«Азбука здоров’я» методичний посібник для вчителя


Назва«Азбука здоров’я» методичний посібник для вчителя
Сторінка1/8
Дата30.11.2013
Розмір1.23 Mb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8


Методичний посібник

Широке 2012

Широке 2010

« Азбука здоров’я» – методичний посібник для вчителя.

Григорович Віра Михайлівна , вчитель біології ,спеціаліст вищої кваліфікації, вчитель – методист .

Рецензенти:

Кирильчук Л.В. – директор Широківської середньої загальноосвітньої

школи №1 спеціаліст вищої категорії ,вчитель –методист.
Синицька З.П. – вчитель біології ,спеціаліст вищої категорії ,вчитель –методист.

Рекомендовано до друку методичною радою Широківської середньої загальноосвітньої школи №1

У посібнику вміщені матеріали для пояснення вчителя ,практичних занять, дискусійні запитання ,тести для занять спецкурсу «Азбука здоров’я».

Матеріали посібника можна використовувати не лише при читанні спецкурсу «Азбука здоров’я ,а й для проведення годин класного керівника , бесід про здоровий спосіб життя з учнями 5-8 класів .

Використання матеріалів даного посібника сприяє формуванню в учнів поняття про здоров’я та здоровий спосіб життя.

Адресується класним керівникам ,класоводам.

Передмова

Проблема збереження і зміцнення індивідуального та громадського здоров’я населення набула останнім часом значної актуальності в усьому світі . Значною мірою це стосується й України . Природно ,що особлива турботу викликає здоров’я молодого покоління – найбільш перспективної частини людства.

Українські вчені дослідили ,якщо здоров’я людини взяти за 100 відсотків ,то приблизно на 10 відсотків воно залежить від успішного функціювання системи охорони здоров’я , на 20 відсотків – від спадковості , на 20 відсотків від соціологічних факторів , але найбільше на 50 відсотків - від способу життя людини.

Формування здорового способу життя – одна з найголовніших тем виховання юної особистості . Адже здорове покоління є запорукою здорового суспільства нашої країни . Цей напрямок виховання ставить на меті навчання дітей цінувати власне здоров’я і дбати про нього та формувати такий світоогляд учнів, що створить в них потребу ведення здорового способу життя.

Саме ці завдання і зможе розв’язати запроваджений в 6 класі спецкурс «Азбука здоров’я» Основні цілі та завдання спецкурсу це:

  • Виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих;

  • Сприяння тому,щоб знання про здоровий спосіб життя стали переконанням кожного учня;

  • Формування навичок прийняття самостійних рішень стосовно підтримування та укріплення свого здоров’я ;

Збереження і відновлення здоров’я залежить від рівня культури. Але навчитися цьому людина може лише сама. Ось тут і виявляється позитивна щодо здоров’я культура людини, її мотивація, настанова на життя, розуміння сутності зворотних зв’язків при оцінюванні дії чинників здоров’я і нездоров’я. Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не скорочувати його». Знаючи, що таке здоров’я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя, учні зможуть вибрати життєвий шлях, що веде до здоров’я.

Тематичне планування спецкурсу «Азбука здоров’я» 6 клас

Зміст теми

Кількість годин

Дата проведення

І Людина і здоров’я (4год).

  1. Поняття про здоров’я та хвороби, фактори ,що зміцнюють здоров’я. Анкетування.

1




  1. Анатомічна будова органів дихання.

1




  1. Профілактика захворювань в період епідемій.

2




ІІ Природні умови здоров’я (2год).

  1. Вплив природи та антропогенних екологічних катастроф на здоров’я людини.

1




  1. Аптека на підвіконні . Енергія кімнатних рослин.

1




ІІІ . Соціальні умови здоров’я (2год)

  1. Психічне, духовне і соціальне здоров’я підлітка.

1




  1. Унікальна родина – унікальна людина.

1




ІV Етноздоров’я (3год).

  1. Здоров’я людини і сучасна українська кухня . Практична робота « Запис рецептів національних українських страв».

2




  1. Спостереження за погодою, народні прикмети , природні барометри.

1




V. Індивідуальне здоров’я (6 год).

  1. Що таке харчова поведінка.

1




  1. Режим роботи ,навчання та відпочинку.Закалювання.

1




  1. Валеологічне значення носового дихання . Методика дихання за К.П.Бутейка.

1




  1. Дихальна гімнастика К.П.Бутейка.

Практична робота.

1




5. Куріння шкода здоров’ю ,красі і грації.

1




Тема : Вступ . Поняття про здоров’я та хвороби , фактори, що зміцнюють здоров’я . Анкетування.

Мета: розкрити мету та завдання спецкурсу « Азбука здоров’я»;дати учням поняття про здоров’я та хвороби людини , про необхідність вести здоровий спосіб життя , щоб зберегти здоров’я.

Обладнання : Вислови про здоров’я. «Бережи і шануй честь змолоду , а здоров’я – до старості» ; « Вартість здоров’я знає лише той,хто його втратив » ; «Природа , час , терпеливість – це кращі лікарі ».

Матеріали до уроку.

Аристотель говорив : - « Здоров’я людини – це щастя . Людське щастя розкривається в розсудливості та цнотливості. Насолода людини - в діяльності ,а фізичний стан має поєднуватися з душевною активністю».

Здоров’я – обов’язкова умова життя кожної людини , основа наших справ: починань ,трудових та творчих звершень ,сподівань надій на майбутнє. Відсутність здоров’я - повна або часткова - забирає у людини багато повсякденних радощів активного життя , праці, кохання ,захопливих подорожей… Тому в усі часи здоров’я було і основною сутністю людського існування .

Як зберегти здоров’я на довгі роки ? Відповідь на запитання дамо під час вивчення спецкурсу «Азбука здоров’я »

Основними цілями та завданнями спецкурсу «Азбука здоров’я» є : виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих ; сприяти ,тому ,щоб знання про здоровий спосіб життя стали переконанням кожного учня ; навчитися приймати самостійні рішення стосовно підтримки та укріплення свого здоров’я .

Будь –яка людина в нашому суспільстві має право сподіватися на допомогу від охорони здоров’я ,учених всіх тих ,хто покликаний охороняти та відновлювати здоров’я населення . Охорона особистого здоров’я – це безпосередній і цілеспрямований обов’язок кожної людини ,якого вона не повинна доручати іншому .Загальновідомо ,що стан здоров’я на50% знаходиться від способу життя , на 20% - від навколишнього середовища , на 20 % - від генотипу та лише на 10 % - від рівня розвитку медицини. Люди, які ведуть здоровий спосіб життя, дотримуються правил безпеки навчання та праці, яким властива висока духовність, залишаються здоровими до глибокої старості. Справедливо зазначає видатний український хірург Микола Амосов: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу, а інколи — й від нерозумності».

Збереження і відновлення здоров’я залежить від рівня культури. Це — не тільки сума знань, а й поведінка людини, сукупність її моральних засад.

Серед потреб людини здоров’я не завжди посідає перше місце порівняно з побутовими речами та іншими матеріальними благами. Звичайно, здоров’я залежить від добробуту, але збагачення, накопичення модних і дорогих речей для багатьох людей стало, на жаль, метою всього життя, заради якого вони нехтують фізичним і духовним удосконаленням, забруднюють довкілля, чим шкодять не лише собі, а й своїм нащадкам.

Чому слід дбати про здоров’я? Яка мотивація людини в цьому випадку? У кожного — своя мотивація бути здоровим: хтось хоче бути гарним, струнким; дехто зважає на те, що для досягнення успішної кар’єри в певній професії треба бути здоровою людиною; для когось здоров’я означає заощадження коштів на ліках, а для декого — це активне довголіття, радість повноцінного життя. Як би там не було, але загальновідомим є те, що лікуватися набагато дорожче, ніж вести здоровий спосіб життя.

Багато людей нерозумно і довго випробовують стійкість свого організму, коли зловживають, наприклад, алкоголем, курять або вживають наркотики. Інколи дуже швидко, а інколи лише через тривалий час виявляються наслідки такого життя, спрацьовують зворотні зв’язки: людина захворює на важкі, часом невиліковні хвороби. Тоді люди звільняються від своїх шкідливих звичок, проте буває запізно.

На щастя, є не лише негативні зворотні зв’язки. Ефект від ранкової зарядки чи загартування холодною водою виявляється не раніше ніж через місяць, але в цьому випадку зворотний зв’язок — позитивний. Сповільнена дія і довге невиявлення ефекту зворотних зв’язків — одна з головних причин валеологічно недоцільної поведінки людей, недооцінки значення здорового способу життя для збереження здоров’я та досягнення активного довголіття.

Настанова на довге здорове життя — важливий чинник здоров’я. Якщо людина думає тільки про хворобу, «входить» у неї, не мобілізує внутрішні резерви, їй складно, а то й неможливо досягти певного рівня здоров’я. Настанова на довге здорове життя допомагає зміцнити здоров’я, а при потребі — перемогти хворобу.

Навчання здоров’ю, на перший погляд, — простий процес. Адже зараз є так багато інформації про здоров’я, про засоби його зміцнення. Цьому можна вчитися в школі, від батьків і друзів, читаючи книжки і газети, слухаючи радіо- і телепередачі. Але навчитися цьому людина може лише сама. Ось тут і виявляється позитивна щодо здоров’я культура людини, її мотивація, настанова на життя, розуміння сутності зворотних зв’язків при оцінюванні дії чинників здоров’я і нездоров’я. Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не скорочувати його».

Знаючи, що таке здоров’я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя, спробуйте вибрати життєвий шлях, що веде до здоров’я.

Не випадково, вітаючи один одного з днем народження або з приводу іншого свята чи події, ми бажаємо здоров’я і щастя. Дійсно, ці два поняття нерозривно взаємопов’язані. Безперечно, без здоров’я не може бути щастя.

 

«Здоров’я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад.»

ВООЗ, 1958

 

«Здоров’я — такий стан організму людини, коли функції всіх його органів і систем врівноважені із зовнішнім середовищем і відсутні будь-які хворобливі зміни. Саме поняття «здоров’я», як і поняття «норма», є умовним і об’єктивно встановлюється на основі антропометричних, клінічних, фізіологічних і біохімічних показників.»

Л. О. Брусіловський

 «Здоров’я — це стан, за якого всі функції тіла та розуму зберігають нормальну активність.»

Медична енциклопедія, Філадельфія, 1964

  СТЕБЛИНКА ЗДОРОВ’Я


Соціаль-ний стан

Фізи-

чний

стан

Емоцій-ний стан



Духовний стан

Розумовий стан

ЗДОРОВЯ


dscf3186.jpg
Здоров’я коли немає - Мудрість мовчить і Мистецтво Не народжується, Сила спить, Багатство не потрібне і Розум безсилий.

Хірофелес.



Фактори ,що послаблюють здоров’я підлітка



Телефономанія

Тютюнопаління



Алкоголь



Малорухомий спосіб життя

Наркотики


Викреслювання опорних схем на дошці з подальшим перенесенням у зошити учнів


Творити добро

Займатися спортом



Фактори ,що сприяють здоров’ю людини



Вживати здорові продукти



Дотриму-вання режиму дня



Відмова від шкідливих звичок


Робота в групах

Гра « Наслідки тютюнокуріння»

Вказати ,до яких наслідків призводить тютюнокуріння .


Тютюнокуріння

(наслідки )


Гра « Чому курять ?»

Завдання : придумати гасла і девіз для тих ,хто хоче кинути курити .


Чому курять ?



«Біда наша в тому ,що ми вперше замислюємося про своє здоров’я лише в тому разі , якщо починаємо втрачати його,якщо вже «зіпсовано » механізм і потрібно думати про його лагодження»

Академік К. Биков .


  1. Як часто ви робите ранкову зарядку : а) щоденно – 0 балів; б) тричі на тиждень – 5 балів ;

в) не робите взагалі – 10 балів;

  1. Які засоби транспорту ви використовуєте для того ,щоб потрапити до місця навчання , роботи :

а) громадський транспорт - 5 балів;

б)машина - 10 балів;

в)велосипед або пішки - 0 балів;

  1. Яка у вас вага тіла :

а)нормальна – о балів

б)за кожні 5 кг понад норму - 5 балів?

  1. Ви курите :

а)ні – 0 балів ;

б) 10 цигарок на добу – 5 балів;

в)пачку – 10 балів ;

  1. Що ви їсте :

а)різноманітну їжу – 0 балів ;

б)багато цукру ,тістечок , цукерок – 5 балів ;

  1. Як ви ставитесь до виробничої гімнастики

а)обходитесь без неї – 5 балів;

б) робите – 0 балів?


«Людський організм – найдосконаліша цілісна система, що саморегулюється і самонооновлюється.»

Г. Шаталова.
dscf3196.jpg

7.Як регулярно ви виконуєте фізичні вправи :

а )обходитися без них -10 балів;

б)8 годин на тиждень - 5 балів ;

8.Як часто ви вживаєте спиртні напої :

а)у свята – 5 балів;

б)систематично – 10 балів;

в)не вживаєте – 0 балів .

Підсумувавши бали ,можна встановити ,що сума ,менш ніж 25 балів . означає здоровий спосіб життя; 26-50 балів – спосіб життя відносно здоровий , але за умови корекції звичок його можна було б покращити ; 51 бал і більше – неправильний спосіб життя, який потребує негайного перегляду , інакше він призведе до розвитку хвороби.


Цікаві думки видатних людей, та народна мудрість радять: як зберегти здоров’я:

  • «Пам’ятай ! Тютюн завдає шкоди тілу ,руйнує розум, отуплює цілі науки ( Оноре де Бальзак )»

  • Куріння – це забавка для дурнів ( Й. В.Гете)

  • Звичка ,противна для ока, нестерпна для носа , шкідлива для мозку , небезпечна для легенів. .. ( Якоб Стюарт ).

  • « Вір у себе .Живи гідно. Якщо людям потрібно щоб хтось протягнув їм руку ,зроби це ».(Р. Торес ).

  • «Життя людини має смисл до того часу ,роки вона вносить смисл в життя інших людей за допомогою любові ,дружби , співчуття і протесту несправедливості » . (С .Бовуор).

  • « Їж – не переїдай , пий – не перепивай , а говори – не переговорюй ,то будеш здоровий . ( Народна мудрість ).

  • Хто дружить з вином , той сам собі ворог.(Народна мудрість)

  • Веселий сміх - здоров’я запорука. .(Народна мудрість)

  • Якщо хочеш здоров’я мати ,мусиш рано вставати , а звечора лягати

  • Здоров’я людини — щастя. Найбільше щастя полягає в пречудовій мудрості. Людське щастя розкривається в розсудливості та цнотливості. Насолода людини — у діяльності, а фізичний стан має поєднуватися з душевною активністю.»

Арістотель

 

  • «Здоров’я — це рівновага та гармонія чотирьох соків, споріднених частин, органів, нарешті, сил, що керують усім організмом.»

Гален


  • «Здоров’я — це стан, ... в якому ми не відчуваємо болі і який не заважає виконувати функції нашого щоденного життя: брати участь у керівництві, митися, пити та їсти і робити все, що ми хочемо.»

Гален

 

  • «У тілі людини є чотири соки: кров, флегма, жовта і чорна жовч... Якщо соки змішані в певних кількостях і нормальні, — людина здорова.»

Авіценна

 

  • «Здоров’я — це пропорційність між самістю організму та його наявним буттям... воно полягає в рівномірному відношенні органічного та неорганічного, коли для організму немає нічого неорганічного, чого він не спроможний був би подолати.»

Гегель

 

  • «Здоров’я — стан рівноваги між вимогами середовища та силами організму.»

О. О. Остроумов

 

  • «Здоровою може вважатися людина, яка відзначається гармонійним фізичним і розумовим розвитком і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища. Вона повністю реалізує свої фізичні та розумові здібності, може пристосуватися до змін оточуючого середовища, якщо вони не виходять за межі норми, і робить свій посильний внесок у благополуччя суспільства, сумірний з його здібностями. Здоров’я тому не означає просто відсутність захворювань: це щось позитивне, це життєрадісне й охоче виконання обов’язків, що їх життя покладає на людину.»

Г. Сигерист

 

  • «Здоров’я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад.»

ВООЗ, 1958

 

  • «Хіба здоров’я не диво?»

А. П. Чехов

 

  • «Здоров’я — такий стан організму людини, коли функції всіх його органів і систем врівноважені із зовнішнім середовищем і відсутні будь-які хворобливі зміни. Саме поняття «здоров’я», як і поняття «норма», є умовним і об’єктивно встановлюється на основі антропометричних, клінічних, фізіологічних і біохімічних показників.»

Л. О. Брусіловський

 

  • «Здоров’я... — стан індивіда, чий організм функціонує добре.»

Енциклопедія Ларусса

 

  • «Якщо фізіологічні та психологічні процеси знаходяться у відповідності та гармонії один з одним, тоді даний стан означатиме здоров’я... Здоров’я людини характеризується як гармонійний розвиток, за якого всі сторони її  життєдіяльності, фізіологічні та психічні, фізичні та духовні, біологічні та соціальні, знаходяться у відповідності одна до одного.»

О. М. Ізуткін

 

  • «Здоров’я — це стан, за якого всі функції тіла та розуму зберігають нормальну активність.»

Медична енциклопедія, Філадельфія, 1964


  • «Здоров’я — природний стан організму, що є виразом його досконалої саморегуляції, гармонійної взаємодії всіх органів і систем і динамічної рівноваги з оточуючим середовищем.»

С. М. Павленко


  • «Здоров’я — природний стан організму, що характеризується його врівноваженістю з оточуючим середовищем і відсутністю будь-яких хворобливих змін. Здоров’я людини визначається комплексом біологічних (спадкових і набутих) соціальних чинників.»

БСЭ, 1972

 

  • «Здоров’я — це такий стан, коли всі частини організму організовані й функціонують у такий спосіб, щоби забезпечити людині можливість доброго життя та збереження виду. Здоров’я — це стан, що узгоджується з природою.»

О. Тьомкін

 

  • «Під здоров’ям у загальному плані розуміють можливість людини адаптуватися до змін оточуючого середовища, взаємодіючи з ним вільно, на основі біологічної, психологічної та соціальної сутності людини.»

М. Попов, П. Михайлов

 

  • «Здоров’я — це стан певного соціально-біологічного та психологічного благополуччя, коли функції всіх органів і систем організму людини врівноважені із соціальним середовищем і відсутні будь-які захворювання, хворобливі стани та фізичні дефекти.»

А. Ф. Семенко, В. В. Єрмаков

 

  • «Здоров’я — це стан життєдіяльності, що відтворює необхідну повноту атрибутів життя людини, що розвиваються.»

В. Д. Жирнов

 

  • «Здоров’я людини — це гармонійна єдність біологічних і соціальних якостей, зумовлених природженими та набутими біологічними і соціальними явищами.»

Ю. П. Лісіцин

 

  • «Здоров’я полягає у здатності організму зберігати рівновагу відповідно до віку та соціальних запитів, за якої організм у рівних межах вільний від невдоволеності, дискомфорту та хвороб і яка сприяє виживанню виду.»

Г. Блюм

 

  • «Здоров’я — правильна, нормальна діяльність організму.»

Є. І. Ожегов

 

  • «Здоров’я — це рівновага між індивідуумом і оточуючим середовищем... є проблемою свідомості й розумного способу життя кожного окремо, гармонії розуму та почуттів.»

П. Вебер

 

  • «Ми визначаємо здоров’я індивіда як динамічний стан, процес збереження і розвитку його біологічних, фізіологічних і психічних функцій, оптимальної працездатності за максимальної тривалості життя.»

В. П. Казначеєв

 

  • «Здоров’я — це перша і найважливіша потреба людини, що визначає її здатність до праці, гармонійний розвиток особи, вона є головною передумовою до пізнання оточуючого світу, до самоствердження і щастя людини, до подальшого розвитку людського суспільства.»

М. С. Бєдний

 

  • «Здоров’я є умовою гармонійного розвитку людини і в той самий час показником рівня соціально-економічного розвитку суспільства.»

О. М. Анохін

 

  • «Фізичне здоров’я — динамічний стан організму, який визначається резервами енергетичного, пластичного і регулярного забезпечення функцій, характеризується стійкістю до розвитку патогенних чинників і здатністю компенсувати патологічний процес, а також є основою здійснення соціальних (праця) і біологічних функцій.»

Г. Л. Апанасенко

 

  • «Здоров’я — оптимальна стійкість до  патогенних агентів, фізична, психічна і соціальна адаптивність до змінюваних умов життєдіяльності.»

Г. Л. Апанасенко, 1993

 

  • «Здоров’я — це позитивне поняття, що наголошує на суспільних і персональних ресурсах, а також на фізичних спроможностях.»

Оттавська Хартія, 1986

 

  • «Здоров’я — це динамічний процес, який визначається гармонійним фізичним, ментальним, емоційним, соціальним і душевним комфортом. Здоров’я має індивідуальне, родинне і громадське функціонування для кращого існування в середовищі.»

Саскачеванська провінційна Рада здоров’я, 1994

 

  • «Здоров’я людини — це багатомірний і водночас цілісний феномен гармонійної життєдіяльності людини. Воно знаходить свій вираз через взаємоузгоджені стани, явища і процеси формування, зміцнення, збереження, споживання, відновлення, передачі фізичних, психічних, соціальних і духовних складових життєдіяльності людини, груп людей, спільнот, суспільства в цілому.»

Т. Є. Бойченко, 1998

Завдання для самостійної роботи:

  1. Підготуй реферат на одну з тем : « Цигарку палити - здоров’ю шкодити»

  2. Підготуй повідомлення на такі теми : «Я і моє здоров’я » , « Здоровий спосіб життя » , «Куріння та його вплив на організм».

  3. Намалюй малюнок ,або випустити плакат на тему : « Твоє здоров’я в твоїх руках ».

  1   2   3   4   5   6   7   8

Схожі:

Д. І. Музика Методичний кабінет
Методичний коментар до організації роботи вчителя фізичного виховання, проведення заходів з техніки безпеки та ефективності уроків...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Соціологія” (відповідно до вимог...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Господарське право” (відповідно...
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни „Економіка підприємства” обговорено і схвалено на засіданні кафедри теоретичної...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Провадження у справі до судового...
Навчально-методичний посібник Суми
Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,...
Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 1...
Навчально-методичний посібник   для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 2...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка