Екскурсії відіграють важливу функціональну роль у задоволенні рекреаційних потреб кожної дитини: духовних, естетичних, інформаційних. Вони дозволяють моделювати рекреаційну діяльність людини, пов'язану з пізнанням навколишнього світу: особливостей природи, сучасних та історичних подій, елементів побуту, традицій, вірувань, творчих здобутків людства.
Як вид діяльності, екскурсія, поєднує взаємопов'язані та взаємообумовлені дії. Вони можуть бути різноманітними - рух групи за маршрутом, рух відносно об'єктів, перегляд пам'яток.
Діяльність учнів на екскурсіях виявляється в таких активних формах, як спостереження, вивчення, дослідження об'єктів.
Діяльність вчителя складається з ряду дій, головними з яких є підготовка і проведення навчально-тематичної екскурсії.
Як форма спілкування, екскурсія передбачає взаємозв'язок і взаємодію вчителя і дітей на основі їх спільної діяльності. Екскурсії допомагають конкретизувати раніше набуті знання і дати нові, розвивають вміння розуміти природні та суспільні явища і процеси, посилюють інтерес до того, що вивчається і викликають певні чуттєві враження.
Мета нашої програми полягає в тому, щоб ознайомити учнів з історичним минулим і сьогоденням нашої країни, досягненням національної культури, природою, традиціями та звичаями свого народу засобами екскурсій на місцевому матеріалі.
Завдання програми навчально-тематичних екскурсій полягає в тому, щоб допомогти педагогічним працівникам у надані учням додаткових знань про рідний край; забезпечити освітнє, пізнавальне та виховне значення екскурсій.
Адже екскурсія це складна форма навчально-виховної роботи. Під час екскурсії діти не тільки засвоюють нові знання, а й поглиблюють, розширюють наявні; здобувають уміння і навички їх застосування. Екскурсії дають можливість для комплексного використання методів навчання; збагачують знання і самого вчителя; допомагають виявити практичну значимість знань, сприяють ознайомленню учнів з досягненнями науки; допомагають залучити учнів до простих досліджень; вони є ефективним засобом виховання учнів, зокрема їх емоційної сфери.
До організації і проведення екскурсій ставляться вимоги:
Навчальні екскурсії мають визначену мету поглиблення та конкретизації знань і вмінь з різних предметів. Об'єктами навчальних екскурсій є промислові підприємства, наукові лабораторії, вищі навчальні заклади, установи культури і мистецтва (музеї, виставки), храми, історичні місця і пам'ятники тощо. Екскурсії плануються заздалегідь у межах урочного часу (екскурсії з виховною метою належать до позакласних заходів і проводяться в позаурочний час), їх проведення є визначеним у навчальній програмі. Учитель здійснює ретельну підготовку проведення навчальної екскурсії. Він заздалегідь ознайомлюється з об'єктом, домовляється з екскурсоводом про дидактичний зміст екскурсії. У класі ж він проводить таку підготовку:
У класі, на уроці, після екскурсії обов'язковим є аналіз підсумків навчальної екскурсії - усне опитування, використання даних у ході наступних уроків. У міру потреби наслідки екскурсії, коли її сфотографовано, з використанням виробничої або іншої інформації, оформлюються у вигляді стенда, плаката чи альбому.
рмін проведення
|
Для якого класу
|
Дисципліна
|
Тема в навчальній програмі
|
Тема екскурсії
|
Мета проведення екскурсії
|
Місце проведення екскурсії
|
Лютий
|
1
|
Читання
|
Екскурсія до шкільної бібліотеки
|
Бібліотечний урок.
|
Познайомити дітей з бібліотекою, поняттям «абонемент» та роботою бібліотекаря на абонементі; розвивати уявлення дітей про значення бібліотеки в житті людей; виховувати бережливе ставлення до книжок.
|
Міська бібліотека
|
Березень
|
1
|
Я і Україна
|
Весняні зміни в природі
|
Природа навколо нас
|
Спостереження за першими ознаками весни (температура повітря, перші квіти, приліт пташок, стан бруньок на деревах та кущах); розвивати естетичні почуття, викликані красою весни; спостережливість,вміння порівнювати; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.
|
На природу
|
Травень
|
1
|
Я і Україна
|
Узагальнююча екскурсія «Природа навколо нас»
|
Природа навколо нас
|
Закріпити та розширити знання учнів про неживу та живу природу, зміни в ній упродовж року. Дати завдання для літніх спостережень. Розвивати увагу, спостережливість; виховувати любов до природи.
|
До Широківського лісу
|
Квітень
|
1
|
Я і суспільство
|
Моє рідне селище
|
Де ти живеш
|
Ознайомити з природними умовами селища та його основними пам’ятками; розвивати інтерес до історії селища; виховувати шанобливе ставлення до пам’яток.
|
По населеному пункту
|
Травень
|
1
|
Читання
|
Екскурсія до знавця фольклору рідного краю
|
Усна народна творчість
|
Дати уявлення про збереження та накопичення фольклору через зустріч зі знавцем усної народної творчості краю; розвивати інтерес до фольклору; виховувати любов до рідної мови.
|
До народної майстрині
|
Травень
|
1
|
Я і суспільство
|
Людина і знаки інформації
|
Людина і знаки інформації
|
Ознайомлення із зразками знакової інформації; розвивати увагу, спостережливість; виховувати повагу до праці
|
До поштового відділення.
|
Вересень
|
1
|
Читання
|
Рідна школа
|
Добукварний період
«Здрастуй, школо»
|
Ознайомити учнів з приміщеннями школи та їх призначенням, територією школи; розвивати увагу, пам'ять ; виховувати бережне ставлення до шкільного майна.
|
Екскурсія по школі
|
Жовтень
|
1
|
Я і Україна
|
Осінні зміни в неживій природі, житті рослин і тварин
|
Природа навколо нас
|
Спостереження за висотою сонця над землею, змінами в неживій природі, в житті рослин, тварин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережне відношення до природи.
|
До річки Інгулець
|
Грудень
|
1
|
Я і Україна
|
Нежива природа взимку. Турбота про тварин взимку.
|
Природа навколо нас
|
Спостереження за неживою природою, ознайомлення з життям тварин взимку та допомога людей тваринам; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережне ставлення до природи.
|
Пришкільний парк
|
Березень
|
2
|
Я і Україна
|
Весна. Сезонні зміни.
|
Природа навколо нас
|
Формувати поняття залежності росту і розвитку рослин від: світла, тепла, вологи; показати, що охорона природи – неодмінна умова її збереження .
|
Широківсь
кий ліс
|
Квітень
|
2
|
Я і Україна
|
Походження назви свого населеного пункту
|
Твій рідний край
|
Дати уявлення про походження назви свого населеного пункту, розвивати інтерес до історичного минулого , виховувати почуття гордості за досягнення своїх пращурів.
|
Балка Зелена
|
Травень
|
2
|
Читання
|
Що на дають бібліотеки?
|
Бібліотечний урок
|
Ознайомлення учнів з видами бібліотечно-бібліографічної допомоги: рекомендаційним списком дитячої літератури, книжковою виставкою (авторською, тематичною); розвивати інтерес до книг різної тематики; виховувати бережне ставлення до книжки.
|
Міська бібліотека
|
Травень
|
2
|
Я і суспільство
|
Я сам та інші люди
|
Я сам та інші люди
|
Ознайомити з професією продавця продуктового магазину; показати з якими знаряддям працює продавець; розвивати уявлення про світ професій; виховувати повагу до працівників обслуговуючої сфери.
|
Продуктовий магазин
|
Травень
|
2
|
Праця
|
Традиційні художні образи місцевих вишивок
|
Художня вишивка в українському побуті
|
Показати різноманітність технік вишивання у традиційних місцевих виробах; розвивати увагу, уяву; виховувати почуття прекрасного.
|
Місцевої майстрині
|
Травень
|
2
|
Читання
|
Що нам дає фольклор?
|
Усна народна творчість
|
Закріпити уявлення про збереження та накопичення фольклору через зустріч зі знавцем усної народної творчості краю; розвивати і збагачувати пам'ять та усне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
|
До знавця фольклору рідного краю
|
Вересень
|
2
|
Я і Україна
|
Екскурсія на шкільну ділянку
|
Людина і природа
|
Закріпити поняття про живу та неживу природу, про причини змін у природі на основі порівнянь, формувати уявлення про ранню осінь, виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
|
Місцевий парк
|
Листопад
|
2
|
Я і Україна
|
Осінь. Рослини восени.
|
Природа навколо нас.
|
Визначити найхарактерніші ознаки осені своєї місцевості в живій природі;
розвивати спостережливість, уяву; виховувати
дбайливе ставлення до природи.
|
Річка Інгулець
|
Грудень
|
2
|
Я і Україна
|
Зима. Рослини взимку.
|
Природа навколо нас
|
Визначити найхарактерніші ознаки зими своєї місцевості в живій та неживій природі; розвивати спостережливість, уяву; виховувати естетичний смак.
|
Широківський ліс
|
Лютий
|
3
|
Читання
|
Бібліотека, їх роль у житті дитини
|
Бібліотека, їх роль у житті дитини
|
Формувати уміння здійснювати пошук потрібної книжки у відкритому фонді дитячої бібліотеки, користуватись каталожним роздільником (з допомогою дорослого); виховувати бережне ставлення до книги.
|
Міська бібліотека
|
Березень
|
3
|
Я і Україна
|
Жива природа
|
Ознайомлення з збереженням, примноженням й охороною рослинного світу
|
Ознайомити з формами роботи по збереженню, примноженню і охорони рослинного світу; розвивати почуття відповідальності за наслідки своєї діяльності; виховувати в дітей прагнення збагачувати природу рідного краю.
|
Ботанічний сад
|
Квітень
|
3
|
Я і Україна
|
Природа і ми
|
Зміни в природі, спричинені людиною, охорона природи
|
Встановлювати зв’язок між діяльністю людини та змінами в природі;показати, що охорона природи – неодмінна умова її збереження; виховувати бережне ставлення до природи.
|
Парк імені Газети «Правда»
|
Травень
|
3
|
Я і суспільство
|
Я сам та інші люди
|
Я сам та інші люди
|
Ознайомити з умовами праці фотографа та значення його професії у суспільстві; розвивати естетичний смак; виховувати почуття прекрасного.
|
До фотостудії
|
Травень
|
3
|
Я і суспільство
|
Художні техніки декоративно-ужиткового мистецтва
|
Художні техніки декоративно-ужиткового мистецтва
|
Ознайомити з прикладами сучасних і традиційних видів художньої праці; розвивати почуття прекрасного; виховувати повагу до традиційних видів художньої праці.
|
краєзнавчий музей «Український етнодизайн»
|
Вересень
|
3
|
Я і Україна
|
Природа і ми
|
Різноманітність природи
|
Практично розпізнавати предмети живої та неживої природи, спостерігати за змінами природи; розвивати спостережливість, увагу; виховувати любов до природи
|
Заказник «Візирка»
|
Жовтень
|
3
|
Я і Україна
|
Нежива природа
|
Ознайомлення з ґрунтом
|
Дати уявлення про склад ґрунту та його значення в природі та житті людей; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати бережне ставлення до природи.
|
Ботанічний сад
|
Листопад
|
3
|
Я і Україна
|
Жива природа
|
Ознайомлення з різноманітністю умов життя в природі
|
Систематизувати знання учнів про рослини, ознайомити з істотними ознаками рослин, з умовами, які потрібні їм для життя; розвивати спостережливість; виховувати бажання примножувати природу рідного краю.
|
Карачунівсь
кий лісовий масив
|
Травень
|
4
|
Я і Україна
|
Рідний край
|
Заказники, їх роль в житті людей
|
Закріплення знань про рослинний, тваринний світ рідного краю, корисні копалини; розвивати спостережливість, уяву; виховувати бережне ставлення до багатств природи.
|
Заказник «Візирка»
|
Травень
|
4
|
Я і Україна
|
Рідний край
|
Корисні копалини,що добуваються в нашому місті
|
Розширити знання про способи добування корисних копалин рідного краю, екологічні проблеми, пов’язані з добуванням корисних копалин та шляхами їх подолання; розвивати інтерес до професій, пов’язаних з видобутком корисних копалин; виховувати почуття відповідальності за екологічний стан навколишнього середовища.
|
Музей ІнГЗКа
|
Травень
|
4
|
Малювання
|
Образи природи у мистецтві
|
Беру різнобарвну палітру і землю малюю мою
|
Спостереження за багатою палітрою природи та відображення у учнівських роботах; розвивати увагу, спостережливість; виховувати почуття прекрасного.
|
Місцевий парк
|
Листопад
|
4
|
Я і Україна
|
Україна – наша Батьківщина
|
Форми земної поверхні Дніпропетровщини
|
Формування уявлення про гірську і рівнинну поверхні; формувати вміння порівнювати предмети, визначати їх найістотніші ознаки; розвивати уяву, логічне мислення; виховувати любов до природи.
|
Балка Кобильня, с. Шестірня, Широківського району
|
Грудень
|
4
|
Я і Україна
|
Рідний край
|
Роль річки в житті людини
|
Закріпити знання про водойми, джерело, річку; розвивати спостережливість і уяву; виховувати любов до природи бережне ставлення до її багатств.
|
Річка Інгулець
|
Квітень
|
5
|
Трудове навчання
|
Технологія обробітку, охорона ґрунтів
|
Використання земельних ресурсів для дослідницької роботи
|
Вивчення типів ґрунтів України, технологія обробітку ґрунту
|
Шкільна навчально – дослідницька ділянка
|
Травень
|
5
|
Трудове навчання
|
Благоустрій та озеленення територій
|
Зеленими стежками парків Інгульця
|
Вивчення ролі зелених насаджень у житті людини, догляд за зеленими насадженнями
|
Пришкільний парк
|
Жовтень
|
5
|
Українська література
|
Міфи і легенди рідного краю
|
Вивчення легенд рідного краю
|
Ознайомити з легендами рідного краю
|
Історико – краєзнавчий музей міста Кривого Рогу
|
Лютий
|
6
|
Географія
|
«Земля – планета людей
|
Сталеві руки Олексія Семеренка
|
Продовжити знайомство з випускниками школи. Розповісти про 4-ох кратного чемпіона світу та 8-ми кратного чемпіона Європи з армспорту
|
Музей КЗШ № 114
|
Березень
|
6
|
Географія
|
Поняття про «літосферу»
|
Вивчення особливостей видобутку в місцевому кар’єрі
|
Сформувати науковий погляд на природу землі, закріпити й поглибити знання учнів про гірські породи та корисні копалини, познайомити з професією геолога
|
Інгулецький кар’єр
|
Березень
|
6
|
Географія
|
Гірські породи
|
Гірські породи рідного міста
|
Познайомити учнів з гірськими породами свого краю
|
Геологічний музей КТУ
|
Квітень
|
6
|
Географія
|
Вивчення поняття «атмосфера»
|
Спостереження за погодою
|
Продовжити формувати вміння проводити спостереження за природою. Навчитися будувати за їх результатами графіки температури, діаграми хмарності та опадів
|
Інгулецький парк
|
Травень
|
6
|
Трудове навчання
|
Технологія вирощування лікарських рослин
|
Знайомство з лікарськими рослинами, їх роль у житті людини
|
Вивчення видів лікарських рослин свого регіону. Збір та заготівля лікарських рослин
|
Заказник «Візирка»
|
Жовтень
|
6
|
Біологія
|
Природні та штучні екосистеми в довкіллі
|
Осінні явища в житті рослин
|
Закріпити поняття про неживу і живу природу, визначити причини зміни в природі на основі порівнянь, вміти сформувати уявлення ранню осінь, виховувати у учнів любов і бережливе ставлення до природи
|
Широківсь
кий лісовий масив
|
Жовтень
|
6
|
Українська література
|
Календарно-обрядові пісні
|
Обряди і звичаї нашого народу
|
Ознайомити з обрядами і звичаями народу
|
Інгулецька церква
|
Грудень
|
6
|
Трудове навчання
|
Улаштування годівниць для диких, зимуючих у регіоні птахів
|
Увага – наші друзі птахи
|
Вивішення годівниць для диких, зимуючих у регіоні птахів
|
Місцевий парк
|
Березень
|
7
|
Українська література
|
Творчість
Т.Г.Шевченка
|
Стежками Шевченкового слова
|
Розширити і поглибити знання учнів про творчість
Т.Г.Шевченка
|
Міська дитяча бібліотека бібліотека-філіал № 11 - ЦДЮТ «Ріднокрай» - пам’ятник Т.Г.Шевченко
|
Березень
|
7
|
Фізика
|
Фізика і техніка
|
Використання техніки в сферах життєдіяльності людини
|
Розширити знання учнів щодо використання техніки в різних сферах життєдіяльності людини та на виробництві
|
Центр обслуговування абонентів «Київстар»
|
Квітень
|
7
|
Географія
|
Євразія. Антропогенні природні комплекси
|
Антропогенний комплекс на прикладі місцевого парку
|
Познайомити учнів з поняттям антропогенний комплекс. Його значення для навколишнього середовища
|
Інгулецький парк
|
Квітень
|
7
|
Біологія
|
Загальна характеристика квіткових рослин
|
Фітоценоз лук
|
Вивчити біологічні особливості рослин лук, їх пристосувальний характер життя в різних генетичних частинах заплави річки. Вивчити морфологічні особливості фітоценозу. Зокрема надземну та підземну ярусність, горизонтальну мозаїчність
|
Річка Інгулець
|
Квітень
|
8
|
Фізика
|
Механічний рух на виробництві
|
Використання механічного руху на автоматизованій телефонній станції
|
Навчити учнів спостерігати прояви механічного руху в техніці. Дати поняття про відносність руху.
|
Телеграф
|
Травень
|
8
|
Географія
|
Природні зони України. Степ
|
Дикоросла рослинність степів
|
Дати дітям поняття про степ, ознайомити з дикорослими представниками рослинного світу степової зони України, її різноманіттям, кліматичними умовами та представниками тваринного світу. Розглянути вплив діяльності людини на природну екосистему степів
|
Село Демянівка, Широківського району
|
Травень
|
8
|
Трудове навчання
|
Знайомство з професіями свого регіону, виховання поваги до праці
|
Вивчення сільськогосподарських професій
|
Вивчення робітничих професій свого регіону. Знайомство з центром підготовки та перепідготовки робітничих кадрів
|
МЦППВ, селище Широке, Широківсько
го району
|
Травень
|
8
|
Трудове навчання
|
Технологія вирощування плодових дерев
|
Дерева мого життя
|
Догляд за плодовими деревами на території навчального закладу, захист їх від шкідників
|
Садова зона навчального закладу
|
Жовтень
|
8
|
Українська література
|
Українські історичні пісні
|
Наш край в часи козаччини
|
Поглибити знання про побут і звичаї козаків
|
Краєзнавчий музей в селі Шестірня
|
Листопад
|
8
|
Географія
|
Становлення взаємозв’язків між тектонічними структурами і формами рельєфу корисних копалин на території України
|
Становлення взаємозв’язків між тектонічними структурами і формами рельєфу корисних копалин на території України
|
Встановити взаємозв’язок між тектонічними структурами і формами рельєфу на території України та на прикладі залізних руд Криворіжжя
|
Музей Арселор Мітал Кривий Ріг
|
Квітень
|
9
|
Трудове навчання
|
Охорона навколишнього середовища
|
Ріка мого дитинства
|
Вивчення екологічної ситуації в своєму регіоні. Розчищення берегової лінії водоймища.
|
Заказник «Візірка»
|
Травень
|
9
|
Трудове навчання
|
Робітничі професії галузей виробництва і первинної переробки продукції сільськогосподарського господарства
|
Всі професії важливі, всі професії потрібні
|
Вивчення професій свого регіону. Знайомство з відповідними професіями.
|
Професійно технічне училище № 44, Інгулець
|
Лютий
|
9
|
Українська література
|
Тарасові Світанки
|
Ім’я Тараса Шевченка в Кривому Розі
|
Поглибити знання учнів з роздумів про епоху у яку жив Т.Г.Шевченко, зібрати свідчення про історію селища імені Шевченка, розкрити взаємозв’язок літератури з життям, викликати інтерес до художнього слова
|
селище ім. Шевченка, Центрально-Міський район, проспект «Визволення» - Криворізький державний театр ім. Шевченка, вул. Українська – пам’ятник Т.Г. Шевченку
|
Травень
|
9
|
Українська література
|
Українське весілля
|
Збереження українських традицій в сучасному весіллі
|
Ознайомити з обрядами українського весілля
|
Кафедра народознавства Криворізького педагогічного університету
|
Вересень
|
9
|
Географія
|
Чорна металургія
|
Підготовка кадрів для чорної металургії
(Інгулецький технікум Криворізького технічного університету)
|
Ознайомити дітей з місцевим закладом, який готовить працівників для металургії. Показати різноманітність вибору професій гірничого напряму, розширення кругозору та отримання додаткових знань
|
Криворізький гірничорудний технікум
|
Листопад
|
9
|
Фізика
|
Електричний струм, дії електричного струму
|
Дії електричного струму на прикладі автоматизованої телефонної станції
|
Ознайомити учнів з використанням електричного струму в побуті та на виробництві. Дати поняття про електричний струм та його дію
|
Автоматизована телефонна станція
|
Березень
|
10
|
Фізика
|
Поняття про транзистор
|
Основні характеристики транзистора, його дія та функції
|
Ознайомити учнів із застосуванням напівпровідникових приладів. Дати поняття про інтегральні схеми
|
Автоматизована телефонна станція
|
Жовтень
|
10
|
Українська література
|
Література рідного краю
|
Поезія воїнів-афганців
|
Розглянути поезії воїнів-афганців
|
Пам’ятник афганцям (зустріч з воїнами – афганцями)
|
Квітень
|
11
|
Українська література
|
Література рідного краю
|
Завжди у пам’яті народній (поети -руданівці)
|
Ознайомитися із творчістю поетів -руданівців, зокрема Лариси Лазірко
|
На цвинтар до могили Лариси Лазірко
|
Грудень
|
11
|
Фізика
|
Принцип радіотелефонного зв’язку. Розвиток засобів зв’язку
|
Принципи роботи автоматизованих телефонних станцій
|
Ознайомити учнів з підприємствами рідного краю. Дати можливість застосовувати отримані знання на практиці. Розширити знання учнів по джаній темі
|
Автоматизована телефонна станція
|