НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК для проведення практичних занять та організації самостійної роботи з дисципліни «ГРОШ І ТА КРЕДИТ»


Скачати 1.38 Mb.
Назва НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК для проведення практичних занять та організації самостійної роботи з дисципліни «ГРОШ І ТА КРЕДИТ»
Сторінка 1/10
Дата 18.03.2013
Розмір 1.38 Mb.
Тип Навчально-методичний посібник
bibl.com.ua > Банк > Навчально-методичний посібник
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ПОЛТАВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИСТЕТ

ІМЕНІ ЮРІЯ КОНДРАТЮКА

Кафедра фінансів, банківської справи та державного управління

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

для проведення практичних занять та організації самостійної роботи з дисципліни «ГРОШІ ТА КРЕДИТ»

для студентів денної форми навчання

Полтава 2010


УДК: 339.727.3(073)

Г89
Рекомендовано до видання вченою радою Полтавського національного технічного університету, протокол № __ від _________2010 р.

Розглянуто та схвалено на засіданні кафедри фінансів, банківської справи та державного управління, протокол №____ від __________2010 р.

Укладачі: С.Б. Манжос, доцент; М.С. Носенко, асистент

Відповідальний за випуск: В.О. Онищенко, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри фінансів, банківської справи та державного управління
Рецензент: Птащенко Л.О., д.е.н., доцент кафедри фінансів, банківської справи та державного управління

Г89 Гроші та кредит: Навчально-методичний посібник для проведення практичних занять та організації самостійної роботи для студентів денної форми навчання спеціальності «Економіка підприємства», «Міжнародна економіка»/ уклад. С. Б. Манжос, М. С. Носенко – Полтава, 2010. – 100 с.


УДК 339.727.3(073)


ЗМІСТ
Вступ………………………………………………………………………………….4
1. Тематичний план і погодинний розподіл практичних (семінарських) занять за темами………………………………………………………………………………..7

2. Методичні вказівки до проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи студентів за модулем «Гроші та грошові системи»……….8

2.1.Тема 1. Сутність та функції грошей………………………………………….8

2.2.Тема 2. Грошовий оборот і грошова маса ……………………………….....13

2.3.Тема 3. Грошові системи…………………………………………………….20

2.4.Тема 4. Інфляція та грошові реформи ……………………………….......... 24

2.5.Тема 5. Валютний ринок і валютні системи………………………............33

2.6.Тема 6. Кількісна теорія грошей та сучасний монетаризм………………..45

3. Тренінгові завдання до модуля « Гроші та грошові системи»………………50

4. Методичні вказівки до проведення практичних (семінарських) занять і самостійної роботи студентів за модулем «Кредит і банки» ……………...56

4.1. Тема 7. Кредит у ринковій економіці.…………………………………….56

4.2.Тема 8. Фінансові посередники грошового ринку……………………….66

4.3. Тема 9. Центральні банки…………………………………………………72

4.5. Тема 12. Комерційні банки………………………………………………..75

5. Тренінгові завдання до модуля « Кредит і банки»…………………………..79

Список основної та додаткової літератури…………………………………………..87

Додатки ………………………………………95
Вступ

Курс «Гроші та кредит» уходить до складу дисциплін циклу підготовки фахівців зі спеціальностей «Економіка підприємства», «Економічна кібернетика», «Менеджмент організацій» освітньо-кваліфікаційного рівня – бакалавр. Ринкові відносини і їх становлення потребує нового підходу до теорії грошового обігу, розгляду питань кількості грошей та законів грошового обігу, детального дослідження проблем регулювання грошово-кредитних відносин і сутності кредиту в умовах конкуренції, ринкового ціноутворення й формування ринкової грошової системи держави.

Метою викладання дисципліни є формування системи знань з теорії й практики використання грошей і кредиту, інших фінансово-кредитних інструментів, засвоєння закономірностей функціонування грошового ринку та грошових систем ( у т.ч. валютної) у процесах розподілу і споживання, а також їх впливу на процеси відтворення в умовах ринкової економіки; опанування методів аналізу й оцінювання державної монетарної та фінансово-кредитної політики, розвитку банківської системи; засвоєння основних економічних категорій щодо основ грошово-кредитних відносин, формування теоретичної й методологічної бази необхідної для оволодіння практикою використання грошово-кредитних інструментів та аналізу грошово-кредитної політики держави в умовах ринкових відносин. Курс є самостійним розділом економічної науки, яка вивчає особливості акумулювання грошей, суть кредитних відносин і інсти­тутів, що їх організовують. Його специфіка полягає у розгляді цих питань з погляду закону грошового обігу, взаємозв'язків грошової, кредитної та валютної систем з економічною кон'юнктурою, а також впливу спеціальних фінансово-кредитних інститутів на процес суспіль­ного відтворення.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є гроші, їх сутність і функції у ринковій економіці, грошовий ринок та грошові системи, сутність роль і види кредиту, валюта й валютні відносини та їх місце і роль в економічній системі Національного банку України й комерційних банків.

Завдання курсу полягає у тому, що майбутній фахівець повинен не просто засвоїти відповідний обсяг знань із теорії курсу «Гроші та кредит», знати основні категорії, закономірності та механізми функціонування грошово-кредитної системи держави, розуміти положення відповідних нормативних документів і законів України з цих питань, а й бачити за їх змістом реальні економічні процеси й тенденції розвитку, вміти їх аналізувати, прогнозувати майбутні зміни.

Вивчення курсу здійснюється за темами з акцентом на індивідуалізацію навчання та підсилення ролі самостійної роботи. Це знайшло відображення у структурі кожного семінарського заняття. Після назви теми визначається мета її вивчення. В подальшому логіка досягнення цієї мети спирається на наступні складові:

основні поняття, які вводять студентів у науково-термінологічний світ теми, що вивчається, і допомагають оволодіти фаховою мовою;

семінарські заняття, до вивчення яких подається традиційний план, що окреслює наукові підходи до засвоєння матеріалу та глибину його розкриття;

самостійна робота студентів передбачає вивчення програмних питань дисципліни, винесених на самостійне опрацювання, тому наводиться перелік цих питань і список літератури.

Для підсилення ролі індивідуальної роботи до кожного заняття студентам пропонується перелік тем для написання рефератів, що охоплюють найбільш актуальні, проблемні та дискусійні питання курсу «Гроші та кредит».

Навчальна дисципліна "Гроші та кредит» з відповідною логічною послідовністю розкривається у 12 темах, розбитих за двома модулями. Перший модуль «Гроші» включає 7 тем, у яких розглядається багатогранна сутність грошей, механізм їх походження і функції, структуру та особливості прояву грошового ринку, а також основні принципи побудови й форми організації грошової та валютної системи країни умовах існування фінансових ринків. Другий модуль «Кредит» передбачає вивчення 5 тем, у яких розглядається сутність, ознаки, форми і види кредиту, його функції та роль в ринковій економіці, принципи побудови банківської системи, її функції й провідне місце у кредитній системі, а також механізм реалізації грошово-кредитної політики, основні його інструменти і методи. В кінці навчально-методичного посібника наведена література, котра є в бібліотеці університету та Полтавській обласній бібліотеці.

У результаті вивчення дисципліни „Гроші та кредит” студенти мають знати особливості становлення й основні етапи розвитку грошей і кредиту в процесі розвитку суспільного виробництва та обміну; основні властивості грошей і кредиту, що характеризують їх як самостійні економічні категорії; основні прояви ролі грошей та кредиту в розвитку ринкової економіки; мету, зміст, завдання монетарної політики держави й державного регулювання грошового обороту в країнах з ринковою економікою; законодавчі нормативно-правові акти, які регулюють грошово-кредитні відносини.

Під час проведення семінарських занять та самостійного опрацювання матеріалу студенти повинні вміти пояснювати особливості й переваги сучасних форм грошових знаків, аналізувати стан грошового обороту, обігу і збалансованості грошових потоків на прикладі грошового обороту; знати сутність, функції та сучасний підхід до трактування сутності грошей, визначення вартості грошей як інструменту регулювання економіки, основні теорії грошей і їх практичне значення; аналізувати вплив державної монетарної політики на розвиток фінансових інститутів країни.

Дисципліна «Грошово-кредитні системи зарубіжних країн» тісно пов'язана з іншими дисциплінами економічної науки, зокрема «Економічна теорія», «Макроекономіка», «Мікроекономіка», «Історія економічних учень», «Інвестування», «Основи банківської справи», «Фінанси», « Статистика». Цей зв'язок просте­жується через такі категорії, як гроші, кредит, банки, грошові й кредитні системи.

1.Тематичний план і погодинний розподіл практичних (семінарських)

занять за темами

Тема 1. Предмет, мета і завдання курсу. Сутність та функції грошей.

Тема 2. Грошовий оборот і грошова маса.

Тема 3. Грошові системи.

Тема 4. Інфляція та грошові реформи.

Тема 5. Валютний ринок і валютні системи.

Тема 6. Кількісна теорія грошей та сучасний монетаризм.

Тема 7. Кредит у ринковій економіці.

Тема 8. Фінансові посередники грошового ринку.

Тема 9. Центральні банки.

Тема 10. Комерційні банки.

Тема 11. Міжнародні валютно-кредитні установи та форми їх співробітництва з Україною.

Погодинний розподіл навчального часу за темами для студентів

спеціальностей «Економіка підприємства», «Міжнародна економіка»


Назва теми

У тому числі


Лекції


Семінари

Самостійна робота

МОДУЛЬ 1 «Гроші та грошові системи»

20

20

50

1. Сутність та функції грошей

4

4

10

2. Грошовий оборот і грошова маса

4

4

8

3. Грошові системи

4

4

8

4. Інфляція та грошові реформи

2

2

8

5. Валютний ринок і валютні системи

4

4

8

6. Кількісна теорія грошей та сучасний монетаризм

2

2

8

МОДУЛЬ 2 «Кредит і банки»

20

20

50

1. Кредит у ринкові економіці

4

4

10

2. Фінансові посередники грошового ринку

4

4

10

3. Центральні банки

4

4

10

4. Комерційні банки

4

4

10

5. Міжнародні фінансово-кредитні установи та форми їх співробітництва з Україною

4

4

10

Усього годин

40

40

100

2. Методичні вказівки до проведення практичних (семінарських) занять і самостійної роботи студентів за модулем «Гроші та грошові системи»

2.1. Тема 1. Сутність і функції грошей

Мета: зрозуміти економічний зміст категорії «гроші» та специфічних ознак, котрі відрізняють її від інших економічних категорій; засвоїти механізм походження грошей; зрозуміти логіку економічної форми грошей, об’єктивної зумовленості переходу від повноцінних грошей до неповноцінних; з’ясувати сутність грошей і їхніх функцій; засвоїти основні властивості грошей, що характеризують їх як самостійну економічну категорію; з’ясувати роль грошей у розвитку ринкової економіки.

Питання семінару

1. Сутність грошей як економічної категорії.

2. Походження грошей. Раціоналістична та еволюційна концепції походження грошей.

3. Роль держави у творенні грошей.

4. Повноцінні гроші та їх форми.

5. Неповноцінні гроші. Поява кредитних грошей.

6. «Квазігроші» як специфічні грошові форми.

7. Вартість грошей.

8. Функції та властивості грошей.

9. Роль грошей у розвитку економіки.

Програмна анотація та ключові питання лекції:

Сутність і походження грошей. Концепції походження грошей. Виникнення грошей. Раціоналістична й еволюційна концепції походження грошей. Розвиток форм вартості та гроші. Гроші як особливий товар. Роль держави у творенні грошей.

Форми грошей та їх еволюція. Характеристика сучасних засобів платежу.

Еволюція форм грошей і грошових відносин. Неповноцінні гроші та їх форми. Причини появи неповноцінних грошей. Демонетизація срібла та золота, виникнення паперових і кредитних грошей. Функціональні форми неповноцінних грошей. Банкноти та їх види. Казначейські білети. Білонна монета.

Форми грошей та їх еволюція. Характеристика сучасних засобів платежу. Квазігроші: векселі, чеки, електронні гроші. Властивості сучасних засобів платежу. Кредитна природа сучасних грошей.

Споживча вартість і вартість грошей. Формування вартості грошей. Ліквідність грошей. Портфельний підхід до сутності грошей. «Гроші як гроші» й «Гроші як капітал». Відносна вартість грошей. Купівельна спроможність грошей та чинники, які впливають на неї.

Функції грошей. Гроші як міра вартості, засіб обігу, засіб платежу, засіб нагромадження та світові гроші.

Роль грошей у ринковій економіці. Суспільна роль грошей. Гроші як самозростаюча вартість. Значення грошей в утворенні і перерозподілі національного доходу. Гроші як об’єкт грошово-кредитного регулювання економіки.

Основні поняття: гроші, банкнота, білонна (розмінна) монета, демонетизація, казначейський (скарбничий) білет, демонетизація, вексель, депозитні гроші, електронні гроші, казначейський (скарбничий) білет, кредитні гроші, ліквідність грошей, масштаб цін, міра вартості, світові гроші, чек.

Питання для самоконтролю

1. У чому полягають основні відмінності грошового обміну товарів та бартеру?

2. Як ринок впливав на розвиток форм вартості й появу гро­шей? Назвіть основні аргументи, які свідчать, що ринок - ос­новний творець грошей.

3. Назвіть основні вихідні ознаки грошей як специфічного то­вару.

4. Як Ви розумієте економічну сутність грошей?

5. На якому етапі розвитку форм грошей найбільш відчутна роль держави і в чому виявляється коригувальна роль держави?

6. Які форми грошей Ви знаєте? У чому відмінність між повноцінними і неповноцінними грошима?

7. Назвіть основні причини демонетизації золота.

8. Що таке вексель, банкнота, чек?

9. Що таке електронні гроші? Які їх переваги та недоліки?

10. Що таке ліквідність грошей?

11. У чому полягає відмінність понять «гроші як гроші» й «гроші як капітал» і через які функції реалізують себе «гроші як гроші» та «гроші як капітал»?

12. Назвіть основні функції грошей. У чому особливості їх прояву в сучасних умовах?

13. Яка роль грошей в утворенні та перерозподілі національного доходу?

14. У чому виражається особливість грошей як об’єкта грошово-кредитного регулювання економіки?

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Схожі:

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА ПРАКТИЧНИХ...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни «Цивільний процес» (відповідно...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Господарське право” (відповідно...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Провадження у справі до судового...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 1...
Навчально-методичний посібник   для самостійної роботи
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Цивільне право України”. Ч. 2...
Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Кримінологія” (відповідно до вимог...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка