МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Випуск №1 2011


Скачати 0.78 Mb.
Назва МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Випуск №1 2011
Сторінка 1/7
Дата 19.04.2013
Розмір 0.78 Mb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Географія > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6   7



СЕРІЯ «МАЙСТЕР-КЛАС»


ВІННИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ

НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ





Випуск №1

2011

Серія «Майстер-клас»
Автор:

Романчук І.А. – вчитель географії Сосонської СЗШ І-ІІІ ст..
Рецензент і упорядник:

Столяренко В.О. – методист РНМК
Пропонований методичний посібник розпочинає серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького району.

Посібник вміщує авторські розробки уроків з теми «Атмосфера» у 6 класі.

Розраховано на вчителів географії, учнів, студентів географічних факультетів.

Відповідальний за випуск:

Мельник Т.І. – завідувач РНМК
Комп’ютерна верстка:

Громлюк О.А. – методист ЦІТЗШ ВР


Сторінка

Урок 1. «Атмосфера: її склад та будова» 4
Урок 2. «Температура повітря» 11
Урок 3. «Атмосферний тиск» 16
Урок 4. «Вітер. Постійні і змінні вітри» 19
Урок 5. «Водяна пара, вологість повітря.

Хмари і туман» 23
Урок 6. «Види опадів і закономірності їх

розподілу на Земній кулі» 30
Урок 7. «Погода, її елементи, типи,

зміна в часі» 35
Урок 8. «Клімат Землі, чинники його

формування» 42
Урок 9. «Кліматичні пояси і головні типи

клімату Землі» 47
Урок 10. «Атмосфера» 53
Тема уроку: Атмосфера: її склад та будова

Мета: сформувати знання учнів про атмосферу, дати уявлення про її будову і склад; показати значення атмосфери для людини та необхідність її охорони; розвивати практичні навички характерис­тики шарів атмосфери; учити готувати повідомлення, короткі ви­ступи, висловлювати власну думку, толерантно ставитись до висту­паючих, таблицями, схемами, заповнювати таблиці; показати, як відбувалися дослідження атмосфери; вихо­вувати бережливе ставлення до стану повітря.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладпання: підручники, атласи.

Очікувані результати. Після уроку учні повинні:

знати: що таке атмосфера та її склад; як змінюються властивості атмосфери з висотою;

вміти: аналізувати зміни, що відбуваються в атмосфері; характеризувати шари атмосфери; оцінювати значення атмосфери в житті людини.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

Психологічне настроювання учнів на продуктивну творчу працю.

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Люди завжди прагнули піднятися до небес. Одні хотіли літати, як птахи, інші — побачити, що діється в небесах.

Пригадайте міф про скульптора Дедала з Афін та його сина Ікара. Як відповідно до міфу змінюється температура атмосфери з висотою?

Прийом «Асоціативний кущ»

Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте поняття «атмосфера»?



Мотивація начальної і пізнавальної діяльності
Ми починаємо вивчати оболонку, в якій живуть організми, формуються погодні явища. Називають її «кухнею погоди», «бронею всього живого». Це повітряна оболонка, або атмосфера. Вона оточує Землю, обертається разом з нею. Це найменш щільна оболонка нашої планети, яка утримується біля її поверхні силою тяжіння.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Наприкінці XVIII ст.. для підйому в атмосферу широко використовувались повітряні кулі.

Прийом «Здивую всіх»
У 1862 р. два англійці, Глешер і Коксвель, вирішили підняти­ ся на повітряній кулі вище хмар. Куля полетіла вгору дуже швид­ко, і чим вище вона піднімалася, тим ставало холодніше. На висоті З км англійці досягли хмар. Коли куля летіла, дослідники трем­тіли від холоду. Те, що ми називаємо хмарами, дуже нагадує гус­тий туман, у якому нічого не видно. Скінчилися хмари — стало світліше, показалося блакитне небо і сонце. Зверху хмари здава­лися білим хвилястим полем, укритим снігом. Через їхні розри­ви подекуди можна було побачити землю: поля, ліси, міста, море. Вище хмар стало ще холодніше. На висоті близько 5 км замерзла вода. Дихати було важко, у вухах шуміло, серце сильно колоти­лося. Але дослідники вирішили терпіти до останнього і не спуска­тися. Навпаки, вони висипали весь пісок із кошика, так що куля стрімко пішла вгору.

На висоті 8 км один із них відчув сильну слабкість, він не міг навіть підняти руки. Ще кілька хвилин — і він упав без пам'яті: бракувало повітря для подиху. А куля все піднімалася. Обом смі­ливцям загрожувала смерть. На висоті 11 км було 24 °С морозу. А на землі в цей час дерева були вкриті зеленню і трава майоріла квітами.

Дослідник, який знепритомнів, увесь посинів і лежав, як мрець. Його товариш, ледь дихаючи, зібрав, нарешті, останні сили і хотів підняти руки, щоб узяти шнурок від клапану, але вони не слуха­лися. Тоді він зубами схопив і потягнув шнурок. Клапан відкрив­ся — і куля почала опускатися. Через якийсь час обидва англійці спустилися на землю.

Зараз відомо, що атмосфера складається із суміші газів.
Питання.

Для того щоб сказати, як називається ця суміш, відга­дайте загадку: таке велике, що займає весь світ, таке мале, що в щі­лину зайде. Куди ступиш — усюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш (повітря).
Робота з малюнком

Повітря сухої і чистої атмосфери складається із суміші газів:

азот — 78 %;

кисень — близько 21 % ;

аргон — близько 0,93 % ;

вуглекислий газ — 0, 03 %;

інші гази — 0,02 % .

Крім газів до складу атмосфери входять водяна пара, попіл, пил, дим, сажа. Кожен газ відіграє важливу роль у житті планети.
Короткі повідомлення учнів

Без кисню неможливе дихання. Він уходить до складу білків, жирів, вуглеводів, із яких складаються організми.

Азот входить до складу білків і нуклеїнових кислот. Він регулює темпи окиснення, а відповідно і швидкість біологічних процесів.

Вуглекислий газ іде на утворення живої речовини, він — «утеплю­вач» Землі, бере участь у процесі фотосинтезу. Він пропускає со­нячні промені, але затримує тепло Землі.
Питання. Що таке фотосинтез?

Склад повітря не скрізь однаковий. Постійним є склад переважа­ючих газів в атмосфері до висоти 90-100 км. Ця частина атмосфери називається гомосферою (грецьке «гомо» — однаковий). Біля зем­ної поверхні повітря має найбільшу густину й масу. На рівні моря маса 1 м3 повітря за температури 0°С важить приблизно 1 кг 300 г, а на висоті 12 км — 310 г.
Робота з малюнком

За характером зміни температури повітря з висотою та іншими властивостями атмосфера поділяється на кілька шарів: тропосфе­ру, стратосферу, вищі шари атмосфери.

Нижню та верхню межі атмосфери точно встановити дуже склад­но. Нижня межа проходить земною поверхнею, але повітря прони­кає в тріщини, пори гірських порід. Верхня межа приблизно про­ходить на висоті 3000 км.


Завдання.

За малюнком «Будова атмосфери», текстом підручни­ка і розповіддю вчителя дати характеристику шарам атмосфери, заповнивши таблицю:


Шари атмосфери

Висота, км

Характеристика

Тропосфера

8-10 (полярні широти);

16-18 (приекваторіальні)

Містить понад 80% маси повітря атмосфери, близько 90% усієї водяної пари; температура знижується на6 кожні 1000м

Стратосфера







Мезосфера







Термосфера








Повітря тропосфери дістає тепло від нагрітої Сонцем земної по­верхні, тому температура у верхніх шарах тропосфери знижуєть­ся над екватором до мінусових значень. Стан повітря в тропосфе­рі (це температура, вологість, рух повітря) залежить від того, над якою поверхнею воно знаходиться. Лише в цьому шарі відбувають­ся явища погоди, які ми спостерігаємо.

Стратосфера (лат. stratos — шар) починається на висоті 8 км над полюсами, 16-18 км — над екватором. Тут знаходиться менше 20% повітря атмосфери. Верхня межа — 50-55 км. Падіння тем­ператури тут припиняється, з висоти 20 км до 55 км температура підвищується до +30°С. Це обумовлено інтенсивним поглинанням ультрафіолетової сонячної радіації під час утворення та розпаду озону. Найбільша концентрація озону припадає на висоту 20—25 км і є верхнею межею біосфери. На висоті 20-30 км трапляються пер­ламутрові хмари, утворені з кристаликів льоду.
Прийом «Здивую всіх»
Розповідь учня (випереджальне завдання)

Активне вивчення стратосфери розпочалося на початку XX ст. Першими в 1931 р. до її нижніх шарів піднялися швейцарський учений Огюст Піккар і його асистент геофізик Пауль Кіпфер. Огюст Піккар сконструював герметичну гондолу з алюмінію, куди поміс­тив апаратуру для наукових досліджень, кисневі прилади й агрегат, що мав підтримувати всередині гондоли нормальний атмосферний тиск. Разом зі своїм асистентом він піднявся на висоту 15 780 м з ме­тою вивчення космічних променів. Політ проходив у дуже важких умовах, гондола була пофарбована в чорний колір і тому температу­ра в ній піднялася до небезпечних для людини позначок. Проте че­рез кілька місяців Піккар повторив політ і зміг піднятися на півкі­лометра вище. Цього разу «небесний будиночок» було пофарбовано в білий колір, і температура в ньому була низькою.

Вище 55 км лежить мезосфера, яка простягається до 80 км. У ній температура падає до -90 С. Складні фотохімічні процеси зумов­люють світіння атмосфери. Тут утворюються сріблясті хмари.

Над мезосферою, до 800-1000 км, розміщена термосфера. Тем­пература в ній підвищується на висоті 150 км до 220 °К, а на рівні 600 км — до +1500 °К (К — кінетична температура газу (повітря), що визначається рухом його молекул і доступна для безпосередньо­го вимірювання). Температура поглинає рентгенівське випроміню­вання, захищаючи життя від його дії. На висоті від 100 до 1000 км утворюються полярні сяйва. Мезосферу і термосферу часто назива­ють іоносферою.
Питання. Як у дійсності змінюється температура атмосфери з ви­сотою?

Атмосфера — це об'єкт вивчення метеорології, кліматології, астрономії, синоптичної метеорології.
Розповіді учнів (випереджальне завдання)
Спостереження за допомогою приладів широко застосовують із кінця XVII ст. У другій половині XVIII ст. було створено більше 30 метеорологічних станцій у різних країнах Європи. Результа­ти їх спостережень систематично публікувались. Після винаходу голографа розвивається синоптичний метод досліджень і виникає служба погоди та синоптична метеорологія. Це дало можливість вивчати процеси на великих територіях з урахуванням впливу різ­них фізико-географічних умов. У 1930 р. П. О. Молчанов винай­шов і вперше застосував радіозонд. У 1950-1960-х роках почина­ють використовувати дослідження атмосфери за допомогою літа­ків, аеростатів, ракет, штучних супутників Землі та різноманітних радіотехнічних засобів. Розвиваються експериментальні методи, особливо у вивчені хмар і туманів, використовуються математика й обчислювальна техніка. Дуже поширився дистанційний метод зондування атмосфери. Технічним засобом отримання метеороло­гічної інформації з поверхні земної кулі є штучні супутники Зем­лі. В усіх країнах світу є державні організації гідрометеослужби, до складу яких уходять метеостанції і гідрометеопости на суші, кораблях, літаках, дрейфуючих крижинах, а також наукові мете­орологічні установи і обсерваторії та численні бюро прогнозів по­годи. При ООН існує Всесвітня метеорологічна організація з Усесвітньою службою погоди, яка має три світових метеорологічних центри: у Москві, Вашингтоні й Мельбурні — та 25 регіональних центрів. Вона розробляє програми дослідження глобальних атмо­сферних процесів, у яких беруть участь різні країни. Періодично проводяться Всесвітні метеорологічні конгреси.
Питання. Яке значення атмосфери?

Атмосфера має велике значення: вона розсіює сонячне проміння, в результаті чого воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі, а вночі атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватися і, як ков­дра, утримує тепло. Атмосфера — броня планети. Сотні метеори­тів не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо це вид­но зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згорають у повітрі, називають падаючими зорями. В атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають у русі, утворюючи вітер, який перено­сить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення. Люди по­мітили, що одні атмосферні явища предвіщують похмуру і дощову погоду, інші, навпаки, ясну і сонячну. Ось чому з давніх часів ви­вченню атмосфери, особливо її нижніх шарів, надають величезного значення.
Прийом «Хвилинка підручника»

Прочитати про значення атмосфери.

  1. Закріплення нових знань, умінь і навичок

Прийом «Розумний куб»

Бесіда

  • Що таке атмосфера?

  • Які шари атмосфери ви знаєте?

  • Який склад повітря?

  • Намалюйте на дошці кругову діаграму складу повітря.




  • Яке значення атмосфери?

  • Чому вивчають атмосферу?


Проблемне питання. У книзі шведської письменниці С. Лагерлеф «Чудова подорож Нільса з дикими гусьми» розповідається про нерозумного Троля, який вирішив побудувати дім поближче до Сонця — хай воно мене гріє. І Троль узявся до роботи. Він збирав каміння, складав у купу. Невдовзі гора каміння піднялася до са­мих хмар.

— Ну, тепер вистачить! — сказав Троль. Тепер я побудую буди­нок на вершині цієї гори. Буду жити біля самого Сонця і не замерз­ну. І Троль поліз угору. Але що таке? Чим вище лізе, тим холодні­ше стає. Дістався до вершини. «Ну,— думає,— звідси Сонце зовсім близько». А в самого зуб на зуб не попадає. Троль був упертий, і коли йому щось у голову западе — нічим не виб'єш. Вирішив на горі буду­вати дім — і побудував. Сонце ніби близько, а холод усе одно до кіс­ток проймає. Так нерозумний Троль і замерз. Чому замерз Троль?

VI. Рефлексія

Які основні знання ви щойно отримали?

Чому ці знання є важливими для вас? Як ці знання ми можемо використати?


  1. Домашнє завдання




  • Опрацювати відповідний параграф підручника.

  • Схематично відобразити будову атмосфери і основні її якості.


Тема уроку: Температура повітря

Практична робота № 8. Спостереження за погодою і опрацю­вання зібраних матеріалів: складання графіка температур, діа­грами хмарності й опадів, рози вітрів, опис погоди (протягом ви­вчення теми)
  1   2   3   4   5   6   7

Схожі:

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Випуск №2 2011
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Вінниця 2011 Випуск підготував: Столяренко В. О
В сучасній практиці навчання географії великою популярністю користуються ігрові технології. В методичній літературі описана велика...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
Незалежності України: шлях до створення гуманного світу для дітей”: Методичні рекомендації щодо проведення Дня Знань і Першого уроку...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Вінниця 2011 Випуск підготував: Столяренко В. О
Роботи з контурними картами становили і становлять значну частину передбачених програмою практичних робіт. Контурні карти і робочі...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВИХ, ДИПЛОМНИХ
Методичні рекомендації щодо оформлення курсових, дипломних і магістерських робіт для студентів факультету іноземної філології / Уклад.:...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №5
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №4
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
Методичні рекомендації підготували
Методичне забезпечення навчально-виховного процесу в навчальних закладах області в 2011-2012 навчальному році (рекомендації методичним,...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх...
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка