Методичні рекомендації до проведення Першого уроку


Скачати 411.81 Kb.
Назва Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
Сторінка 1/6
Дата 17.03.2013
Розмір 411.81 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Право > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

20 років Незалежності України:

шлях до створення гуманного світу для дітей


Методичні рекомендації

до проведення Першого уроку

у 2011-2012 навчальному році


ЧЕРКАСИ

2011

ББК 74.200

М 70

„20 років Незалежності України: шлях до створення гуманного світу для дітей”: Методичні рекомендації щодо проведення Дня Знань і Першого уроку в 2011 – 2012 навчальному році. – Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, 2011. – 222с.
У збірнику вміщено методичні рекомендації, розробки уроків та дидактичні матеріали на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення Першого уроку і подальшої роботи у напрямку формування духовно багатої і всебічно розвиненої особистості.

Розроблені рекомендації адресовані керівникам навчальних закладів, їх заступникам, класним керівникам, учителям-предметникам, усім, хто зацікавлений у духовному розвитку підростаючого покоління.

Автори:

Крутенко О.В., завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;

Степанова Н.М., методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.

© ЧОІПОПП

ЗМІСТ
Методичні рекомендації до проведення Уроку знань – 2011 ………………… 4
Орієнтовні матеріали для проведення Першого уроку у 2011 – 2012 навчальному році ………………………………………………………………… 9


  • 20 років Незалежності України: шлях до створення гуманного світу

для дітей …………………………………………………………………… 9


  • Пам'ятні сторінки незалежної України ………………………………… 20




  • Вірші про Україну ……………………………………………………….. 27


Рекомендована література ……………………………………………………… 30
Методичні рекомендації до проведення Уроку знань – 2011
Із тисяч народів і народностей світу майже 200 виросли в нації – створили свої держави й домоглися визнання світової спільноти, серед них і наша Батьківщина – Україна.

У відповідності до Конституції України, Законів України «Про дошкільну освіту», «Про освіту» «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», Указів Президента «Про відзначення 20-річниці Декларації про державний суверенітет України», Програми патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, Національної програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Конвенції про права дитини одним із пріоритетних завдань освіти є виховання у дітей та молоді патріотичних почуттів, активної громадянської позиції на засадах розуміння власних прав та обов’язків перед державою, народом та родиною.

У зв’язку з тим, що у 2011 році виповнюється 20 років з дня проголошення Незалежності України, є потреба проаналізувати ті досягнення, які здобула наша країна за ці роки.

Сьогоднішній день Незалежності України прийшов як результат тисячолітньої боротьби українського народу за право мати свою національну державу, яка повинна стати запорукою успішного культурного і політичного розвитку суспільства.

Успіх нинішнього українського державотворення значною мірою залежить від того, чи зуміємо ми об’єктивно проаналізувати власний історичний досвід, зокрема усвідомити, як формувалася і функціонувала українська державницька ідея.

Процес зародження й розвитку цієї ідеї виявився довготривалим, складним, а на деяких етапах й вельми суперечливим. Це великою мірою зумовлено надзвичайно непростою історичною долею українського народу, численними перешкодами на шляху становлення його етичної самосвідомості, жорстокими переслідуваннями тих, хто намагався підняти національне питання в умовах чужоземного поневолення.

Двадцятиріччя не було зовсім легким для країни, але можна назвати декілька найголовніших здобутків: Україна відбулася як демократична держава, збудовано фундамент для нової держави, збережено курс на євроінтеграцію, формується зріле суспільство, у тому числі – молоде покоління з рисами справжніх громадян України, спроможних на відстоювання головних прав і свобод. Виходячи із цієї думки, вважаємо за потрібне перший урок у 2011 – 2012 навчальному році присвятити двом важливим датам – 20-річчю Незалежності України і 20-й річниці з дня підписання Україною Конвенції про права дитини. Наголошуємо на тому, що між цими двома важливими датами пройшло трохи більше місяця. Це означає, що молода держава вважала питання щодо становища дітей в Україні одним із найважливіших!

Враховуючи зазначене, зміст Першого уроку у 2011 – 2012 навчальному році рекомендується підпорядкувати реалізації завдань патріотичного та правового виховання. Саме патріотизм, громадянськість та усвідомлення власних прав та свобод покликані об’єднувати українців у прагненні зберегти незалежну державу.

Головною метою Уроку знань – 2011 повинно стати формування у школярів активної життєвої позиції, яка сприятиме процвітанню України у майбутньому. Зміст та методичні прийоми, які використовуватиме класний керівник, мають бути спрямовані на виховання таких особистісних рис й почуттів учнів, які стануть основою конкретних дій та вчинків. Необхідно, щоби матеріал Першого уроку був акцентований на розвиткові загальнолюдських духовно-моральних цінностей особистості.

На нашу думку, у ході уроку варто висвітлити питання щодо становлення філософії прав дитини, повідомити про документи, що були прийняті міжнародною спільнотою у більш ранній період: Женевську Декларацію прав дитини (1924); Декларацію прав дитини, прийняту Генеральною Асамблеєю (1959); Декларацію прав людини (1948), Міжнародний пакт про громадянські та політичні права (ст. 23, 24). Усі ці документи поступово готували доросле населення світу до розуміння того, що дитина є повноцінним членом суспільства, від якого залежить майбутнє кожної країни й усього людства. Рекомендуємо під час підготовки й проведення уроку підкреслити цей факт, щоб школярі відчули власну причетність і відповідальність за те, якою може стати рідна країна через декілька десятиліть.

Незважаючи на той факт, що нашій державі вдалося вибороти свою незалежність лише у кінці ХХ століття, враховуючи важкі сторінки нашої історії, ми зовсім не хочемо закреслити те велике і світле, яке підносить наш народ до вершин цивілізації, визначає його заслуги перед людством. Адже на нашому славному історичному шляху були і могутня Київська держава Володимира Великого і його сина Ярослава Мудрого, і перша християнська республіка в Європі – Запорізька Січ, і відчайдушний порив до свободи часів Івана Мазепи, і започаткування власної державності в Українській Народній Республіці. Буде корисним звернути увагу на те, що Україна з честю захищала себе від поневолювачів, але сама ніколи не поневолювала народи інших країн. Волелюбна та справедлива, високоморальна та істинно християнська – такою була наша країна у віках!

Завдання класного керівника полягає в тому, щоб у доступній та цікавій формі провести роботу, спрямовану на формування в учнів почуття гордості за свою рідну землю, сформувати бажання бути справжніми патріотами, які прагнуть примножувати її багатовікову славу й боротися за щастя й незалежність українського народу. Увесь зміст уроку має переконати школярів, що наша Батьківщина – то найкраща країна, яка багата своїми історією, традиціями і людьми.

Отже, основними завданнями уроку мають бути такі: виховання любові до держави, народу, родини; формування відчуття своєї приналежності до України, усвідомлення себе українцем, прагнення до збереження та примноження духовних та матеріальних багатств українського народу, виховання цілеспрямованості і наполегливості у досягненні життєвої мети, готовності до праці в ім’я України; виховання патріотичних почуттів.

При підготовці й проведенні уроку необхідно скористатися матеріалом з історії України, звернути увагу учнів на літературні твори, в яких розкривається славетне минуле українського народу. Звичайно, особливе місце на уроці має бути присвячене такому важливому документу, як Конвенція про права дитини, оскільки саме в ньому висвітлені основні положення, на яких ґрунтується турбота нашої країни про маленьких громадян.

Слід згадати найвидатніших з поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського. Великого у звершеннях, любові до землі предків і трагічного у помилках своїх Богдана Хмельницького, грізного вояка, оборонця вольностей козачих Івана Сірка. Мудрого, будівничого й політика, відданого ідеї незалежності української Івана Мазепу. Творця першої української Конституції Пилипа Орлика. Героїв народних повстань Івана Гонту, Максима Залізняка, легендарних Устима Кармелюка і Олексу Довбуша.

У дні найстрашнішої політичної та духовної руйнації, коли народові нащадки "На віки вічні!" відмовили у праві бути самим собою, прийшов у світ великий Кобзар з новим заповітом, з новою поезією, яка зміцнила підвалини української духовності.

У найважчі часи сміливо піднімали свій голос за волю і демократію, за Україну такі велети духу як Григорій Сковорода, Пантелеймон Куліш, Микола Костомаров, Маркіян Шашкевич, Іван Франко, Михайло Драгоманов, Леся Українка.

Серед видатних діячів новітньої історії, історії кривавих, але і героїчних змагань за вільну і незалежну Україну віддамо шану Михайлові Грушевському та його сподвижникам, котрі привели Україну до поетапного проголошення чотирьох Універсалів.

Ось яких велетів духу народила наша земля, ось які люди торували державницький шлях до незалежності України, до сьогоднішнього дня.

Незалежність нашої держави стала реальністю. Україна має свій герб, прапор, гімн і державну мову. Базовими рисами майбутнього громадянина мають стати висока професійність, творчість, комунікативна духовність, які формуватимуть у різних верств і груп населення виважені духовні та моральні орієнтири, життєві цінності, закладатимуть підвалини відповідної соціальної поведінки.

Структура та план проведення уроку залежить від задуму класного керівника, який під час підготовки має проаналізувати можливості класного колективу та індивідуальні й вікові особливості учнів. Але треба пам’ятати, що Перший урок має пройти урочисто. Його яскраві моменти повинні запам’ятатися учням надовго.

Відродження національної свідомості – складний і багатоступеневий процес втілення в життя національної ідеї створення дійсно економічного заможного соціально здорового суспільства. Зберегти незалежність, збудувати міцну державу – наш святий обов’язок перед попередниками, які були корінням, джерелом української державності, які залишили нам у спадок любов до Батьківщини, вивірені часом і випробуваннями кращі риси народної душі та національного характеру.

Ми подаємо у цих методичних рекомендаціях орієнтовні матеріали до проведення Уроку знань – 2011. Класний керівник може скористатися деякими із поданих вправ, вибудувавши власну логіку подання матеріалу, виходячи із власних міркувань. Крім того, класний керівник повинен усвідомлювати, що Перший урок – це один із етапів цілісної системи виховання, яке здійснюється протягом усього періоду навчання школярів у загальноосвітньому закладі.
Ольга Крутенко,

Наталя Степанова

Орієнтовні матеріали для проведення Першого уроку

у 2011 – 2012 навчальному році
20 років Незалежності України:

шлях до створення гуманного світу для дітей
Мета уроку:

  • познайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України;

  • допомогти усвідомити основні поняття цих документів, розвивати вміння класифікувати й узагальнювати;

  • дати учням уявлення про значущість Конвенції про права дитини, ознайомити з основними принципами, показати зв’язок з Загальною Декларацією прав людини;

  • дати учням знання щодо їхніх власних прав та обов’язків та прав та обов’язків інших людей;

  • формувати навички правотворчої діяльності на підставі критичного та порівняльного аналізу прав та обов’язків, закріплених законодавчо, з реальним життям учнів;

  • формувати навички використання механізмів захисту прав дитини на рівні сім’ї, школи тощо;

  • довести учням, що в основі документів про права людини лежать головні потреби всіх людей;

  • формувати ціннісне ставлення до прав людини, її гідності, свободи та відповідальності.


І. Вступне слово класного керівника про тему, мету Першого Уроку, присвяченого 20-річниці Незалежності України та 20-річниці з дня ратифікації Конвенції про права дитини.

24 серпня 1991 року наша держава проголосила свою незалежність і почала творити нове життя, турбуючись про свободу, добробут, дотримання прав та свобод для всіх громадян України. Невипадково одним із перших документів , що були підписані Незалежною Україною, стала Конвенція про права дитини! Адже турбота про маленьких громадян нашої держави є надзвичайно важливим аспектом для країни!

ІІ. Ознайомлення з інформацією щодо історії створення Конвенції про права дитини.

Що означає слово «конвенція»? Це – угода. Тобто, Конвенція про права дитини – це угода між багатьма країнами, в якій подано інформацію про те, яким чином уряд будь-якої країни може дбати про дітей і забезпечувати їхній розвиток.

Конвенція про права дитина готувалася і обговорювала довгий час. 20 листопада 1989 року вона була прийнята резолюцією Генеральної Асамблеї ООН. Протягом короткого часу цей документ був під ратифікований 191 країною світу. В Україні вона набула чинності з 27 вересня 1991 року.

Цей важливий документ не тільки перераховує права дітей а й висвітлює список обов’язків, які кожна з держав визнає по відношенню до дитини. Перелічені обов’язки можуть бути прямими, тобто такими, дотримання яких залежить від держави (забезпечення можливостей для отримання освіти, забезпечення належного правосуддя

Дорогі школярі, пропонуємо вам послухати деякі цікаві факти про те, як створювалася Конвенція про права дитини, яка є документом міжнародного значення.


Методичний коментар: наступна інформація може бути використана для подальшого слова вчителя або як матеріал для коротких доповідей учнів, які мають бути активно залучені до роботи на уроці.



  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2012–2013...
Методичні рекомендації до проведення
У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
Першого уроку в 2015–2016 навчальному році для учнів 1-4 класів / [Добровольська Л. Н., Чорновіл В. О., Л.І. Ткачова]. – Черкаси:...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2009-2010 навчального року
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 12. 06. 09 року №/9-396 перший урок у загальноосвітніх навчальних закладах...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2013-2014 навчального...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Методичні рекомендації до проведення
Першого уроку у 2015 – 2016 навчальному році у 5 – 9 класах / [ Кудін В. С., Бугайчук Н. В., Величко С. В.] – Черкаси: Видавництво...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у старшій школі...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Методичні рекомендації до першого уроку у 5-11 класах Державний прапор...
...
Методичні рекомендації до першого уроку у 5-11 класах Державний прапор...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка