Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту


Скачати 113.21 Kb.
Назва Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Дата 14.03.2013
Розмір 113.21 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи

Тренінг

Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту

Мета:

  • Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини ВІЛ-інфекцією, вивчити основні стадії протікання ВІЛ-інфекції, знати шляхи, якими ВІЛ не передається.

  • Формувати вміння розрізняти поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ, запобігати ситуаціям потрапляння ВІЛ до організму.

  • Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.


Тип уроку: урок-тренніг.

Література: “Школа проти СНІДу”: інформаційно-методичні матеріали для класного керівника. – Тернопіль, 2006р.; “Профілактика ризикованої поведінки”: Посібник для вчителів. – Київ: Алатон, 2004.

Обладнання: плакати, стікери різного кольору, маркери, макет терезів, стрічки червона, фіолетова, синя, скотч.

Епіграф: “Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо, ти виграєш. Якщо знаєш і себе, і супротивника – перемога буде на твоєму боці” Супротивник – це СНІД, наша мета – дізнатися якомога більше про нього.

ХІД УРОКУ-ТРЕНІНГУ


І. Вступна частина.

Привітання з учнями. Вправа “Коло друзів”. Сісти в коло, взятись за руки, налаштуватись на роботу, побажати успіху.
Повторення правил групи на тренінгу: запропонувати учням назвати прислів’я, які відповідали б правилам роботи (Хто рано встає, тому Бог дає,...).
Вправа “Оціни позицію”.

Мета: дати можливість учням показати серйозність даної проблеми.

В класі проводимо умовну лінію, учням пропонується з одного боку стати тим, хто вважає ВІЛ/СНІД серйозною проблемою, а з іншого – ті, хто думає, що вона надто перебільшена. Бажаючі можуть пояснити свою позицію.
Очікування учасників”.

Кожен з учасників тренінгу на стікерах записує свої очікування: що він прагне отримати, здобути, досягти на цьому занятті. Стікери прикріплюються на 1 тальку терезів (макет терезів можна виготовити так, щоб вони могли рухатись).
Вправа “Асоціації”.

Завдання: розвивати навички аналізу, синтезу та узагальнення, сприяти відреагуванню переживань, пов’язаних із власною поінформованістю щодо СНІДу і створити підгрунтя для глибшого змісту подальшої роботи і дискусій.

Учням пропонується замислитись над тим, які асоціації викликає у них слово СНІД. Великий аркуш прикріплюється в центрі, а думки учнів фіксуються у вигляді променів. Неоюхідно звернути увагу на різноманітність сприйняття слова СНІД кожним із присутніх, підкреслити, що ці уявлення пов’язані з життєвим досвідом. Ця вправа активізує дітей, дає змогу почати розмову на цю тему, спираючись на наявний рівень знань, дає можливість визначити проблему, інколи наповнену сильним емоційним змістом.

Повідомлення теми тренінгу “Здоров’я молоді в Україні, ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту”

  1. Статистика ВІЛ/СНІДу в Україні.

  2. Шляхи передачі ВІЛ/ІПСШ.

  3. Методи захитсу потрапляння ВІЛ/ІПСШ.



ІІ. Основна частина

Статистика ВІЛ/СНІДу в Україні.
Інформація вчителя.

Епідемію ВІЛ/СНІДу вважають епідемією молоді, тому що більшість випадків інфікування реєструють серед осіб віком від 15 до 25 років.

  • Станом на березень 2007 року кількість зареєстрованих випадків ВІЛ-інфекції перевищила 120 тисяч осіб.

  • 25% людей з діагнозом ВІЛ-інфекція молодші двадцяти років.

  • Темпи поширення ВІЛ-інфекції в Україні – одні з найвищих у світі.

  • Україна посідає перше місце в Європі за темпами поширення ВІЛ-інфекції серед молоді 15-24 років.

  • Особливістю поширення епідемії в Україні є те, що найбільшу кількість віпадків ВІЛ-інфікування реєструють у тих, хто вживає ін’єкційні наркотики.

  • Постійно зростає частка інфікованих статевим шляхом.

  • Щодня інфікуються понад 6 тисяч молодих людей.


Поширення ВІЛ-інфекції може призвести до найбільш катастрофічної епідемії в історії людства. Ситуація у різних країнах свідчить про зниження у зв’язку з цим середньої тривалості життя, збільшення попиту на медичні послуги, загострення проблем бідності та соціальної нерівності, поширення сирітства.

За прогнозами фахівців, у 2011 році майже 43 тисячі осіб загинуть від СНІДу, а понад 46 тисяч дітей стануть сиротами через смерть їхніх батьків. Це пов’язано з ризикованою поведінкою молоді, значним розповсюдженням ін’єкційного вживання наркотичних засобів, ризикованих статевих зв’язків, інфікування вагітних жінок і потенційних донорів крові.




Проблема ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні не обмежується , як і в багатьох інших країнах, тільки медичними питаннями. Показник смертності населення через 8 років може досягти 600 тисяч осіб і призведе до зменшення середньої тривалості життя в Україні від 2 до 4 років для чоловіків та від 2 до 5 років для жінок. Середній вік становитиме 60-62 роки для чоловіків та 69-72 роки для жінок.

Вікторина “Мозкова атака – 5 бліц-питань”

Мета: шляхом мозкового штурму виявити обізнаність учнів з даного питання. Учням пропонується дошка відповідей, серед яких вони повинні вибрати правильну.




1

2

3

4

А


1991

1 січня

1 грудня

ВІЛ

Б

1981

СНІД

1983

1 березня

В

3-6 місяців

4-5 років

1987

Тиждень

  1. У якому році був зареєстрований перший випадок ВІЛ-інфекції? (1987)

  2. Через який проміжок часу після передбачуваного зараження ВІЛ доцільно пройти тестування на ВІЛ-інфекцію? (через 3-6 місяців)

  3. Як називають кінцеву стадію ВІЛ-інфікування? (СНІД)

  4. Коли відзначають всесвітній день боротьби зі СНІДом? (1 грудня)

  5. Коли був відкритий ВІЛ? (1983)

По закінченні правильні відповіді виділити знаком оклику, а невірні закрити синіми кружечками.




1

2

3

4

А








! 1 грудня




Б




! СНІД

! 1983




В

!3-6 місяців




! 1987





Руханка “Жваві молекули”

Мета: психологічне розвантаження на успіх, чудовий варіант об’єднання у групи відповідно кількості груп.

Учням пропонується уявити себе атомами, що рухаються хаотично, в просторі. За командою вчителя “Об’єднаймось в молекули по двоє!”, учасники якомога швидше повинні стати у пари, продовжувати рух у парах. По команді “Вільний рух атомів!” – знову рухаються по одному.

Для подальшої роботи нам необхідно 3 групи. Тому за командою “Об’єднайтесь в молекули по троє!”, продовжується об’єднання, можна запропонувати: “Дві трійки об’єднайтесь!”, “Три трійки об’єднайтесь!”, і так до тих пір, щоб утворилось три групи.

Завдання групам: використовуючи базові знання, плакати презентувати проекти.

  1. Шляхи зараження ВІЛ-інфекцією.

  2. Причини інфікування ІПСШ.

  3. Ситуації, при яких ВІЛ не передається.

Обговорення проектів. Слід зазначити про спільні шляхи потрапляння ВІЛ-інфекції та ІПСШ, особливі відмінності ВІЛ-інфікування.

Рольова гра “Невідома позначка”

Мета: закріпити знання про шляхи передачі ВІЛ, формувати в учнів розуміння власної відповідальності за ризик інфікування ВІЛ та інфекції, що передаються статевим шляхом.

Обладнання: картки для кожного учасника із позначками, ручки.

Хід вправи: Кожному учасникові дається картка зі спеціальними позначками та ручки. Значення позначок дітям невідоме, їм пропонують за 1 хв зав'язати якомога більше знайомств з іншими гравцями та вписати їх імена у свої картки. Через зазначений час гра зупиняється і роз'яснюють значення кожної позначки, починаючи з V - ВІЛ-інфікованого. Учасник з цією позначкою очолює умовну колону. Після цього він зачитує імена тих, з ким встиг вступити в контакт. Це вказує на те, що ці особи могли інфікуватися. Якщо залишилися такі, хто не вступав у стосунки з ВІЛ-інфікованим, це не означає, що вони не інфікувалися, оскільки теж "спілкувалися" з учасниками, які уже вважаються умовно ураженими. Таким чином, через такі контакти могли інфікуватися усі гравці. Далі йде своєрідна розв'язка. Тренер говорить, що учасники, у яких на картках позначка X не інфікувалися, бо вони не вступали у статеві стосунки, а обмежилися "спілкуванням"; у кого О, теж можуть бути спокійні, бо при статевому контакті вони використовували засоби захисту; у кого І - також не повинні хвилюватися, бо вони одружені, у них один статевий партнер, якому вони зберігають подружню вірність, і у стосунки з незнайомими не вступають. Щоб розрадити учасника, якому випало грати роль ВІЛ-інфікованого, треба сказати, що ця особа пройшла повторне обстеження на виявлення антитіл до ВІЛ і результати виявилися неґативними, він - здоровий. Після гри особливу увагу потрібно приділити обговоренню відчуттів, що виникали в процесі роботи, акцентувати увагу на шляхах поширення ВІЛ та засобах попередження.

V - ВІЛ-інфікований;

0 - особи, що вступали у статеві стосунки з використанням презервативу;
X - особи, що не вступали у статеві стосунки;

1 - особи, у яких один статевий партнер.

Запитання для обговорення:

Які почуття переповнювали вас, коли виникла підозра бути
інфікованим?

• Які способи захисту від ВІЛ ми можемо визначити з допомо
гою цієї вправи?

Робота в групах


Мета: розглянути стадії ВІЛ-інфекції, детально з’ясувати усі незрозумілі моменти, скласти загальні висновки.

1 група

2 група

3 група

“Період вікна” 2-12 тижнів

Безсимптомний період

від 6 місяців до 10 років

Стадія СНІДу від 6 місяців до 2 і більше років

Більшість не помічає, що вони інфіковані, але дехто може на короткий час занедужати

Відсутність симптомів або поява деяких із них, втрата ваги, надмірна втома, пітливість, пронос.

На тлі загального імунодефіциту виникають різні інфекції, або злоякісні пухлини, які призводять до смерті

ВІЛ-інфікування

Поява у крові антитіл, які дають можливість діагностувати ВІЛ-інфекцію

Виникнення загального імунодефіциту


Загальні висновки.

ВІЛ-інфіковані люди:

  • Можуть не мати жодних симптомів захворювання протягом багатьох років.

  • Добре почуватися і мати здоровий вигляд.

  • Мати нормальний апетит, активно рухатись і працювати.

  • Можуть боротися з інфекціями.

  • Можуть не знати, що вони інфіковані.

  • Можуть у цей час інфікувати інших.
Вправа “Акваріум”

Від кожної групи вибираються 2 делегата-лідера до групи, яка отримує завдання: скласти правила захисту від потрапляння ВІЛ-інфекції до організму, утворена група займає позицію в центрі, обговорює вголос, записує свої правила на плакат, не коментуючи їх, всі інші утворюють коло і не втручаються в хід дискусії.

Після закінчення (2-3 хвилини) необхідно провести бесіду з учнями зовнішнього кола:

  • Чи згодні ви з думкою групи?

  • Чи все було обговорено?

  • Чи можете ви щось додати?
ІІІ. Заключна частина
Зворотній зв’язок
Вправа “Три стрічки”

Учні стають в коло, із скриньки по черзі дістають аркуш із запитанням, дають відповідь і прикріплюють на червону, фіолетову, або синю стрічку. Червона – занадто небезпечно, фіолетова – ризиковано, синя – безпечно.

  1. Користування туалетом у громадських місцях.

  2. Робити ін’єкції одним шприцом.

  3. Купатися з ВІЛ-позитивним.

  4. Дружній поцілунок.

  5. Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми.

  6. Бути покусаним одним комаром.

  7. Часто змінювати сексуального партнера.

  8. Робити штучне дихання “рот в рот”.

  9. Сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем.

  10. Користуватись спільними голками для ін’єкцій.

  11. Користуватися бритвою іншої людини.

  12. Їздити в переповненому транспорті.

  13. Обіймати ВІЛ-позитивного друга.

  14. Плавати у басейні, водоймі.

  15. Цілуватися в губи.

  16. Дружити з ВІЛ-позитивним.

  17. Утримуватись від статевих стосунків.

  18. Повторно використовувати презервативи.

  19. Мати незахищені статеві стосунки.

  20. Робити насічки на шкірі ножем, яким користуються інші.

  21. Здавати кров на станції переливання крові.

  22. Вживати їжу, приготовлену ВІЛ-позитивним.

  23. Обробляти рану іншої людини в гумових рукавичках.

  24. Доглядати хворого на СНІД.

  25. Навчатись в одному класі з ВІЛ-інфікованим.

  26. Утримуватись від статевих стосунків.

  27. При статевих контактах користуватись презервативом.

  28. Користуватись спільною зубною щіткою.

  29. Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним.

  30. Користуватись спільною голкою для проколювання вух.



Поведінка щодо ВІЛ
Після завершення вправи можна створити кольорову стрічку-плакат

Небезпечно

Ризиковано







Безпечно




ІV. Завершення тренінгу.




Учням пропонується перенести свої стікери на іншу тальку терезів, якщо на цьому уроці вони дізнались щось нове, отримали навички безпечної поведінки, ризиковані ситуації, якщо ні – залишити на тій самій. Важливо продемонструвати, чи переважили тальки терезів в кінці тренінгу.
Прощання.

Покласти руку на плече тому, хто поряд, по черзі висловитись “Я бажаю тобі...”

Слово вчителя.


Цей урок багато показав:

Двічі ти життя не проживеш.

Вибери свій вірний шлях.

І дорогу щастя ти знайдеш.

Не живи сьогоднішнім лиш днем.

Не шукай дорогу темних снів.

Ти уникнеш більшості проблем:

Якщо скажеш ВІЛ та СНІДу – НІ!



V. Домашнє завдання.

Підготувати життєві ситуації, пов’язані з питанням приниження ВІЛ-інфікованих людей.



Схожі:

Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини...
Дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи...
Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції
Ознаки фізіологічної та соціальної зрілості. Соціальні аспекти статевого...
Мета: поглибити знання учнів про ознаки фізичної та соціальної зрілості, шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності...
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки
Тема №10: Життя та здоров’я людей – головна цінність держави. Наркоманія, алкоголізм, ВІЛ/СНІД, як соціальні проблеми: стан, тенденції,...
10 основних фактів, які молодь має знати про ВІЛ/СНІД
Хвороба, спричинена вірусом імунодефіциту людини ВІЛ, призводить до смертельної хвороби синдрому набутого імунодефіциту людини (СНІД)....
Епідемія ВІЛ/СНІД в Україні розпочалась у 1987 році і з того часу...
Дані говорять про те, що Україна опинилась на межі небезпеки. Епідемія зміщується від груп високого ризику в бік загального населення...
Яка різниця між ВІЛ та СНІД?
ВІЛ, які можна знайти за допомогою тестів. ВІЛ поступово послабляє імунну систему, опір організму інфекції стає настільки слабким,...
УКРАЇНА Міністерство охорони здоров’я Коломийська центральна районна лікарня
...
Профілактика захворювання на ВІЛ/СНІД
Згідно статистичних даних в Макарівському районі під диспансерним наглядом перебуває 40 ВІЛ-інфікованих осіб, в т ч. 4 – з діагнозом...
Розділ. Соціальна складова здоров’я Тема. Убережи себе від ВІЛ  
ВІЛ впливає на роботу організму. Виховувати в учнів відповідальне ставлення до власного здоров`я, а також стурбованості за долю людства;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка