Предмет та задачі колекційної педагогіки


Скачати 0.66 Mb.
Назва Предмет та задачі колекційної педагогіки
Сторінка 1/6
Дата 07.04.2013
Розмір 0.66 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3   4   5   6


Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

Інститут педагогіки і психології

Кафедра педагогіки та методики початкового навчання


Матвієнко О.В.

КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА
РОБОЧИЙ ЗОШИТ З КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ

Студента _____________ групи

Спеціальність ______________

____________ форми навчання

П.І.Б. _____________________

Київ - 2009

ПЕРЕДМОВА
Реформування системи вищої педагогічної освіти орієнтоване на розвиток особистості майбутнього вчителя, формування здібностей до самостійної навчальної діяльності. Нова система оцінювання повинна стати одним із найважливіших засобів вирішення цієї задачі, оскільки в ній закладений потенціал формування найважливіших складових здібностей до самоосвіти – самооцінки й прагнення до підвищення рівня навчальних досягнень. Для реалізації цього потенціалу в навчальному процесі необхідна відповідна розробка змістових матеріалів тематичного оцінювання і методик його проведення. З цією метою і створено даний посібник.

Як працювати з зошитом?

До кожної теми пропонується кілька блоків запитань і завдань, які охоплюють зміст вивченої теми. Під час перевірки знань студентів викладач пропонує виконати студентам обрані ними завдання. Залежно від рівня підготовки студентів, особливостей викладання матеріалу і своєї педагогічної майстерності викладач може змінювати, уточнювати, доповнювати завдання, обирати різні варіанти.

Розроблений посібник звільнить час на розвиток комунікативних умінь студентів, забезпечить системний підхід до вимірювання й оцінювання досягнень студентів, а також об’єктивність у визначенні їхнього рівня знань, умінь і навичок.


Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від роботи!

Зміст
Передмова

Заняття № 1. Предмет та задачі корекційної педагогіки

Заняття № 2. Корекція агресивної поведінки

Заняття № 3. Гіперактивна поведінка дитини.

Корекційна діяльність вчителя

Заняття № 4. Особливості роботи з тривожними дітьми

Заняття № 5. Ліворукість. Робота з ліворукими дітьми

Заняття № 6. Неуспішність учнів і шляхи її подолання

Заняття № 7. Гра як форма та засіб розвивальної роботи з

молодшими школярами

Заняття № 8. Адаптація дітей до школи

Заняття № 9. Допомога класного керівника в адаптації

п’ятикласника

Заняття № 10. Соціально занедбані діти

Заняття № 11. Особливості роботи вчителя з батьками

Заняття № 1
Тема: Предмет та задачі колекційної педагогіки
Завдання 1.
Корекційна педагогіка вивчає ___________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Корекційна педагогіка має такі задачі

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 2.
Накресліть схему між предметних зв’язків корекційної педагогіки:


Корекційна педагогіка


Теорія виховання







Завдання 3.
У чому полягає відмінність специфіки методів дослідження у корекційній педагогіці порівняно з іншими науками?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 4.
Чим відрізняється спостереження у повсякденному житті від спостереження як наукового методу дослідження?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 5.
Поясність співвідношення соціального та біологічного розвитку особистості

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Завдання 6.
Дитиною здобуто переважно за спадковістю від батьків:

  1. людські задатки, тип нервової системи, розум;

  2. людський мозок, його пластичність, людські задатки, риси темпераменту і характеру;

  3. мозок та його пластичність, тип вищої нервової системи, задатки, органічні потреби;

  4. інтереси, органи чуття, задатки, тип вищої нервової діяльності.


Завдання 7.
У чому сенс знання вчителем вікових особливостей дітей?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 8.
Існує така класифікація методів корекційної педагогіки:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Завдання 9.
Біля кожного правила поставте одне з п’яти позначень:

Ⅴ правило вже застосовується мною

? правило над яким необхідно поміркувати

П правило, яке на мій погляд не є корисним для сучасних учнів

У це правило я хотів би навчитися застосовувати

- правило, яке я не буду застосовувати

Правила педагогічного спілкування

  1. Пам'ятайте, що педагогічний процес ґрунтується передусім на взаєминах педагога з вихованцями.

  2. У процесі педагогічного спілкування не виходьте лише "від себе", реалізуючи свої наміри і функції, а в першу чергу — "від партнера", зважаючи на його інтереси.

  3. Орієнтуйте своє мовлення й увагу на певного вихованця чи групу.

  4. У процесі спілкування використовуйте весь "репертуар": обмін інформацією, організацію стосунків, надання допомоги, пізнання особистості.

  5. Організуйте спілкування не лише «по вертикалі» - згори донизу, а й з урахуванням інтересів вихованця.

  6. Постійно враховуйте психологічний стан вихованця в конкретний момент, а також психолого-соціальну атмосферу дитячого колективу.

  7. Умійте уважно вислухати вихованця, зрозуміти його стан.

  8. Учіться "бачити" себе збоку очима вихованців, колег, батьків.

  9. Постійно аналізуйте психічний стан учнів, мікроколективу та причини, які приводять до змін у взаєминах учнів між собою.

  10. Зустрічаючись з конфліктними ситуаціями, не приймайте поспішних рішень, а спочатку проаналізуйте причини появи конфлікту, конкретні дії його учасників і лише потім приймайте виважене рішення.

  11. Вступаючи в дискусії з вихованцями з того чи іншого питання, намагайтесь передати їм своє ставлення до певного вчинку, його наслідків, але не акцентуйте увагу на негативних діях особистості школяра.

  12. У спілкуванні з вихованцями виявляйте власну ініціативу.

  13. Зважайте на вікові, індивідуальні і, навіть, статеві особливості готовності вихованців до спілкування.

  14. Уникайте штампів у спілкуванні.

  15. Намагайтесь долати негативні установки щодо окремих вихованців, адже це лише породжує бар'єри у взаєминах педагогів і вихованців.

  16. Уникайте упередженої критики вихованців у процесі спілкування.

  17. Якомога частіше посміхайтесь до дітей. Посмішка — це ключ до серця дитини.

  18. У спілкуванні з дітьми частіше вдавайтесь до схвалення, заохочення певних дій: це шлях до спільної творчої діяльності. Пам'ятайте при цьому народну мудрість: "Боги і діти живуть там, де їх хвалять".

  19. Постійно підкреслюйте своє ставлення до вихованців, висуваючи на перший план позитивні оцінки їхніх дій.

  20. Розвивайте свою комунікативну пам'ять: це допоможе вам швидко відновити попередню виховну ситуацію, налагодити педагогічно доцільні стосунки.

  21. Готуючись до індивідуальної бесіди з вихованцем, продумайте фактори її успішності: мету, час, місце, запитання, прийоми та ін.

  22. Підтримуйте у вихованців їх гідність, прагнення до самоутвердження і самореалізації.

  23. Під час тривалого спілкування з колективом класу, вихованцями намагайтесь зрозуміти соціально-психологічні зміни у їхньому розвитку, зважайте на них.

  24. Постійно аналізуйте процес спілкування, успіхи і недоліки, враховуйте їх у подальшій роботі.

  25. Ставтесь із повагою до кожної особистості, якомога частіше підносьте її сутність і велич у житті.

  26. Виявляйте гуманізм і доброзичливість у ставленні до вихованців.

  27. Возвеличуйте у свідомості дітей культ Матері і Батька.

  28. Дбайте про культуру мовлення, не вдавайтесь до вульгарних слів, зневажливого ставлення до мовних помилок учнів.

  29. У спілкуванні з учнями старших класів звертайтесь на "Ви". Це підкреслює їх дорослість, а відтак стимулює до виважених вчинків.

  30. Окремо думайте про особливості вашого спілкування з "важковиховуваними" школярами. Пам'ятайте, що їм важко з певних обставин і вони чекають від вас конкретної допомоги на засадах гуманізму, поваги до них, віри в те, що можна подолати труднощі.


Заняття № 2
Тема: Корекція агресивної поведінки дитини
Завдання 1.
Розкрийте зміст:

Слово «агресія» походить від латинського «agressio», що означає _____

_____________________________________________________________
У психологічному словнику приведено наступне визначення терміну «агресія» __________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Причини появи агресії в дітей можуть бути найрізноманітнішими. Виникненню агресивних якостей сприяють

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Завдання 2.
Скласти портрет агресивної дитини.

Майже в кожній групі дитячого саду, у кожному класі зустрічається хоча б одна дитина з ознаками агресивної поведінки.

Вона ________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Однак агресивна дитина, як і будь-яка інша, має потребу в ніжності і допомозі дорослих, тому що її агресія – це, насамперед:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Агресивна дитина часто відчуває себе ____________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 3.
Розробити алгоритм спостереження за агресивною поведінкою дитини.

1. Дитина часто втрачає контроль на собою.

2. Дитина часто сперечається, ___________________________________

3. ___________________________________________________________

4. ___________________________________________________________

5. ___________________________________________________________

6. ___________________________________________________________

7. ___________________________________________________________

8. ___________________________________________________________
Припустити, що дитина агресивна, можна лише в тому випадку, якщо

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Дитині, у поведінці якої спостерігається велика кількість ознак агресивності, необхідна допомога _____________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 4.
Як допомогти агресивній дитині?

1. ___________________________________________________________

_____________________________________________________________

2. ___________________________________________________________

_____________________________________________________________

3. ___________________________________________________________

Завдання 5.
Правила роботи з агресивними дітьми:

1. Бути уважним до потреб дитини

2. ___________________________________________________________

3. ___________________________________________________________

4. ___________________________________________________________

5. ___________________________________________________________

6. ___________________________________________________________

7. ___________________________________________________________

8. ___________________________________________________________

9. ___________________________________________________________

10. __________________________________________________________

11. __________________________________________________________
Завдання 6.
Спеціалісти виділили наступні психологічні особливості, які провокують агресивну поведінку дітей:

1. Недостатній розвиток інтелекту та комунікативних навичок.

2. Нерозривність ігрової діяльності.

3. ___________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

4. ___________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

5. ___________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Завдання 7.
В.П.Кащенко виділяв дві групи педагогічних методів для проведення корекційної роботи з дітьми:

1. ___________________________________________________________

2. ___________________________________________________________
Завдання 8.
Агресія є одним із розповсюджених способів рішення проблем, які виникають у складних і тяжких (фрустраційних) ситуаціях, що викликають психічну напруженість.

Виділяють наступі форми агресивних і ворожих реакцій: фізична агресія, непряма агресія, схильність до роздратування, негативізм, образа, підозрілість, вербальна агресія, почуття провини.

Заповніть таблицю:

Форми агресивних і ворожих реакцій

Їх характеристика

Вербальна агресія

Вираження негативних відчуттів як через форму (суперечка, крик), так і через зміст словесних відповідей (погроза, прокляття).

Дітей з даною формою агресії відрізняє виражена психічна неврівноваженість, яка проявляється у високій тривожності, відчутті невпевненості, неспокою, схильністю до сумніву. Для них характерна депресивність: знижений фон активності, настрою і працездатності.













Завдання 9.
Всі форми дитячої агресивності викликані спробами контролювати ситуацію, впливати на неї з метою вдосконалення себе, або свого оточення, включаючи близьких людей.

Агресивна поведінка може служити для захисту потреб, власності, прав і тісно пов’язана із задоволенням особистих бажань та досягненням мети.

Іноді для вияву агресії дитина може лише відчувати, що батьки, або хтось інший має ворожі наміри, хоча безпосередніх виявів агресії ще не було.

Досить часто агресивну поведінку дитини провокують фільми жахів, або фільми з надмірною демонстрацією жорстокості та люті.

Заповніть таблицю:

Особливості дитячої агресії та її причини

Вік

Прояв агресивності

Причини агресивності

0-10 місяців

Різкий плач, відмова у якихось діях, жестах.

Біологічна потреба

З 2-х років

Виплескування негативних емоцій, плач, крик, кусання, тупотіння ногами, забіякуватість




З 3-х років

Вередування, впертість, плач, крик, бійки з ровесниками




6-7 років

Бійки з однолітками, напади гніву, вибухи злості, дратівливість, невміння зрозуміти інтереси іншого, впертість тощо





Завдання 10
Заповніть таблицю:

Характерні особливості дитини

Напрямки корекційної роботи. Методи і техніки терапевтичного впливу

1. Високий рівень особистісної тривожності. Сприйняття великої кількості ситуації як таких, що несуть у собі загрозу

1. Зниження рівня особистісної тривожності

-

-

-

-

-

-

2. Неадекватна (частіше низька) самооцінка. Заздалегідь налаштовані на негативне сприйняття себе навколишніми

2. Розвиток позитивної самооцінки

-

-

-

-

-

-

3. Емоційне «застрягання» на тій ситуації, яка має місце зразу. Невміння передбачати наслідки своїх дій

3. Корекційна робота, спрямована на навчання дитини відреагування свого гніву на відреагування всієї ситуації в цілому.

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4. Слабкий контроль за власними емоціями

4. Корекційна робота спрямована на навчання дитини управління власним гнівом

-

-

-

-

-

-

-

-

5. Обмежений набір поведінкових реакцій на проблемну ситуацію, демонстрація деструктивної поведінки

5. Поведінкова терапія, спрямована на розширення спектра поведінкових реакцій у проблемних ситуаціях і зняття деструктивних елементів у поведінці

-

-

-

-

-


Завдання 11.
Дослідження показали, що батьки різко придушують агресивність у своїх дітей, усупереч своїм чеканням, не усувають цю якість, на, навпаки, викликають її, розвиваючи у своєму сині чи дочці надмірну агресивність, що буде виявлятися навіть у зрілому віці.

Прокоментуйте цю думку, щодо особливосте корекції агресивної поведінки дітей:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 12.
На становлення агресивної поведінки великий вплив має характер покарань, що звичайно застосовують батьки у відповідь на прояв гніву у свого чада. У таких ситуаціях можуть бути використані два полярних методи впливу: або поблажливість, або суворість. Як це не парадоксально, агресивні діти однаково часто зустрічаються й у занадто м’яких батьків, і в надмірно сурових.

Прокоментуйте цю думку:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Завдання 13.
В момент найбільш інтенсивного агресивного стану дитини вчителі можуть використати такі прийоми:

1. Попросити дитину посміхнутися

2. Запропонувати дитині переадресувати агресію на неживий предмет чи дію.

3. ___________________________________________________________

4. ___________________________________________________________

5. ___________________________________________________________
Завдання 14.
Розробіть спеціальні рекомендації і правила екстреного втручання для батьків у випадку прояву їхніми дітьми агресивної поведінки або щоб подібної небажаної поведінки уникнути.

Завдання 15.
Продовжте речення:

Як потрібно поводитися з батьками у випадку прояву їхніми дітьми агресивної поведінки? Що треба робити, щоб запобігти небажаній поведінці?

1. По-перше, потрібен прояв з боку батьків безумовної любові до дитини в будь-якій ситуації. Не можна допускати висловлювань, на зразок наступних: «якщо ти себе так будеш вести… то мама з папою тебе більше любити не будуть!». Не можна ображати дитину, обзивати її. Виявляти невдоволення потрібно само щодо дій, вчинків дитини, приймаючи особистість дитини в цілому.

Якщо дитини просить вас пограти з нею, приділити їй увагу, а ви в даний момент не можете цього зробити, то не відмахуйтесь від маляти, тим більше, не дратуйтеся на нього за настирливість. Краще покажіть йому, що

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

І ще один важливий момент – не треба відкуповуватися від дитини дорогими іграшками, подарунками і т.п. Для неї набагато важливіше

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

2. Батьки, якщо не хочуть, щоб їхні діти були забіяками, самі повинні контролювати власні агресивні імпульси. Треба завжди пам’ятати, що діти вчаться прийомам соціальної взаємодії, насамперед, шляхом спостереження за поведінкою оточуючих людей (у першу чергу, батьків).

3. Як вже згадувалося, ні в якому разі не можна придушувати прияв агресії в дитини, інакше придушені агресивні імпульси можуть нанести серйозної шкоди її здоров’ю. навчіть її виражати свої ворожі почуття соціально прийнятним способом: _____________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

4. Якщо дитини вередує, злиться, кричить, кидається на вас з кулачками ________________________________________________________

_____________________________________________________________

5. Поважайте особистість у вашій дитині, рахуйтеся з її думкою, сприймайте всерйоз її почуття. _______________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

6. Покажіть дитині кінцеву неефективність агресивної поведінки. Поясніть їй, що навіть якщо на початку вона і досягне для себе вигоди, наприклад, ________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

7. Необхідно встановлювати соціальні правила поведінки в доступній для дитини формі. Наприклад, ______________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

8. Не забудьте хвалити дитину за старанність. Коли діти реагують належним чином, зробіть усе, щоб закріпити ці зусилля. Скажіть їй:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Не варто говорити: «Гарний хлопчик» або «Гарна дівчинка». Діти часто не звертають уваги. Краще сказати: ______________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________. Така похвала має величезне значення для дітей. Вона дозволяє їм відчути, що вони можуть складати гарне враження.

9. Розмовляти з дитиною про її вчинок треба ___________________

______________________. У бесіді намагайтеся використовувати менше ____________________________________________________________.

10. Треба виключити ситуації, що провокують негативну поведінку дитини.

11. У боротьбі з агресією можна вдатися до допомоги казкотерапії. Коли маленька дитина починає виявляти ознаки агресивності, складіть разом з нею _____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

12. Треба надавати можливість дитині одержати емоційну розрядку в

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Батькам також важливо пам’ятати: агресія – це не лише деструктивна поведінка, що заподіює школу оточуючим, приводячи до руйнівних і негативних наслідків, а також це ще й величезна сила, що може служити джерелом енергії для більш конструктивних цілей, якщо вміти нею керувати. І задача батьків – навчити дитину контролювати свою агресію і використовувати її в мирних цілях.

Заняття № 3
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

13. Педагогіка як наука. Її предмет і завдання Зміст понять «педагогіка»,...
Предмет і об’єкт педагогіки. Основні етапи розвитку педагогіки і освіти. Категорії педагогіки (виховання, освіта, навчання, розвиток)....
1. Загальні засади дошкільної педагогіки Дошкільна педагогіка, як...
Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної...
Практична робота № Предмет і завдання педагогіки (2 години)
З якими науками зв’язана педагогіка? У чому проглядаються зв’язки педагогіки з фізіологією та психологією людини?
Єкзамен по соц пед
Предмет та завдання соц педагогіки. Вкажіть особливість соціальної педагогіки як практичної діяльності
ПИТАННЯ ДО КУРСОВОГО ІСПИТУ З ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ
Сутність, предмет, завдання історії педагогіки як науки і навчальної дисципліни. Методи історико-педагогічних досліджень
1. Предмет і задачі психології, етики і етикету. Формування ключових...
Предмет і задачі психології, етики і етикету. Формування ключових компетентностей фахівців інформаційних технологій
1. ПРЕДМЕТ, ЗАДАЧІ І ЛОГІКА КУРСУ „ЕКОНОМІКА ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНО ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ”
ТЕМА ПРЕДМЕТ, ЗАДАЧІ І ЛОГІКА КУРСУ „ЕКОНОМІКА ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНО – ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ”
Мета і задачі виробничої практики
Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології...
Дипломної педагогіческої освіти. Математична логіка
Матеріал розбито на теми. Важливими темами є: «Подільність чисел», «Комбінаторні задачі», «Задачі – забави», «Задачі – казки», «Принцип...
Інститут педагогіки НАПН України Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Запрошуємо взяти участь у науково-практичному семінарі, який відбудеться 10 червня 2013 р за адресою: м. Київ 04053, вул. Артема...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка