|
Скачати 49.85 Kb.
|
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди. Обладнання: моделі зрізаних пірамід. І. Перевірка домашнього завдання1. Один із учнів відтворює розв'язання задачі № 47* і пояснює хід розв'язування після проведення математичного диктанту. 2. Математичний диктант. Дано піраміду, в основі якої лежить: варіант 1 — квадрат (рис. 87); варіант 2 — правильний трикутник (рис. 88), бічні ребра якої рівні і дорівнюють а та утворюють кут α з площиною основи. Основа висоти SO точка О є центром многокутника основи. Знайдіть: а) висоту піраміди; (2 бали) б) радіус кола, описаного навколо основи піраміди; (2 бали) в) сторону основи піраміди; (2 бали) г) площу основи піраміди; (2 бали) д) радіус кола, вписаного в основу піраміди; (2 бали) е) висоту бічної грані, проведеної із вершини піраміди. (2 бали) Відповідь. Варіант 1. а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) . Варіант 2. а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) . II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Теорема про властивість площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі піраміди. Формулюється й доводиться теорема 5.5 так, як це зроблено у підручнику. Після доведення теореми слід зробити і записати в зошити такі наслідки (рис. 89): 1. Переріз піраміди площиною, яка паралельна до площини основи, є многокутник, подібний даному: АВСD А1В1С1D1. 2. Бічні ребра і висота піраміди діляться площиною, яка паралельна до основи піраміди, на пропорційні відрізки: . 3. Площі перерізу і основи піраміди відносяться як квадрати їх відстаней від вершини: . Оскільки АВСВD А1B1C1D1, то . A1SO ASO і A1SB1 ASB1, тому і , звідси Отже, . Розв'язування задач
Поняття зрізаної піраміди Зрізаною пірамідою називається частина піраміди, що обмежена основою і січною площиною, яка паралельна основі. Демонструються моделі зрізаних пірамід. Паралельні грані зрізаної піраміди називають її основами, а всі інші — бічними гранями. Основи зрізаної піраміди — подібні многокутники, їх відповідні сторони попарно паралельні, тому бічні грані зрізаної піраміди — трапеції. Висотою зрізаної піраміди називають перпендикуляр, проведений із якої-небудь точки однієї основи на площину другої основи. Висотою зрізаної піраміди називають також відстань між площинами її основ. Переріз площиною, яка проходить через два бічні ребра зрізаної піраміди, які не лежать в одній грані, називається діагональним. Щоб побудувати зрізану піраміду, спочатку будують повну піраміду, проводять переріз, паралельний основі, а потім зайву верхню частину стирають (рис. 90). Рис. 90 Розв'язування задач1. Користуючись рис. 90, б, назвіть основи, бічні грані, бічні ребра, ребра основи зрізаної піраміди АВСDА1B1С1D1. 2. Побудуйте трикутну зрізану піраміду. 3. Периметр більшої із основ зрізаної піраміди дорівнює Р, площа її дорівнює S. Знайдіть периметр і площу меншої основи зрізаної піраміди, якщо відомо, що дана зрізана піраміда одержана в результаті перетину площиною, паралельною основі повної піраміди, яка ділить висоту повної піраміди у відношенні 2: 3 (рахуючи від вершини). (Відповідь. ; .) 4. Площі основ зрізаної піраміди дорівнюють 9 см2 і 25 см2. Знайдіть площу перерізу, проведеного через середину висоти піраміди паралельно основам. (Відповідь. 16 см2.) 5. Через середину висоти зрізаної піраміди паралельно основам проведено переріз. Знайдіть площу перерізу, якщо площі основ дорівнюють Q1 і Q2. (Відповідь. .) III. Домашнє завдання§ 5, п. 49; контрольні запитання № 31—32, задачі № 53—55 (с. 80). IV. Підведення підсумку урокуЗапитання до класу
а) основи зрізаної піраміди — ...; б) перпендикуляр, проведений із будь-якої точки однієї основи зрізаної піраміди на площину другої основи, називається...; в) відстань між основами зрізаної піраміди називають...; г) в зрізаній піраміді бічні грані — ...; д) переріз площиною, що проходить через два бічні ребра зрізаної піраміди, які не лежать в одній грані, називається...
а) площини АВС і А1B1С1 паралельні; б) всі грані зрізаної піраміди — трикутники; в) всі грані зрізаної піраміди — трапеції; г) висота бічної грані може дорівнювати висоті зрізаної піраміди; д) трикутники АВС і А1В1С1 рівні; е) трикутники АВС і А1B1С1 подібні; є) довжина ребра АА1 може дорівнювати висоті зрізаної піраміди; ж) довжини ребер АА1, ВВ1, СС1 не можуть бути рівними; з) довжина ребра АС може дорівнювати довжині ребра А1С1. Відповідь, а) Так; б) ні; в) ні; г) так; д) ні; е) так; є) так; ж) ні; з) ні. Роганін геометрія 11 клас, урок 13 |
Тема уроку. Піраміда. Мета уроку Мета уроку: формування понять піраміда, основа, вершина, бічні ребра, висота піраміди, вмінь учнів знаходити елементи піраміди |
Тема уроку. Вписані та описані піраміди і конуси. Мета уроку Мета уроку: формування понять піраміда, вписана в конус; площина, дотична до конуса; піраміда, описана навколо конуса, та вмінь знаходити... |
УРОК №56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди |
Уроку математики на тему Звертаю увагу учнів на ключове слово, яке стоїть в епіграфі – піраміда, що відноситься до теми і мети уроку. Здійснюємо аналіз вислову... |
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма |
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів |
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач |
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |