Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Виконавець учитель української мови та
літератури Новогребельського НВК
«ЗОШ І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний
заклад» Бородянського району Київської
області Іваненко Людмила Іванівна
2012 р.
Урок української мови у 5 класі
Тема. Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень, входять у складне і поєднані безсполучниковим зв’язком або сполучниками.
Мета. Поглибити знання про складне речення, учити визначати граматичні основи в ньому, засоби зв’язку; правильно інтонувати складні речення; удосконалювати практичні навички конструювати та аналізувати складні речення; розвивати логічне та критичне мислення, мовлення, увагу, пам’ять; виховувати почуття любові до природи.
Обладнання: таблиця «Просте і складне речення», картки з текстами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і умінь.
1. Мозковий штурм.
- Що вивчає синтаксис?
- Що вивчає пунктуація?
- Що становить граматичну основу речення?
- На які питання відповідає підмет?
- На які питання відповідає присудок?
2. Метод передбачення. Робота зі зв’язним текстом.
- Переписати текст, підкреслити граматичні основи.
Грому і блискавки Левко боїться, а веселку хлопчик любить. Вона йому ввижається дівчиною, і вбрала ця дівчина свій вінок різнобарвними стрічками. І весна йому теж здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі, її можна побачити на лузі, коли там верби розпускаються. Ще весну можна побачити в полі біля кринички, коли вона воду набирає.
(За М.Стельмахом.)
- Прочитати речення, назвати граматичні основи, скільки їх в кожному реченні? Якщо в реченні граматичних основ більше, ніж одна, то як вони називаються?
- Хто може передбачити тему уроку? (Учні називають і записують у зошит).
ІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок. 1.Опрацювання таблиці «Просте і складне речення».
2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (стор. 116).
3. Письмове виконання вправи 211, її перевірка.
4.Робота в групах. Клас поділено на 4 групи, дано 2 тексти. 1, 3 групі виписати прості речення, 2, 4 групі виписати складні речення.
1 текст. Вечоріло. Після двотижневої спеки нарешті пролилася зливою грозова хмара. Правда, вона захопила село тільки крилом, але й півгодинний рясний дощ освіжив зелень і повітря. Північний край неба вже виблискував прозорою блакиттю, а на заході вже чорніла темна хмара. З неї проглядало вечірнє сонце. Його проміння золотило свіжу зелень кленів і райдужними іскрами грало в дощових краплинах, що повисли на листі. (За М. Старицьким.)
2 текст. Осінь танула, як тане воскова свічка, вона ставала все прозорішою й легшою. Жадна земля випила за літо сонце, і воно стало бліде. Почалися дощі і вітри. Природа довго боролась, шуміла, протестувала й не хотіла коритись, але мусила. Лице неба стало суворим, а його уста дихнули холодом. Потім труснуло сніжком, і земля здавалась аркушем паперу, на якім дитина пробувала зелені, руді і сірі фарби.
5. Стратегія «Мікрофон».
- Кожному члену групи зачитати речення й довести, чому вони прості чи складні.
6. Творча робота.
- Доповнити речення із довідки, підкреслити граматичні основи, розставити розділові знаки.
Та по горах сніги лежать по долинах маки цвітуть… (Нар. творч.). Пишається калинонька явір молодіє… (Т. Шевченко). Кожна гілка колихнулась кожна пташка вже співа… (Б. Грінченко).
Довідка: 1. …а кругом їх верболози й лози зеленіють. 2. …а козаки у Крим ідуть. 3. …а згори все дужче й дужче сонце світ свій розлива.
7. Взаємоперевірка роботи.
8. Робота з підручником.
- Знайдіть на сторінці 117-118 послідовність розбору складного речення. За поданою схемою зробіть усний синтаксичний розбір поданого речення.
Літує літо у липневім цвіті, гречки медами пахнуть звіддаля, вже зажовтіли ниви і поля, десь перепілка фітькає у житі (В. Грінчак).
9.Креслення схемки розібраного речення.
ІY. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
«Незакінчене речення»: «Я на уроці дізнався….», «Я на уроці навчився…».
Y. Домашнє завдання.
Параграф 12 , вправа 212.
Література
О. Глазова, Ю. Кузнєцов. Рідна мова. Підручник для 5 кл. – К.: Педагогічна преса, 2005.
Пентилюк М. І., Окуневич Т.Г. Сучасний урок української мови. – Харків: Основа, 2007.
Варзацька Л., Кратасюк Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади // Дивослово. – 2005. - №2.
Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання – К., 2007.
|