|
Скачати 0.66 Mb.
|
Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова Інститут педагогіки і психології Кафедра педагогіки та методики початкового навчання Матвієнко О.В. КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА РОБОЧИЙ ЗОШИТ З КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ Студента _____________ групи Спеціальність ______________ ____________ форми навчання П.І.Б. _____________________ Київ - 2009 ПЕРЕДМОВА Реформування системи вищої педагогічної освіти орієнтоване на розвиток особистості майбутнього вчителя, формування здібностей до самостійної навчальної діяльності. Нова система оцінювання повинна стати одним із найважливіших засобів вирішення цієї задачі, оскільки в ній закладений потенціал формування найважливіших складових здібностей до самоосвіти – самооцінки й прагнення до підвищення рівня навчальних досягнень. Для реалізації цього потенціалу в навчальному процесі необхідна відповідна розробка змістових матеріалів тематичного оцінювання і методик його проведення. З цією метою і створено даний посібник. Як працювати з зошитом? До кожної теми пропонується кілька блоків запитань і завдань, які охоплюють зміст вивченої теми. Під час перевірки знань студентів викладач пропонує виконати студентам обрані ними завдання. Залежно від рівня підготовки студентів, особливостей викладання матеріалу і своєї педагогічної майстерності викладач може змінювати, уточнювати, доповнювати завдання, обирати різні варіанти. Розроблений посібник звільнить час на розвиток комунікативних умінь студентів, забезпечить системний підхід до вимірювання й оцінювання досягнень студентів, а також об’єктивність у визначенні їхнього рівня знань, умінь і навичок. Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від роботи! Зміст Передмова Заняття № 1. Предмет та задачі корекційної педагогіки Заняття № 2. Корекція агресивної поведінки Заняття № 3. Гіперактивна поведінка дитини. Корекційна діяльність вчителя Заняття № 4. Особливості роботи з тривожними дітьми Заняття № 5. Ліворукість. Робота з ліворукими дітьми Заняття № 6. Неуспішність учнів і шляхи її подолання Заняття № 7. Гра як форма та засіб розвивальної роботи з молодшими школярами Заняття № 8. Адаптація дітей до школи Заняття № 9. Допомога класного керівника в адаптації п’ятикласника Заняття № 10. Соціально занедбані діти Заняття № 11. Особливості роботи вчителя з батьками Заняття № 1 Тема: Предмет та задачі колекційної педагогіки Завдання 1. Корекційна педагогіка вивчає ___________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Корекційна педагогіка має такі задачі _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 2. Накресліть схему між предметних зв’язків корекційної педагогіки: Корекційна педагогіка Теорія виховання Завдання 3. У чому полягає відмінність специфіки методів дослідження у корекційній педагогіці порівняно з іншими науками? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 4. Чим відрізняється спостереження у повсякденному житті від спостереження як наукового методу дослідження? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 5. Поясність співвідношення соціального та біологічного розвитку особистості _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 6. Дитиною здобуто переважно за спадковістю від батьків:
Завдання 7. У чому сенс знання вчителем вікових особливостей дітей? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 8. Існує така класифікація методів корекційної педагогіки: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 9. Біля кожного правила поставте одне з п’яти позначень: Ⅴ правило вже застосовується мною ? правило над яким необхідно поміркувати П правило, яке на мій погляд не є корисним для сучасних учнів У це правило я хотів би навчитися застосовувати - правило, яке я не буду застосовувати Правила педагогічного спілкування
Заняття № 2 Тема: Корекція агресивної поведінки дитини Завдання 1. Розкрийте зміст: Слово «агресія» походить від латинського «agressio», що означає _____ _____________________________________________________________ У психологічному словнику приведено наступне визначення терміну «агресія» __________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Причини появи агресії в дітей можуть бути найрізноманітнішими. Виникненню агресивних якостей сприяють _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 2. Скласти портрет агресивної дитини. Майже в кожній групі дитячого саду, у кожному класі зустрічається хоча б одна дитина з ознаками агресивної поведінки. Вона ________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Однак агресивна дитина, як і будь-яка інша, має потребу в ніжності і допомозі дорослих, тому що її агресія – це, насамперед: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Агресивна дитина часто відчуває себе ____________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 3. Розробити алгоритм спостереження за агресивною поведінкою дитини. 1. Дитина часто втрачає контроль на собою. 2. Дитина часто сперечається, ___________________________________ 3. ___________________________________________________________ 4. ___________________________________________________________ 5. ___________________________________________________________ 6. ___________________________________________________________ 7. ___________________________________________________________ 8. ___________________________________________________________ Припустити, що дитина агресивна, можна лише в тому випадку, якщо _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Дитині, у поведінці якої спостерігається велика кількість ознак агресивності, необхідна допомога _____________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 4. Як допомогти агресивній дитині? 1. ___________________________________________________________ _____________________________________________________________ 2. ___________________________________________________________ _____________________________________________________________ 3. ___________________________________________________________ Завдання 5. Правила роботи з агресивними дітьми: 1. Бути уважним до потреб дитини 2. ___________________________________________________________ 3. ___________________________________________________________ 4. ___________________________________________________________ 5. ___________________________________________________________ 6. ___________________________________________________________ 7. ___________________________________________________________ 8. ___________________________________________________________ 9. ___________________________________________________________ 10. __________________________________________________________ 11. __________________________________________________________ Завдання 6. Спеціалісти виділили наступні психологічні особливості, які провокують агресивну поведінку дітей: 1. Недостатній розвиток інтелекту та комунікативних навичок. 2. Нерозривність ігрової діяльності. 3. ___________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 4. ___________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 5. ___________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 7. В.П.Кащенко виділяв дві групи педагогічних методів для проведення корекційної роботи з дітьми: 1. ___________________________________________________________ 2. ___________________________________________________________ Завдання 8. Агресія є одним із розповсюджених способів рішення проблем, які виникають у складних і тяжких (фрустраційних) ситуаціях, що викликають психічну напруженість. Виділяють наступі форми агресивних і ворожих реакцій: фізична агресія, непряма агресія, схильність до роздратування, негативізм, образа, підозрілість, вербальна агресія, почуття провини. Заповніть таблицю:
Завдання 9. Всі форми дитячої агресивності викликані спробами контролювати ситуацію, впливати на неї з метою вдосконалення себе, або свого оточення, включаючи близьких людей. Агресивна поведінка може служити для захисту потреб, власності, прав і тісно пов’язана із задоволенням особистих бажань та досягненням мети. Іноді для вияву агресії дитина може лише відчувати, що батьки, або хтось інший має ворожі наміри, хоча безпосередніх виявів агресії ще не було. Досить часто агресивну поведінку дитини провокують фільми жахів, або фільми з надмірною демонстрацією жорстокості та люті. Заповніть таблицю: Особливості дитячої агресії та її причини
Завдання 10 Заповніть таблицю:
Завдання 11. Дослідження показали, що батьки різко придушують агресивність у своїх дітей, усупереч своїм чеканням, не усувають цю якість, на, навпаки, викликають її, розвиваючи у своєму сині чи дочці надмірну агресивність, що буде виявлятися навіть у зрілому віці. Прокоментуйте цю думку, щодо особливосте корекції агресивної поведінки дітей: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 12. На становлення агресивної поведінки великий вплив має характер покарань, що звичайно застосовують батьки у відповідь на прояв гніву у свого чада. У таких ситуаціях можуть бути використані два полярних методи впливу: або поблажливість, або суворість. Як це не парадоксально, агресивні діти однаково часто зустрічаються й у занадто м’яких батьків, і в надмірно сурових. Прокоментуйте цю думку: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Завдання 13. В момент найбільш інтенсивного агресивного стану дитини вчителі можуть використати такі прийоми: 1. Попросити дитину посміхнутися 2. Запропонувати дитині переадресувати агресію на неживий предмет чи дію. 3. ___________________________________________________________ 4. ___________________________________________________________ 5. ___________________________________________________________ Завдання 14. Розробіть спеціальні рекомендації і правила екстреного втручання для батьків у випадку прояву їхніми дітьми агресивної поведінки або щоб подібної небажаної поведінки уникнути. Завдання 15. Продовжте речення: Як потрібно поводитися з батьками у випадку прояву їхніми дітьми агресивної поведінки? Що треба робити, щоб запобігти небажаній поведінці? 1. По-перше, потрібен прояв з боку батьків безумовної любові до дитини в будь-якій ситуації. Не можна допускати висловлювань, на зразок наступних: «якщо ти себе так будеш вести… то мама з папою тебе більше любити не будуть!». Не можна ображати дитину, обзивати її. Виявляти невдоволення потрібно само щодо дій, вчинків дитини, приймаючи особистість дитини в цілому. Якщо дитини просить вас пограти з нею, приділити їй увагу, а ви в даний момент не можете цього зробити, то не відмахуйтесь від маляти, тим більше, не дратуйтеся на нього за настирливість. Краще покажіть йому, що _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ І ще один важливий момент – не треба відкуповуватися від дитини дорогими іграшками, подарунками і т.п. Для неї набагато важливіше _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 2. Батьки, якщо не хочуть, щоб їхні діти були забіяками, самі повинні контролювати власні агресивні імпульси. Треба завжди пам’ятати, що діти вчаться прийомам соціальної взаємодії, насамперед, шляхом спостереження за поведінкою оточуючих людей (у першу чергу, батьків). 3. Як вже згадувалося, ні в якому разі не можна придушувати прияв агресії в дитини, інакше придушені агресивні імпульси можуть нанести серйозної шкоди її здоров’ю. навчіть її виражати свої ворожі почуття соціально прийнятним способом: _____________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 4. Якщо дитини вередує, злиться, кричить, кидається на вас з кулачками ________________________________________________________ _____________________________________________________________ 5. Поважайте особистість у вашій дитині, рахуйтеся з її думкою, сприймайте всерйоз її почуття. _______________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 6. Покажіть дитині кінцеву неефективність агресивної поведінки. Поясніть їй, що навіть якщо на початку вона і досягне для себе вигоди, наприклад, ________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 7. Необхідно встановлювати соціальні правила поведінки в доступній для дитини формі. Наприклад, ______________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 8. Не забудьте хвалити дитину за старанність. Коли діти реагують належним чином, зробіть усе, щоб закріпити ці зусилля. Скажіть їй: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Не варто говорити: «Гарний хлопчик» або «Гарна дівчинка». Діти часто не звертають уваги. Краще сказати: ______________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________. Така похвала має величезне значення для дітей. Вона дозволяє їм відчути, що вони можуть складати гарне враження. 9. Розмовляти з дитиною про її вчинок треба ___________________ ______________________. У бесіді намагайтеся використовувати менше ____________________________________________________________. 10. Треба виключити ситуації, що провокують негативну поведінку дитини. 11. У боротьбі з агресією можна вдатися до допомоги казкотерапії. Коли маленька дитина починає виявляти ознаки агресивності, складіть разом з нею _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 12. Треба надавати можливість дитині одержати емоційну розрядку в _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Батькам також важливо пам’ятати: агресія – це не лише деструктивна поведінка, що заподіює школу оточуючим, приводячи до руйнівних і негативних наслідків, а також це ще й величезна сила, що може служити джерелом енергії для більш конструктивних цілей, якщо вміти нею керувати. І задача батьків – навчити дитину контролювати свою агресію і використовувати її в мирних цілях. Заняття № 3 |
13. Педагогіка як наука. Її предмет і завдання Зміст понять «педагогіка»,... Предмет і об’єкт педагогіки. Основні етапи розвитку педагогіки і освіти. Категорії педагогіки (виховання, освіта, навчання, розвиток).... |
1. Загальні засади дошкільної педагогіки Дошкільна педагогіка, як... Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної... |
Практична робота № Предмет і завдання педагогіки (2 години) З якими науками зв’язана педагогіка? У чому проглядаються зв’язки педагогіки з фізіологією та психологією людини? |
Єкзамен по соц пед Предмет та завдання соц педагогіки. Вкажіть особливість соціальної педагогіки як практичної діяльності |
ПИТАННЯ ДО КУРСОВОГО ІСПИТУ З ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ Сутність, предмет, завдання історії педагогіки як науки і навчальної дисципліни. Методи історико-педагогічних досліджень |
1. Предмет і задачі психології, етики і етикету. Формування ключових... Предмет і задачі психології, етики і етикету. Формування ключових компетентностей фахівців інформаційних технологій |
1. ПРЕДМЕТ, ЗАДАЧІ І ЛОГІКА КУРСУ „ЕКОНОМІКА ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНО ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ” ТЕМА ПРЕДМЕТ, ЗАДАЧІ І ЛОГІКА КУРСУ „ЕКОНОМІКА ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНО – ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ” |
Мета і задачі виробничої практики Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології... |
Дипломної педагогіческої освіти. Математична логіка Матеріал розбито на теми. Важливими темами є: «Подільність чисел», «Комбінаторні задачі», «Задачі – забави», «Задачі – казки», «Принцип... |
Інститут педагогіки НАПН України Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини Запрошуємо взяти участь у науково-практичному семінарі, який відбудеться 10 червня 2013 р за адресою: м. Київ 04053, вул. Артема... |