РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА інноваційного розвитку Львівської області на 2012 2015 роки


Скачати 0.86 Mb.
Назва РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА інноваційного розвитку Львівської області на 2012 2015 роки
Сторінка 1/7
Дата 19.05.2013
Розмір 0.86 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7


Проект

РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА

інноваційного розвитку Львівської області

на 2012 – 2015 роки


Львів - 2012

Зміст

1. Визначення проблеми …………………………………………………….3

2. Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її вирішення програмним методом ……………………………………………..…..5

3. Мета Програми ..…………………………..……………………………..13

4. Шляхи і способи вирішення проблеми …………………………………13

5. Завдання Програми та заходи щодо їх реалізації ……………………...14

5.1. Розвиток інноваційної культури та вдосконалення інноваційної інфраструктури – сприятливого середовища для створення підприємств та зростання передових технологічних секторів.

5.2. Просування екоінновацій: впровадження енергоефективних, ресурсозберігаючих технологій, освоєння альтернативних джерел енергії та запровадження екологічно безпечних виробництв.

5.3. Формування політики сприяння інноваційній діяльності через створення сприятливого регуляторного середовища, відбір на конкурсних засадах регіональних інноваційних проектів, залучення в міжнародні інноваційні проекти та програми з розвитку інновацій, промоція Львівщини як регіону інновацій та підприємництва.

6. Очікувані результати виконання Програми ……………………………17

7. Терміни та етапи виконання Програми ……………....…………….….18


8. Оцінка ресурсного забезпечення Програми …………………………...19

9. Організація управління та моніторинг реалізації Програми ………….19

ДОДАТКИ

Додаток 1. Паспорт Програми………………………………………………20

Додаток 2. Заходи з реалізації Регіональної Програми інноваційного розвитку Львівської області на 2011 – 2015 рр. ……………………………..….21

Додаток 3. Глосарій…………………………………………………………22

Додаток 4. Результати проведення чотирьох фокус-груп представників малого бізнесу у Львівській області………………………………………………27

Додаток 5. Результати експертних опитувань держслужбовців Львівської області та глибинних інтерв’ю із виробниками інновацій по темі «Вплив ЛОДА на інноваційну сферу Львівської області…………………………………………28

Додаток 6. Результати обговорення проекту інноваційної політики з зацікавленими сторонами під час проведення комунікаційних заходів, засідань комісій Львівської обласної ради, робочих груп (зокрема з представниками депутатського корпусу) у травні – грудні 2011 р………………………………..29

Додаток 7. Досвід реалізації інноваційних політик у Фінляндії…………30

Додаток 8. Концепція розвитку індустріальних парків Львівської області…


……………………………………………………………………………49

Підставою розроблення Регіональної програми інноваційного розвитку Львівської області на 2012 – 2015 рр. (далі – Програма) є розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації (далі – ЛОДА) № 97/0/5-11 від 10.02.2011 р.

Регіональна програма інноваційного розвитку Львівської області спрямована на реалізацію завдань Стратегії розвитку Львівщини до 2015 р. (Затвердженої рішенням сесії обласної ради №193 від 13.03.2007 р.), а саме досягнення:

Стратегічної цілі 1: “Львівська область – регіон сталого економічного й підприємницького розвитку” і

Стратегічної цілі 3: “Львівська область – регіон високоосвічених людей, інноваційного потенціалу та технологічно розвинутих підприємств”.


  1. Визначення проблеми

Розвиток інноваційної діяльності є одним із найважливіших системних факторів підвищення рівня конкурентоспроможності економіки та національної безпеки держави.

На національному та регіональному рівнях одним із ключових напрямів стало стимулювання інноваційного розвитку, запровадження технологій VI та VII технологічних укладів. Ключового значення набуває створення власної інноваційної інфраструктури, що забезпечує максимально короткий шлях від фундаментальних наукових розробок до технологічного втілення та виробничого запровадження інноваційних рішень.

У сучасній економіці інновації є основою стрімкого та стабільного соціально-економічного розвитку, забезпечують високий технологічний і конкурентоспроможний рівень як країн, так і окремих регіонів, галузей та фірм, за рахунок продукування, впровадження та дифузії нових ідей, які володіють і науковою, і ринковою новизною.

Згідно із результатами проведених мультиметодних досліджень, “Ситуативний аналіз інноваційної інфраструктури Львівської області” та консультацій з представниками зацікавлених сторін, у Львівській області: інноваційні процеси практично не включені в систему цивілізованих ринкових відносин; наявна інноваційна інфраструктура діє недостатньо ефективно (через відсутність координації дій елементів/суб’єктів на регіональному рівні), тому формування сприятливого для малого бізнесу інноваційного середовища стає на сьогодні одним із найважливіших завдань людського, соціального, технічного та економічного регіонального розвитку.

Законодавство України у сфері інноваційної діяльності базується на Конституції України і складається із Законів України “Про інвестиційну діяльність”, “Про наукову і науково-технічну діяльність”, “Про наукову і науково-технічну експертизу”, “Про спеціальний режим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків “Напівпровідникові технології і матеріали, оптоелектроніка та сенсорна техніка”, “Інститут електрозварювання імені Є. О. Патона”, “Інститут монокристалів”, “Про спеціальну економічну зону “Яворів”, “Про інноваційну діяльність”, “Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні” та інших законодавчих актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері.

Загалом, в Україні створена важлива законодавча база для здійснення і розвитку інноваційної діяльності. Формування в Україні інноваційної моделі економічного зростання потребує сприяння держави у створенні та ефективному функціонуванні інноваційної інфраструктури, особливо на міжгалузевому та регіональному рівнях. Створення інфраструктури підтримки інноваційної діяльності, комерціалізація результатів науково-дослідних робіт, поширення малого інноваційного підприємництва є одним із шляхів відновлення економіки, розвитку науки і освіти.

Пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні зобов’язують органи виконавчої влади всіх рівнів створювати режим найбільшого сприяння виконанню робіт, спрямованих на реалізацію відповідних пріоритетних напрямів, та концентрації на них фінансово-економічних та інтелектуальних ресурсів. На регіональному рівні розробляються та реалізовуються середньотермінові пріоритетні напрями інноваційної діяльності. Середньотермінові пріоритетні напрями можуть бути загальнодержавного, галузевого та регіонального рівнів. Саме Стратегією розвитку Львівщини до 2015 р. визначено такі стратегічні цілі, як:

1. Розвиток системи освіти, відповідно до вимог економіки знань.

2. Посилення наукового потенціалу.

3. Зростання інноваційного потенціалу регіональної економіки.

В Україні державна інноваційна політика ґрунтується на гармонійному розвитку людського потенціалу, економіки і природного середовища держави. Законом України “Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні” визначено такі стратегічні пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні на 2011 – 2021 рр.:

1) освоєння нових технологій транспортування енергії, впровадження енергоефективних, ресурсозберігаючих технологій, освоєння альтернативних джерел енергії;

2) освоєння нових технологій високотехнологічного розвитку транспортної системи, ракетно-космічної галузі, авіа- і суднобудування, озброєння та військової техніки;

3) освоєння нових технологій виробництва матеріалів, їх оброблення і з’єднання, створення індустрії наноматеріалів та нанотехнологій;

4) технологічне оновлення та розвиток агропромислового комплексу;

5) впровадження нових технологій та обладнання для якісного медичного обслуговування, лікування, фармацевтики;

6) широке застосування технологій більш чистого виробництва та охорони навколишнього природного середовища;

7) розвиток сучасних інформаційних, комунікаційних технологій, робототехніки.

Відповідно, регіональна інноваційна політика повинна враховувати загальнодержавні пріоритети.

  1. Аналіз причин виникнення проблеми

та обґрунтування необхідності її вирішення програмним методом
За результатами проведених досліджень та за інформацією Головного управління статистики у Львівській області, у 2010 р. інноваційні заходи здійснювало 102 промислові підприємства, що на 3,8% менше, ніж попереднього року. Питома вага підприємств, що займалися інноваціями (у%) з 2006 р. до 2010 р. варіювала від 8,4% у 2006 р. до 15,8% у 2007 р. У 2008 р. питома вага таких підприємств дещо знизилась до 12,1%, однак у 2009 та 2010 рр. відбулось невелике зростання частки підприємств у промисловості, які займались інноваціями – до 13,4 %.

Таблиця 1

Основні показники інноваційної діяльності у Львівській області*

Основні показники інноваційної діяльності у Львівській області

 

2006

2007

2008

2009

2010

Кількість інноваційно активних підприємств, одиниць

62

127

101

106

102

Кількість інноваційно активних підприємств у % до загальної кількості промислових підприємств

8,4

15,8

12,1

13

13,4

Обсяг реалізованої інноваційної продукції, млн грн

423,6

1 064,20

627,1

690,8

383,6

Обсяг реалізованої інноваційної продукції у % до загального обсягу промислової продукції

3,3

6,5

3,1

3,5

1,6

Обсяг інноваційних витрат у промисловості, млн грн

72,5

272,5

296,7

211,1

139,3

Впроваджено нових технологічних процесів, одиниць

8

54

54

56

63

Освоєно нових видів продукції, одиниць

102

190

138

152

117

З нових видів продукції освоєно нових видів техніки, одиниць

9

52

22

37

31

*За даними Головного управлiння статистики у Львiвськiй областi (далі ГУСуЛО)

Серед інноваційно активних підприємств 41 впроваджувало інноваційні процеси, 32 – інноваційну продукцію, по 13 підприємств – маркетингові та організаційні інновації. У 2010 р. було: впроваджено 63 нових технологічних процесів, із них найбільше – у харчовій промисловості, целюлозно-паперовому виробництві та видавничій діяльності, машинобудуванні; у промисловості освоєно 117 інноваційних видів продукції, з них 31 – нові види техніки. Найбільше нових видів продукції впровадили підприємства машинобудування – 43, виробництва харчових продуктів, напоїв та тютюнових виробів – 26. Для модернізації виробничих процесів підприємства області придбали 29 нових технологій.

Обсяг реалізованої інноваційної продукції за 2010 р. становив 383,6 млн грн, що становило 1,6% від загального обсягу реалізованої промислової продукції (у 2009 р. – 3,5%). Загалом, спостерігається тенденція до зниження питомої ваги реалізованої інноваційної продукції. В усі попередні роки частка обсягу реалізованої інноваційної продукції становила не менше 3%, тоді, як у 2010 р. вона зменшилась майже у 2 рази.

Найбільший обсяг інноваційної продукції реалізовано підприємствами машинобудування та харчової промисловості.

Що стосується загальної суми витрат на інноваційну діяльність, у 2007 та 2008 рр. спостерігалось значне її збільшення, з 72 млн грн у 2006 р. до 296 млн у 2008 р. Однак у 2009 та 2010 рр. відбулось скорочення витрат на інноваційну діяльність, і у 2010 р. їхня сума становила 139 млн грн. Більше половини коштів було скеровано у виробництво харчових продуктів, напоїв та тютюнових виробів – 52,7% від загальної суми інноваційних витрат, целюлозно-паперове виробництво та видавничу діяльність – 18,9%, машинобудування – 8,2%.

Таблиця 2

Впровадження інновацій на промислових підприємствах*

Впровадження інновацій на промислових підприємствах

 

Львівська область

2006

2007

2008

2009

2010

Питома вага підприємств, що впроваджували інновації, %

6,4

9,8

8,5

12,1

11,6

Впроваджено нових технологічних процесів, процесів

8

54

54

56

63

Впроваджено маловідходних, ресурсозберігаючих процесів, процесів

3

31

22

19

17

Освоєно інноваційних видів продукції, найменувань

102

190

138

152

117

Освоєно нових видів техніки, найменувань

9

52

22

37

31

Питома вага реалізованої інноваційної продукції в обсязі промислової, %

3,3

6,5

3,1

3,5

1,6

*За даними ГУСуЛО

Питома вага підприємств, що впроваджували інновації (у%) за останніх 5 років, опублікованих ГУСуЛО, мала тенденцію до збільшення. Питома вага підприємств, що впроваджували інновації, збільшилась із 6,4% у 2006 р. до 11,6% у 2010 р.

Чітку тенденцію до зростання має показник впровадження нових технологічних процесів. У 2006 р. було впроваджено лише 8 нових технологічних процесів, тоді, як у 2010 р. їх було впроваджено уже 63.

Також у 2010 р. було впроваджено 17 маловідходних, ресурсозберігаючих процесів. Найбільша їх кількість була впроваджена в 2007 р., тоді, як після 2007 р. цей показник почав дещо зменшуватись. Крім цього, у 2010 р. було освоєно 117 інноваційних видів продукції та 31 новий вид техніки.

Але не можуть не викликати занепокоєння статистичні дані, за якими на одне підприємство, яке займалось інноваційною діяльністю у Львівській області, у 2010 р. припало у середньому 1,4 млн грн інноваційних витрат, що у 4 рази менше, ніж у середньому в Україні (дані ГУСуЛО).

За висновками фахівців Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України, основною проблемною ланкою в розвитку інноваційної діяльності в Україні є не брак фінансових ресурсів, не нормативна база, яка також гальмує справу, а відсутність структур, спроможних перетворювати ідеї в науково-технічні розробки і забезпечувати впровадження останніх у виробництво.

Необхідно зазначити, що інноваційна інфраструктура є “двигуном” інноваційного розвитку. Вона забезпечує горизонтальні і вертикальні зв’язки між суб’єктами інноваційної діяльності. Зокрема, основними елементами інфраструктури є: інноваційні і технологічні центри, бізнес-інкубатори, технопарки, наукові парки і технополіси. Досвід розвинених країн свідчить, що такі інноваційні структури створюють сприятливі умови для ефективної діяльності та розвитку малих інноваційних підприємств, що реалізують оригінальні науково-технічні ідеї через надання їм у тимчасове користування виробничих площ, матеріально-технічної бази, інформаційних мереж, забезпечення дослідними приладами і устаткуванням та надання консультативної допомоги з широкого кола науково-технологічних, економічних і правових питань.

За дослідженнями вітчизняних науковців, інноваційна інфраструктура розвивається безсистемно і без належної державної підтримки. На сьогодні у регіонах України зокрема функціонує 12 технопарків, 20 інноваційних центрів, 24 інноваційні бізнес інкубатори, 11 центрів комерціалізації інтелектуальної власності, 15 центрів науково-технічної та економічної інформації.

Інноваційна інфраструктура Львівської області представлена такими основними елементами:

1. Західний науковий центр Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України є організуючою і координуючою ланкою регіональної системи науково технічної та інноваційної діяльності в західних областях України.

2. Науково-технологічний парк (далі – НП) “Яворів”. НП “Яворів” займається впровадженням науково-технічних розробок у виробництво та виведенням їх на ринок через середні та малі підприємства. Пріоритетними напрямами діяльності технопарку “Яворів” є: удосконалення хімічних технологій, нові матеріали, розвиток біотехнологій; машинобудування та організація виробництва побутової техніки з використанням вітчизняних технологій; мікроелектроніка, інформаційні технології, телекомунікації; розвиток інноваційної культури суспільства; охорона і оздоровлення людини та навколишнього середовища. У 2009 р. технопарком “Яворів” зареєстровано перший інноваційний проект – “Методи і геоінформаційні технології дистанційного моніторингу природних ресурсів України”.

3. Державна бюджетна установа “Львівський регіональний центр з інвестицій та розвитку” займається розробленням та виконанням комплексу заходів щодо активізації інвестиційної діяльності, стимулювання розбудови регіональної інвестиційної інфраструктури; вживає заходи щодо впровадження сучасних інструментів сприяння залученню інвестицій, адаптованих до умов регіону, надання допомоги регіону у практичному їх застосуванні; сприянням у підготовці та реалізації інноваційних та інвестиційних проектів за принципом “єдиного вікна” тощо.

4. Львівський Державний центр науки, інновацій та інформатизації (далі ЛДЦНІІ). ЛДЦНІІ  є провідною державною науково-інформаційною структурою Західного регіону України і охоплює своєю діяльністю Львівську, Тернопільську, а за деякими напрямками і Закарпатську області.

5. Західноукраїнська регіональна асоціація інноваційних фірм “Львівтехнополіс” є колективним членом Львівської обласної асоціації малого і середнього підприємництва, об’єднанням підприємницьких організацій Львівщини та однією з пілотних організацій в області з питань практичної реалізації проектів створення технопарків та інноваційних центрів. 

З метою аналізу наявної інноваційної інфраструктури Львівської області в межах проекту PRISM упродовж лютого – березня 2011 р. було проведене соціологічне мультиметодне дослідження “Ситуативний аналіз інноваційної інфраструктури Львівської області”: 16 глибинних інтерв’ю (керівники підприємств-виробників інновацій, керівники технологічних парків, працівники науково-дослідних установ); експертні опитування шляхом анкетування (державні службовці Львівської області); 4 фокус-групові дискусії (керівники підприємств споживачів інновацій) (див. додаток 3) та консультації з представниками зацікавлених сторін. Обговорення проекту інноваційної політики з зацікавленими сторонами під час проведення комунікаційних заходів, засідань комітетів Львіської обласної ради, робочих груп (зокрема з представниками депутатського корпусу) у травні – грудні 2011 р. виявило такі проблемні питання інноваційного розвитку Львівської області:

  • відсутність пільг та пільгового кредитування суб’єктів інноваційної діяльності;

  • низька поінформованість стейкхолдерів;

  • відсутність комплексного підходу до реалізації інноваційної політики на загальнодержавному рівні;

  • недосконалість механізму створення та функціонування регіонального інноваційного фонду;

  • недостатній взаємозв’язок між ланками наука – підприємство – влада;

Також, одним з елементів дослідження стану інноваційної діяльності у Львівській області було проведення ситуативного аналізу інноваційної інфраструктури Львівської області за допомогою SWOT – аналізу.



  1   2   3   4   5   6   7

Схожі:

Проект ПРОГРАМИ Розвитку освіти міста Синельникового на 2010-2015 роки
Програма розвитку освіти міста Синельникового на 2010-2015 роки (далі Програма) розроблена з урахуванням особливостей регіону, традицій,...
ПРОЕКТ
Стратегії сталого розвитку та структурно-інноваційної перебудови української економіки (2004 – 2015 роки)” та окреслює практичні...
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА розвитку земельних відносин та охорони земель...
Загальна характеристика комплексної програми розвитку земельних відносин на 2015-2019 роки
КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТОКУ СФЕРИ КУЛЬТУРИ МІСТА КРИВОГО РОГУ НА 2012-2015 РОКИ
Концепція розвитку сфери культури Кривого Рогу на 2012-2015 роки розроблена з урахуванням завдань, що стоять перед містом у зв’язку...
ВІДПОВІДАЛЬНІ ВИКОНАВЦІ Синельниківської міської ради за підготовку...
...
УКРАЇНА ЛУГИНСЬКА РАЙОННА РАДА ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ РІШЕННЯ
Про комплексну програму розвитку місцевого самоврядування в Лугинському районі на 2012- 2015 роки
РАЙОННА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ НОВОМИРГОРОДСЬКОГО...
Районна програма розвитку агропромислового комплексу Кіровоградської області до 2015 року (далі – Програма) розроблена відповідно...
Програма навчальної дисципліни «Регіональна економіка» Донецьк 2012 
Робоча програма навчальної дисципліни «Регіональна економіка» (для студентів спеціальностей 030501, 030506, 030508, 030509 обліково-фінансового...
ЗМІЦНЕННЯ СТАЛОГО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ЧЕРЕЗ СПІВРОБІТНИЦТВО ОРГАНІВ...
Зміцнення сталого регіонального розвитку через співробітництво органів влади і місцевих громад Львівської області: Збірник/За заг...
РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА розвитку Лугинської міжрайонної державної податкової...
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка