Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності: фронтальна, групова. Методи та прийоми: «мозковий штурм»


Скачати 74.87 Kb.
НазваУрок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності: фронтальна, групова. Методи та прийоми: «мозковий штурм»
Дата18.12.2013
Розмір74.87 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації

Методичний кабінет

Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Підготувала вчитель української

мови та літератури Новогребель-

ського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів –

дошкільний навчальний заклад»

Бородянського району Київської

області

Іваненко Людмила Іванівна,

що проживає

за адресою: кв. 29, буд. 9,

вул. Паркова, смт Бородянка,

Київська обл., індекс:07800

2013 рік

Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникового складного речення; учити знаходити БСР у тексті; розвивати вміння правильно будувати речення такого типу; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу показати, що вплинуло на формування світогляду Т.Г. Шевченка, виховувати почуття любові й поваги до письменника.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми організації пізнавальної діяльності: фронтальна, групова. Методи та прийоми: «мозковий штурм», «незакінчене речення», творче моделювання, метод «Прес», проблемне питання, дослідження-аналіз, самооцінка,випереджувальне завдання (виписати безсполучникові складні речення з книги Л.Д. Мулявко «Паросток батьківського саду: Зацвіт Шевченкової долі». - Черкаси: Брама – Україна, 2012. – 156 с.).

Обладнання: підручник( О. Глазова, Ю. Кузнецов. Українська мова. – К., 2009), картки, комп’ютер, схеми; Мулявко Любов Данилівна. Паросток батьківського саду: Зацвіт Шевченкової долі. - Черкаси: Брама – Україна, 2012. – 156 с. (речення виписано з цієї книги).

Епіграф уроку

Він був поетом волі в час неволі,

Поетом доброти в засиллі зла.

Була у нього надзвичайна доля,

Та доля Україною була.

Д. Павличко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мозковий штурм.

  • Яке речення називається простим?

  • Що таке граматична основа речення?

  • Яке речення називається складним?

  • На які дві групи поділяються речення за способом об’єднання частин (простих речень) в одне граматичне ціле?

  • Які вивчили сполучникові складні речення?

  • Як утворюється складносурядне речення?

  • Як утворюється складнопідрядне речення?

  • За допомогою чого поєднані частини складнопідрядного речення?

ІІІ. Визначення теми й мети уроку.

  1. Робота зі схемою . (Картка №1). Формулювання теми уроку учнями, запис у зошити.

Складне речення

Складне речення

Сполучникове Безсполучникове

речення речення

[ ], [ ].

Складносурядне Складнопідрядне

речення речення

[ ], і [ ]. [ ], ( ).
Проблемне питання. Метод дослідження.

Розгляньте схему. Хто сформулює тему сьогоднішнього уроку?

2.Визначення мети уроку.

3.Визначення лексичної теми уроку, запис епіграфа. (Картка №2).

- Зачитайте епіграф уроку. Про кого говорить Д. Павличко?

- Яка ж лексична тема нашого уроку?

- Як ви думаєте, для чого треба вивчати безсполучникове складне речення?

ІV. Вивчення та закріплення нового матеріалу.

1.Робота з 2 реченням епіграфа. Метод дослідження.

Була у нього надзвичайна доля,

Та доля Україною була.

Д. Павличко

- Прочитайте речення, визначте, яке воно за будовою.

- Частини безсполучникового речення є рівноправними чи нерівноправними між собою? Чому?

- Які знаєте рівноправні члени речення?

- Дане безсполучникове складне речення з однорідними чи неоднорідними частинами? Чому?

2.Читання й запис 1 речення з картки №2, 2 завдання.

У родині Шевченків і досі зберігся переказ: в Моринцях Григорію Шевченкові дали хату втікача гайдамаки Копія.

  • Проаналізуйте речення. Складіть його схему.

3.Робота з підручником на стор. 141( О. Глазова, Ю. Кузнецов. Українська мова. – К., 2009.).

4. Диктант-завдання.

1. Між членами сім’ї Шевченка , очевидно, була любов і приязнь: інакше не залишився б у поета такий світлий спогад про своє раннє дитинство серед рідних йому людей . 2. Короткий зимовий день кріпацької сім’ї був зайнятий панщанною і власною надвірною роботою; працювали вечорами й удосвіта. 3.Власний труд був не прокляттям, а основою життя: результати цього труда кріпацька сім’я бачила і з них користувалася.

- Зробити аналіз речень за схемою, зображеною на моніторі.

Метод «Прес».

Це речення… ,

тому що…

Отже, … .

5. Фізкультхвилинка.

6. Вибіркове письмо. Творче завдання. (Картка №3). Робота в мікрогрупах, її перевірка.

- Виписати лише безсполучникові складні речення, накреслити їх схемки.

Картка №3.1.

1.Як сильно впливала на Шевченка в дитинстві солов’їна пісня, він відтворює її в поезії:

Защебече на калині –

Ніхто не минає…

2.Пісня змушує людину забувати своє лихо, піднімає віру в себе, любов до життя, любов до людей.

3. Зелені гаї і луги вкривалися травою і квітами, білим цвітом зацвіла калина; кучеряві верби схиляли віти над ставами; тополі стрункими рядами стояли навколо села.

Картка № 3.2.

1.Літом сади, темні і рясні, хилилися під вагою плодів; золоті широкі лани і ниви, тихі стави заростали очеретом і осокою; пишні зелені кущі калини вкривалися кетягами червоних ягід; барвисті квіти розквітали біля кожної хати.

2. Можливо, одне з ранніх дитячих вражень лежить в основі поезії «Садок вишневий коло хати».

3. Це вечір в рідній садибі; після трудового дня вся сім’я вечеряє, сидячи біля хати на зеленому споришу.

Картка № 3.3.

1.Рідний лісостеповий кирилівський пейзаж з рясними садами, ставами по ярах, а особливо тополями, що розмовляють з полем.

2.Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

Т.Г. Шевченко

3.Защебетав жайворонок,

Угору летячи;

Закувала зозуленька,

На дубу сидячи;

Защебетав соловейко –

Пішла луна гаєм;

Червоніє за горою;

Плугатар співає.

Т.Г. Шевченко

Картка №3.4.

1.І хоч яким гнівом, протестом, сумом, жалем не наповнювало його душу реальне людське життя, Шевченко назавжди зберіг ту радість, яку відчував малим «перед лицом красавицы природы».

2…. світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

Т.Г. Шевченко

3.Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Меж ярами над ставами

Верби зеленіють.

Т.Г. Шевченко

- Що виражають частини безсполучникового складного речення?

-З якою інтонацією слід читати ці речення?

7. Перевірка випереджувального завдання.

( Учні зачитують безсполучникові складні речення, виписані з книги Л.Д. Мулявко «Паросток батьківського саду: Зацвіт Шевченкової долі». Черкаси: Брама – Україна, 2012. – 156 с., пояснюють смислові відношення між ними).

8.Робота з таблицею «Безсполучникове складне речення» (Картка №4).

shemu_21_.jpg

9.Тестові завдання . Робота в мікрогрупах.

Картка№5.1.

1.Малим Тарас Шевченко дивився на зиму найбільше через промерзле віконце своєї хати, потім попихачем, водоносом чи погоничем мерз на роботі; для сироти, невзутого й неодягненого, зима була страшним лихом.

! Речення виражає такі смислові відношення:

А. зіставлення;

Б. умови;

В. послідовності;

Г. одночасності.

Картка №5.2.

2.Все життя сім’ї приходило в занепад: батько цілий день на роботі, діти залишалися без всякого догляду.

! Речення виражає такі смислові відношення:

А. одночасності;

Б. часу;

В. причини;

Г. послідовності.

Картка №5.3.

3.Безтурботне Тарасове дитяче щастя скінчилося на десятому році життя:померла його мати.

! Речення виражає такі смислові відношення:

А. наслідку; В. причини;

Б. зіставлення; Г. послідовності.

Картка № 5.4.

4. Замкнений Тарас не тільки з ненависною мачухою, навіть рідна сестра не може видобути в нього скарги.

! Речення виражає такі смислові відношення:

А. послідовності;

Б. часу;

В. одночасності;

Г. зіставлення.

10. Творче моделювання.

! Доповніть речення словами з довідки, накресліть їх схеми.

1.Напевно, під впливом першого кохання збільшується у Тараса віра в себе, в життя, …

2.Тарас родився і виріс в кріпацькій сім’ї: …

3. Все більше входять традиції життя в Тарасів внутрішній світ: …

Довідка

1. …повстає у нього особливе бажання створити собі майбутнє.

2. …вони стають предметами його думки і його естетичного почуття.

3. …іншого життя він не знав і не уявляв.

10.Підсумок. « Незакінчене речення».

Сьогодні на уроці я дізнався про… .

Безсполучникове складне речення – це… .

За характером змістових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на дві групи: … .

Однорідні частини безсполучникового складного речення виражають такі смислові відношення: … .

Неоднорідні частини безсполучникового складного речення виражають такі смислові відношення: … .

V. Оцінювання учнів.

Рефлексія. Самооцінка учнів.

  • Яких знань не вистачило, щоб отримати гарну оцінку?

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ









VІ. Домашнє завдання.

Стор.141,144 н. правила ( О. Глазова, Ю. Кузнецов. Українська мова. – К., 2009.); написати твір-мініатюру «Чим приваблює мене образ Т.Г. Шевченка», вжити 2-3 безсполучникові складні речення.

Схожі:

Урок Тема: Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів
Форми і методи роботи: груповий, взаємоперевірка, мозковий штурм, фронтальне опитування, рефлексія
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової)
Тема: Виконання слюсарних робіт. Мета уроку
...
Урок 21. Тема: Глобальні проблеми людства
Методичні прийоми: проблемно-пошуковий; робота із географічними картами, схемами; розповідь; «Мозковий штурм», робота в групах, «Роблю...
План: Вступне слово. Мозковий штурм “Головні потреби дитини”. Мозковий...
АКУ, ККУ, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Сімейний кодекс України
Методи організації та здійснення навчально – пізнавальної діяльності
Методи організації та здійснення навчально – пізнавальної діяльності для сліпих і слабозорих дітей на уроках історії
Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь учнів. ХІД УРОКУ:...
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, робота в парах, робота в групах
У дружному колі. Дитячі народні ігри «Журавель», «Перстенець»
Методи, прийоми та форми роботи: групова форма роботи, «Асоціативний кущ», «Запитання – відповідь», «Реакція читача»
Урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції). Обладнання...
Тема. Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком
Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка