Тема: Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні


Скачати 54.77 Kb.
Назва Тема: Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні
Дата 15.12.2013
Розмір 54.77 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Урок
Урок української мови проведений у 8-Г класі.

Дата: 15.10.2013р.

Тема: Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні.

Мета: поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу, дати поняття односкладним і двоскладним реченням та навчити учнів їх розрізнювати і порівнювати; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати односкладні і двоскладні речення.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

План уроку:

  1. Організаційна частина

  2. Повідомлення теми і мети уроку

  3. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда за запитаннями.

ІV. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Записати речення, підкреслити граматичні основи.

  2. Робота з роздатковим матеріалом.

  3. Виконання системи вправ.

  4. Дослідження - зіставлення.

  5. Творча робота.

V. Підсумок уроку. Оцінювання

  1. Бесіда за запитаннями.

VI. Домашнє завдання

Хід уроку:

  1. Організаційна частина

  2. Повідомлення теми і мети уроку

  • Доброго дня. Перевіряємо чи всі готові до уроку. На ваших партах повинно бути: підручник, зошит, пенал. Сьогодні ми з вами пригадаємо про прості та складні речення, будемо вчитися розрізняти та порівнювати односкладні та двоскладні речення.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Але для початку давайте перевіримо ваше домашнє завдання, а також дамо відповіді на запитання.

  • Фронтальне опитування.

  1. Що таке речення?

  2. Як слова у реченні пов’язані між собою?

  3. Які розділові знаки можуть ставитися у кінці речення?

  4. Граматичну основу речення складають…..

  5. А другорядні?

  6. Які є принципи розподілу видів речення?

  7. Які є види речення за наявністю другорядних членів речення?

  8. Що таке поширені речення? А непоширені?

  9. Які є види речень за кількістю граматичних основ?

  10. Що таке складні речення? А прості?

IV. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Записати речення, підкреслити граматичні основи, вказати речення просте чи складне.

  1. Не заплямує ніхто світло духовного серця.

  2. Я тільки там жадаю жити, де виросла моя душа.

  3. І рано чесного труда торкнулася душа молода.

  4. Життя навчає, труд єднає.

  1. Робота з роздатковим матеріалом

(робота за опорною схемою)

Коментар вчителя: Речення, як синтаксична одиниця складається з однієї, двох і більше граматичних основ. За характером граматичних основ, речення бувають односкладні і двоскладні.

Односкладні речення – це речення, які мають один головний член речення у формі підмета або присудка.

Зразок: І закружляю, мов полова, у круговерті світовій.

Двоскладні речення мають підмет і присудок.

Зразок: До тебе завше я душею лину.

Таблиця

Роль у мові

Ознаки

Види речень

Виражає закінчену думку, служить для спілкування, повідомлення, впливу

Має одну або дві граматичні основи, характеризується смисловою та інтонаційною завершеністю

За структурою

За емоційним забарвленням

За метою висловлювання

  1. Просте

  2. Складне

  1. Розповідне

  2. Питальне

  3. Спонукальне

  1. Неокличне

  2. Окличне

  3. Вимовляється з підсиленою інтонацією

  4. Речення як основна синтаксична одиниця




  1. Виконання системи вправ

    1. Записати речення, вказати поширене чи непоширене речення, визначити яким є речення за метою висловлювання.

  1. Заходить сонце.

  2. Темніють гори.

  3. Пташки співають.

  4. А вершина ще відблиск сонячний несе.

  5. Шумлять гаї.

  6. Як лист, душа моя тремтить.

  1. А зараз ми з вами виконаємо вправу, в якій матимемо змогу визначити односкладним є речення чи двоскладним, а також визначити граматичну основу кожного речення.

  1. Робочі руки гори вернуть.

  2. Громадою все зробиш.

  3. Роботі ніколи немає кінця.

  4. На обрії жодної хмаринки немає.

  5. Ранкове світло в небо пролилося.

  6. Свято.

  1. Розгляд таблиці : « Синтаксичний розбір простого речення» (роздатковий матеріал)


Синтаксичний розбір простого речення

Послідовність розбору

  1. Указати, що речення просте або складне.

  2. Визначити граматичну основу та другорядні члени речення.

  3. Односкладне чи двоскладне.

  4. Поширене чи непоширене.

  5. Вид речення за метою висловлювання.

  6. Вид речення за інтонацією.

Зразок письмового розбору:

Чому не спить верба в прозору осінь?

Речення просте, двоскладне, поширене, питальне, неокличне.




  1. Зробити письмовий синтаксичний розбір простого речення.

  1. Багряне листя під ногами покірно й тепло шелестить.

  2. Джерелами дзвінкими повняться криниці.

  1. Дослідження – зіставлення.

  • Розглянути подану схему і скласти зв’язну розповідь про те, чим речення відрізняється від словосполучення.

РЕЧЕННЯ

  • виражає закінчену думку;

  • складається зі слів, словосполучень;

  • має граматичну основу та другорядні члени речення;

  • має вид за структурою, за метою висловлювання, за емоційним забарвленням.

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ

  • виступає однією поширеною назвою предмета, поняття, уявлення;

  • складається із слів;

  • має головне і залежне слово;

  • має вид за структурою, способом вираження головного слова та зв’язком між головним і залежними словами.

  1. Творча робота.

  • Скласти 4 речення, два з яких є односкладними, а інші два – двоскладними. Речення повинні стосуватися певної тематики, наприклад спортивної.

V. Підсумок уроку. Оцінювання

  1. Бесіда за запитаннями.

  1. Які є види речень за наявністю другорядних членів речення?

  2. Охарактеризуйте односкладне речення.

  3. Охарактеризуйте двоскладне речення.

  4. Які є види речень за кількістю граматичних основ?

  5. Що таке просте речення?

  6. А складне?

  7. Який є розбір простого речення. Назвіть порядок аналізу простого речення

VI. Домашнє завдання

Схожі:

Прості і складні речення Мета. Розширити і поглибити знання учнів...
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло
Урок №1 Тема : Складносурядне речення. Його будова
Складні речення поділяються на складносурядні, складнопідрядні, складні безсполучникові та складні речення з різними видами зв’язку....
  урок-дослідження
Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв'язком....
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація за темою до уроку, роздатковий матеріал
Особливості функціонування односкладних речень з формою на -но, -то в публіцистичному стилі
Тривалий час партиципні речення, а саме односкладні речення з формою на -но, -то, не виділялися в окремий клас, а вважалися безособовими...
«Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому»
Навчальна – з`ясувати, яке речення називається складносурядним, пояснити, які сполучники служать засобами зв’язку між його частинами;...
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв ’ язком. Кома...
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Тема: Числівники кількісні й порядкові: прості, складні та складені Мета
Мета: навчальна – ознайомити школярів із кількісними та порядковими: простими, складними та складеними числівниками
Урок математики
Тема. Прості і складені задачі на визначення швидкості, часу, відстані. Дії над іменованими числами. Ознайомлення з назвами геометричних...
Тема. Життєвий цикл у рослин і тварин Мета
Мета: сформувати поняття про життєвий цикл, показати прості й складні життєві цикли
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка