|
Скачати 1.49 Mb.
|
Відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації Методичний кабінет Р озділ виставки: Шляхи удосконалення змісту загальної середньої освіти. Авторські програми. Методичні посібники Творча група вчителів англійської мови. Керівник: Іванченко Микола Олексійович, завідуючий райметодкабінетом, вчитель англійської мови Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 1, спеціаліст вищої категорії Тема, над якою працює творча група «Впровадження активних методів навчання іноземних мов» Уроки англійської мови в 7 класі (відповідно до діючої програми 12-річної школи) Обсяг матеріалу: _____ сторінок Схвалено рішенням ради методичного кабінету Протокол № 4 від 02.03. 2007 року м. Звенигородка 2007 рік Творча група вчителів англійської мови підготувала розробки уроків та тестових завдання для учнів 7 класів відповідно до програми «Іноземні мови 2-12 класи» загальноосвітніх навчальних закладів видавництва «Перун» - 2005 р. Дані розробки уроків скомпоновані у відповідності до тематики ситуативного спілкування та з урахуванням вивченого матеріалу у попередніх класах. Рекомендовано для вчителів англійської мови, які з 2007-2008 навчального року будуть викладати у 7 класах за програмою 12-річної школи. З М І С Т
Урок 1 Topic. Family traditions Підтема: Summer rest Мата: Ознайомити з новим лексичним матеріалом. Практикувати їх в усному мовленні. Повторення граматичного матеріалу Presen Indefinite. Хід уроку: I. Introductory talk about kinds of summer rest in different families. Main body
New Vocabulary The Crimea / Krai`miə / - Крим The Black Sea – Чорне море Historical monuments – історичні пам’ятки To lie in the sun – загоряти Topic flowers – збирати квіти To gather berries and mushrooms – збирати ягоди та гриби To swim in the river – плавати в річці. The beauty of the nature – краса природи
P1 reads the words – combinations, and P2
T/ The way on spends a holiday can tell us a lot about a person’s character. If you want to find out more about yourself answer the following guestions.
What is your score?
Add up the times your score a, b or d. Now work with your partner and find out what kind of person he is. If you get mainly. A – you are shy. You find it difficult to have a lot of friends. You can rules your heart but you have a friendly nature. C – you are romantic and imaginative. You are kind and generous (щедрий), but you find it difficult to make a lot of friends. D – you are a relaxed and happy person. You’re like to be the centre of attention. T. Discuss the results of the test. Example: My friend is she. He got mainly @. He likes to spend his holiday in the country. He likes going only his best friend. So, he finds it difficult to have a lot of friends. But he can enjoy the arts. Grammar Peview.
Discussing grammar. Робота з граматичною таблицею та граматичним довідником T. Answer the questions When do we use the Present Indefinite Tense? What time words do we use with it? In what way is the affirmative form built? What about their negative form?
Models: - I like to go to the country (every summer) I go to the country every summer. My family likes to visit our granny (every week) My family visits our granny every week
Our family likes to travel by train. It is slower than by plane but it has its advantages. We can see the country we are traveling through. The train tickets are cheaper. It is very important for our family. Every summer my parents and I make a trip to seaside we read book, look through the window. We see forest, fields, villages and towns. Our train has many stops. Our traveling is long but enjoyable. While resting at the seaside we go boating and swimming, lie we go for a walk or drop in at a café to have an ice – cream or juice. Our rest is always fun for us.
III. Заключна частина уроку. Homework: To write about summer rest in your family. Урок 2 Family traditions. Тема: Mother’s Birthday Мета: Практикувати учнів у читанні тексту з метою отримання інформації підготовка до усного висловлювання на основі прочитаного тексту
My mother’s birthday is a special holiday in family. On this day everybody tries to please her. They try to make her happy. And mum feels a birthday person. We make many nice things for her. My mum was born on the 1st of April. It is spring. It is already warm. The snow has already gone, spring flowers have appeared. Mum’s favourite flowers are snowdrops, lilacs and daffodils. It is morning now. I am already up. Dad has already come back from the market with a hude bunch of lilacs and daffodils. What a wonderful smell! They are so fresh, so beatiful! It is Saturday. Mum is still in bed. What a surprise for her! My little sister Ann is five. She has prepared a lovely picture for our mother – mum’s portrait (портрет). As to me, the portrait is very good. Ann paints well. Painting is her hobby and favourite pastime. As to me, I have made a jewelry box for mum. I’m fond of wood – carving. That’s my favorite pastime. I have made many things of wood. Our granny has baked a birthday cake. What a hude cake it is! Granny can bake tasty things. She is a fantastic cook. I think our mum will feel happy. What do you think? Find the English equivalents in the text: Особливе свято; в цей день, робити її щасливою; почувати себе іменником; з’являтися; бузок; весняні квіти; рано; великий букет квітів; несподіванка; приготувати; щодо мене; шкатулка для коштовностей; різьба по дереву; речі; виготовлення з дерева; який чудовий запах; пекти;який величезний торт; фантастичний кухар; я гадаю. II. Answer the questions
Grammar Review Present perfect This is the present perfect tense: I/ we / they / you have (= I’ve etc.) he / she has (= he’s etc.) Ihaven’t he / she hasn’t have you (etc.) has has he / she III. Use the words given to make sentences and put the verb into the correct form. Example: The snow / already / go. The snow has already gone.
Oral Practice
When was your mother born? How do you celebrate your mother’s birthday? How do you people in your family make this day special? Have you ever made a present for a mother with your own hands? Homework: Write composition about your mother’s birthday. Урок 3 Тема: „Christmas traditions in families” Мета: Активізація лексики The holy evening – good evening Is there a master at home? Happiness, health in the holy evening!
When do we celebrate Christmas? What are the traditional meals for Christmas? Why? How did you celebrate Christmas in you family? Do you know the traditional Christmas songs?
II. The main body Pronunciation A carol Wheat kernels Honey a hostess Twelve apostles Listening. Christmas Eve is usually a family celebration. The holy supper is on the table. The beginning of it is signaled by the first star. The great holiday is coming! The best wheat is chosen, pounded and cleaned to prepare Kutia. It is a dish of honey, poppy seeds and wheat kernels boiled in pure rain – water. At last mother brings odorous hay and covers the table before laying the snow – white cloth. She also adds corn – for good harvest, garlic – not to let evil spirits into the house and money – not to borrow it from other. For holy supper a hostess tries to prepare twelve Lenten symbolic dishes in honour of twelve aposteles. In the holy evening boys and girls, men and women can go and sing carols but at Christmas. A strong man is best welcomed with carols. Our grandmother and grandfather remember a lot of beautiful carols. They teach their grandchildren to sing them. Children are lucky to have star, which is made by father, a silver bell, grandfather’s present and they bring people good news, happiness, joy with carols. Post listening activities. I. Complete the sentences: 1. Christmas Eve is usually… 2. Kutia is a dish of… 3. For holy supper a hostess tries to prepare… 4. In the holy evening… II. Pair work. Ask each other about Christmas traditions in their family. III. Guessing game: Play “What can you say in English?” It is something you can eat on Christmas (Kutia) It is something you can see on the table (bread) It is something you can hear (carol)
Describe the holy supper in your family using the words and word – combinations.
Урок 4 |
Тема: Моя сім’я – школа добра Мета Мета: поглибити знання дітей про сім’ю, про основні обов’язки членів сім’ї – кожен член великої родини повинен дбати про красу, чесність... |
Конкурс «Хата моя, рідна хата» Ми зібралися з вами на свято родини. Родина, сім'я – найдорожче для кожного. Людина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить... |
1. Сім’я та друзі Календарно-тематичне планування з англійської мови для 9 класу за підручником А. Несвіт (2 уроки на тиждень) |
Проект «Родина моя єдина» Мета : розглянути з учнями поняття «сім'я» Мета: розглянути з учнями поняття «сім'я», «шлюб», «сімейні стосунки»; познайомити із |
Тема. Моя родина та друзі Підтема. Кожна людина унікальна Обладнання. Підручник, картки для самостійної роботи, наочність, картки для групової роботи, картки |
ПОГОДЖЕНО Начальник відділу освіти Урок читання в 2 класі по темі «Рідна домівка, рідна сім’я тут виростає доля моя» |
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце» Тема уроку. «Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя». Іван Гнатюк «Наша хата» |
Матусю,ти жiночка єдина, Чому немає сльоз в моїх очах? Коли в душi лише ганьба. Батьківщина моя, Життя i серце, це таємно, Ти родина моя |
«Інтернаціоналізми та «фальшиві друзі перекладача» Методичні вказівки. До курсу «Перекладацький аналіз науково-технічного тексту» на тему «Інтернаціоналізми та «фальшиві друзі перекладача»... |
Зміни приголосних при творенні слів Це моя історія, це моя країна”, лінгвоестафета, самостійна робота «Я – сам, я – сама», «Правильно-неправильно», «Кодування», складання... |