В. М. Тимофєєв докт екон наук, професор


Скачати 2.8 Mb.
Назва В. М. Тимофєєв докт екон наук, професор
Сторінка 1/24
Дата 05.05.2013
Розмір 2.8 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фінанси > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   24
ББК 65.053 я73

У053 я73

Ч -75
Рецензенти:

В. М. Тимофєєв

докт. екон. наук, професор
В. Я. Міщенко

докт. екон. наук, професор
Рекомендовано

Міністерством освіти і науки України

як навчальний посібник для студентів

вищих навчальних закладів

(Лист Міністерства освіти і науки України

14/18.2-2481 від 27.12.2002р.)

Чорна М. В.

Ч – 75 Проектний аналіз: Навчальний посібник. — Харків: Консум, 2003. Рис. 17. Табл. 27. Бібліогр.: 37 назв. — 228 с.
ISBN 966-7920-51-8


У навчальному посібнику розглянуто інвестиційну стратегію розвит­ку підприємства; концепцію проекту та його життєвий цикл; основні ас­пекти проектного аналізу: маркетинговий, технічний, екологічний, соці­альний, інституаційний, фінансовий та економічний; методологію та кри­терії оцінки проектів з позиції невизначеності зовнішнього середовища та обмеженості ресурсів; основи фінансового проектування та управлін­ня проектами в сучасних умовах господарювання.

Навчальний посібник складено згідно з типовою програмою.

Для студентів економічних спеціальностей, викладачів, проект -менеджерів та усіх, хто цікавиться проблемами інвестування.


ISВN 966-7920-51-8 © Чорна М. В., 2003

© Спільне колективне підприємство

фірма «Консум», 2003
Зміст

Вступ

1. Стратегія розвитку підприємства й інвестиційні рішення

1.1. Сутність і принципи розробки інвестиційної стратегії підприємства

1.2. Інвестиційні ресурси підприємств та основи їхнього фінансування

2. Концепція проекту

2.1. Поняття проекту в системі проектного аналізу

2.2. Види проектів та їхня класифікація

2.3. Оточення проекту та його учасники

2.4. Мета й стратегія проекту

3. Життєвий цикл проекту

3.1. Поняття життєвого циклу проекту

3.2. Фази життєвого циклу проекту

4. Методологія проектного аналізу

4.1. Поняття витрат, вигод та альтернативної вартості проекту

4.2. Концепція оцінки вартості грошей у часі

4.3. Урахування впливу інфляції на грошові потоки від проекту

4.4. Вплив амортизації на величину грошового потоку

5. Оцінка інвестиційних проектів

5.1. Аналіз беззбитковості проекту

5.2. Методи оцінки ефективності інвестування

5.3. Урахуваня виливу оподаткування на ефективність проектів

6. Оцінка проектного ризику

6.1. Поняття проектного ризику та його види

6.2. Методи аналізу і прогнозування ризику

6.3. Методи зниження ризику в проекті

7. Аспекти проектного аналізу

7.1. Маркетинговий аналіз

7.2. Технічний аналіз

7.3. Екологічний аналіз

7.4. Правовий аналіз

7.5. Соціальний аналіз

7.6. Інституційний аналіз

7.7. Фінансовий аналіз

7.8. Економічний аналіз

8. Фінансове проектування

8.1. Стратегія формування інвестиційних ресурсів

8.2. Фінансове прогнозування та планування

9. Управління проектом

9.1. Управління проектом: основні аспекти та функції

9.2. Організаційні структури в управлінні проектом

9.3. Команда проекту

Практичні завдання

Література

Глосарій

Вступ

Кардинальні економічні перетворення в Україні перед­бачають розробку стратегії розвитку народного господарства в умовах формування ринку, докорінної зміни пропорцій відтворення, поступового входження країни до інтернаціо­нальних господарських зв'язків. Як свідчить світовий досвід, цілеспрямоване введення ринкових відносин забезпечує відповідні умови для ефективного вкладення капіталу. Фор­мування в Україні нової економічної системи пов'язано на­самперед з наданням підприємствам як суб'єктам підприєм­ницької діяльності повної самостійності не тільки у виборі видів діяльності, а і в вирішенні питань забезпечення не­обхідними видами ресурсів та їхнього раціонального фор­мування та використання. Ефективність діяльності підприємств (фірм, компаній) у довгостроковому періоді, забезпечення їхнього розвитку та підвищення конкуренто­спроможності визначається насамперед рівнем їхньої інве­стиційної діяльності. Одним із напрямків цієї діяльності є інвестування в реальні активи — оцінкою чого займається проектний аналіз.

Проектний аналіз визначають, по-перше, як систему знань про теорію та практику реального інвестування, по-друге, як комплекс заходів, спрямованих на визначення доцільності здійснення проекту та забезпечення максимальних позитив­них результатів від його реалізації.

Предметом проектного аналізу є вивчення реального про­екту з позиції доцільності та ефективності його впроваджен­ня в умовах обмеженості ресурсів з урахуванням:

можливостей його технічного здійснення;

чинників внутрішнього та зовнішнього оточення;

можливостей альтернативного використання ресурсів;

впливу проекту на навколишнє середовище;

корисності проекту для підприємства та для суспільства в цілому.

Дисципліна «Проектний аналіз» є нормативною і викла­дається на рівні бакалавру з економіки. Метою вивчення кур­су «Проектний аналіз» є оволодіння методологією підготовки та реалізації інвестиційних проектів і механізмів управлін­ня ними. У навчальному посібнику розкрито питання інвес­тиційної стратегії та життєвого циклу підприємства; класи­фікації проектів, їх життєвого циклу та фаз; аспектів проект­ного аналізу: маркетингового, технічного, екологічного, соціального, інституційного, фінансового та економічного аналізу; методології проектного аналізу, а саме — оцінки витрат, альтернативної вартості, цінності грошей у часі, гро­шових потоків, інфляції; визначення критеріїв оцінки інвес­тиційних проектів шляхом аналізу їхньої беззбитковості, рівня ризику та розрахунку показників ефективності інвес­тиційного проекту в умовах інфляції та ризику; основ фінан­сового проектування та управління проектами.

1. Стратегія розвитку підприємства та інвестиційні рішення




1.1. Сутність і принципи розробки інвестиційної стратегії підприємства

Поняття стратегії діяльності підприємства увійшло в еко­номічну теорію, коли значно прискорилися темпи суспіль­ного розвитку і науково-технічного прогресу. В умовах більш швидкого трансформування зовнішнього середовища діяльності фірм з'явилася необхідність не тільки оператив­но реагувати на зміни, але і виробляти моделі розвитку. Стра­тегія діяльності підприємства — це формування довгостро­кових цілей і розробки шляхів їхньої реалізації. Тоді, інвес­тиційна стратегія — це формування системи довгострокових цілей інвестиційної діяльності й вибір найбільш ефективних шляхів їхнього досягнення [5, с.114]. Розробка інвестицій­ної стратегії фірми в основному орієнтована на довгостро­кові цілі, але може включати окремі короткострокові еле­менти, що згодом ведуть до вироблення конкретних управ­лінських рішень за умови реалізації інвестиційних програм і проектів. Оперативне керування реалізацією інвестиційних програм і проектів передбачає розробку заходів щодо їхнього виконання з огляду на окремі проекти.

Формування інвестиційної стратегії підприємства ба­зується на прогнозуванні:

- окремих умов здійснення інвестиційної діяльності (інвестиційного клімату),

- кон'юнктури інвестиційного ринку як у цілому, так і щодо окремих його сегментів.

Слід відзначити, що при формуванні інвестиційної стра­тегії відбувається пошук і оцінка альтернативних варіантів інвестиційних рішень, які найповніше відповідають іміджу фірми і завданням її розвитку. Крім того, труднощі форму­вання інвестиційної стратегії пов'язані з тим, що вона не є незмінною, а вимагає періодичного коректування з урахуванням зовнішніх умов і нових можливостей розвитку фірми. Передумовою формування інвестиційній стратегії є загальна стратегія економічного розвитку фірми. Стосовно неї інвес­тиційна стратегія має підлеглий характер і узгоджується по цілями і етапами реалізації. Початковим етапом розробки інвестиційної стратегії підприємства є визначення загально­го періоду її формування, який залежить від ряду умов. Голов­ною умовою є передбачуваність розвитку економіки в ціло­му й інвестиційному ринку зокрема. В умовах нестабільного розвитку економіки країни цей період не може бути занадто тривалим і в середньому становить 3-5 років.

Важливими умовами визначення періоду формування інвестиційної стратегії є:

- тривалість періоду формування загальної економічної стратегії підприємства, тобто інвестиційна стратегія не може виходити за межи цього періоду;

- галузева належність підприємства, а також, однією з умов визначення періоду формування інвестиційної стра­тегії є розмір підприємства. Інвестиційна діяльність великих підприємств звичайно прогнозується на більш тривалий період;

- взаємозв'язок з системою цілей загальної стратегії еко­номічного розвитку. Спрямованість цілей може бути різно­манітною — забезпечення приросту капіталу; зросту рівня прибутковості інвестицій і суми доходу від інвестиційної діяльності; зміна пропорцій реального і фінансового інвес­тування; зміни технологічної і відтворювальної структури капітальних вкладень; зміни галузевої і регіональної спря­мованості інвестиційних програм і т. ін.

При цьому формування стратегічних цілей інвестицій­ної діяльності повинне погоджуватися зі стадіями життєво­го циклу і цілями господарської діяльності фірми. Існує два основних напрямки розробки ефективних шляхів реалізації стратегічних цілей інвестиційної діяльності підприємства:

- розробка стратегічних напрямків інвестиційної діяль­ності;

- розробка стратегії формування інвестиційних ресурсів.

Конкретизація інвестиційної стратегії за періодами її реалізації передбачає встановлення послідовності та тер­мінів досягнення окремих цілей і стратегічних завдань. У про­цесі конкретизації забезпечується зовнішня і внутрішня синхронізація у часі. Зовнішня синхронізація передбачає уз­годження у часі реалізації інвестиційної стратегії з загальною стратегією економічного розвитку підприємства, із прогно­зованими змінами кон'юнктури інвестиційного ринку. Внут­рішня синхронізація передбачає узгодження у часі реалізації окремих напрямків інвестування проміж собою, а також із формуванням необхідних для цього інвестиційних ресурсів.

Для оцінки ефективності інвестиційної стратегії викорис­товують наступні критерії:

- узгодженість інвестиційної стратегії фірми з загальною стратегією її економічного розвитку;

- внутрішня збалансованість інвестиційної стратегії;

- узгодженість інвестиційної стратегії з зовнішнім сере­довищем;

- можливість реалізації інвестиційної стратегії з ураху­ванням існуючого ресурсного потенціалу;

- рівень ризику, пов'язаного з реалізацією інвестиційної стратегії;

- результативність інвестиційної стратегії, яка базується на визначенні економічної ефективності її реалізації.

Таким чином, розробка інвестиційної стратегії дозволяє приймати ефективні управлінські рішення, пов'язані з роз­витком підприємства в нестабільних економічних умовах.

1.2. Інвестиційні ресурси підприємств та основи їхнього фінансування

Усі напрямки і форми інвестиційної діяльності фірми здійснюються за рахунок сформованих нею інвестиційних ресурсів. Інвестиційні ресурси являють собою усі види грошо­вих та інших активів, залучених для здійснення вкладень в об'єкти інвестування. Стратегія формування інвестиційних ресурсів є важливим елементом не тільки інвестиційної, але і фінансової стратегії фірми. Розробка такої стратегії повин­на забезпечити безперебійну інвестиційну діяльність у передбачених обсягах; найбільш ефективне використання фінансових засобів, що спрямовані на цю мету, а також фінансову стійкість фірми у довгостроковій перспективі. Розробка стратегії формування інвестиційних ресурсів фір­ми здійснюється за наступними етапами:

- прогнозування потреби у загальному обсязі інвести­ційних ресурсів;

- вивчення можливостей формування інвестиційних ре­сурсів за рахунок різних джерел;

- визначення методів фінансування інвестиційних про­ектів;

- оптимізація структури джерел формування інвестицій­них ресурсів.

Фінансовою основою інвестиційних ресурсів в умовах ринкових відносин є інвестиції. Перехід до регульованих ринкових відносин повинен докорінно змінити інвестицій­ну політику держави з метою підсилення її впливу на інвес­тиційний процес за допомогою ринкових регуляторів. Го­ловним об'єктом регулювання виступають інвестиції. Інвес­тиції, відповідно до закону України «Про інвестиційну діяльність», виражають усі види майнових та інтелектуаль­них цінностей, які вкладаються в об'єкти підприємницької та інших видів діяльності, у результаті якої формується прибуток чи досягається соціальний ефект. Інвестиції є ба­гатогранною економічною категорією, яку класифікують за різними напрямками:

1. За категоріями, для яких було одержано оцінки. А саме, речові (відбиті та не відбиті в людях) та неречові (відбиті та не відбиті в людях). Неречові інвестиції (витрати на досліджен­ня та розробки, освіту, фахову підготовку, медичне обслуго­вування, переміщення трудових ресурсів), як правило, від­биті в речовому капіталі, як матеріалізованому, так і не ма­теріалізованому в людини. Це дало змогу використовувати інші варіанти класифікацій на відбиті та не відбиті в людях. Речові інвестиції порівняно з неречовими є матеріальними, тілесними. Вони мають здібність віддзеркалювати у собі ре­чові якості або продуктивності матеріальних чинників виробництва. Речові інвестиції та капітал, не відбиті в людях, охоплюють чинники виробництва, які зараховують до «ба­гатства», — будови, споруди, землі та інші натуральні ресур­си, машини та устаткування довгострокового використання.

2. Залежно від часу вкладання та випуску:

а) багаторазові капіталовкладення — одноразовий ви­пуск продукції. Витрати у вигляді капіталовкладень ешелоновано в часі протягом певного періоду, а випуск продукції здійснюється в один момент часу. Такі риси притаманні ви­робничим процесам, що являють собою послідовність опе­рації обробки сировини для виробництва готової продукції;

б) одноразові капіталовкладення — одноразовий випуск продукції. Витрати у вигляді капіталовкладень виникають в один-єдиний момент, і так само і продукція, що виробляєть­ся завдяки цьому капіталовкладенню;

в) одноразові вкладення — багаторазовий випуск про­дукції.

Витрати у вигляді капіталовкладень виникають у один момент часу, а продукція, вироблена за його допомогою, протягом усього строку служби;

г) багаторазові капіталовкладення — багаторазовий ви­пуск продукції.

Витрати у вигляді капіталовкладень розподілено в часі протягом довгострокового періоду, продукція виробляєть­ся за його допомогою безперервно протягом усього терміну його служби.

3. Залежно від спонукальних мотивів:

а) відтворювальні капіталовкладення, коли старе устат­кування, що стає непридатним унаслідок фізичного або мо­рального зносу, замінюють новим;

б) чисті капіталовкладення, що йдуть на розширення виробництва, яке дозволяє підприємствам не відставати від зміни попиту в динамічних секторах народного господар­ства. Розширення виробництва може мати кількісний — за зростання споживання даної продукції, або якісний — у виг­ляді виробництва нового продукту на доповнення до існую­чого асортименту — характер;

в) капіталовкладення для технічного оновлення устатку­вання, метою якого є зниження витрат виробництва (тех­нічне оновлення й відтворення основних фондів іноді спів­падають);

г) стратегічні капіталовкладення — продукцію, що ви­роблено за їх допомогою, не можна точно виміряти прямим методом. Серед «захисних» капіталовкладень виділяють ті, що мають за мету на основі вертикальної інтеграції захища­ти підприємство від необхідності купувати низькоякісне або занадто дороге устаткування. Серед агресивних та захисних капіталовкладень особливе місце посідають витрати на нау­кові дослідження.

4. Залежно від ціни продажу додаткової продукції:

а) капіталовкладення є малими, якщо ціна продажу до­даткової продукції не залежить від їхнього розміру;

б) капіталовкладення є великими, якщо ціна продажу додаткової продукції залежить від розміру інвестицій.

Слід відзначити, що наведена класифікація інвестицій не є єдиною. Інвестиції в об'єкти підприємницької діяль­ності здійснюються в різноманітних формах.

1. За об'єктами вкладання коштів виокремлюють реальні та фінансові інвестиції.

Реальні інвестиції — вкладання коштів у реальні активи, як матеріальні, так і нематеріальні (іноді вкладення коштів у нематеріальні активи, пов'язані з науково-технічним прог­ресом, характеризують як інноваційні інвестиції).

Фінансові інвестиції — вкладення коштів у різноманітні фінансові інструменти (активи).

2. За характером участі в інвестуванні виокремлюють прямі та непрямі інвестиції.

Прямі інвестиції — це безпосередня участь інвестора у виборі об'єктів інвестування та вкладання коштів.

Непрямі інвестиції — це інвестування, опосередковане іншими особами, — інвестиційними або фінансовими посе­редниками.

3. За періодом інвестування виокремлюють короткост­рокові та довгострокові.

Короткострокові інвестиції — це вкладання капіталу на період не більше одного року (короткострокові депозитні вклади тощо).

Довгострокові інвестиції — це вкладання капіталу на період більше за 1 рік. У практиці великих підприємств дов­гострокові інвестиції деталізують таким чином: а) до 2-х років; б) від 2-х до 3-х років; в) від 3-х до 5-ти років; г) по­над 5 років.

4. За формами власності інвестора виокремлюють інвес­тиції приватні, державні, іноземні та спільні.

5. За регіональними ознаками виокремлюють інвестиції в самій державі та за кордоном.

Інвестиції доцільно вивчати не в статиці, а в динаміці, тобто в процесі зміни форм вартості та перетворення їх на кінцевий продукт інвестиційної діяльності даного періоду. Інвестування — це дія, спрямована на створення майбутніх чистих прибутків (соціальних ефектів). Інвестування може здійснюватися як з використанням грошових коштів, так і без нього. Виходячи з цього виокремлюють три види інвес­тування: пряме, проміжне, непряме.

Пряме інвестування — це перетворення предмета праці на засоб виробництва, обходячи проміжний етап формуван­ня грошових коштів (капіталу).

Проміжний механізм інвестування засновано на вико­ристанні власних грошових коштів (капіталу). Сутність да­ного механізму полягає втому, що суб'єкт господарювання фінансує розширення засобів виробництва за рахунок влас­них грошових коштів, які вилучено з одержаного прибутку. Цей механізм інвестування подібний до безпосереднього інвестування тим, що діє в межах однієї власності, але вда­ному випадку інвестування не здійснюється в натурально­му вигляді, а входить до «грошового» етапу. На практиці цей механізм діє наступним чином: у кінці кожного звітного періоду (року) певна частина прибутку не розподіляється. Вона залишається у власності суб'єкта господарювання та надходить до резервного рахунку. Згодом кошти, які акуму­люються на цьому рахунку, можуть бути використані на закупівлю додаткових засобів виробництва. Ця операція міс­тить у собі риси непрямого інвестування:

- по-перше, рішення про нерозподілення частини при­бутку за своєю сутністю є адекватним заощадженню та ре­зервний рахунок відбиває процес поступового нагрома­дження грошового капіталу;

- по-друге, використання резервних відшкодувань — це і є інвестування.

Але той факт, що ця операція починається й проходить у межах одного суб'єкта господарювання (капіталу) без за­лучення зовнішніх ресурсів, дозволяє вважати даний ме­ханізм замкненим.

Механізм непрямого інвестування засновано на подо­вженому обігу капіталу, оскільки в ньому присутні як міні­мум два власники: той, у кого формуються заощадження, та той, хто здійснює інвестування. Даний механізм проходить три етапи: утворення заощаджень у одних суб'єктів госпо­дарювання, виникнення потреб у інших суб'єктів господа­рювання та їх взаємодія.

Головними етапами будь-якого інвестування є :

- перетворення ресурсів на капітальні вкладення (витра­ти), тобто процес трансформування інвестицій у конкретні інвестиційні ресурси чи об'єкти інвестиційної діяльності;

- перетворення вкладених коштів на приріст капітальної вартості, що характеризує кінцеве споживання інвестицій і одержання нової споживчої вартості;

- приріст капітальних вартостей у формі доходу або со­ціального ефекту, тобто реалізація кінцевої мети інвести­ційної діяльності.
Контрольні запитання




1. Розкрийте сутність стратегії діяльності під­приємства.

2. У чому різниця між стратегією та інвестицій­ною стратегією підприємства?

3. На які цілі зорієнтовано інвестиційну стра­тегію підприємства?

4. На основі яких напрямків базується форму­вання інвестиційної стратегії підприємства?

5. Назвіть умови визначення періоду форму­вання інвестиційної стратегії підприємства.

6. Які напрямки має інвестиційна стратегія підприємства?

7. Які критерії використовують під час визна­чення ефективності інвестиційної стратегії підприємства?

8. Що слід відносити до інвестиційних ресурсів підприємства?

9. Розкрийте сутність стратегії формування ін­вестиційних ресурсів підприємства.

10. Назвіть та схарактеризуйте етапи формуван­ня інвестиційних ресурсів підприємства.

11. Що є фінансовою основою інвестиційних ресурсів?

12. Які напрямки класифікації інвестицій ви знаєте?

13. Схарактеризуйте етапи інвестування.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   24

Схожі:

ГСВО МОН
Черкаського ін-ту управління бізнесом; О. Ф. Кравченко, канд екон наук, доц. КДТУБА; М. М. Мартиненко, д-р техн наук, проф. КЕІМ;...
НІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА Кредитно-економічний факультет Матеріали...
Члени редакційної колегії Т. В. Майорова, канд екон наук, доц.; А. М. Мороз, д-р екон наук, проф.; Л. Л. Примостка, д-р екон наук,...
Освітньо-професійна програма підготовки СПЕЦІАЛІСТА (назва освітньо-кваліфікаційного...
М; В. Д. Рожок, д-р техн наук, проф. КЕІМ; С. М. Соболь, канд екон наук, доц. КНЕУ; Ф.І. Хміль, д-р екон наук, проф. ЛКА; В. Г. Шинкаренко,...
Галабурда М. К. Держава і ринок: філософія взаємодії: Монографія...
За заг та наук ред д-ра екон наук, проф. І. Й. Малого. — К.: КНЕУ, 2005. — 358 с
Олександр Бугайов, докт пед наук, професор, Микола Головко, канд...
ПМК “Фізика – 7”. Ці програмно-методичні комплекси, на наш погляд, є першими кроками до розробки принципово нової та доповнення і...
ПРАВОВА ДЕРЖАВА в контексті новітнього українського досвіду КИЇВ...
В. В. КОПЄЙЧИКОВ, доктор юридичних наук, професор М. І. КОЗЮБРА, доктор юридичних наук професор О. В. ЗАЙЧУК, доктор юридичних наук...
Г.І. Трофанчук ІСТОРІЯ ВЧЕНЬ ПРО ДЕРЖАВУ ТА ПРАВО
Рецензенти: В. К. Гіжевський, к ю наук, професор; O. I. Коваленко, к ю наук, професор
Збірник наукових праць (навчальний посібник) За загальною редакцією...
Рецензенти: доктор філософських наук, професор Ю. С. Вілков; доктор філософських наук, професор В. В. Остроухов; кандидат філософських...
АКАДЕМІЧНИЙ
Н. С. Прозорова, доктор юрид наук, професор; Є. А. Тихонова, доктор юрид наук, професор
Курс лекцій Львів 2013 Л 72 Рекомендовано до друку
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка