1. Сутність концепції ЖЦ реально існуючих технічних та соціально економічних систем Концеція життєвого циклу соціально-економічних систем є теоретичним


Скачати 1.46 Mb.
Назва 1. Сутність концепції ЖЦ реально існуючих технічних та соціально економічних систем Концеція життєвого циклу соціально-економічних систем є теоретичним
Сторінка 1/12
Дата 06.04.2013
Розмір 1.46 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
1. Сутність концепції ЖЦ реально існуючих технічних та соціально економічних систем

Концеція життєвого циклу соціально-економічних систем є теоретичним піднрунтям анггикризового управління підприємством.

Розглянемо основні положення концепції життєвого циклу. У житгєвому циклі будь-якої реальної системи розрізняють ідеаль­ний та реальний цикл.

Ідеальний цикл поділяється на такі стадії (які відрізняють його від реального циклу):

- виникнення ідеї, її обговорекня;

- проектування тобто оформлення ідеї у вигляді, придатному для реалізації (упровадження у практичну діяльність).

Далі етапи ідеального та реального життєвих циклів збігаються.

Реальный цикл починається з точки, де «матеріалізуєгься» ідея, тобто впроваджуються заходи розробленого проекту. Залежно від типу об'єкта розрізняють, як правило, такі основні стадії реаль­ного циклу, як зростання, зрілістьть і занепад.

Теорія та практика менеджменту показують, що проблематика життєвого циклу цікавила фахівців багатьох країн.. Представники різних шкіл доводили необхідність виокремлення різиих стадій у життєвих циклах тих чи інших систем. Кількість стадій реально­го життєвого циклу в різних авторів коливається від 3 до 9, але найчастіше йдеться про 5 — 6 стадій

Водночас концепція життєвого циклу підприємства відіграла свою визначальну роль у створенні зрозумілої моделі реальних систем. Для курсу з проблематики антикризового управления основний висновок із неї такий: не буває створених людьми систем, які б існували у незмінному вигляді більш-менш тривалий час. Вони народжуються, живуть, старіють та вмирають. На цей процес можна влливати, якщо розуміти механізми, рушійні сили, під впливом яких він здійснюєгься.
2. Необхідність вивчення та прогнозування взаємовпливу ЖЦ продукції, технології, організаційної форми, підприємства, галузі тощо.

У розвитку будь-якої соціалъно-економічної системи існують багато циклів, які тісно взаємозв'язані.Таким чином, життєвий цикл підприємства формуєтьея під впливом співвіднашення низки складових - життєвих циклів (рушійних сил 2-го порядку):

Розглянемо деякі складові рушійних сил життєвого циклу підприємства.

Життєвий цикл продукту

Кожний продукт має власний життєвий цикл, тобто послідовність стадій, які він проходить на ринку.

Як правило, автори виокремлюють чотири основні стадії життєвого циклу продукту:

1) стадія впровадження {презентації товару)

2) стадія прискореного зростання (визнання)

3) стадія зрілості (пік попитк на продукцію)

4) стадія занепаду.

Життєвий цикл технології

Життєвий цикл технолоії— часовий інтервал, що поділяєтъся на кілька стадій, кожна з яких вирізняється характером змін у часі обсягів використання тієї чи іншої технології, зорієнтованої на виробництво певного виду продукції. Слід зазначити, що життєвий цикл технології істотно впливає на довжину та конфігурацію життєвого циклу підприємства.

Життєвий цикл галузі

Життєвий цикл голузі — часовний інтервал, протягом якого су купність.падприємств, що виготовляють продукцію або

надають послуги, мають змогу досягати соїх соціально-економічних цілей, вдовольняти інтереси власників завдяки

виготовленню та реалізації з нормальним рівнем прибутковості конкурентоспроможної продукції.

ЖЦ орг. форми у своэму розвитку проходитиме 3 осн фази:

- підприємницьку (створення підпр)

- турбулентності (створ/зміна форми власності, ієрархії сист управл, ієрархії ОСУ, стилю керівн-ва тощо)

-інституалізації менеджменту (стабіл-я діяльн та домінування спостереж)

Життевий цикл конкурентної переваги підприємства

Життевий цикл конку­рентної переваги підприємства - часовий інтервал, протягом якого підприємство

продуктивно використовує матеріальний {ре­сурс або сукупність ресурсів), або нематеріальний актив, що

дає йому змогу ефективно конкурувати на ринку.

Життевий цикл персоналу

Персонал з необхідними кількісними та якісними характеристиками є одним з головних факторів

забезпечення успішного довготривалого функціонувания будь-якого підприємства.

3.ЖЦ конкурентної переваги та її роль у формуванні підприємства.

Життевий цикл конку­рентної переваги підприємства - часовий інтервал, протягом якого підприємство продуктивно використовує матеріальний (ре­сурс або сукупність ресурсів), або нематеріальний актив, що дає йому змогу ефективно конкурувати на ринку.

3 огляду на різноманітність джерел формування КПП — економічних, технологічних, структурних, управлінсь ких, людських, інформаційних тощо життєвий цикл кожної КПП має свій механізм формування, використання та підтримки.

Керівники організації мають опікуватися життєвими циклами КПП, втрата яких призводить до зниження

конкурентоспроможності підприємства, а згодом і до його ліквідації.

Втрата кожиної з КПП може відбуватися внаслідок:

- зниження факторних параметрів КПП (морального та фізичного старіння підприємства);

- технологічних змін у галузі;

- змін у попиті на продукцію, що містить або базується на певному КПП;

- змши цілей та стратегій організації або підприємств-конкурентів;

- послаблення внутрішньофірмової конкуренції;

- помилок в управлінні тощо.

Життєвий цикл КПП складається з таких стадій: зародження, прискорення зростання КПП,

уповільнення зростання КПП, зрілість, спад (втрата). Потрібно пам'ятати, щоо життєвий цикл КПП базується на життєвих циклах нововведень рзного типу.
4.Характеристика особливостей прояву основних фаз ЖЦ різних систем, в тому числі підприємств різних типів: МП, комерційних та безприбуткових підприємств, корпорацій, державних та приватних підприємств, організаційних об'єднань тощо.

Виникнення криз на різних стадіях розвитку організації наочно подано в концепції Грейнера. Відповідні фази розвитку компанії (піприємницька, колективістська, фаза «формалізації», фаза «деталізації», командна)

Кожній з п'яти фаз відповідає певний тип кризи: криза керівництва, криза автономії, криза контролю, криза бюрократичного апарату та криза синергії.

Характеристику зазначених п'яти основних фаз розвитку компанії наведено в табл.

ФАЗИ РОЗВИТКУ КОМПАІЇ (ЗА ГРЕЙНЕРОМ)






Останніми роками виокремлення чотирьох фаз розвитку організацій та відповідних видів криз — доволі поширений підхід.Різні автори, що досліжують проблеми розвитку організацій, іноді по

різному називають ці фази, однак їхні сутнісні характеристики не схожі. Узагальнені характеристики організації (підприємства) на різних фазах розвитку наведено в табл. 1.5)

Розглядаючи ці характеристики, потрібно мати на увазі, що так само як не буває двох однакових підприємств та оточення, в якому вони функціонують, не буває і єдино можливих проявів наведених параметрів взаємодії.

5.Вплив зовнішніх та внутрішніх факторів на конфігурацію та тривалість ЖЦ підприємства.

Слід підкреслити, що здійснення будъ-яких управлінських дій необхідно починати з ретельного аналізу середовища функцінування підприємства. Підприємство на кожній стадії свого життєвого циклу зазнає відчутного впливу зовнішнього та внутрішнього середовшца, що позначаєгься на формуванні житгєвого циклу та на подальшому розвитку підприємства.

Внутрішнє середовище є джерелом життєвої сили організації, у ньому міститься потенціал, що дає змогу організації функціонувати та виживати на кожній стадії розвитку. Внутрішнє середовище може бути осередком проблем організації, а інколи й причиною її ліквідації, можливої в тому разі, коли це середовище : забезпечує належного функціонального рівня організації. Зовнішнє середовище — це джерело, яке дає організації потрібні ресурси для підтримання внутршнъого потенціалу на потрібному рівні. Організація перебуває у стані постійного обміну навколишнім середовищем, що забезпечує можливість виживання для неї. Ресурси зовнішього середовища доволі обмежені, і тому вони є об'єктом «полювання» багатьох інших організацій. Отже, що організація може не отримати потрібної кількості ресурсів або зовсім залишитнся без них. Такий розвиток подій може призвести до негативннх наслідків, одним з яких є ліквідвція.
6. Методи аналізу впливу факторів на життєздатність підприємства.

Управління ЖЦ підпр потребує дослідж внутр та зовн факторів, що впливають на нього. Ці фактори дістали назву рушійних сил. Аналіз рушійних сил полягає в тому, щоб визначити які саме чинники:

  • сприяють розвитку об’єкта та в якому саме напрямку;

  • перешкоджають розв, призв до занепаду, ліквідації;

  • належать до категорії керованих або некерованих.

Аналіз рушійних сил передбачає такі етапи:

1)вияв руш сил, що впливають на об’єкт аналізу;

2)визнач головних чинників, що відобр руш сили;

3)оцінка сили впливу та визнач мех-в впливу цих чинників на об’єкт аналізу.

Можна виокремити руш сили 1-г та 2-го порядку. Руш сили 1-го порядку – це осн чинники, які вплив на довжину та конфігурацію ЖЦ прод, попиту, технології,галузі, орг форми тощо, сприяючи або перешкоджаючи роз ЖЦ підпр (інновації, мех-ми внутр і зовн конкуренції, зміни в попиті, інвестиції, держ політика тощо)

ЖЦ підпр форм-ся під під впливом співвіднош низки складових – жит циклів (руш сили 2-го порядку): попиту на прод; окремих прод-в; технологій; галузі; орг форми; конкур переваги; персоналу.

7.Прогнозування тривалості та конфігурації ЖЦ підприємства, зміст підходів щодо управління ЖЦ підприємства: основні характеристики системи управління на різних етапах ЖЦ.

ХАРАКТЕРИСТИКИ ОРГЛНІЗАЦІЇ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ЇЇ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ

8.Криза як одна з фаз ЖЦ системи.

Розглянемо вісім стадій розвитку системи: 1)зародження; 2)зростання; 3)ствердження; 4)стабілізація; 5)застарівання; 6)занепад; 7)реструктуризація; 8)ліквідація.

Стадія ЖЦ – занепад. Знижується багато пок-ків діяльн. Що свідчить про виникнення кризи на підпр. Криза підприємства на цій стадії є результатом руху по кривій ЖЦ б-я орг-ї. Підпр вже не може самостійно проводити ефективну госп діяльн, негативна зміна б-я фактора вагомо впливає на його діяльність, боротьби за виживання вже майже немає. У такій ситуації діяльність підпр має врегульовуватись ін підпр або держ органом, які можуть розробити та впровадити антикризову програму.

На діяльн підпр відзначаються всі негативні наслідки впливу факторів зовн та внутр сер-ща: повна залежність від постач, відсутність доступу до ресурсів, недостатній рівень технологій, зниження к/с прод-ї, підприємство починає працювати збитково.
9.Кризовий стан середовища та його вплив на діяльність підприємства.

ЗСП – сукупність факторів, що формують довгостроковий прибуток і на які воно не може впливати взагалі або має незначний вплив.

Підприємство – це відкрита соц-економ та матер-техн система, яка є надзвичайно чутливою до впливу зовн факторів. Саме зовн кризоутвор чинники сприяють формуванню криз різного типу на підпр. У найбільш узагальненому вигляді їх можна класифікувати так:

-загальноекономічні (спад обсягу нац доходу, зрост інфляції, нестаб податк сис-ми, зниж реальн доходів населення тощо)

-ринкові (зниж ємності внутр ринку, посил монополізму на ринку, суттєве зниж попиту, нестаб валютного ринку)

-соц-демографічні (соц-політ нестаб, негат демогр тенденції, негат ставл сус-ва до бізнесу)

-науково-технологічні (уповільн темпів НТП та інновац розв ключ галузей ек-ки країни)

-екологічні (екологічні катастрофи)

-міжнародні (стан світової фін сис-ми, торг обмеження та антидемпінгові розслідування, підвищ світ цін на осн ф-ри вир-ва) тощо
10.Загальна характеристика статичних та динамічних моделей середовища функціонування підприємства: переваги та обмеження.

Середовище функціонування організації (СФО) це економ категорія, яка відобр сукупність зовн факторів прямого та непрямого впливу, що не перебувають у межах прямого безпосер впливу з боку орг-ї. Вирізняють дві моделі (концепції) ЗСП: структурні (неієрархічні та ієрархічні) та динамічні.

Структурні концепції СФО баз-ся на виокремл окремих ел-тів зовн сер-ща та зв’язків між ними, які сприяють або перешкоджають діяльності підприємства.

Неієрархічні грунтуються на твердженні, що не існує стабільних «прошарків» зовн сер-ща, які відображали б усі чинники з погляду «сили впливу» та усталені механізми їх впливу на організацію. Припускається, що сер-ще складається з взаємопов’яз та не підпорядк один одному ел-тів, які можуть впливати на цілі, ресурси, структуру та соц роль орг-ї. На практиці ж очевидними є різні форми взаємопроникнення орг-ї та сер-ща.

Ієрархічна стр-ра сер-ща пропонує розглядати зовн сер-ще як ієрархічну дворівневу стр-ру. ЇЇ низовий рівень є «зовн прошарком» орг-ї, «середовищем її завдань». Усе, що перебуває за межами цього прошарку являє собою «загальне» сер-ще. При цьому «загальне» сер-ще є джерелом загальноекономічних тенденцій, умов, політ впливів, соц та еколог норм. «сер-ще завлань» склад з тих факторів, які безпосер впливають на постановку цілей та функц-ня орг-ї. Водночас чіткого відокремлення «сер-ща завдань» від «заг сер-ща» не існує.

Процеси змін у сер-щі функц-ня орг-ї вивчаються за допомогою динамічних моделей (процесних та «хвильових»), де необх параметром є час.

В рамках процесного підходу сер-ще орг-ції розгл переважно з позиції можливості проведення аналізу факторів впливу сер-ща на орг-ю. Перевагою такого підходу є розгляд сер-ща в динаміці, що спонук до застос не тільки аналітичних, а й прогнозних інстументів. Тривале дослідження тенденцій змін у сер-щі привели до висновку про наявність досить усталених фаз «підйомів» та «спадів» у пок-ках за доп яких дослідж окремі складові сер-ща. Такі стійкі коливання отримали назву «хвильових процесів».

11."Хвильові процеси" у зовнішньому середовищі: необхідність та можливість прогнозування тривалості та періодичності, методи розрахунку показників, джерела інформації, - згідно з концепціями циклів Кондратьєва, Кузнєца, Джаглєра, Кітчина, Шумпетера, Хуберта, Ростоу, Форрестера, Шипоши, тощо.

Для дослідж «хвильових пр-сів» у сер-щі слід зауважити, що:

1) «хвиля» розвитку – атрибут великих систем, що здатні саморозвиватися та самовідтворюватися;

2) «хвилі» можуть мати стійку та нестійку природу, в залежності від «рушійних сил»;

3) не усі хвилі мають циклічну форму, для прогнозування роз сис-м доцільно дослідж «стійкі хвилі», де може бути виявлений певний цикл;

4) для визнач циклу слід мати повторювальні дві складові: а)підйом; б)спад;

5)цикли у зовн сер-щі мають власт-ті: рекурентності, самовідтворення, регулярності, тривалості, наявності ситуац мех-му формув та протікання.

Сучасна наука накопичила знання про величезну кільк типів циклічності. Найбільш поширені з них:

1. Короткі цикли або цикли Дж. Кітчина. Вивчаючи фін рахунки й ціни продажу щодо руху тов запасів, а також запаси золота, він установив наявн коротких циклів, визначив їх повторюваність з періодичність 3 роки і 4 місяці.

2. Середні цикли або цикли К. Джагера. Найперше в економіці було виділено цикл тривалістю 7-12 років. До середніх хвиль належать так звані будівельні цикли С. Кузнєца.

3. Довгі хвилі (великі цикли) зумовлюються зміною базових технологій, джерел енергії та об’єктів інфраструктури. Особливо важливі результати дослідж належать М. Д. Кондратьєву та Й Шумпетеру.

Рушійними силами тривалих циклів Кондратьєва є радикальні зміни в технолог базі сусп вир-ва та його структ зміни.

Шумпетер надав нову інтерпретацію довгих звиль Кондратьєва. Він розробив теорію згідно якої основна причина довгих хвиль – хвилеподібна динаміка змін у техн нововведеннях або інноваціях.

Рушійними силами хвильових процесів, за твердженням Дж. Форрестера, є нові технології в енергетиці та на транспорті.
15.Оцінка можливостей розвитку окремих галузей та підприємств на різних фазах макроекономічних циклів.

Виникнення організацій відбувається внаслідок того, що в макросвіті сформувалися всі необхідні і достатні умови для їх формування. Вони змінюються саме через зміни свого оточення і зникають зі зникненням цих умов. Далеко не всім організаціям вдається розпізнавати напрямки і характер зовнішніх змін та вживати заходи завдяки або попри дії зовнішніх обставин.

В залежності від характеру впливу кризових чинників зовнішнього середовища розвиток організації відбувається еволюційним або революційним шляхом.

Успіх сприяє тим організаціям, чиї стратегії спрямовані на активне використання їх внутрішнього потенціалу для зміни зовнішнього оточення, а не звичайного пристосування до нього. Більшість із тих організацій, яким у продовж тривалого часу вдається залишатися успішними, дотримуються принципу підтримання динамічної рівноваги зі своїм оточенням. За відсутності уявлення про свій майбутній стан такі організації орієнтуються в напрямку змін у зовнішньому середовищі. Вище керівництво намагається утримати свою компанію у стані, що нагадує „ здоров’я ” шляхом покрокових, логічно пов’язаних між собою змін, достатньо добре погоджуваних із змінами в оточені. У таких організаціях не відбувається глибоких змін, у всякому разі доти, доки не станеться глибоких і раптових змін в їх оточенні.

Щоб протистояти загрозам зовнішнього середовища, організація має бути досить сильною. Проте, великі організації в сучасних умовах не в змозі змінювати свої структури, функції і процеси з такою ж швидкістю, з якою змінюються політичні, соціальні, фінансові і технологічні умови. Вони швидше намагаються змінити ці умови, ніж себе.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12

Схожі:

Тема: Економічна ефективність. Розподіл, обмін та споживання. Мета
Розкрити роль основних суб'єктів економічного процессу; пояснити сутність економічних систем, їх фундаментальні засади; знати, як...
Виконавці: ст викл. Кучер С. Ф., к ек н. Несторенко Т. П, Леміш К....
Економіко-правове механізм розвитку просторових соціально-економічних систем (на прикладі Північного Приазов’я)”
ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНІ МОДЕЛІ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОГНОЗУВАННІ...
В роботі досліджено сучасні підходи до прогнозування соціально-економічних показників, побудовано моделі прогнозу курсу валют на...
Виконавці: ст викл. Кучер С. Ф., к ек н. Несторенко Т. П, ст викл....
Економіко-правове механізм розвитку просторових соціально-економічних систем (на прикладі Північного Приазов’я)”
Розділ Загальна характеристика жанрів сучасної преси 9
Оптимальне засвоєння цієї інформації в період нових соціально-економічних відносин передбачає значне зростання ефективності впливу...
Економічне обґрунтування проекту. Маркетингові дослідження. Типи...
У будь-якій економічній системі для виробництва потрібні економічні ресурси, а результати господарської діяльності розподіляються,...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Охорона праці — це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Охорона праці це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних...
2. Поняття про інформацію та повідомлення
Саме системи другої групи будуть основним предметом розгляду в даному навчальному посібнику. І основна увага при розгляді таких систем...
Тест з охорони праці
Охорона праці це а це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка