Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему: “Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих”
Тема: Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Мета: повторити і закріпити вивчений матеріал про складне речення; поглибити знання учнів про пунктуацію; формувати вміння розмежовувати види речень; розвивати спостережливість та мовленнєву діяльність, логічне та образне мислення; виховувати повагу до народних звичаїв та повір’їв
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки із завданнями, мультимедійна дошка, проектор, музичний супровід – запис колискової пісні “Котику сіренький”, мелодія колискової Наталії Май
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель: Українці – люди ввічливі, щирі, привітні. Вірять, що усі справи варто починати з хорошим настроєм, тоді і результат буде такий, як треба.
То ж і ми з вами повинні налаштуватись на хорошу працю, що принесе очікуваний результат.
Допоможе нам виконувати завдання уроку герой, який прийшов до нас з колискових.
Яких героїв колискових пісень ви знаєте? Як ви гадаєте, хто він наш помічник? (Котик)
Прослухавши колискову, з’ясуємо, чи це так. (Звучить колискова “Котику сіренький”)
(На дошку проектується малюнок котика, який усміхається)
Погляньте, як гарно усміхається він до вас. І ви налаштуйте себе на гарну роботу, хороший настрій.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
Запис, спроектований на екран (тема і мета уроку)
Сьогодні на уроці у ході виконання системи завдань ми повторимо та закріпимо вивчене про складне речення, навчимося перебудовувати складні речення, частини яких з’єднані сполучниками у такі, що частини з’єднані інтонацією, складні у прості і навпаки, поглибимо знання пунктуації, зокрема вивчимо правила розстановки коми у складних реченнях, а також познайомимось з народними повір’ями та звичаями.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу
Вправа “Я знаю …”
Розпочнемо нашу роботу з вправи “Я знаю …” Продовжіть речення “Я уже знаю, що …” Усе про складне речення.
(За відповідями учнів на дошку проектуються відомості про складне речення)
Складне речення – це речення, що має дві і більше граматичні основи, тобто складається з двох або кількох простих речень.
Частини складного речення можуть з’єднуватись за допомогою сполучників і, але, а, та, щоб, бо та сполучних слів який, хто, коли, де, що.
Частини складного речення можуть поєднуватись між собою лише інтонацією.
Між простими реченнями у складному робимо невелику паузу.
Молодці, ви все сказали про складне речення. Отже, ми можемо продовжувати роботу далі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Завдання І. Робота з текстом. Гра “Визбирувач”
У вас є текст. Завдання полягає у тому, щоб з нього вибрати складні речення. Побачимо, хто з вас найкращий визбирувач складних речень. Хто знайде такі речення, піднімайте руку.
(Текст спроектований на дошку, у дітей тексти на картці 1)
(Кожен з дітей для зручності має картку з текстом)
Картка 1
Робота з текстом. Гра “Визбирувач”
Мамина пісня
На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.
Мама схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню про котика-муркотика, котка-розбишаку, про чарівних птахів, про місяця-місяченька. У невибагливу просту мелодію вкладена найщиріша мамина любов.
Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.
Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.
Запишіть ці речення. Дайте їм характеристику. Підкресліть граматичні основи.
Бесіда
Про що цей текст?
Чи подобається назва твору?
А яку назву дали б ви цьому тексту?
Що сказано про котика у тексті?
Бачите, який той кіт: може ходити по хаті і будити дитину, а може муркотати і присипляти її.
Між іншим, найдавнішим звичаєм було прийнято першим вкладати у колиску кота, бо вважали, що кіт може наділити дитину спокійною вдачею, приносити солодкий сон. Примовляли: “Як на кота муркота – на дитину дрімота”.
(Після відповідей учнів виписані речення проектуються на дошку)
Повернемось до наших речень.
На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.
Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.
Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.
Бесіда
За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?
Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних? (Кому)
За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?
Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних? (Кому)
Отже, на письмі між простими реченнями у складному ставимо кому. Кому ставимо тоді, коли прості речення з’єднані сполучниками, сполучними словами та інтонацією. Це правило, яке нам потрібно вивчити для покращення пунктуаційної грамотності.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником
Прочитати правило на с. 116 (самостійно)
Котик задоволений нашою роботою, посміхається. А ми продовжуємо працювати.
А у вас як з настроєм?
Гра “Плюс завдання” допоможе закріпити вивчений матеріал, зосередить нашу увагу на важливих питаннях уроку, а я водночас зможу з’ясувати, хто був уважний і спостережливий на уроці.
У вас є картка 2 з реченнями. До речень завдання. Нам потрібно їх виконати.
Картка 2
Поставити пропущений розділовий знак.
Котик тихо воркотить бо в колисці хлопчик спить.
Прийшла кішечка в наш дім стало затишно у нім.
Скласти складне речення з простих речень:
а) без сполучників
Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті.
б) з сполучниками або сполучними словами
М’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову. Я чую неньки колискову.
Складне речення перебудувати у прості.
Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.
Речення записуємо на дошці і у зошити.
Поставити пропущений розділовий знак.
Котик тихо воркотить, бо в колисці хлопчик спить.
Прийшла кішечка в наш дім, стало затишно у нім.
До речі, наші українці, за давнім звичаєм впускали у новозбудовану хату кота чи кішку на першу ніч, а тоді переходили жити самі. Вважали, що життя у цій хаті буде щасливим і спокійним.
Скласти складне речення з простих речень, щоб частини з’єднувались
а) інтонацією, без сполучників
Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті. / Котик Ромчик йде по хаті, він збудить не хоче Каті.
б) сполучниками або сполучними словами
М’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову. Я чую неньки колискову. / Коли м’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову, тоді я чую неньки колискову.
Складне речення перебудувати у прості.
Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.
Який висновок можемо зробити з виконаного завдання? (Більшість речень, з’єднаних інтонацією можна перебудувати у речення, з’єднані сполучниками або сполучними словами і навпаки. З простих речень утворюються складні, а із складних – прості.)
Таке перетворення називається синонімією, а речення синонімічними.
Речення нашого уроку – це здебільшого уривки колискових пісень. А вам мами співали колискові? Ви пам’ятаєте їх?
Гарними ростуть дітки, добрими, ніжними, розумними, вважають українці, коли мами співають колискових пісень.
Поділіться після виконаного завдання своїм настроєм і тим, як котик допомагає вам у роботі? Складіть про це висловлювання (3-4 речення), щоб було складне речення. Можливо, комусь заважає працювати? Скажіть нам про це також.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Гра “Лото”
Ви грали у лото? Зараз матимете змогу попробувати свої сили у лінгвістичному лото, яке покаже результат здобутих на уроці знань.
На дошці ви бачите велику картку, поділену на три частини: складне речення, частини якого з’єднані сполучниками; складне речення, частини якого з’єднані інтонацією; просте речення. У мене є картки з реченнями. Бажаючі підходитимуть до мене і витягатимуть речення. Їх потрібно покласти у картку на дошці відповідно до характеристики речень. Вказати межу простих речень, тобто назвати розділовий знак між частинами складного речення. Хто ж найактивніший? Супроводжувати нашу роботу буде мелодія авторської колискової Наталії Май. (Звучить тихенько колискова)
Повішу я колисочку на зелену галузочку, вітрик буде повівати, мале дитя колисати. (складне безсполучникове)
Пішов котик на торжок, купив собі кожушок. (просте)
Кіт збирався до роботи, та завадили турботи. (складне сполучникове)
Під спів маминої колискової виростали поети і композитори, ставали на ноги філософи і хлібороби. (складне безсполучникове)
Як ви розумієте сполучення слів: ставати на ноги (Підрости, зробитися дужим, самостійним)
Колискова пісня – це душа народу, яка ходить навшпиньках. (складне сполучникове)
А як ви розумієте такий вислів. Він належить українському поету Миколі Сингаївському
Колискова не тільки допомагає дитині заспокоїтись та заснути, а ще підвищує її розумові здібності, налаштовує на хвилю щастя, гарного настрою. (просте)
Котики-воркотики всілися рядком, поїть сонце котиків теплим молочком. (складне безсполучникове)
Десь колисочка гойдалась, місяць сяяв у вікні, там дитину присипляли з неба зорі осяйні. (складне безсполучникове)
Десь далеко дощик тихий буде землю умивать, а тобі, моя утіхо, треба швидше засинать. (складне сполучникове)
“Закінчи речення”
Отже, складне речення – це …
У складному реченні між частинами ставимо … (кому)
Що цікавого дізналися на уроці?
Що запам’ятали?
Чого навчилися?
А чи допомагав вам працювати котик? Яким ви його запам’ятаєте?
Молодці. Я вам дякую за урок. Пам’ятайте, що почути душу колискової може лише той, хто вміє слухати. Саме з маминої пісні починається людина, її життя. Хай щастить вам, діти, у житті, а котик з колискової оберігає ваш спокій.
VІІ. Домашнє завдання
П.12, с. 116; вправа 214 для тих, кому було важко працювати на уроці. Твір-мініатюра “Моя колисанка” з використанням складних речень для тих, кому все вдавалося.
|