|
Скачати 0.56 Mb.
|
Посібник містить теоретичний матеріал та приклади розв’язаних задач, для вчителів та учні загальноосвітніх шкіл при вивченні окремих тем з курсу програмування:
Програми розв’язку задач реалізовано в мові програмування Паскаль. Вчитель основ інформатики та обчислювальної техніки Єрківської загальноосвітньої школи I – III ступенів, Катеринопільської районної ради, Черкаської області Сколотяний П. М. Зміст 1. Паскаль
2. Розгалуження
Вивчаємо “Pascal” Тема уроку: Мова програмування «ПАСКАЛЬ» Текстовий редактор мови. Мета заняття:
Мова програмування Паскаль отримала свою назву на честь великого французького математика і фізика Блеза Паскаля, який в 1642 р. винайшов рахункову машину для арифметичних операцій, так зване "паскалево колесо". В кінці 1968 р. професор Вірт і його співробітники з швейцарського федерального інституту технології в Цюріху розробили першу версію мови Паскаль. Через два роки - перший варіант компілятора. В 1971 р. Вірт випустив опис своєї мови. Створюючи Паскаль Вірт переслідував дві мета:
Одним з достоїнств мови Паскаль є те, що він повністю утілив в себе ідею структурного програмування, суть якої полягає в тому, що за допомогою декількох конструкцій можна виразити у принципі будь-які алгоритми.
Для запуску мови Паскаль потрібно завантажити файл PASCAL.EXE що знаходиться, як правило, в каталозі PASCAL. Наприклад: D:\PASCAL\PASCAL.EXE 3. Інтерфейс програми. На синьому фоні писатимемо програму. На сірому фоні написані рядки підказки. Верхній рядок містить меню, що розкриваються: Файл, Текст, Виконання, Компіляція, Режими, Відладка, Спостереження. Для переходу у верхнє меню натискуємо F10. Натиснення клавіші alt і першої букви будь-якого із слів верхнього меню розкриває вікно. (приклад alt + B) 4. Текстової редактор. Введення програми в комп'ютер є введенням тексту в комп'ютер. Нижче перераховані команди текстового редактора Турбо Паскаля, що часто використовуються. Зсув курсора PgUp - на сторінку вгору; PgDn - на сторінку вниз; Home - в початок рядка; End - в кінець рядка; Ctrl-PgUp - в початок тексту; Ctrl-PgDn - в кінець тексту. Команди редагування Backspace (<) - стерти символ зліва від курсора; Del - стерти символ, на який указує курсор (праворуч від курсора); Ctrl-Y - стерти рядок, на якому розташовується курсор; Enter - вставити новий рядок, розрізати стару; Ctrl-Q L - відновити поточний рядок (діє, якщо курсор не покидав змінений рядок). Робота з блоком Ctrl-K B - помітити початок блоку; Ctrl-K До - помітити кінець блоку; Ctrl-K У - стерти блок; Ctrl-K З - копіювати блок; Ctrl-K V - перемістити блок; Ctrl-K W - записати блок в дисковий файл; Ctrl-K R - прочитати блок з дискового файлу; Ctrl-K P - надрукувати блок; Ctrl-K H - прибрати виділення блоку. Питання для повторення:
Завдання для самостійної роботи:
Введення і редагування тексту в редакторі мови Pascal.
Даний текст не є програмою. Введення тексту ми здійснюємо для вивчення ТЕКСТОВОГО РЕДАКТОРА МОВИ PASCAL.
Даний текст не може є програмою. Ми вводимо його для вивчення ТЕКСТОВОГО РЕДАКТОРА мови "Паскаль". Спеціальні символи мови + - * / = > < [ ] {} ( )‘. : ; ^ @ $ # Робота з блоком і копіювання.
(Для копіювання необхідно виконати 3 дії:
Переміщення по тексту.
Збереження програми.
Вивчаємо “Pascal” Тема уроку: Мова програмування «ПАСКАЛЬ» Структура програми. Мета заняття:
1. Алфавіт мови і дійсні числа Алфавіт мови складається з букв латинського алфавіту (російський алфавіт використовується тільки для поміток і для завдання літерних величин), арабських цифр, спеціальних символів: + - * / = > < [ ] {} ( ) ‘ . : ; ^ @ $ # Дійсні числа зображаються в природній і напівлогарифмічній формі. Число 234000 записано в природній формі. Ми можемо записати його так 2.34 . 105. Запис даного числа в напівлогарифмічній формі виглядає таким чином: 2.34Е+5. Знак і число, що стоїть після символу E указують, на скільки знаків управо або вліво необхідно змістити десяткову кому. Наприклад:
2. Програма на мові «Паскаль» Програма складається із заголовка і блоку В заголовок входять: службове слово program і перелік доступних програмі файлів (input output) Тіло програми (блок) складається з шести розділів:
Порушувати черговість не можна. Будь-який з розділів (окрім операторів) може бути відсутній. Розділ міток label (службове слово) за яким слідує перелік міток розділений комами Приклад 3, 11, 48, 2; Розділ опису констант const (службове слово) Визначення кожної константи містить ідентифікатор константи, знак рівності, і значення. Наприклад: e=2,718281828; z=’11 Б клас’; Розділ опису типів tupe (службове слово) В роботі частіше використовуються стандартні типи даних: byte – цілий (від 0 до 255) integer - цілий (від -32768 до 32767) longint – (від –2147483648 до 2147483647) real - речовинний (від 2,9Е-39 до 1,7Е+38) char - символьний (будь-який один символ. Наприклад: f або №) string - рядковий (будь-який текст від 0 до 255 символів) boolean - булевий {приймає два значення FALSE (брехня) і TRUE (істина)} Якщо виникає необхідність в створення своїх типів даних, то це здійснюється в розділі опису типів таким чином: за ідентифікатором типу записується знак рівності (і через кому перераховуються ті значення, які прийматиме змінна даного типу); seasans=(spr, or, каn, рак) Інтервальні типи: можна оголосити новий тип так, що він буде частиною впорядкованого інтервалу days =1..31 manth=1..12 z=’a’..’w’ Розділ опису змінних var (службове слово) В даному розділі повинні бути перерахований ті, що всі змінні використовуються в програмі з вказівкою їх типів. Ідентифікатори змінних одного типу можна записувати через кому. i, kl, l: integer; а, b: real; hobidaus: seasans Розділ процедур і функцій Сам розділ не має службового слова. В розділі може знаходитися декілька процедур або функцій, але кожна процедура починається із слова: Procedure; кожна функція починається словом: Function. Процедура і функція по своїй структурі подібна програмі. Розділ операторів (обов'язковий) begin тіло програми end. Питання для повторення:
Завдання для самостійної роботи:
a) 4.09Е+02 б) 7.802Е+01 в) 3.3Е-02 г) 2.97Е-03 д) 5.29Е+00 е) 2.03Е+05
a) 234000 б) 0.0045 в) 678 г) 7.302 д) 4090 е) 0.0306
a) 200 б) -17 в) 2305 г) 5.89 д) 56890 е) -56890 ж) -32767 з) -32769 і) 2147483648 к) ( л) 7 м) Привіт н) 1945год о) -31009 п) byte Вивчаємо “Pascal” Тема уроку: Мова програмування «ПАСКАЛЬ» Основні математичні функції. Мета заняття:
1. Арифметичні операції. В мові Pascal використовується наступні арифметичні операції: арифметична операція (а=14, b=4) результат
Немає зведення в ступінь. Якщо ступінь цілий, її замінюють множенням: а3 - S:=a*a*a Для зведення числа в довільний ступінь використовується наступне співвідношення: xy=e ln(x )=eylnx тоді xy=exр(y*ln(x)) 2. Основні математичні функції. sqr(x) - зведення X в квадрат sqrt(x) - корінь квадратний з X abs(x) - модуль від X int(x) - ціла частина X (результат - дійсне число) trunc(x) - ціла частина X (результат - ціле число) round(x) - округляє число X до цілого (результат - ціле число) frac(x) - дробова частина від X pi - видає число 3.1415926... (19 знаків після коми) sin(x) - синус X cos(x) - косинус X arctan(x) - арктангенс X exp(x) - зведення числа е=2.7183 в стерень X (ех) ln(x) - логорифм числа X random(x) - вибирається випадкове число від 0 до X-1 (ціле) random - вибирається випадкове число від 0 до 1 (речовинне) |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |