Лопатіна Ольга Олександрівна – вчитель української мови і літератури
Урок української мови в 11 класі
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових та багатокомпонентних складних речень.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння вміннями правильної розстановки розділових знаків між простими реченнями, що входять до складного речення.
Епіграф. Одним із важливіших кроків у житті є вибір професії.
І. Томан. Король чи королева орфографії.
І. Словниковий диктант (пишемо на листках).
Фізико-математичний, діаметрально протилежний, мовно-літературний, науково-дослідний, хіміко-біологічний, хіміко-технологічний, медико-санітарний, казна-хто, хтозна-що, що-небудь, будь-що, пів-Києва, пів’яблука, суспільно-гуманітарний, коли-небудь, все-таки, якось-то, як-от, по-моєму, де-не-де, ледве-ледве, тільки-но, зробив-таки, давай-но, небезпека, немовля, невіглас, нездара, не зміг, незчулися, неперевершений, нездоланний.
Листки віддаються на перевірку.
ІІ повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення учня за темою уроку, робота класу за підручником.
Знайти складні речення, вказати на їх приналежність.
Складнопідрядні
Складносурядні
Безсполучникові
Змішаний тип
(Текст за темою вибір професії І.Томана). Накреслити схеми.
Повторення! Матеріал 10 класу, параграф 11 ст. 95. Професійна лексика. (1 учень.)
3.а Рекламний захист професії.
4. У вас був твір про майбутню професію. Знайдіть в ньому професіоналізми. (6 учнів)
Хвилинка відпочинку. Діти, уявіть собі, що ви в лісі. Насолоджуйтесь соковитою зеленню дерев, які вони красиві, стрункі, як вони тягнуться до неба. Ви відпочиваєте, дихаєте рівно, ви спокійні, над вами блакитне ясне небо, а в небі сяє тепле сонечко.
А тепер уявіть, що ці дерева – це ви, молоді, стрункі, повні сил, енергії, життя. Уявно підніміть голови до неба. Його блакить – це ваші мрії, ваше натхнення, а жовтогарячі промені сонця надають вам життєдайну силу для життя, для досягнення
Своєї мети, для здійснення своїх мрій.
Назвіть найбільшу кількість професій (2 учня)
2 учня визначають аналіз синтаксичної структури на листках центру зайнятості.
І. Томан Вибір професії (Самостійна робота з текстом)
1) Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість,- одна з умов відчуття життєвої повноцінності. (Складнопідрядне з’ясувальне).
2) Молоді люди, буває, самі не знають, що б їм хотілося робити. (Складнопідрядне з’ясувальне).
3) Їхні життєві інтереси, ще не сформовані, а батьки так само мають досить туманне уявлення про можливості, що відкриваються перед їхньою дитиною. (Сурядне з підрядним протиставний сполучник а, підрядний сполучник що. Підрядне означальне.)
4) Старшокласники, наприклад, може зацікавитися тим, чим захоплюються його товариші, і відповідно до цього обирає потім свою майбутню професію. (Сурядне з підрядністю).
5) Тим же, хто орієнтується я в основному на престиж професії, не зайве нагадати, що більшість наших громадян мають не престижні, але не менш корисні, необхідні і цікаві професії. (Складнопідряне з 2 підрядними з’ясувальними, одне з підрядних знаходиться в середині головного, друге знаходиться після головного).
Домашнє завдання: написати твір на тему «Якій професії я хочу присвятити своє життя»
З листків центру зайнятості виписуються речення і розбираються (повне усне пояснення).
Якщо ти відчуваєш, що вмієш добре спілкуватися з будь-якими людьми, оволодівай предметами суспільно-гуманітарного профілю. (Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним).
Якщо ти відчуваєш у собі технічні здібності, обирай технологічний профіль навчання. (Підрядне умови).
Якщо ти можеш яскраво виразити словами свої думки, передавати на папері відчуття та образи, обирай суспільно-гуманітарний профіль. (Підрядне умови).
Під диктовку записати на окремих листках і запам’ятати. Пояснювальний диктант.
Подвійно таланить тому, хто має душу добру і серце чуле, його духовне єство, мов соняшник до сонця, завжди прихилене од людського болю, добра, шляхетності.
І, либонь, потрійно благословен той, у кого і розум проникний, і серце людяне,- він теж бачить істину, а дух його співзвучний усім людським радощам і печалям.
З листка «Профі»
Вибрати і виписати речення із сполучниковим зв’язком, розібрати їх. (Спеціальсть технічна і педагогічна)
Використана література.
1. Бібліотека журналу «Вивчаємо українську мову та літературу». Випуск 1(98) – Горошкіна О.М., Попова Л.О., Нікітіна А.В. – Харків: Основа, 2012 р.
2. Г.Є Помазан. Українська мова 11 клас. Збірник вправ, диктантів, тестових завдань. – Харків: Основа, 2008 р.
3. О.Б.Олійник. Сучасна українська мова: опорні конспекти. – Київ, 2008 р.
4. І.П.Ющук. Практикум з правопису української мови. – Київ, 2006.
|