|
Скачати 110.15 Kb.
|
О.Г. ЛИТВИНЕНКО ст. викладач Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля ОЦІНКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: КВАЛІМЕТРІЧНИЙ ПІДХІД У статті розглянуто фактори, які впливають на конкурентоспроможність підприємства. Доведено, що кваліметрічний метод оцінки конкурентоспроможності підприємства (базується на комплексній оцінки), є одним з найбільш адекватних. В статье рассмотрены факторы, которые влияют на конкурентоспособность предприятия. Доказано, что квалиметрический метод оценки конкурентоспособности предприятия (основанный на комплексной оценке), является одним из наиболее адекватных. This article deals with factors affect in the competitiveness of enterprises. Proved that qualimetrical method of assessing the competitiveness of enterprises (based on a comprehensive assessment), is one of the most adequate. Ключові слова: конкуренція, гіперконкуренція, конкурентне середовище, конкурентоспроможність, кваліметрічний аналіз. Сучасну економіку можна назвати економікою змін. Це твердження буде справедливим і щодо ринкової інфраструктури світового господарства в цілому. За даних умов, назвати динаміку світових ринків синхронним процесом ми не можемо, незважаючи на інформаційну прозорість глобалізації – це, на сам перед, взаємодія конкурентів з постійною зміною лідера. В економічній літературі можна зустріти різноманітні види класифікацій факторів, які мають вплив на конкурентоспроможність підприємства, а також на досягнення ним конкурентних переваг. Різні автори виділяють різну кількість факторів: від двох-трьох до кілька сотень. Аналізуючи [2, 3, 4, 5, 7, 8], зазначимо певні ознаки, за яким можна казати про високу конкурентоспроможність підприємства: - споживачі задоволені і згодні купувати повторно продукцію певного підприємства (споживачі повертаються, а товари ні); - суспільство, акціонери, партнери не мають ніяких претензій до підприємства; - працівники пишаються своєю участю в діяльності підприємства, а сторонні люди вважають за честь працювати в цій компанії. Але, глобальність ринкових принципів може означати глобальність конкуренції. Конкурентна боротьба не дозволяє щоб її ігнорували, вона вимагає відтворення, оптимізацію використання ресурсів на кожному етапі розвитку, мобілізацію всіх сил. Конкурентний відбір виступає як стимул для всіх суб’єктів ринку: треба мінімізувати витрати своєї та максимізувати результати своєї економічної діяльності. На даний момент часу, загострення конкуренції відзначається практично на всіх ринках. Однією з найважливіших умов успіху господарської діяльності сьогодні стає експортна орієнтованість національних виробництв і конкурентоспроможність їх товарів на світовому ринку. Поширення транснаціональних корпорацій і глобалізація процесів підприємництва поступово змінюють сутність функціонування підприємств і основи їх конкурентоспроможності [1]. У такій ситуації стає необхідним правильно оцінити свою конкурентоспроможність, а також вибрати напрямок формування та реалізації конкурентних переваг. Нові тенденції у розвитку світової економіки надали конкуренції міжнародний характер. В умовах нової економіки вона наповнилася новим, більш складним змістом, з'явилася нова форма конкуренції - гіперконкуренція. Ознаками гіперконкуренції вважаються [2]: - одночасне охоплення декількох областей управлінської діяльності, найважливішими з яких є витрати, якість, строки, ноу-хау, створення ринкових бар'єрів, зміцнення фінансового становища тощо; - багатоаспектність. З одного боку, гіперконкуренція може протікати на різних рівнях виробничо-комерційної діяльності - на товарних ринках, у сфері ресурсів, між різними підприємницькими концепціями, у складі об'єднання підприємств, коли боротьба з суперниками ведеться не поодинці, а в складі з іншими виробниками, постачальниками, партнерами по кооперації, торговими посередниками, а з іншого боку підприємство на різних ринках реагує по-різному. При застосуванні концепції так званої багатоточкової конкуренції цілком можлива діаметрально протилежна ринкова поведінка підприємства у різних областях (наступальна, оборонна тощо); - динамізм розвитку ринку, що складається в безперервному проникненні нових а також виходу з ринку старих конкурентів, появою нових видів послуг, великою кількістю поглинань підприємств тощо; - зростаюча агресивність учасників ринкового суперництва, що виявляється у прямих атаках для ослаблення конкурентів, причому з порушенням правових установок. Мета подібної агресії полягає у порушенні рівноваги в розкладі сил конкурентів. Особливо часто для цього використовується агресивна політика цін. Поняття конкурентних переваг виникає неодмінно там, де виникає і розвивається конкуренція, створюється конкурентоспроможне підприємство. Конкурентні переваги є концентрованим проявом переваги над конкурентами в економічній, технічної, організаційної сферах діяльності підприємства, яке можна виміряти економічними показниками [3]. У практиці бізнесу конкурентні переваги є головною метою і показником ефективності підприємницької діяльності. Конкурентоспроможність підприємства - це комплексне властивість, що визначається сукупністю показників, на основі яких формується переваги споживачів [4]. Сукупність об'єктів і факторів зовнішнього середовища, що впливають на конкурентну позицію, являє собою конкурентне середовище підприємства. Наявність великої кількості підприємств які реалізують диференційовану продукцію – це ознака монополістичної конкуренції. Більшість підприємств, які працюють в сучасних умовах, можна віднести к підприємствам, які працюють на ринку саме цього типу – монополістичної конкуренції. У таких умовах основними завданнями підприємства є: - створення умов для реалізації ефекту економії від збільшення масштабів виробництва і збуту; - управління витратами тобто виключення зайвих витрат; - здійснення прямої а також зворотної вертикальної інтеграції; - спеціалізація на товарі або індивідуальних замовленнях свого споживача; - концентрація зусиль на певній території. Конкурентне середовище підприємства формується під впливом численних внутрішніх і зовнішніх чинників (мікро- та макро- середовища) (рис.1). Під внутрішнім і факторами ми розуміємо:
Рис. 1. Фактори, які впливають на конкурентоспроможність підприємства Мікросередовище підприємства (фактори, які чинять безпосередній вплив на діяльність підприємства):
Макросередовище підприємства (фактори, які чинять опосередкований вплив на діяльність підприємства):
Зміна умов бізнесу на даний момент часу, зробила необхідним проведення системного аналізу конкурентного стану підприємства [5]. Застосування нормативного підходу до оцінки супроводжується нормуванням та моніторингом конкретних факторів за кінцевими результатами реакції споживача на товар, а оцінка конкурентних переваг - на ранніх стадіях інвестування при технічному обґрунтуванні інноваційних та інвестиційних проектів. Подальший моніторинг реалізації конкурентних переваг починає здійснюватися на стадіях виробничого процесу і закінчується проводитись на етапі продажу товару. За такої ситуації на ринку важливо обґрунтовано і регулярно проводити політику нарощування конкурентних переваг різних об'єктів. Інструментами реалізації цієї політики є облік, аналіз, нормування та оцінка конкурентних переваг. Для адекватної оцінки конкурентоспроможності підприємства пропонується використовувати систему комплексного оцінювання, побудовану на квалиметричному підході, який, в свою чергу, заснований на кількісному оцінюванні якості [6]. При цьому з'являється можливість застосовувати при оцінці конкурентоспроможності підприємства всі принципи кваліметрії: - конкурентоспроможність підприємства можна розглядати як ієрархічну сукупність властивостей, де властивість i-го рівня визначається відповідними властивостями (i +1)-го рівня (i = 0,1,2, ..., m); - окремі властивості, які є складовими ієрархічної структури конкурентоспроможності, можуть отримувати числові значення; - різноманітні шкали вимірювання абсолютних показників можна трансформувати в одну загальну шкалу; - кожну властивість конкурентоспроможності можна визначити двома числовими параметрами - вагомістю (важливістю) і оцінкою; - сума ваг властивостей конкурентоспроможності одного рівня є незмінною і дорівнює одиниці. Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства це спосіб інтерпретації її продуктивності та ефективності по відношенню до конкурентів і посередників в обслуговуванні споживачів. Трьома основними етапами комплексного оцінювання стратегічних позицій бізнесу підприємства є: - підготовчий етап; - визначення комплексних оцінок; - оформлення результатів комплексного оцінювання. На підготовчому етапі виконуються наступні дії: 1. Вибір системи показників, що характеризують конкурентоспроможність підприємства. 2. Побудова «дерева показників» конкурентоспроможності підприємства. Досвід показує, що оптимальна чисельність експертної групи (враховується складність об'єкту), має бути від 7 до 10 осіб. В якості експертів можуть бути залучені як фахівці підприємства, так і консультанти. Керівник експертної групи в особистій бесіді з кожним з потенційних експертів визначає, наскільки кожен фахівець зможе брати участь у кваліметричному аналізі. Властивості, які повинні бути притаманні експерту: - компетентність, тобто всебічне знання експертом об'єкту і методів оцінювання якості; - переконаність у правильності своєї їм оцінки; - об'єктивність, тобто здатність не піддаватися зовнішньому впливу або особистим інтересам; - вміння ефективно виконувати роботу. Найбільш важливою властивістю є компетентність. Значення показника компетентності обчислюється за формулою: Кком=0,4 Кс+0,6 Кв (1) де Кком - показник компетентності; Кс - показник самооцінки (оцінку експерт надає собі сам) Кв - показник взаємооцінювання (кожного експерта оцінюють інші члени групи, взаємооцінка визначається як середнє арифметичне з їх загальних оцінок). Для побудови «дерева показників» підприємства на першому турі опитування експерти складають індивідуальні проранжовані списки показників. В наступних турах кожен експерт аналізує отриманий у результаті попереднього туру список, викреслює з нього несуттєві (на його думку) і додає відсутні суттєві показники. Для відбору показників на наступний тур використовуються два чинники: узгодженість думок експертів за кожним показником і суттєвість показника у кожного експерта. Узгодженість думок експертів розраховується за наступною формулою:
де S1j - узгодженість думок експертів з j-му показнику; mj - кількість експертів, що виступили за j-й показник; m - загальна кількість експертів. Думка експертів вважається узгодженою, якщо даний показник перевищує 0,5. Для розрахунку суттєвості показників використовується формула
де S2j - суттєвість j-го показника; aij - ранг j-го показника (місце показника в упорядкуванні експерта), певний i-м експертом; n - кількість показників; m - число експертів. Далі, зі списку відбираються показники, суттєвість яких перевищує 0,75. Поки в списку не з'явиться жодного нового показника, до тих пір продовжується така інтерактивна процедура. Якщо кількість ітерацій перевищить допустимий рівень, (він визначається грошовими коштами та часом) це означає, що настав час проводить нарада експертів, на якій затверджується остаточний перелік показників конкурентоспроможності. Результати кваліметричного аналізу при оцінюванні конкурентоспроможності підприємства повинні бути виражені шкалою. На практиці більш вживаються шкали порядку. Після оцінювання якості за шкалою порядку об'єкти можна впорядкувати в ряд, ранжируваний щодо збільшення (зменшення) значення показника якості. Застосування порядковий шкали мінімізує витрати на оцінювання конкурентоспроможності. На етапі визначення якісних комплексних оцінок виконуються наступні дії: 1. Збір інформації щодо показників нижнього рівня. Доцільно використовувати статистичні дані, аналіз даних які були доступні завдяки засобам масової інформації, а також дані фінансового бухгалтерського або управлінського обліку. 2. Визначення якісних оцінок другого рівня. Для цього необхідно призначити інтервал зміни значень кожного показника, визначити цільові показники для порівняння, а також вид залежностей між показниками простих властивостей та їх оцінками. Дії, які виконують при визначенні комплексної оцінки конкурентоспроможності підприємства наступні: 1. Обирають шкалу розмірностей комплексної оцінки. 2. Обирають метод отримання комплексних оцінок (змінних), які визначають конкурентоспроможність підприємства. 3. Обчислюють комплексну оцінку. Для характеристики вкладу кожного з показників у формування оцінки конкурентоспроможності підприємства використовуються коефіцієнти відносної важливості (КВВ). Слід враховувати наступне:сума всіх КВВ має дорівнювати одиниці. Агреговане значення i-го параметра конкурентоспроможності підприємства (ПКП) визначається за формулою
де k - кількість показників; mсогл - значення показника. Дії, які виконують на етапі оформлення результатів комплексного оцінювання, такі: 1. Словесний опис конкурентоспроможності підприємства. 2. Розробка варіантів конкурентних стратегій в залежності від комплексних оцінок конкурентоспроможності. Використання на практиці регулярної процедури комплексного якісного оцінювання конкурентоспроможності підприємства на основі кваліметрії дозволяє сфокусувати увагу керівництва на проблемних (в тому числі кризових) ситуаціях, допомагає виробленню вірних стратегічних рішень. Список використаної літератури
|
Старший викладач Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля... П. Й. АТАМАС, кандидат економічних наук, професор, завідувач кафедри Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля |
Ефективність мотивації соціально-економічних чинників в період трансформації економічної системи Викладач дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля |
Інформація на сайт ДУЕП ім. А. Нобеля від центру кар’єри Нобелівських лауреатів Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля відбулась установча конференція асоціації... |
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ІНФРАСТРУКТУРИ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ Ренійського інституту Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля |
ПРОГРАМА ВСТУПНИХ ВИПРОБУВАНЬ ЗІ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ для вступу на... Програма випробувань зі світової літератури для вступу на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля за напрямом... |
«Світова економіка ХХІ століття: цикли та кризи» ДО 20-річчя Дніпропетровського... Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського |
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля... |
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля... |
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля... |
Д НІПРОПЕТРОВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ АЛЬФРЕДА НОБЕЛЯ Центр кар’єри Закон України «Про зайнятість населення» презентація центру зайнятості студентам 5 курсу Університету імені Альфреда Нобеля |