вправу. 3. Вправа «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД» Мета: систематизувати отримані знання про шляхи передачі ВІЛ/СНІД та засоби запобігання. Хід вправи
Учасникам роздають аркуші з твердженнями і пропонують анонімно на їх відповісти. Перелік тверджень
Після написання відповідей учасниками тренер збирає їх і детально обговорює кожне твердження. Ключ до вправи Міфи: 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13, 14 Факти: 1, 4, 5, 6, 8, 9 4. Інформаційне повідомлення «Жити поруч» Уяви, як би ти поводився, коли б дізнався, що близька тобі людина вражена ВІЛ? Це нелегке запитання постає нині перед багатьма людьми. ВІЛ-інфікована людина розуміє, що вона може заразити рідних, друзів, знайомих. Але ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД – це насамперед людина. Наділена такими самими почуттями, бажаннями, надіями, що й здорова людина. Тому основна допомога їй полягає в психологічній підтримці. Як правило, люди, дізнавшись, що вони ВІЛ-інфіковані, відчувають потребу поділитися з кимсь своїми переживаннями, знайти розуміння та співчуття, відчути себе не самотнім у боротьбі зі страшною недугою. Люди по-різному ставляться до того, що в них виявили ВІЛ-інфекцію. Необхідно пам’ятати, що будь-яка людина має однаковий ризик заразитися ВІЛ. Нині ВІЛ/СНІД не зважає на такі традиційні кордони, як статева приналежність, сексуальні вподобання, спосіб життя, соціальний статус чи расу. Усі ми рівні перед ризиком бути зараженими ВІЛ-інфекцією, і тільки від нас самих, від нашого розуміння ризику, від нашої поведінки залежить наше здоров’я. 5. Вправа «Що б ви зробили?» Мета: проілюструвати стиль життя людей, їхній ризик інфікуватися ВІЛ і можливі дії щодо попередження його поширення. Хід вправи Учасники розподіляються на 3 групи. Кожна група отримує картки із ситуаціями та відповідає на запитання до них. Після того, як групи закінчать обговорення, тренер підбиває загальні підсумки. Запитання для обговорення: Загальні:
- у яких випадках ризик зараження ВІЛ великий? (Запитання для кожної окремої теми див. далі) У процесі обговорення представник кожної групи читає свою ситуацію, відповідає на запитання та записує на великому аркуші паперу ступінь ризику для даної ситуації. Для цього тренер заздалегідь пише на великому аркуші
Перед тим як учасники розпочнуть обговорення в групах, тренер повинен наголосити, що кожен учасник має право висловлювати власну думку, тобто будь-яку думку потрібно враховувати. Тренер підводить учасників до усвідомлення того, що кожен оцінюватиме ступінь особистого ризику. Наприклад, якщо хтось з учасників вважає, що для Вадима (ситуація 1) ступінь ризику високий, ви, як тренер, не можете директивно нав’язувати свою думку. Ваше завдання – пояснити, у яких випадках ризик є більшим. Ситуація 1 Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з ним, хворіє на СНІД. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає, щоб він покинув цю роботу. Запитання
Ситуація 2 Юрі 15 років, він інфікований ВІЛ, який викликає СНІД. Юра не виглядає хворим, але швидко стомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно розповідати про це кому-небудь. Запитання
Ситуація 3 Ваша найкраща подруга Маша запитує, що таке секс. Ви знаєте, що вона товаришує з Володимиром. Ви також знаєте, що Володимир уже мав статеві зносини з іншими дівчатами. Запитання
Ситуації можна змінювати на свій розсуд.
Мета: закріпити отримані знання, зняти емоційну й фізичну напругу, усунути дискомфорт, який може виникнути в ході проведення тренінгу. Хід вправи Учасники розподіляються на 3-4 групи(щоб у кожній групі було не більше 5-6 осіб). Кожній групі дається кілька газет і журналів та пропонується на підставі опублікованих там матеріалів визначити, який вид діяльності людини є ризикованим щодо зараження ВІЛ/СНІД і наскільки, а також зробити колаж на тему «Ризик зараження». Після того, як учасники завершать роботу, усі колажі розвішуються і кожна група презентує свою роботу. Запитання для обговорення:
Слід похвалити всі групи за успішну працю, підкреслюючи, що кожна людина вкладає в поняття «ризик зараження ВІЛ» свою оцінку. Часто люди або перебільшують небезпеку зараження ВІЛ, або повністю ігнорують її. Слід ще раз повторити шляхи передачі ВІЛ у вигляді інформаційного повідомлення.
Як уже зазначалося, причиною розвитку смертельної хвороби на СНІД є ВІЛ. І для того, щоб запобігти зараження цією хворобою, слід пам’ятати про шляхи передачі ВІЛ та завжди дотримуватися таких правил:
Доцільно ще раз повторити інформацію про основні шляхи передачі ВІЛ та засоби запобігання інфікуванню. Тренінг «ВІЛ І СНІД» Тренінг «Ризикована поведінка та формування відповідальної (безпечної) поведінки» Тренінг «Стать і статеві стосунки» |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |
10 основних фактів, які молодь має знати про ВІЛ/СНІД Хвороба, спричинена вірусом імунодефіциту людини ВІЛ, призводить до смертельної хвороби синдрому набутого імунодефіциту людини (СНІД).... |
Конспект виховної години на тему : «СНІД смертельна загроза людству. Знати, щоб жити» Мета: дати учням елементарні знання про СНІД, основні шляхи зараження цією хворобою, як захиститись від СНІДу, профілактика цієї... |
УКРАЇНА РОЗПОРЯДЖЕННЯ Уряду, спрямованих на запобігання поширенню ВІЛ-інфекції/СНІДу, на період до 2011 року та Національної програми забезпечення профілактики... |
Про вдосконалення організації медичної допомоги хворим на ВІЛ-інфекцію/СНІД ВІЛ-інфекції та з метою удосконалення організації медичної допомоги особам з ВІЛ-інфекцією та хворим на СНІД НАКАЗУЮ |
„Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму... Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі” |
Профілактика захворювання на ВІЛ/СНІД Згідно статистичних даних в Макарівському районі під диспансерним наглядом перебуває 40 ВІЛ-інфікованих осіб, в т ч. 4 – з діагнозом... |
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №10: Життя та здоров’я людей – головна цінність держави. Наркоманія, алкоголізм, ВІЛ/СНІД, як соціальні проблеми: стан, тенденції,... |
Додаток №1 Міфи і правда про ВІЛ/СНІД Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера, якщо не буде користуватися презервативом |