Безсполучникове складне речення. Пояснення про безсполучникове складне речення. Особливості інтонації безсполучникового складного речення


Скачати 64.86 Kb.
НазваБезсполучникове складне речення. Пояснення про безсполучникове складне речення. Особливості інтонації безсполучникового складного речення
Дата15.12.2013
Розмір64.86 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Українська мова 9 клас

Распітін Світлана Володимирівна вчитель української мови та літератури Миколаївської вечірньої школи № 1

Тема: Безсполучникове складне речення. Пояснення про безсполучникове складне речення. Особливості інтонації безсполучникового складного речення.

Мета: дати поняття про безсполучникове складне речення, вчити знаходити безсполучникові складні речення в тексті; визначати їх основні ознаки; формувати вміння і навички правильного інтонування цих речень, розстановки розділових знаків у них, їх побудови, використання безсполучникових складних речень у власному мовлені; виховувати любов до рідної природи та творчості Т.Г. Шевченка

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, схеми, тексти , картки, репродукції картин Т. Г. Шевченка, Українська мова: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл./ О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, -К.: Генеза, 2009., аудіо запис «Реве та стогне Дніпр широкий».

Поїдеш далеко,

Побачиш багато;

Задивишся, зажуришся,-

Згадай мене брате.

(Т. Шевченко)

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Інтелектуальна розминка. Бліц – опитування.

  • Які є види речень за кількістю граматичних основ? (складні та прості)

  • На які види поділяються складні речення? (сполучникові і безсполучникові)

  • Які різновиди сполучникових складних речень ми знаємо?

( складнопідрядні і складносурядні)

  • Дайте визначення, що таке складносурядне речення?

  • Що таке складнопідрядне речення?

2.Оголошення теми, мети консультації. Мотивація навчання.

1. Вступне слово вчителя

- Сьогодні 9 березня. Кожен українець знає , що в цей день 1814 р. в селі Моринці Звенигородського району Київської губернії народився в кріпацькій сім’ї хлопчина, якому в майбутньому судилося стати художником, народним співцем-поетом, борцем за волю народу.

Батьківщина майбутнього поета є одним з найкращих куточків України, з мальовничими пагорбами та ярами, зарошені бідним лісом,з численними озерами й ставками.

Пізніше Тарас Шевченко намалює краєвиди рідного краю, і словом, і пензлем.

- Пригадаємо, як називається опис природи в художній літературі? (Пейзаж)

- Саме на пейзажних описах із творів Т. Шевченка ми сьогодні на занятті спробуємо зрозуміти поняття про безсполучникове речення, будемо вчитися знаходити БСР в тексті , визначати їхні основні ознаки; формувати вміння і навички правильно інтонувати ці речення та будувати їх, використовувати ці речення у власному мовленні.

2.«Очікування»

  • Спробуємо оцінити рівень своїх знань щодо складного речення, а на листочок, дивлячись на тему нашої консультації, запишемо, що ми очікуємо від сьогоднішнього заняття , де здобуті знання нам знадобляться.

( Учні записують очікування і ліплять клейкі листочки на плакат з зображенням сільського пейзажу. Якщо рівень своїх знань учень оцінює як високий, тоді листочок – на дереві, якщо достатній – на кущику, якщо середній або низький – на траві )

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нових знань.

1)Вступне слово вчителя : З поміж безлічі книг з якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяють ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне.

- Як ви думаєте, яку книгу український народ поставив на першому місці , серед успадкованих з минулого духовних скарбів? ( Кобзар)

Дивовижна історія цієї книги. Складалася вона на тернистих дорогах поетового життя, писалась то в мандрах, то в казематах, мережилась при світлі білих ночей Півночі і в пісках закаспійських пустель, під самотнім сонцем вигнання. Хоча більшість поезій написані поза межами рідного краю, наскрізно струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів.

З найранішніх творів поета збереглася лише балада «Причина» (1937).

2)Асоціації

  • Прослухайте вступ до балади «Причина». Що ви уявляєте, яка картина постає перед очима? Який настрій переважає?

(Учні слухають аудіозапис)

3)«Метод прес»

-До якого стилю і типу мовлення ми відносимо цей твір?

Я вважаю…

Тому що…

Приклад…

4)Робота біля дошки

На дошці записано: Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвилю підійма.

Бесіда:

  • Назвіть складні речення в тексті?

  • Як пов’язані їх частини? Якими засобами зв’язку поєднані речення?

  • Як ви уявляєте цю картину цілісно чи кожну річ окремо?

  • Поділимо текст на прості речення . Прочитаємо.

  • Що насамперед бачите – окремий предмет чи всю картину в цілому?

  • Сформулюйте висновок: яка роль безсполучникових складних речень у тексті?

  • Що таке безсполучникове речення?

4) Робота в групах. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

ст. 118-119

І – складіть схему – опору до теми «Безсполучникове складне речення»

ІІ – підготуйте повідомлення «Види інтонації у безсполучниковому реченні»

ІІІ – розкажіть, які розділові знаки ставляться у безсполучниковому складному реченні.

IV. Закріплення знань і умінь

  1. Дослідницько – наукова робота ( усно ,колективно)

Виділіть у поезії « Садок вишневий коло хати» складні речення. Визначте граматичні основи. Накресліть схеми речень. Перебудуйте сполучникове речення у безсполучникове. Чи змінився зміст, інтонація?

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.
Сам’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тілько дівчата

Та соловейко не затих.

2. Лінгвістичне дослідження (робота в парах)

1) Прочитайте речення один одному. Визначте на слух: а)просте чи складне речення б) сполучникове чи безсполучникове речення. Спишіть, визначте граматичні основи.

2) Прочитайте речення один одному. Визначте на слух: а)просте чи складне речення б) сполучникове чи безсполучникове речення. Накресліть схеми у зошиті до кожного речення.

Речення для аналізу

1)Попрощалось ясне сонце з чорною землею , виступає круглий місяць з сестрою зорею, виступають із-за хмари, хмари звеселіли. 2)Чорна хмара з-за Лиману небо, сонце криє, сіре море звірюкою то стогне , то виє.

3) Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.4) Пливе човен води повен, ніхто не спиняє. Земля чорніє, дрімає розум, серце мліє.

3.Робота біля дошки (індивідуальна робота)

Запишіть речення. Зробіть синтаксичний та морфологічний розбір речень. Накресліть схеми речень.

  1. Сонце гріє, вітер віє на степу козачім.

  2. Зійде сонце – утру сльози, ніхто не побачить.

  3. Біліє місяць; люди сплять.

  4. Тихенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють.

  1. Творче конструювання «У творчій лабораторії письменника» (робота в парах)

І. Складіть речення за поданою першою частиною. Визначте граматичні основи. Виділені слова розберіть за будовою.

  1. Веселе сонечко ховалось в веселих хмарах весняних,…

  2. По вулиці вітер віє та сніг замітає,

  3. Зацвіла в долині червона калина,…

ІІ. «Буріме» за поданими римованими словами, складіть строфу із безсполучникових речень. Розставте розділові знаки.

край

рай

прилітають

співають

  1. Перевірка завдань

V. Підведення підсумків

1. Робота з епіграфом

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Повернемось до нашого епіграфа, чи вдало він підібраний? Чи суголосний він із темою нашого заняття?

2.«Зворотний звязок» (Робота із плакатом «Очікування»)

Учні знімають і переміщають листочки, якщо рівень їхніх знань підвищився на дерево або кущик, якщо ні, то залишають їх на місці. Висловлюють свої враження, щодо того ,чи справдилися їхні очікування.

  1. Підсумкове слово вчителя

  • Кожен, хто відкриє «Кобзар», вживеться в багатющий світ його образів, сягне в його розпечені надра, відчує, що книгу цю написала людина, яка по крутизнах життя піднеслася до вершин мудрості, на врхогір’я людського духу.

Нові прийдущі покоління знаходитимуть в ній синтез народного і вселюдського досвіду, як ми знаходимо його у книгах древніх, що вік їхній вимірюється тисячоліттями.

Слово вічне, слово невмируще соєю правдою, невідцвітне художньою красою – це і є «Кобзар», це і є Шевченко.

  1. Оцінювання учнів

VI. Домашнє завдання

І рівень: Скласти 3-4 БСР про весну

!! рівень: Скласти 3-4 БСР про весну, використовуючи народні прикмети.

ІІІ рівень: Скласти текст «А вже весна, а вже красна», або скласти есе за одним із пейзажів Т. Шевченка – художника.

Використана література:

  1. Т.Г. Шевченко «Кобзар». – К.; Вид.худ.літ. «Дніпро», 1981.

2) Українська мова: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. Закл./

О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2009.

3) Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2009.

4) Методичний порадник: форми і методи навчання / Автор – укладач

Б. О. Житник. – Х. : Вид. група «Основа», 2005.

d:\школа фото\dscf0244.jpg

Схожі:

Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції). Обладнання...
Тема. Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком
Урок узагальнення та систематизації вивченого з використанням комп’ютерних технологій у 9 класі
Тема. Безсполучникове складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого з використанням комп’ютерних технологій
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових...
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння...
Прості і складні речення Мета. Розширити і поглибити знання учнів...
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло
Урок-проект з української мови Тема: удосконалення знань про складне...
Тема: удосконалення знань про складне речення і його типи (з використанням інформаційних технологій)
Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, таблиці. Хід...
Слово вчителя. На попередніх уроках ви опрацювали матеріал, який стосується теми «Складне речення». Сьогодні на уроці ми поглибимо...
  урок-дослідження
Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень
Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення...
Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв'язком....
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація за темою до уроку, роздатковий матеріал
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка