|
Скачати 1.23 Mb.
|
Методичний посібник Широке 2012 Широке 2010 « Азбука здоров’я» – методичний посібник для вчителя. Григорович Віра Михайлівна , вчитель біології ,спеціаліст вищої кваліфікації, вчитель – методист . Рецензенти: Кирильчук Л.В. – директор Широківської середньої загальноосвітньої школи №1 спеціаліст вищої категорії ,вчитель –методист. Синицька З.П. – вчитель біології ,спеціаліст вищої категорії ,вчитель –методист. Рекомендовано до друку методичною радою Широківської середньої загальноосвітньої школи №1 У посібнику вміщені матеріали для пояснення вчителя ,практичних занять, дискусійні запитання ,тести для занять спецкурсу «Азбука здоров’я». Матеріали посібника можна використовувати не лише при читанні спецкурсу «Азбука здоров’я ,а й для проведення годин класного керівника , бесід про здоровий спосіб життя з учнями 5-8 класів . Використання матеріалів даного посібника сприяє формуванню в учнів поняття про здоров’я та здоровий спосіб життя. Адресується класним керівникам ,класоводам. Передмова Проблема збереження і зміцнення індивідуального та громадського здоров’я населення набула останнім часом значної актуальності в усьому світі . Значною мірою це стосується й України . Природно ,що особлива турботу викликає здоров’я молодого покоління – найбільш перспективної частини людства. Українські вчені дослідили ,якщо здоров’я людини взяти за 100 відсотків ,то приблизно на 10 відсотків воно залежить від успішного функціювання системи охорони здоров’я , на 20 відсотків – від спадковості , на 20 відсотків від соціологічних факторів , але найбільше на 50 відсотків - від способу життя людини. Формування здорового способу життя – одна з найголовніших тем виховання юної особистості . Адже здорове покоління є запорукою здорового суспільства нашої країни . Цей напрямок виховання ставить на меті навчання дітей цінувати власне здоров’я і дбати про нього та формувати такий світоогляд учнів, що створить в них потребу ведення здорового способу життя. Саме ці завдання і зможе розв’язати запроваджений в 6 класі спецкурс «Азбука здоров’я» Основні цілі та завдання спецкурсу це:
Збереження і відновлення здоров’я залежить від рівня культури. Але навчитися цьому людина може лише сама. Ось тут і виявляється позитивна щодо здоров’я культура людини, її мотивація, настанова на життя, розуміння сутності зворотних зв’язків при оцінюванні дії чинників здоров’я і нездоров’я. Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не скорочувати його». Знаючи, що таке здоров’я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя, учні зможуть вибрати життєвий шлях, що веде до здоров’я. Тематичне планування спецкурсу «Азбука здоров’я» 6 клас
Тема : Вступ . Поняття про здоров’я та хвороби , фактори, що зміцнюють здоров’я . Анкетування. Мета: розкрити мету та завдання спецкурсу « Азбука здоров’я»;дати учням поняття про здоров’я та хвороби людини , про необхідність вести здоровий спосіб життя , щоб зберегти здоров’я. Обладнання : Вислови про здоров’я. «Бережи і шануй честь змолоду , а здоров’я – до старості» ; « Вартість здоров’я знає лише той,хто його втратив » ; «Природа , час , терпеливість – це кращі лікарі ». Матеріали до уроку. Аристотель говорив : - « Здоров’я людини – це щастя . Людське щастя розкривається в розсудливості та цнотливості. Насолода людини - в діяльності ,а фізичний стан має поєднуватися з душевною активністю». Здоров’я – обов’язкова умова життя кожної людини , основа наших справ: починань ,трудових та творчих звершень ,сподівань надій на майбутнє. Відсутність здоров’я - повна або часткова - забирає у людини багато повсякденних радощів активного життя , праці, кохання ,захопливих подорожей… Тому в усі часи здоров’я було і основною сутністю людського існування . Як зберегти здоров’я на довгі роки ? Відповідь на запитання дамо під час вивчення спецкурсу «Азбука здоров’я » Основними цілями та завданнями спецкурсу «Азбука здоров’я» є : виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих ; сприяти ,тому ,щоб знання про здоровий спосіб життя стали переконанням кожного учня ; навчитися приймати самостійні рішення стосовно підтримки та укріплення свого здоров’я . Будь –яка людина в нашому суспільстві має право сподіватися на допомогу від охорони здоров’я ,учених всіх тих ,хто покликаний охороняти та відновлювати здоров’я населення . Охорона особистого здоров’я – це безпосередній і цілеспрямований обов’язок кожної людини ,якого вона не повинна доручати іншому .Загальновідомо ,що стан здоров’я на50% знаходиться від способу життя , на 20% - від навколишнього середовища , на 20 % - від генотипу та лише на 10 % - від рівня розвитку медицини. Люди, які ведуть здоровий спосіб життя, дотримуються правил безпеки навчання та праці, яким властива висока духовність, залишаються здоровими до глибокої старості. Справедливо зазначає видатний український хірург Микола Амосов: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу, а інколи — й від нерозумності». Збереження і відновлення здоров’я залежить від рівня культури. Це — не тільки сума знань, а й поведінка людини, сукупність її моральних засад. Серед потреб людини здоров’я не завжди посідає перше місце порівняно з побутовими речами та іншими матеріальними благами. Звичайно, здоров’я залежить від добробуту, але збагачення, накопичення модних і дорогих речей для багатьох людей стало, на жаль, метою всього життя, заради якого вони нехтують фізичним і духовним удосконаленням, забруднюють довкілля, чим шкодять не лише собі, а й своїм нащадкам. Чому слід дбати про здоров’я? Яка мотивація людини в цьому випадку? У кожного — своя мотивація бути здоровим: хтось хоче бути гарним, струнким; дехто зважає на те, що для досягнення успішної кар’єри в певній професії треба бути здоровою людиною; для когось здоров’я означає заощадження коштів на ліках, а для декого — це активне довголіття, радість повноцінного життя. Як би там не було, але загальновідомим є те, що лікуватися набагато дорожче, ніж вести здоровий спосіб життя. Багато людей нерозумно і довго випробовують стійкість свого організму, коли зловживають, наприклад, алкоголем, курять або вживають наркотики. Інколи дуже швидко, а інколи лише через тривалий час виявляються наслідки такого життя, спрацьовують зворотні зв’язки: людина захворює на важкі, часом невиліковні хвороби. Тоді люди звільняються від своїх шкідливих звичок, проте буває запізно. На щастя, є не лише негативні зворотні зв’язки. Ефект від ранкової зарядки чи загартування холодною водою виявляється не раніше ніж через місяць, але в цьому випадку зворотний зв’язок — позитивний. Сповільнена дія і довге невиявлення ефекту зворотних зв’язків — одна з головних причин валеологічно недоцільної поведінки людей, недооцінки значення здорового способу життя для збереження здоров’я та досягнення активного довголіття. Настанова на довге здорове життя — важливий чинник здоров’я. Якщо людина думає тільки про хворобу, «входить» у неї, не мобілізує внутрішні резерви, їй складно, а то й неможливо досягти певного рівня здоров’я. Настанова на довге здорове життя допомагає зміцнити здоров’я, а при потребі — перемогти хворобу. Навчання здоров’ю, на перший погляд, — простий процес. Адже зараз є так багато інформації про здоров’я, про засоби його зміцнення. Цьому можна вчитися в школі, від батьків і друзів, читаючи книжки і газети, слухаючи радіо- і телепередачі. Але навчитися цьому людина може лише сама. Ось тут і виявляється позитивна щодо здоров’я культура людини, її мотивація, настанова на життя, розуміння сутності зворотних зв’язків при оцінюванні дії чинників здоров’я і нездоров’я. Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не скорочувати його». Знаючи, що таке здоров’я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя, спробуйте вибрати життєвий шлях, що веде до здоров’я. Не випадково, вітаючи один одного з днем народження або з приводу іншого свята чи події, ми бажаємо здоров’я і щастя. Дійсно, ці два поняття нерозривно взаємопов’язані. Безперечно, без здоров’я не може бути щастя. «Здоров’я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад.» ВООЗ, 1958 «Здоров’я — такий стан організму людини, коли функції всіх його органів і систем врівноважені із зовнішнім середовищем і відсутні будь-які хворобливі зміни. Саме поняття «здоров’я», як і поняття «норма», є умовним і об’єктивно встановлюється на основі антропометричних, клінічних, фізіологічних і біохімічних показників.» Л. О. Брусіловський «Здоров’я — це стан, за якого всі функції тіла та розуму зберігають нормальну активність.» Медична енциклопедія, Філадельфія, 1964 СТЕБЛИНКА ЗДОРОВ’Я Соціаль-ний стан Фізи- чний стан Емоцій-ний стан Духовний стан Розумовий стан ЗДОРОВ’Я Здоров’я коли немає - Мудрість мовчить і Мистецтво Не народжується, Сила спить, Багатство не потрібне і Розум безсилий. Хірофелес. Фактори ,що послаблюють здоров’я підлітка Телефономанія Тютюнопаління Алкоголь Малорухомий спосіб життя Наркотики Викреслювання опорних схем на дошці з подальшим перенесенням у зошити учнів Творити добро Займатися спортом Фактори ,що сприяють здоров’ю людини Вживати здорові продукти Дотриму-вання режиму дня Відмова від шкідливих звичок Робота в групах Гра « Наслідки тютюнокуріння» Вказати ,до яких наслідків призводить тютюнокуріння . Тютюнокуріння (наслідки ) Гра « Чому курять ?» Завдання : придумати гасла і девіз для тих ,хто хоче кинути курити . Чому курять ? «Біда наша в тому ,що ми вперше замислюємося про своє здоров’я лише в тому разі , якщо починаємо втрачати його,якщо вже «зіпсовано » механізм і потрібно думати про його лагодження» Академік К. Биков .
в) не робите взагалі – 10 балів;
а) громадський транспорт - 5 балів; б)машина - 10 балів; в)велосипед або пішки - 0 балів;
а)нормальна – о балів б)за кожні 5 кг понад норму - 5 балів?
а)ні – 0 балів ; б) 10 цигарок на добу – 5 балів; в)пачку – 10 балів ;
а)різноманітну їжу – 0 балів ; б)багато цукру ,тістечок , цукерок – 5 балів ;
а)обходитесь без неї – 5 балів; б) робите – 0 балів? «Людський організм – найдосконаліша цілісна система, що саморегулюється і самонооновлюється.» Г. Шаталова. 7.Як регулярно ви виконуєте фізичні вправи : а )обходитися без них -10 балів; б)8 годин на тиждень - 5 балів ; 8.Як часто ви вживаєте спиртні напої : а)у свята – 5 балів; б)систематично – 10 балів; в)не вживаєте – 0 балів . Підсумувавши бали ,можна встановити ,що сума ,менш ніж 25 балів . означає здоровий спосіб життя; 26-50 балів – спосіб життя відносно здоровий , але за умови корекції звичок його можна було б покращити ; 51 бал і більше – неправильний спосіб життя, який потребує негайного перегляду , інакше він призведе до розвитку хвороби. Цікаві думки видатних людей, та народна мудрість радять: як зберегти здоров’я:
Арістотель
Гален
Гален
Авіценна
Гегель
О. О. Остроумов
Г. Сигерист
ВООЗ, 1958
А. П. Чехов
Л. О. Брусіловський
Енциклопедія Ларусса
О. М. Ізуткін
Медична енциклопедія, Філадельфія, 1964
С. М. Павленко
БСЭ, 1972
О. Тьомкін
М. Попов, П. Михайлов
А. Ф. Семенко, В. В. Єрмаков
В. Д. Жирнов
Ю. П. Лісіцин
Г. Блюм
Є. І. Ожегов
П. Вебер
В. П. Казначеєв
М. С. Бєдний
О. М. Анохін
Г. Л. Апанасенко
Г. Л. Апанасенко, 1993
Оттавська Хартія, 1986
Саскачеванська провінційна Рада здоров’я, 1994
Т. Є. Бойченко, 1998 Завдання для самостійної роботи:
|
Д. І. Музика Методичний кабінет Методичний коментар до організації роботи вчителя фізичного виховання, проведення заходів з техніки безпеки та ефективності уроків... |
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Соціологія” (відповідно до вимог... |
Навчально-методичний посібник для практичних занять Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Господарське право” (відповідно... |
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни „Економіка підприємства” обговорено і схвалено на засіданні кафедри теоретичної... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Провадження у справі до судового... |
Навчально-методичний посібник Суми Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,... |
Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до... |
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 1... |
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 2... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно... |