НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДИТЯЧА ХІРУРГІЯ


Скачати 5.29 Mb.
Назва НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДИТЯЧА ХІРУРГІЯ
Сторінка 1/44
Дата 20.03.2013
Розмір 5.29 Mb.
Тип Навчально-методичний посібник
bibl.com.ua > Право > Навчально-методичний посібник
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   44


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАІНИ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ДЕРЖАВНА МЕДИЧНА АКАДЕМІЯ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
ДИТЯЧА ХІРУРГІЯ

ВАДИ РОЗВИТКУ У ДІТЕЙ

САМОСТІЙНА АУДИТОРНА ТА ПОЗААУДИТОРНА РОБОТА

ДЛЯ СТУДЕНТІВ VІ КУРСУ
ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ІІІ-ІV РІВНЯ АКРЕДИТАЦІЇ



Дніпропетровськ

2010

УДК 616-007-053.2(075.8)

ББК 28.03

В 12
Розробники: Дніпропетровська державна медична академія (проф. В.А. Дігтяр, проф. В.І. Сушко, доц. Л.М. Харитонюк, доц. О.М. Барсук, доц. А.Є. Носар, асистенти: О.Г. Садовенко, М.О. Камінська, Д.М. Лук’яненко, С.В. Коваль, В.М. Байбаков).

Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця (проф. Д.Ю. Кривченя, проф. А.Ф. Левицький, проф. Дубровін О.Г., проф. В.М. Притула, доц. О.Н. Плотніков);

У розробці брали участь:

Буковинський державний медичний університет (проф. В.М. Боднар,

доц. С.О. Сокольник)

Вінницький державний медичний університет ( проф. Л.Ф. Погорілий,

проф. О.О. Фомін);

Донецький державний медичний університет (проф. В.М. Грона, проф. І.П. Журило);

Запорізький державний медичний університет (проф. А.Є. Соловйов,

доц. О.В. Лятуринська, доц. О.В. Спахі);

Одеський державний медичний університет (проф. О.О. Лосєв, ас. В.М. Буригін);

Харківський національний медичний університет (проф. В.Б. Давиденко,

проф. Ю.В. Пащенко).


В 12 Вади розвитку у дітей (самостійна аудиторна та позааудиторна робота студентів) / В.А. Дігтяр, В.І. Сушко, Л.М. Харитонюк, О.М. Барсук та інш./ - Дніпропетровськ, 2010. - 345 с.


ББК 28.03

Даний посібник створений на основі наскрізної навчальної програми «Хірургія» з навчальної дисципліни «Дитяча хірургія» за змістовим модулем 9 «Вади розвитку у дітей» для студентів VІ курсів вищих навчальних закладів ІІІ – ІV рівня акредитації за кредитно-модульною системою навчання. В сучасних умовах, коли держава спрямовує свої зусилля на збереження та відновлення здоров’я дітей та нації, особливо важлива своєчасна діагностика та корекція зростаючих по кількості вад розвитку. За таких умов підготовка лікарів загального профілю з цих складних і важливих питань є необхідною.

В методичних розробках для самостійної роботи студентів до тематичного плану практичних занять викладені основні методики клінічної діагностики, питання диференціальної діагностики, лікарської хірургічної тактики та післяопераційне ведення хворих.

Наведений клінічний матеріал у вигляді тестових та ситуаційних задач в систематизованому порядку допомагають студенту в процесі підготовки до практичних занять та більш досконалому засвоїнню практичних навичок.

Рецензенти: 1. В.Г. Мішалов - д.м.н., професор, завідувач кафедри хірургічних хвороб Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця.

2. В.М Кліменко. – д.м.н., професор, завідувач кафедри факультетської хірургії Запорізького державного медичного університету.

ЗМІСТ МЕТОДИЧНИХ РОЗРОБОК

для самостійної роботи студентів до тематичного плану практичних занять за змістовим модулем 9
стор.

1. Вади розвитку у дітей, діагностика, лікувальна тактика та надання

екстреної медичної допомоги. ………………………………………..……..4

2. Вроджені кісти легенів, гіпоплазія легенів,

вроджена часткова емфізема …………………………………………..…….....27

3. Атрезія стравоходу, діафрагмові грижі. ……………….……………….......46

4. Вади розвитку, які супроводжуються кишковою непрохідністю. ………...68

5. Вади розвитку товстої кишки. Хвороба Гіршпрунга.

Аноректальні вади розвитку. ………………………………………………..94

6. Вади розвитку передньої черевної стінки, крипторхізм. ………………....125

7. Вади розвитку сечової та статевої систем. ………………………………...143

8. Вади розвитку опорно-рухового апарату. …………………………………171
Позааудиторна самостійна робота студентів.

1. Рідкісні вади у дітей. ………………………………………………………213

2. Внутрішньоутробні операції. …………………………………………… . 228

3. Ендоскопічні методи операцій. ………………………………………….. 241

4. Парантеральне та ентеральне годування дітей. …………………………259

5. Невідкладна допомога при дихальній недостатності. …………………..276

6. Невідкладна допомога при серцево-судинній недостатності. ………….289

7. Невідкладна допомога при нирковій недостатності. ……………………305

8. Невідкладна допомога при набряку мозку. ……………………………...315

9. Диференційна діагностика гідронефрозу. ……………………………….327

10. Невідкладна допомога при печінковій недостатності. ………………..338

ВАДИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ, ДІАГНОСТИКА, ЛІКУВАЛЬНА ТАКТИКА ТА НАДАННЯ ЕКСТРЕННОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ.
1. Актуальність теми.

В останні роки відмічається зростання вроджених вад розвитку, особливо важких. Частота вроджених вад розвитку складає 0,1-1,9 на 1000 новонародженних. Клінічними спостереженнями доказано практичне значення синдромального підходу в роботі дитячого хірурга. Він дає можливість точно діагностувати супутні захворювання у дитини з множинними вродженими вадами, дозволяє прогнозувати характерні для кожного синдрому ускладнення при проведенні оперативних втручань, більш точно оцінити можливості хірургічного і консервативного лікування, дати точний медико-генетичний прогноз у родині.

2. Конкретні цілі заняття:

1. Проаналізувати етіологічні та патогенетичні фактори найбільш поширених вад розвитку у дітей.

2. Розпізнати на основі даних клінічних, додаткових методів обстеження дизрупцію, деформацію, дисплазію.

3. Визначити показання необхідності переривання вагітності при вадах розвитку.

4. Обґрунтувати показання до розродження за допомогою кесарева розтину при вадах розвитку.

5. Трактувати показання до невідкладного переводу новонародженого до хірургічного відділення.

6. Обґрунтувати протипоказання до оперативного втручання при вадах розвитку.
3. Базові знання, вміння, навички, необхідні для вивчення теми

( міждисциплінарна інтеграція).

№ п/п


Назви попередніх дисциплін

Отримані навички

1.

Анатомія

Вивчити особливості анатомії дитини у різні вікові періоди.

2.



Гістологія

Знати гістологічну картину різних тканин та органів у дітей. Вміти визначити особливості гістологічної будови при вадах розвитку у дітей.

3.

Фізіологія

Описувати фізіологію дитини. Визначити особливості фізіології у дитини даного віку.

4.

Патологічна

фізіологія

Описувати патологічні зміни при вадах. Визначити основні моменти етіології, патогенезу вад розвитку.

5.

Пропедевтика дитячих хвороб

Володіти методикою обстеження дитини з вадами розвитку. Дати оцінку та продемонструвати знання клінічних і лабораторних досліджень, основних симптомів вад розвитку.

6.


Рентгенології, УЗД, КТ, МРТ

Вміти інтерпретувати данні рентгенологічних досліджень. Оцінити одержані результати після променевих методів діагностики, визначити основні рентгенологічні симптоми. Оцінити дані УЗД, КТ, МРТ досліджень в залежності від характеру патології та віку дитини.

7.

Медична генетика

Демонструвати знання медичної генетики для діагностики вади розвитку, синдрому. Синдромний підхід при діагностиці вад розвитку в дитячій хірургії.


4. Завдання для самостійної праці під час підготовки до заняття.

4.1. Перелік основних термінів, які повинен засвоїти студент при підготовці до заняття.

Термін

Визначення

Дисморфологія


Значну частину патології дитячого віку складають вроджені вади, тобто захворювання, обумовлені порушеннями розвитку ембріону або плоду. Порушення морфології, тобто структури форми клітин, тканини, органел.

Вроджена вада розвитку

Анатомічний дефект органу в результаті первинного генетично детермінованого порушення ембріонального диференціювання

Дизрупція

Анатомічний дефект органу в результаті вторинного порушення ембріонального диференціювання при нормальному генотипі

Деформація

Аномальна форма або аномальне положення частини тіла, викликане механічною причиною в період внутрішньоутробного розвитку без порушення ембріонального диференціювання

Дисплазія

Морфологічний дефект тканини в результаті первинного генетично детермінованого порушення диференціювання цієї тканини

Синдром

Симптомокомплекс, тобто одночасна наявність у хворого двох симптомів і більше. Якщо ці симптоми об'єднанні патогенетичним спорідненням, але можуть мати різну причину, то це патогенетичні синдроми.

Мала аномалія розвитку

Рідкісний варіант будови тіла або вроджена аномалія, яка не має медичного значення, не потребує лікування.


4.2. Теоретичні питання до заняття.

1. Визначити етіологічні та патогенетичні фактори найбільш поширених вад розвитку у дітей.

2. Вроджені вади розвитку: вроджені вади розвитку, дизрупції, деформації, дисплазії.

3. Визначення вади розвитку.

4. Визначення дизрупції.

5. Визначенняи дисплазії.

6. Дисморфологія, як наука. Значення для дитячої хірургії.

7. Визначення синдромології – розділу клінічної медицини. Синдромологія різних вад розвитку у дітей.

  1. Синдроми: VATER асоціація, синдром Опіця, синдром Едварда, синдром Дауна, синдром Гольденхара, CHARGE, синдром ТАР, синдром Нунан, синдром Элерса – Данлоса, синдром Беквіта-Відеманна.

  2. Методи діагностики вад розвитку.

  3. Показання до обговорення переривання вагітності при вадах розвитку та патологія, яка вимагає переривання вагітності.

  4. Патологія, при якій рекомендовано розродження за допомогою кесарева розтину.

  5. Вади розвитку, при яких показано невідкладне переведення немовля до хірургічного відділення.

  6. Протипоказання до оперативного втручання.


4.3. Практичні завдання, які виконуються на занятті.

  1. Збирати анамнез життя та захворювання у дітей з вадами розвитку.

  2. Проводити огляд хворого з вадами розвитку.

  3. Описувати об'єктивний статус та визначати основні клінічні та рентгенологічні симптоми у дітей з вадами розвитку.

  4. Методика обстеження дитини та визначення малих вад розвитку.

  5. Обґрунтовувати та складати план обстеження та лікування дітей з вадами розвитку.

  6. Аналізувати УЗД при вадах розвитку у дітей.

7. Визначати показання і протипоказання до консервативних та оперативних методів лікування дітей з вадами розвитку.

8. Особливості ведення дітей у післяопераційному періоді.

9. Визначити реабілітаційні заходи у дітей з вадами розвитку.
Зміст теми.

На підставі сучасних уявлень про етіологію і патогенез вроджених вад розвитку в клініці дитячої хірургії приділяється велика увага дисморфології та синдромології, особливостям діагностики різних синдромальних форм хірургічних захворювань.

Клінічними спостереженнями доказано практичне значення синдромального підходу в роботі дитячого хірурга. Він дає можливість точно діагностувати супутні захворювання у дитини з множинними вродженими вадами, дозволяє прогнозувати характерні для кожного синдрому ускладнення при проведенні оперативних втручань, більш точно оцінити можливості хірургічного і консервативного лікування, дати точний медико-генетичний прогноз у родині.

Значну частину патології дитячого віку складають вроджені вади, тобто захворювання, обумовлені порушеннями розвитку ембріону або плоду. При цьому завжди порушується морфологія, тобто структура, форма клітин, тканини органел. Ця область медицини визначається як дисморфологія. Зміна може виникати тільки в одній тканині, в одному органі - ці випадки трактуються як ізольовані вроджені вади. Причиною цих вад є взаємодія генетичних і зовнішньо-середових факторів, що дозволило позначати їх, як багатофакторні захворювання.

Відповідно до міжнародної класифікації, всі вроджені вади розвитку підрозділяються на 4 групи:

  • вроджені вади розвитку,

  • дизрупції,

  • деформації

  • дисплазії.

Вади розвитку - стійкі морфологічні зміни органу, системи або організму, які виходять за межі варіацій їх будови і виникають внутрішньоутробно в результаті порушень розвитку зародка або (багато рідше) після народження дитини, як наслідок порушення подальшого формування органів.

Частота вад розвитку, за різними даними, коливається від 2,7% до 16,3%, що залежить переважно від повноти обліку і віку обстежуваних. В популяції частота вад розвитку досить стабільна, проте в перинатальній та ранній дитячій смертності їх питома вага з року в рік зростає, що пов'язують головним чином зі зниженням смертності від внутрішньоутробної асфіксії, родових травм і інфекцій.

Дизрупція - анатомічний дефект органу в результаті вторинного порушення ембріонального диференціювання при нормальному генотипі (тератогенні дефекти, викликані зовнішніми по відношенню до ембріону впливами - внутрішньоутробними інфекціями, радіацією, хімічними і медичними препаратами, захворюваннями матері)

Деформація – аномальна форма або аномальне положення частини тіла, викликане механічною причиною в період внутрішньоутробного розвитку без порушення ембріонального диференціювання (вроджена клишоногість, кривошия, вроджена лійкоподібна деформація грудної клітини і інше)

Дисплазія – морфологічний дефект тканини в результаті первинного генетично детермінованого порушення диференціювання цієї тканини (гемангіома, пігментні невуси, неоплазії і т. д.).

Аплазія (агенезія) - вроджена відсутність органу.

Вроджена гіпоплазія (гіпотрофія) - недорозвинення органу, що виявляється дефіцитом його маси або зменшенням розмірів, що перевищує відхилення від середніх показників для даного віку.

Вроджена гіперплазія (гіпертрофія) - збільшення маси органу або його розмірів за рахунок зростання числа обсягу клітин.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   44

Схожі:

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДО ВИВЧЕННЯ КУРСУ Київ 2 011 Навчально-методичний...
Навчально-методичний посібник до вивчення курсу «Основи економічної теорії» / Укл. Н.Є. Скоробогатова, Н. О. Черненко. К.: НТУУ "КПІ",...
Навчально-методичний посібник Суми
Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,...
Навчально-методичний посібник Механічна кулінарна обробка бульбоплодів...
Рецензiя на навчально – методичний посібник «Організація роботи контролера-касира вторговельних підприємствах на ЕККА різних типів»...
Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Господарське право” (відповідно...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Соціологія” (відповідно до вимог...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Фінансове право України” (відповідно до вимог ECTS) / Уклад.: М....
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Провадження у справі до судового...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка