Тренінг підвищення самооцінки та успіху у житті


Скачати 148.69 Kb.
Назва Тренінг підвищення самооцінки та успіху у житті
Дата 28.03.2013
Розмір 148.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Міністерство освіти і науки України

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького


Кафедра практичної психології

Тренінг підвищення самооцінки та успіху у житті

Авторська робота

Розроблена студенткою

III курсу В групи

Савісько Марією

Черкаси- 2007

Зміст програми соціально-психологічного тренінгу.
1. Задачі проведення тренінгу.
2. Рекомендації керівнику.
3. Програма кожного дня: методи групової тренінгової роботи та доцільність їх використання.
Література.
Мета: підвищення самооцінки та усвідомлення своєї неповторності.
Завдання:


  1. Допомога учасникам у пізнанні своєї особистості;

2. Відкриття можливостей до самопізнання та самореалізації;

3. Розвиток навичок конструктивного спілкування;

4. Усвідомлення та використання внутрішнього потенціалу;

5. Підвищення самооцінки, розвиток вмінь долання життєвих труднощів, прийняття себе як неповторної особистості;

6. Сприяння виробленню адекватних життєвих цілей та усвідомлення можливостей їх реалізації.

Рекомендації керівнику:
Програма розрахована на людей, віком від 18 років. Кількість занять- 3-4. Тривалість занять - 5 годин. Чисельність групи - 10 - 15 чоловік.

Основні тренінгові методи, які доцільно використовувати: групова дискусія; ігрові методи; методи, направлені на саморозкриття та позбавлення комплексу меншовартості.

Основна задача керівника: занурити учасників групи в особливу атмосферу, де кожен відчує підтримку групи і сам буде готовий підтримувати інших; дотримуватись основних принципів групової роботи, специфіку роботи групи і пояснити їх учасникам групового процесу; готувати матеріали завчасно; пред'являти групі лише справжні почуття та емоції, бути терпимим та мати високий рівень саморегуляції.

Перший день
«Знайомство»
Мета: Ознайомлення членів групи з основними принципами групової роботи та проведення вправ на зниження напруги та гармонізації відносин в ній.
Привітання та знайомство з членами групи.
Вправи:


  1. Вправа “Знайомство”.

Учасники обирають собі ім’я, яке є для них найбільш приємним. Представляються і дещо розказують про себе (можливо – це хобі, девіз, короткі рядки з біографії тощо) + очікування від роботи.


  1. Обговорення правил групової роботи.

Тренер повідомляє учасникам основні правила групової роботи, далі група обговорює їх та, за потреби, додає свої (Наприклад: правило “Ти-звертання”, “Бути собою”, “Повага до іншого”, “Безоціночність ставлення”, тощо).


  1. Тест “Чи знаєш ти себе?” (Див. Додаток до заняття №1)




  1. Вправа “Представлення”.

Учасники об’єднуються в пари.

Інструкція ведучого: “Для того, щоб нам краще познайомитись, давайте виконаємо наступне завдання. Кожен учасник, по черзі, називає своє ім’я партнеру та розказує, в яких ситуаціях він почувається найбільш вільно і чого він хоче навчитись в групі. Крім того, потрібно продовжити речення: “Найскладніша ситуація, з якою я успішно впорався – це...””

По завершенню обговорення, учасники “повертаються в коло” та представляють свого партнера.

Хід: перший учасник стає позаду стільця іншого, кладе свої долоні йому на плечі та розповідає почуте від імені першого: “Мене звати...” Далі – шерінг (обговорення почуттів та думок учасників).


  1. Вправа “Шукаю друга”.

Інструкція ведучого: “Кожна людина мріє про те, щоб знайти справжнього друга. Комусь із вас напевно вже повезло, і такий друг у вас є. А хтось його ще не знайшов. З цього моменту ви маєте можливість написати оголошення під рубрикою: “Шукаю друга”. Зробити це потрібно так, щоб саме ваше оголошення привернуло увагу, було цікавим і творчим. На аркушах паперу ви можете написати про себе та свої захоплення, намалювати свій портрет чи образ бажаного друга, список ваших вимог до нього, властивостей, тощо. На виконання 10 хв.” По завершенню всі оголошення розвішуються. Кожен учасник може поставити всього (наприклад) три позначки на тих оголошеннях з авторами яких він хотів би познайомитись. Потім роботи знімаються та підраховується кількість потенційних друзів. В кінці обговорення. (Чим характеризується те оголошення, яке набрало найбільшу кількість зацікавлених відповідей? Що заважало вам відгукнутися на інші оголошення?)

Ведучому важливо акцентувати увагу на тому, які вимоги та характеристики автори оголошень ставлять до бажаного друга, а які натомість пропонують самі
6. «Подорож в пустелі»
Інструкція ведучого: А тепер закрийте очі, перенесіться з цієї кімнати до пустелі. Відчуйте, як її палюче сонце торкається вашого обличчя...

1. Ви їдете на верблюді через величезні і порожні простори нескінченної,

як вам здається, пустелі. Ви вже практично на межі знемоги. Що

ви скажете верблюду, який віз вас на собі весь цей час?

2. Якраз, коли вам вже здається, що ви помрете від спраги, виникає

прекрасний оазис. Але хтось вже приїхав сюди раніше вас. Хто цей

інший мандрівник? (назвіть ім'я людини, яку ви знаєте).

3. Час в пустелі йде поволі, і, здається, проходить вічність, перш ніж

на горизонті показуються вогні міста. Нарешті ви дісталися до місця

призначення.- Що ви відчуваєте наприкінці своєї подорожі?

4. Прийшов час розлучитися з верблюдом, на якому ви їхали так довго.

Як тільки ви спішуєтеся, інший вершник забирається в сідло, щоб зайняти

ваше місце. Хто цей вершник? (назвіть його ім'я).
Ключ до тесту «Подорож в пустелі»
Пустеля і верблюд символізують подорож до особистої незалежності. Зокрема, цей сценарій розкриває ваші відчуття з приводу розставання з коханим. Ваші відповіді демонструють, якою може бути реакція, коли прийде

час кожному піти своїм шляхом.

1. Слова, які ви говорите своєму верблюду, розкривають, що ви

можете сказати собі, коли зрозумієте, що любов втрачена.

Чи намагалися ви говорити слова підбадьорення: «Ми як-небудь

справимося з цим!» або не «турбуйся, це не може тривати

вічно?» Або з'явиться натяк на відчай - «ми заблукали...це

безнадійно.. .ми тут помремо»?

2.На мові психології оазис означає ключ до рішення проблем.

Людина, якої ви там зустріли, міг бути тим, хто допоміг вам

або підтримав вас у минулому, або тим, до кого ви можете

звернутися у важкі хвилини.

3.Місто в кінці подорожі означає порядок, відновлений в

ваших емоціях після того, як ви залікували своє серце. Відчуття, які ви переживаєте, досягнувши міста, - це ваші істинні відчуття, що виникають у вас після того, як ви, нарешті, опам'ятовуйтеся після втрати любові.

4. Новий вершник - це людина, по відношенню до якої ви переживаєте таємне почуття суперництва, ревнощів або образи. Можливо, людина, яку ви назвали, - це ваш суперник в любові або той, хто колись розбив ваше серце?


7. Прощання

Інструкція: Усі учасники групи беруться за руки й дарують один одному усмішку: кожен учасник повертається до свого сусіда праворуч і, сказавши йому те, що викликало в ньому захоплення і побажавши йому чогось гарного, усміхається; той, в свою чергу, повертається і посміхається наступному сусідові і т.д.

Керівник групи цікавиться враженнями кожного члена групи від заняття, дякує групі за роботу.
ДРУГИЙ ДЕНЬ
Мета: сформувати в учасників позитивне прийняття себе, саморозкриття своєї неповторності, розвиток комунікативних вмінь.
Вправи:
1. Вправа „Саморозкриття та самопізнання"
Керівник розповідає учасникам групи про 4 зони „Вікна Джохарі": відкриту, невідому, сліпу і таємну.

Інструкція ведучого:

На аркуші паперу необхідно написати декілька рис, про які, на вашу думку, присутні знають (відкрита зона) і декілька рис, на вашу думку невідомих присутнім (таємна зона). Залиште місце, щоб дописувати характеристики вашої темної зони. Кожен учасник бере 5 карток. На кожній картці пишеться ім'я одного з учасників групи. Потім картки перевертаються й пишуться дві позитивні риси характеру людини, ім'я якої зазначене на зворотному боці. На картці зі своїм ім'ям напишіть 2 позитивні риси свого характеру, які, на вашу думку не відомі присутнім (з таємної зони), але ви хотіли б, щоб вони знали про ці якості. Зберіть усі картки, перемішайте і покладіть у центрі групи. Потім беріть по порядку кожну картку, вголос читайте написане і разом вирішуйте, кому належить картка, покладіть її перед цією людиною, не показуючи написаного на звороті імені. Проробіть це з усіма картками. Поверніть картки лицьовим боком. Кожен висловлює своє ставлення до написаного. Якщо в когось виявилась картка з чужим ім'ям, він віддає її адресантові. Візьміть всі отримані вами картки і згрупуйте їх на відкриту, таємну і сліпу зони „вікна Джохарі". Якщо в картках зазначались такі риси вашого характеру, яких ви не писали, допишіть їх на своєму аркуші паперу. Особливу увагу слід приділяти тим якостям, які стосуються сліпої зони.

Вправа дає можливість зосередитись на 4 зонах „вікна Джохарі": відкритій, невідомій, сліпій і таємній.


  1. Відгадай почуття

Інструкція ведучого:

«Зараз кожний з вас отримає картку, на якій буде написано назва одного з почуттів. По черзі один з вас постарається зобразити без слів, як виглядає

людина, що переживає це почуття. Задача інших - назвати почуття, що переживається, „на ім'я". Як тільки прозвучить назва

почуття, написаного на кар­тці, зображати своє відчуття починає наступний учасник - за годинниковою стрілкою. Ви дуже допоможете один одному, якщо буде­те називати якомога більше варіантів».

  1. Під небом голубим


Інструкція ведучого:
Уявіть собі чисте голубе небо без єдиної хмарки. Одна тільки думка про це повинна хоч трохи поліпшити ваш настрій. Тепер окиньте очима свідомості навколишній ландшафт. Яка з перерахованих нижче картин виглядає для вас самою заспокійливою і розслабляючою?

  1. Біла засніжена рівнина.

  2. Голубий морський простір.

  3. Покриті зеленню гори

  4. Поле, поросле жовтими квітами.


4. Вправа “Позитив і негатив”.

Інструкція ведучого: “Поділіть аркуш паперу на дві половинки. Зліва, в колонку “Незадоволення собою” відверто запишіть все те, чим ви незадоволені в собі саме сьогодні ( „негатив в собі”). Після цього, на кожне “Незадоволення собою” наведіть контраргументи,”позитив”, тобто те, що можна протиставити – чим ви задоволені і запишіть в колонці “Контраргументи”. На роботу – 10 хв. Потім учасники об’єднуються в групи по 3-4 чоловіки і обговорюють свої записи”. В кінці – Обговорення та інтерпретація
5. Вправа "Хатинка в лісі" ( Проективна методика)

Ведучий пропонує учасникам сісти максимально зручно, закрити очі та слухати його голос: "Уявіть себе на дорозі. Яка вона, з чого зроблена, які відчуття у вас виникають? Навколо вас ліс: який він, чи є в ньому тварини? Ви йдете далі - чи бачите дорогу перед собою? Яка вона? Ви йдете далі й підходите до будівлі: яка вона, з чого побудована? Поряд із будівлею стоїть мудрець, ви дивитесь на нього: який він? Ви розумієте, що цей старий володіє усією мудрістю світу і зможе відповісти на запитання, яке хвилює Вас найбільше. Ви ставите своє запитання. Мудрець дивиться на Вас і заходить у будівлю - зараз він винесе Вам відповідь. Мудрець виходить і дає відповідь. Можливо, це слова, а можливо, це символ, який зрозумілий лише Вам. Ви дякуєте за відповідь, повертаєтесь назад та відкриваєте очі”.

По завершенню розповіді ведучий просить учасників намалювати побачене. Коли малюнки завершені, один учасник, за бажанням, описує свої фантазії. На основі цієї розповіді ведучий інтерпретує методику: дорога - це символ життєвого шляху (легкий - важкий, приємний - неприємний, широкий -вузький, тощо), ліс - життєва ситуація (теплі стосунки з оточуючими - зелений, молодий, яскравий, світлий ліс, в якому багато тварин, або несприятлива життєва ситуація); будівля – образ “Я” (чим вона міцніша, світліша, красивіша, викликає приємні відчуття – тим більш сформованим є власний образ, вища самооцінка і навпаки; особливу увагу звертає на захищеність споруди: стіни, дах, двері, вікна, що може дати інформацію про особистісні границі). Обговорення та інтерпретація.

ТРЕТІЙ ДЕНЬ
Мета: Пізнати себе, розкриття творчих сторін особистості, аналіз та самоаналіз внутрішніх деструктивних тенденцій, осмислення власної індивідуальності, збільшення групової згуртованості.
Вправи:

1.Ваша невідома зона.

Керівник читає перелік слів, а учасники за методом „вільних

асоціацій" пишуть перше, що спадає їм на думку. Потім письмові відповіді обмірковуються і робляться висновки про людину, як про особистість: про її риси, потреби, страхи, турботи. Висновки робить людина сама про себе.

Якщо людина не відчуває дискомфорту, вона може поділитися

своїми відповідями з членами групи, попрохати їх посприяти в описі того, що людина дізналася про себе.

Вправа дає можливість поглибити обізнаність у тих аспектах

власного „Я", що належать до невідомої зони.
2. Розминка „неваляшка”

Один із членів групи стає в коло і закриває очі. Всі інші стоять

обличчям до середини кола, щільно один біля одного, і

витягнувши руки перед собою, починають розхитувати того, хто

в колі.


3. «ПОДАРУНОК»

Інструкція ведучого:

- У вас в руці яблуко. Велике, стигле, запашне. Розгляньте його, яке воно апетитне! Пригадайте його вагу (пам'яттю м'язів), його глянсову шкірку (пам'яттю пальців), його запах (пам'яттю обоня­ния). Всі ці спогади, то одне, то інше, буде весь час пов'язаний і із зоровою пам'яттю - ви бачитимете на своєму внутрішньому екрані уяви і його рум'яний бік, і живець із зеленим

листком.

- Не випускаючи з рук яблука, виберіть собі партнера так, як ви вже умієте робити - мовчазно, непомітно для інших. Впевніться, що партнер зрозумів вас.

- Кому не вдалося вибрати партнера, підніміть руки. Побачили, хто без партнера? Ось і домовитеся між собою - але ні слова, ні руху! Тепер всі з партнерами, можна так само мовчки домовитися, хто з вас кому подарує яблуко. Добийтеся, щоб партнер зрозумів - це ви йому кинете яблуко, а він хай ловить його. Ні, ні, підморгувати забороняється! Обличчя неначе нерухоме, тільки трохи щось невловиме роблять очі і губи, неномітно для оточуючих. Перевіримо, чи вірно домовилися. Хто зрозумів,

що ловитиме яблуко, підніміть руки. Ну ось, хто помилився, домовтеся знову.

- Кидаємо яблуко партнеру. Треба побачити, як воно летить в повітрі. Не упустіть його! Ловіть однією рукою, друга ж зайнята.

- Тепер у деяких з вас по два яблука. Розгляньте, яке з них більш апетитне. Вирішіть, яке залишите у себе, а яке кинете партнеру. Подивимося, чи добрі ви до свого товариша. Кидайте! Треба звернути увагу учасників цієї вправи, який міцний зв'язок з партнером виходить у них (і вони не можуть її не відчувати), коли вони домовляються один з одним і обмінюються яблуками.


4.Список прикметників.

Складається список прикметників і кожен член групи їх читає і

обводить кружечком ті з них, які найбільше характеризують його

особистість. Кожен учасник повідомляє, які прикметники він

обрав. Потім всі називають ті прикметники, які вони вибрали б,

якби потрібно було охарактеризувати цю людину.
ЧЕТВЕРТИЙ ДЕНЬ
Мета: Навчитися керувати своїми емоціями та осмислення саморозкриття як способу гармонії між внутрішнім(своїм «Я») та зовнішнім світом.
Вправи:

1. Уявні ситуації.

Ведучий пропонує незакінчену уявну ситуацію. Кожен думає як би він завершив цю ситуацію. Всі по черзі розповідають свій варіант закінчення ситуації. Потім кожен розповідає про те, що нового він дізнався про себе та про інших членів групи за допомогою цієї вправи.

Вправа допоможе більше дізнатися про себе за допомогою уяви, адже саморозкриття закінчується тоді, коли людина розповідає іншим як вона реагує на певну ситуацію. Також вправа дасть можливість розкрити інших з нового, більш цікавого боку.


  1. «ЗБІР СИТУАЦІЙ ПО ТЕМІ «КОНФЛІКТНА РОЗМОВА»

Інструкція ведучого:
«Будь ласка, пригадайте і запишіть на бланках ситуації, в яких близька людина своїми діями постійно викликає у вас

неприємні відчуття. Якомога більш точно запишіть ті особливості поведінки, які вас в ній дратують». (2)

«Тепер подумайте і запишіть, чого б вона від вас хотіла. Постарайтеся, щоб це були більш менш рівноцінні речі». (3)

«Будь ласка, прочитайте нам опис ваших ситуацій».

Обговорення «Як ви вважаєте, чи можна попросити партнера піти вам назустріч, запропонувавши замість поступки з свого боку? Чи зумієте ви

точно висловити свої чув­ства і бажання? Чи зможете ви його уважно вислухати? Що вам може в цьому перешкодити? Чи знадобиться

вам в цьому наполегливість? » Коментарії.Якщо учасники заявляють, що вони на цю тему розмовляти з партнером не хочуть, то їм відповідають, що в цьому випадку навряд чи що зміниться.

3.Налювати малюнок «Я жінка серед жінок», «Я жінка серед чоловіків». Інтерпретація та обговорення.
4.Колаж “Хто я?”.

Учасникам пропонується подумки поставити собі запитання “Хто я?”. І з заготовлених картинок та газетних вирізок створити колаж (чи стінгазету), який відповідав би на поставлене запитання. (Відповідь отримується від свого “внутрішнього мудреця”). Шерінг.

Ведучому важливо спрямувати учасників до думки про власну неповторність та потенціал свого внутрішнього ресурсу (який проявився у роботах.)
5. Проективна вправа “Машина часу”.

Інструкція: ”Уявіть, що за допомогою машини часу кожен, разом із іншими учасниками групи, потрапив у той час, який для нього є найцікавішим. Ваше завдання закрити очі і уявити якій це час і ким, на вашу думку, в цьому часі можуть бути учасники групи. Свої фантазії обов’язково запишіть”. По завершенню – презентація своїх фантазій. Шерінг.


  1. Душ”

Інструкція ведучого:

Не тільки пальці допомагають мозку пригадати минулі відчуття. Вся поверхня шкіри людського тіла наповнена приладами, що уловлюють різноманітні дії на неї - тиск, температуру і багато що інше. Сполучені нервовій про­водкой з мозком, ці прилади беруть участь у всіх наших спогадах.

- Встаньте. Уявіть собі, що ви стоїте під душем. Зараз я його включу, поллється тепла вода. Приготуйтеся. Включаю. Вода ллється. Згадуйте всією шкірою, що це таке - теплий душ. Треба бачити на внутрішньому екрані, як бризкають теплі цівки, як м'яко б'ють вони по волоссі. Треба чути, як вони дзюрчать, стікаючи по тілу. Підставляйте теплому потоку особу, плечі,

груди, спину. Наберіть води в долоні. Допоможіть шкірній пам'яті уявною мовою.

- Додамо гарячої води. Що робить тіло? Чи легко йому стояти нерухомо? Ні, воно рухається, не дозволяє цівкам бити по одних і тих же місцях. Тіло прагне як би розширитися, увели­читься так, щоб гарячі цівки били по більшій поверхні і б не було таке нестерпиме жарко.

- Де кран холодної води? Покрутіть його самі, розбавте цей кип'яток, а то вже важко стояти. Підбавляйте поступово холод­ную воду, а кран гарячої води (де він?) - прикрутіть... Вода стала холодною. Що робить тіло? Воно як би стискається, зіщулюється, скорочує поверхню шкіри, робить її щільніше, непроникніше, недоступней холоду. А якщо не рухатися - тіло саме почне тремтіти, щоб виділити енергію і хоч трохи зігрітися.

- Всі пригадали? Фізична поведінка тіла допомагає укре­пить спогади? Регулюйте воду самі, допомагайте собі мыс­ленной мовою

і згадуйте шкірою всі відчуття температури і дотиків. Доведіть вправу до повної правди і віри!

Список використаної літератури


1. Б.Д.Парыгина Практикум по социально-психологического тренингу; под ред.. К.: Академвидав 2003 - 304 с.
2. Т.С. Яценко Психологічні основи психокорекції К.: «Либідь» 1996 - 264 с.
3. Кокологія Т. Нагао К.: «Софія» 2004 - 208 с.
4. В.Ю. Большаков Психотренинг социодинамика, игры К.: «Либідь» 2004 - 352 с

Схожі:

Тема: Самоприйняття та підвищення рівня самооцінки методом ігрової
Стався до себе добре. Пам'ятай: той, хто любить себе, виглядає краще, має міцне здоров'я
Мета: Розширення репертуару поведінки в різних ситуаціях та підвищення самооцінки
Всі по черзі спробуйте вимовити фразу “Я радий (а) вас бачити!” з різною інтонацією. Кожний наступний учасник перед вимовою фрази...
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система
...
Записана на дошці
Навчальна: обговорити складові успіху; на прикладах відомих людей показати шлях до успіху; до здійснення мети; розширити знання учнів...
Особистісне зростання вчителя – золотий ключик успіху освітнього округу
Методична робота в Городнявському освітньому окрузі спрямована не тільки на підвищення професійної майстерності кожного вчителя,...
2. Сутність менеджменту персоналу й напрями його розвитку
Звичайно, якщо методи адекватні досліджуваній проблематиці — це ще не гарантує успіху, але збільшує шанси дослідника вийти на позитивний...
«ТП Word»
З метою підвищення інтересу дітей до предмету, розширення їх кругозору, використання знань з інформатики в житті, її ролі при виборі...
Створення ситуації успіху в навчанні географії
«Він може!» повинен нагадувати колектив. «Я —. можу!» повинен повірити в себе учень». Отже, успіх в навчанні єдине джерело внутрішніх...
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства...
Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах
План-конспект виховної години Тема
Виховувати в учнів гуманність, справедливість і вимогливість до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до самооцінки й потребу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка