|
Скачати 383.82 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ПРОГРАМИ для допоміжної школи МАТЕМАТИКА 5-10 класи ББК 74.3 К68 Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України № 1/11-4787 від 21.12.2001) Програма для допоміжної школи МАТЕМАТИКА 5-10 класи Укладачі: Н. І. Королька - кандидат педагогічних наук, доцент; В. В. Чекурда - вчитель допоміжної школи-інтернату № 16 м. Києва. Рецензенти: Г. М. Мерсіянова - канд. пед. наук, ст. наук. спів. лабораторії олігофренопедагогіки Інституту дефектології АПН України; І. П. Чернецька - вчитель допоміжної школи-інтернату № 26 м. Києва. Відповідальна за випуск: Г. І. Турина. © Міністерство освіти і науки України, 2002 © Науково-методичний центр середньої освіти, 2002 ISBN 966-7058-03-4 © Видавництво «Богдана», 2002 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Програма з математики для 5-10-х класів складена відповідно до навчального плану спеціальної загальноосвітньої школи для розумово відсталих дітей із тижневим навантаженням від 4 до 5 годин. Основними завданнями викладання математики є:
Зміст програмних вимог щодо знань і вмінь учнів математичного матеріалу подано в двох варіантах: для учнів з більшими пізнавальними можливостями (І відділення) й, відповідно, з меншими пізнавальними можливостями (II відділення). Оскільки дана програма має забезпечити математичну підготовку розумово відсталих учнів як І, так і II відділення з одних і тих самих тем (розділів), відмінність ії відділення полягає у певному спрощенні математичного матеріалу без порушення логіки дисципліни. У процесі навчання математиці учні засвоюють поняття про натуральне число та нуль, натуральний ряд чисел і його властивості, поняття про звичайні й десяткові дроби, уявлення про основні величини (довжина, вага, вартість, швидкість, час, площа, об'єм); отримують знання про метричну систему мір, про користування вимірювальними та креслярськими приладами, про виконання чотирьох арифметичних дій з багатоцифровими числами й дробами; про розв'язання простих і складених арифметичних задач (2-3 дії); одержують уявлення про площинні та об'ємні геометричні фігури, їх властивості. У старших класах значна увага приділяється розвитку в учнів умінь лічити усно. Зокрема, передбачається ознайомлення школярів із прийомами усних обчислень у межах 100. Місце усної лічби на уроці залежить від мети, з якою вчитель включає її, лічбу, в урок. Усною лічбою може розпочинатися чи завершуватися та частина уроку, якій вона підпорядкована. На усну лічбу відводиться 5-10 хвилин на кожному уроці математики. Внесення розділу «Усна лічба» до даної програми в календарні плани буде сприяти методично правильній послідовності проведення повторення, вдосконалення, автоматизації усних обчислювальних прийомів у розумово відсталих учнів. З метою розвитку активності в школярів необхідно урізноманітнювати форми усної лічби, наповнювати матеріал життєвим змістом, цікавими завданнями, нескладними задачами. В усній лічбі бажано, щоб приймала участь значна кількість учнів, класу, при цьому слід використовувати наочні посібники, дидактичний матеріал. Усна лічба може проводитися на початку уроку для активізації розумової діяльності школярів. Пропонуються завдання на закріплення раніше здобутих обчислювальних навичок. З метою підвищення інтересу поряд з цим видом діяльності бажано використовувати задачі у вигляді віршів, загадок, ребусів, кросвордів. Усна лічба використовується і як прийом перевірки домашнього завдання. У цьому випадку для обчислення слід пропонувати задачі, аналогічні до опрацьованих учнями, але з меншими числами. Правильність розв'язання прикладів перевіряється, наприклад, шляхом виконання арифметичних дій з одержаними результатами. Перевірка засвоєння нового матеріалу, повторення та його закріплення теж можуть здійснюватися в процесі усної лічби. Корисним є проведення усної лічби, як підготовки до сприйняття нового матеріалу, оскільки в процесі усної лічби стає можливим актуалізація у дітей тих знань, на основі яких відбувається засвоєння нових знань. Якщо метою усної лічби є закріплення обчислювальних прийомів, то вона проводиться після ознайомлення з новим матеріалом або в кінці уроку. Завдання з усної лічби передбачають розв'язання як прикладів, так і задач. Задачі для усних обчислень беруться з невеликими числами з практичним, життєвим змістом. Усна лічба може проводитися й одночасно із розв'язанням прикладів і задач. Вправи з усної лічби пропонуються учням у слуховій, зоровій, зорово-слуховій формах. Вміння учнів лічити усно обов'язково оцінюється вчителем. Доцільно систематично вести спостереження за розвитком, удосконаленням, автоматизацією обчислювальних навичок школярів. Значне місце у даній програмі відводиться розв'язанню арифметичних задач. Такий вид роботи дає змогу не тільки формувати в учнів потрібну кількість математичних понять, але й має велике корекційно-розвиваюче спрямування навчального процесу. У школярів розвивається здатність до аналізу й синтезу, конкретизації; розвивається мовлення і збагачується словниковий запас. Учні повинні навчитися самостійно читати текст задачі вголос і «про себе», розуміти її зміст, виділяти відомі та невідомі величини, встановлювати залежність між ними, скорочено записувати задачу або ілюструвати її малюнком чи кресленням, таблицею, складати план розв'язання, вибирати дії, виконувати обчислення, перевіряти правильність розв'язання, записувати відповідь. На розв'язання арифметичних задач необхідно відводити не менше, ніж половину навчального часу, приділяти значну увагу самостійній роботі. Під час навчання слід використовувати схеми, пам'ятки, поступово ускладнювати завдання, переходячи від предметної наочності до схем, креслень, діаграм, символічних рисунків. У допоміжній школі учні мають розв'язувати задачі на рух. Поняття про швидкість рівномірного прямолінійного руху доцільно формувати шляхом безпосереднього спостереження швидкостей пішоходів і машин, велосипедистів, лижників. Такі спостереження за рухомими об'єктами дають учням змогу зрозуміти залежність між швидкістю, часом і відстанню, усвідомити та вибрати правильний спосіб розв'язання арифметичної задачі. Особлива увага в 5-10-х класах приділяється задачам на обчислення часу, оскільки більшість учнів допоміжної школи відчувають значні труднощі при їх розв'язуванні. Задачі на обчислення площі та об'єму розв'язуються перш за все на основі безпосередніх практичних робіт учнів на вимірювання. Підбираючи арифметичні задачі, вчитель не повинен обмежуватися лише матеріалом підручника, а використовувати матеріали з газет, науково-популярної літератури, відомості з практичних робіт учнів. З цією метою вчитель і вихователь організовують цілеспрямоване спостереження учнів за явищами соціального життя, природи, а також предметно-практичну та ігрову діяльність, пов'язану з вивченням окремої математичної теми. Поряд із готовими арифметичними задачами слід вчити учнів перетворенню та складанню нових задач, тобто творчій роботі. Це сприяє кращому засвоєнню структурних компонентів задачі та загальних прийомів роботи над нею. Геометричний матеріал вивчається на спеціально відведених уроках математики. Повторення знань і формування графічних умінь і навичок відбувається на інших уроках математики. Формування геометричних понять сприяє розвитку просторових уявлень учнів і таких психічних функцій, як мислення, спостережливість, увага, пам'ять, мовлення. У процесі вивчення геометричного матеріалу учні вчаться розпізнавати площинні та геометричні фігури на моделях, малюнках, кресленнях навколишніх предметів, знайомляться з властивостями геометричних фігур, засвоюють елементарні графічні вміння, оволодівають вимірювальними інструментами, набувають практичних умінь розв'язування задач. Практичні вправи на вимірювання, креслення та моделювання доцільно застосовувати з урахуванням змісту професійно-трудового навчання учнів. Оцінка знань учнів допоміжної школи з математики проводиться систематично й здійснюється на основі результатів їх усного опитування, письмових і практичних робіт. Усне опитування дозволяє вчителю виявити ступінь розуміння учнями вивченого матеріалу, знань правил і вмінь застосування їх у практичній діяльності, а також — ступінь техніки-обчислень. Запитання, поставлені вчителем, повинні вимагати від учнів пояснень власних дій, міркувань, уміння застосовувати знання в новій ситуації. За один урок учитель має опитати кожного учня. Це дозволяє вивчити особливості засвоєння математичних знань кожним учнем і своєчасно надати йому допомогу. Письмова перевірка знань проводиться на уроках математики за допомогою самостійних і контрольних робіт. Самостійні письмові роботи проводяться на кожному уроці. Це розв'язування задач, прикладів, різні практичні роботи й інші завдання. У старших класах самостійна робота може тривати 25-30 хвилин. Контрольні письмові роботи проводяться після вивчення теми чи розділу, в кінці чверті, року. Вони можуть мати різну мету: перевірка знань нумерації, законів або властивостей арифметичних дій (переставна властивість додавання, множення, порядок дій); перевірка вмінь обчислювання прикладів, розв'язання задач різних типів; перевірка навичок вимірювання, креслення, знань властивостей геометричних фігур і т. ін. Контрольна робота виконується учнями самостійно, без будь-якої допомоги вчителя. На контрольні роботи відводиться одна навчальна година. Обсяг кожної контрольної роботи має бути таким, щоб учні мали змогу протягом визначеного часу виконати й перевірити її. Контрольні роботи для І і II відділень складаються у відповідності до вимог щодо знань і вмінь учнів для кожного класу цих відділень. Крім загальної контрольної роботи для всього класу, слід підготувати окремо завдання для тих учнів, з якими проводиться навчання за індивідуальним планом. Нижче подаємо приблизний обсяг завдань для контрольних робіт.
Типи помилок у роботах з математики Помилки, які трапляються в письмових роботах і усних відповідях учнів, поділяються на грубі помилки та недоліки. Грубими помилками треба вважати ті, які свідчать про незнання або нерозуміння учнем опрацьованого програмного матеріалу, невміння застосувати правила для виконання арифметичної дії, плутання порядку дії тощо. Наприклад: 1. Помилки в обчисленнях, пов'язані з незнанням прийомів і правил виконання дій або із незнанням табличних результатів арифметичних дій, із незнанням порядку дій; 2. Помилки в розв'язанні задач: - неправильний вибір дій; - виконання дії не над тими числами; - пропуск окремих дій; - виконання непотрібних дій; - неправильне формулювання запитань; - невідповідність дії запитанню; - нерозуміння залежності між величинами в задачі; - невміння розв'язати задачу, аналогічну до розв'язаної у класі й вдома; - неправильний запис найменувань при числах та ін. Недоліками слід вважати ті помилки, які є наслідком неуважності учнів. До недоліків слід відносити: не зовсім точне формулювання правила, нераціональне обчислення, нераціональний запис цифр і знаків дій, помилки при списуванні завдання, пропуск найменувань або постановка їх там, де не слід. Примітка. 1. За граматичні помилки в письмовій роботі оцінка з математики не знижується. Ці помилки слід брати до уваги при оцінюванні роботи з мови. 2. Учням з порушенням моторики, яке впливає на зовнішній вигляд письмової роботи, оцінка з математики не знижується. 5 клас (5 год на тиждень, усього 170 год) Перша чверть (45 год) Додавання та віднімання чисел у межах 100 (повторення). Всі види усної лічби в межах 100. Усна та письмова нумерація в межах 1000. Лічба круглими сотнями до 1000 (пряма та зворотна). Тисяча як нова лічильна одиниця. Назва, запис і читання чисел, які складаються з круглих сотень і десятків, із сотень, десятків і одиниць. Десятковий склад числа (розкладання числа на розрядні доданки й складання числа з розрядних доданків). Поняття про розряд. Порівняння розрядних одиниць. Порівняння чисел сусідніх розрядів (2, 20, 200). Нуль як показник відсутності одиниць, десятків, сотень у числі. Натуральний ряд чисел. Пряма й зворотна лічба розрядними одиницями й рівними числовими групами (по 5, 20, 50). Місце числа в числовому ряді. Порівняння чисел за величиною. Числа одно-, дво-, три-, чотирицифрові. Найбільше та найменше числа в кожному розряді. Числа парні й непарні. Заокруглення чисел до круглих десятків, знак «=». Римські цифри. Позначення чисел І-ХІІ. Одиниці довжини та маси: кілометр, грам, тонна. Позначення: км, г, т. Співвідношення між одиницями довжини та маси: 1м = 1000 мм, 1 кг = 1000 г, 1 т = 1000 кг, 1 т = 10 ц. Практичні роботи з терезами, метром. Додавання та віднімання круглих сотень і десятків. Додавання та віднімання без переходу через розряд у межах 1000. Назви компонентів додавання та віднімання. Різницеве порівняння чисел. Прості та складені арифметичні задачі всіх видів, які розв'язувалися в молодших класах. Задачі на різницеве порівняння чисел. Повторення геометричного матеріалу, вивченого в попередніх класах. Трикутники. Побудова рівнобічного, рівностороннього та різностороннього трикутників за даними довжинами сторін за допомогою циркуля та лінійки. Друга чверть (35 год) Додавання та віднімання без переходу через розряд у межах 1000 (повторення). Додавання та віднімання з переходом через розряд у межах 1000. Табличне множення та ділення (повторення). Назви компонентів множення й ділення. Переставна властивість множення. Властивості нуля та одиниці при множенні й діленні. Множення чисел 10, 100 і множення на 10, 100. Ділення чисел на 10 і на 100 без остачі. Кратне порівняння чисел. Число днів у році. Високосний рік. Розв'язування простих і складених арифметичних задач на 2-3 дії (на комбінацію з раніше опрацьованих простих задач). Розв'язування простих арифметичних задач на різницеве та кратне порівняння чисел. Прямокутник (квадрат). Суміжні сторони, діагоналі. Многокутники. П'ятикутники, шестикутники. Їх побудова. Третя чверть (50 год) Повторення нумерації в межах 1000. Лічба рівними числовими групами (2, 20, 200; 5, 50, 500; 25, 250). Знак множення ( • ). Множення та ділення круглих десятків, сотень на одноцифрове число. Письмове множення та ділення чисел без переходу та з переходом через розряд у межах 1000. Перевірка множення та ділення оберненою дією. Кратне порівняння чисел. Співвідношення між одиницями вартості, довжини, маси (повторення). Перетворення чисел, одержаних при вимірюванні одиниць вартості, довжини, маси. Усне й письмове додавання та віднімання чисел, одержаних при вимірюванні однієї, двох одиниць вартості, довжини без виконання перетворень або з перетвореннями. Використання деяких букв латинського алфавіту для позначення геометричних фігур (А, В, С, D, Е, К, М, О, Р). Ламана. Її позначення буквами. Побудова ламаної за даними довжинами відрізків. Вимірювання довжини ламаної. Поняття про симетрію. Четверта чверть (40 год) Утворення, читання та запис звичайних дробів. Дроби правильні й неправильні. Порівняння дробів. Мішане число. Порівняння мішаних чисел. Прості та складені арифметичні задачі на знаходження частини числа, на різницеве й кратне порівняння чисел. Повторення вивченого за рік. Усне й письмове додавання та віднімання, без переходу та з переходом через розряд у межах 1000. Табличне та позатабличне множення та ділення. Усне й письмове додавання та віднімання чисел, одержаних при вимірюванні однієї, двох одиниць вартості, довжини без виконання перетворень або з перетвореннями. Коло й круг. Центр і радіус. Побудова кола за допомогою циркуля. Повторення вивченого за рік. |
Методичні рекомендації щодо вивчення математики у 5-9 класах подано... «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи», видавництво «Перун», Київ, 2005 р., у науково-методичному... |
Методичні рекомендації щодо вивчення математики в 5-9 класах видруковано... Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи” (видавництво “Перун”, Київ, 2005 р.) та в науково-методичному... |
Хто кращий Змагання школярів Девіз: Політ-це математика Математика і поезія це вираз тієї самої сили уяви, тільки в першому разі уява звернена до голови, а у другому до серця |
5-7 класи Навчання математики в 5-7-х Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи” видавництва “Перун”, Київ, 2005р та у науково-методичному... |
Про вивчення математики у 2009-2010 навчальному році Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи”, видавництво “Перун”, Київ, 2005 р та у науково-методичному... |
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: Р. Грэхем, Д. Кнут, О. Паташник.... А. Я. Оленко, М. Й. Ядренко Дискретна математика. Навчально-методичний посібник, Видавництво НаУКМА-1996 |
Урок Математика, курс «Я і Україна»(Громадянська освіта),фізична культура Мета: математика: вчити учнів обчислювати площі прямокутних ділянок, розв'язувати прості і складені задачі на знаходження площі прямокутника;... |
Посібник для позакласної роботи в 5-11 класах З ібрав і підготував... В. О. Сухомлинський, «математика — це насамперед думка, допитлива, що бажає все знати, про все мати уявлення. Математика вчить мислити... |
Методичні рекомендації щодо вивчення математики у 5 класах подано... «Програми для загальноосвітніх-навчальних закладів. Навчальні програми для профільного навчання. Програми факультативів, спецкурсів,... |
План Вступ 2 Предмет і методи математики 4 Характерні риси математичного... Математика вивчає просторові форми і кількіснівідношення, наприклад, який-небудь педмет. Нас може цікавити, яка його густина, міцність,... |