МЕТОДИ ОЦІНКИ ТА САМООЦІНКИ СТРЕСОВИХ СТАНІВ


Скачати 0.87 Mb.
Назва МЕТОДИ ОЦІНКИ ТА САМООЦІНКИ СТРЕСОВИХ СТАНІВ
Сторінка 1/7
Дата 08.05.2013
Розмір 0.87 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7
МЕТОДИ ОЦІНКИ ТА САМООЦІНКИ

СТРЕСОВИХ СТАНІВ
Стрес (від англ. stress - тиск, напруга) - поняття; що запропонував Г.Сельє в 1936 р. для позначення великого кола станів, котрі обумовлені виконанням діяльності в особливо складних умовах і виникають у відповідь на різноманітні екстремальні впливи-стресори. У фізіології цим поняттям позначали неспецифічну реакцію організму ("загального адаптаційного синдрому") у відповідь на будь-який несприятливий вплив, пізніше воно стало використовуватися для опису станів людини в екстремальних умовах на фізіологічному, психологічному і поведінковому рівнях.

До стресу можуть призводити інтенсивні переживання, пов'язані з утратою. Джерелом стресу стають і міжособистісні відносини. Стрес може викликатися конфліктною ситуацією, особливостями режиму здійснюваної діяльності та багатьма іншими чинниками. Закономірним наслідком стресових станів є зниження продуктивності різних видів діяльності, порушення психічного і соматичного здоров'я людини.

Навчання у вищому навчальному закладі також характеризується високою нервово-психічною напругою, хронічною втомою, підвищеною тривогою, емоційним і інформаційним стресом і іншими етіологічними чинниками, дія яких у більшості випадків викликає перенапругу й астенізацію адаптаційних механізмів, виснаження функціональних резервів організму, зниження працездатності. Все це спричинює появу різних патологічних синдромів, серед яких найбільш поширені психосоматичні, а також неврози, хвороби органів дихання, серцево-судинної системи, органів травлення тощо. Дослідження свідчать, що всі основні захворювання виникають і розвиваються саме в період навчання у вищих навчальних закладах.

Подані матеріали можуть бути використані для семінарських, практичних та лабораторних занять з та­ких дисциплін, спецкурсів та тем: "Практична психологія", "Медична психологія". "Психогігієна та психопрофілактика", "Психологія здоров'я", "Психотерапія адаптаційних розладів", "Управління стресом (стрес-менеджмент)", "Психічна саморегуляція стану", "Психологія управління". "Психологія екстремальних ситуацій" тощо.


Метод Холмса-Раге
Для оцінки рівня стресу можна використовувати методику Холмса-Раге. Автори вивчали залежність захворювань від різних стресогенних життєвих лодій у майже п'яти тисяч пацієнтів. Вони дійшли висновку, що психічним і фізичним хворобам зазвичай передують певні серйозні зміни в житті людини. На підставі цього вони склали шкалу, в якій кожній важливій життєвій події відповідає певне число балів залежно від ступеня його стресогенності.

Інструкція. Уважно прочитайте весь перелік подій, щоб мати уявлення про те, які ситуації, події і життєві обставини викликають стрес. Потім необхідно ще раз прочитати кожний пункт. Проаналізуйте події, що відбулися з вами впродовж поточного року, і підрахуйте кількість балів, що відповідають цим подіям.


п/п

Життєві події

Бали



Смерть чоловіка (дружини)

100



Розлучення

73



Роз'їзд подружжя (без оформлення розлучення)

65



Тюремне ув'язнення

63



Смерть близького члена родини

63



Травма чи хвороба

53



Одруження, весілля

50



Звільнення з роботи

47



Примирення подружжя

45



Вихід на пенсію

45



Зміна в стані здоров'я членів родини

44



Вагітність

40



Сексуальні проблеми

39



Поява нового члена родини, народження дитини

39



Реорганізація на роботі

39



Зміна фінансового стану

38



Смерть близького друга

37



Зміна професійної орієнтації, зміна місця роботи

36



Посилення конфліктності стосунків з чо­ловіком (дружиною)

35



Позичка чи позика на велику покупку (на­приклад, будинку)

31



Закінчення терміну виплати позички чи по­зики, збільшення боргів

З0



Зміна посади, підвищення службової відповідальності

29



Син чи дочка залишають родину

29



Проблеми з родичами чоловіка (дружини)

29



Видатне особисте досягнення, успіх

28



Чоловік (дружина) кидає роботу (чи стає до ро­боти)

26



Початок або закінчення навчання

26



Зміна умов життя

25



Відмова від певних звичок

24



Проблеми з керівництвом, конфлікти

23



Зміна умов чи годин роботи

20



Зміна місця проживання

20



Зміна місця навчання

20



Зміна звичок, пов'язаних із проведенням дозвілля чи відпустки

19



Зміна звичок, пов'язаних з віросповідан­ням

19



Зміна соціальної активності

18



Позичка чи позика для покупки не дуже ве­ликих речей (машини, телевізора)

17



Зміна індивідуальних звичок, пов'язаних зі сном, порушення сну

16



Зміна членів родини, зміна характеру і час­тоти зустрічей з іншими членами родини

15



Зміна звичок, пов'язаних з харчуванням (кількість споживаної їжі, дієта, відсутність апетиту тощо)

15



Відпустка

13



Різдво, зустріч Нового року, день наро­дження

12



Незначне порушення правопорядку (напри­клад, штраф за порушення правил вуличного руху)

11


Обробка та інтерпретація

Необхідно підрахувати суму балів, що відповідає стресогенним подіям:

-150 балів - 50% ймовірності виникнення певної "хвороби стресу";

- 300 балів - 90% ймовірності захворювання.

Велика кількість балів - це сигнал до того, що вам загрожує психосоматичне захворювання. Слід починати активно засвоювати адаптивну саморегуляцію стресу.

Тест самовідчуття

(Вісман, Рікс)
Інструкція. Вам необхідно визначити й усвідомити середній рівень вашого стану за минулий день, за останній тиждень, або за більш тривалий період часу. Слід відповісти на запитання: "Як ви почувалися вчора?".


10

Абсолютний захват. Захоплена радість. Відчуття польоту.

9

Дуже радісно, у піднятому настрої. Відчував вели­чезну насолоду.

8

Захоплено, у гарному настрої.

7

Почував себе дуже добре і бадьоро

6

Нормально.

5

Почував себе злегка зниклим. Середньо.

4

Був у поганому настрої.

3

Подавлений стан. Погано. Виразно похмурий настрій.

2

Дуже розстроєний. Усе погано, просто жах. Почував себе нещасливим.

1

Глибока депресія. Зовсім упав духом. Усе чорно, безпросвітно.



Тест здоров'я

(Голдберг)
Інструкція. Вам необхідно відповісти на запитання: "Як ви почувалися останнім часом?". Чи відчували ви останнім часом, що:

  1. Ви в стані зосередитися на тому, що робите?*

  2. Ви погано спите через занепокоєння?

  3. Ви виконуєте корисну роботу?*

  4. Ви здатні прийняти яке-небудь рішення?*

  5. Ви постійно знаходитеся в напрузі?

  6. Ви не в змозі перебороти труднощі?

  7. Ви здатні одержувати задоволення від ваших звичайних щоденних справ?*

  8. Ви готові протистояти труднощам?*

  9. Ви нещасливі і пригнічені?

  10. Ви втрачаєте впевненість у своїх силах?

  11. Ви думаєте про себе як про нікчемну людину?

  12. Ви загалом відчуваєте себе щасливим, незважа­ючи ні на що?*


Обробка та інтерпретація

Коефіцієнт адаптованості знаходиться за співвідно­шенням кількості позитивних відповідей на запитання без знака і запитання зі знаком (*).



КА =

2+5+6+9+10+11

1+3+4+7+8+12


Середні показники:

  • Чоловіки - 2,4 бала;

  • Жінки -4,0 бала.

Тест САН

(Самопочуття. Активність. Настрій)
Ця методика призначена для самоконтролю і само­оцінки самопочуття, активності і настрою.

Шкала САН складається з індексів (3 2 1 0 1 2 3) і розта­шована між тридцятьма парами слів протилежного значен­ня, що відображують рухливість, швидкість і темп протікан­ня функцій (активність), силу, здоров'я, стомлення (само­почуття), а також характеристики емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового використання впродовж певного часу.

Інструкція. Слід співвіднести свій стан з ознаками за ба­гатоступінчастою шкалою. Ви маєте вибрати і позначити ци­фру що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.
Типова карта методики САН
Прізвище, ім'я ____________________________________________________________

Стать ____________________, Вік ____________________________________________

Дата ____________________ ,Час ____________________________________________


Самопочуття добре

3 2 1 0 1 2 3

Самопочуття погане

Почуваюся сильним

3 2 1 0 1 2 3

Почуваюся слабким

Пасивний

3 2 1 0 1 2 3

Активний

Малорухливий

3 2 1 0 1 2 3

Рухливий

Веселий

3 2 1 0 1 2 3

Сумний

Добрий настрій

3 2 1 0 1 2 3

Поганий настрій

Працездатний

3 2 1 0 1 2 3

Розбитий

Сповнений сил

3 2 1 0 1 2 3

Знесилений

Повільний

3 2 1 0 1 2 3

Швидкий

Бездіяльний

3 2 1 0 1 2 3

Діяльний

Щасливий

3 2 1 0 1 2 3

Нещасливий

Життєрадісний

3 2 1 0 1 2 3

Похмурий

Напружений

3 2 1 0 1 2 3

Розслаблений

Здоровий

3 2 1 0 1 2 3

Хворий

Байдужий

3 2 1 0 1 2 3

Захоплений

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Схвильований

Захоплений

3 2 1 0 1 2 3

Сумовитий

Радісний

3 2 1 0 1 2 3

Печальний

Відпочивший

3 2 1 0 1 2 3

Стомлений

Свіжий

3 2 1 0 1 2 3

Виснажений

Сонливий

3 2 1 0 1 2 3

Збуджений

Бажання відпочити

3 2 1 0 1 2 3

Бажання працювати

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Стурбований

Оптимістичний

3 2 1 0 1 2 3

Песимістичний

Витривалий

3 2 1 0 1 2 3

Втомлений

Бадьорий

3 2 1 0 1 2 3

Млявий

Думати важко

3 2 1 0 1 2 3

Думати легко

Розсіяний

3 2 1 0 1 2 3

Уважний

Сповнений сподівань

3 2 1 0 1 2 3

Розчарований

Задоволений

3 2 1 0 1 2 3

Незадоволений


Обробка та інтерпретація. При обробці ці цифри перекодуються в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал, наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, - що полюси шкали постійно змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.


Перекодування

Повний надій

7

6

5

4

3

2

1

Розчарований

Текст САН

Повний надій

3

2

1

0

1

2

3

Розчарований


При оцінці функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й активності в порівнянні з настроєм.

Ключ.

Питання на самопочуття» 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.

Питання на активність-3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.

Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.

  1   2   3   4   5   6   7

Схожі:

Тренінг підвищення самооцінки та успіху у житті
Програма кожного дня: методи групової тренінгової роботи та доцільність їх використання
МЕТОДИКА ОЦІНКИ СКЛАДНОСТІ НАВЧАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ З ІНФОРМАТИКИ
Одна з переваг цієї системи підвищення об'єктивності підсумкової оцінки. Тому важливив педагогічним завданням є розробка максимально...
№21. Формування нервово-психічної стійкості працівників органів та...
Тема №21. Формування нервово-психічної стійкості працівників органів та підрозділів внутрішніх справ України до стресових життєвих...
ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ ПОСТТРАВМАТИЧНИХ СТРЕСОВИХ РОЗЛАДІВ: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
Затверджено вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області
27. Методи оцінки ефективності інвестицій
Термін “інвестиції” походить від латинського “investire” – одягати. Поняття інвестицій на підприємстві передусім пов’язують з кількісною...
OC77 Удосконалення статистичної оцінки обсягів тіньової економіки...
Чена дослідженню методичних аспектів статистичної оцінки тіньової економіки, специфиці їх застосування в сучаних умовах їх господарювання,...
Методи оцінки знань умінь і навичок учнів на уроках біології
Перевірка та оцінка знань, умінь і навичок учнів є важливим структурним компонентом процесу навчання та відповідно до принципів систематичності,...
Ст викладач Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля
У статті розглянуто фактори, які впливають на конкурентоспроможність підприємства. Доведено, що кваліметрічний метод оцінки конкурентоспроможності...
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Тема: 11. Попередження негативних психологічних станів при ліквідації наслідків НС
НАУКОВІ ШКОЛИ 2011
«Теорія електронних, поляронних та екситонних станів у наноструктурах напівпровідників і діелектриків» (керівник – проф., д ф м н....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка