ПИТАННЯ ДО КУРСОВОГО ІСПИТУ З ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ
Сутність, предмет, завдання історії педагогіки як науки і навчальної дисципліни. Методи історико-педагогічних досліджень.
Становлення виховання як особливої форми діяльності людини. Традиції родинного виховання.
Порівняльний аналіз виховних систем у давньогрецьких полісах – Спарті та Афінах.
Педагогічні погляди давньогрецьких філософів: (за вибором) Піфагор, Геракліт, Демокріт, Сократ, Платон, Аристотель.
Школи епохи Еллінізму: мета та зміст виховання, типи шкіл.
Сімейне виховання і школи у Давньому Римі.
Педагогічна думка Стародавнього Риму: Цицерон, Сенека, Квінтіліан.
Мета, зміст виховання в епоху Середньовіччі, типи шкіл у Західній Європі у ХІІІ – ХІV ст.
Особливості організації навчального процесу у середньовічних університетах.
Зародження гуманістичної педагогіки. Ідеї просвітителів-гуманістів: (за вибором) Л. Бруно, Л. Альберті, Вітторіно да Фельтре, Гуаріно Гуаріні, Томазо Кампанелли, Т. Мора, Ф. Рабле, М. Монтеня, Е. Роттердамського.
Мета і завдання виховання за Я.А.Коменським.
Принцип природовідповідності за Я.А.Коменським.
Обґрунтування Я.А.Коменським класно-урочної системи.
Вимоги до організації навчально-виховного процесу у школі у спадщині Я.А.Коменського.
Зміст, методи і засоби морального виховання за Я.А.Коменським.
Зміст і методи розумового виховання за Я.А.Коменським. Принцип наочності – «золоте правило» дидактики.
Навчальні книги Я.А.Коменського: «Відкриті двері до мов і всіх наук», «Видимий світ у малюнках».
Вимоги до особистості вчителя в педагогіці Я.А. Коменського.
Програма виховання джентльмена-ділка за Дж. Локком.
Зміст і методи морального виховання за Дж.Локком.
Концепція природовідповідного виховання Ж.-Ж. Руссо: мета виховання, вікова періодизація.
Особливості розумового виховання за Ж.-Ж. Руссо.
Завдання, зміст і методи морально-духовного виховання за Ж.-Ж. Руссо.
Принципи, зміст навчання у творчій спадщині Й.Г.Песталоцці.
Основні етапи педагогічної діяльності Й.Г.Песталоцці.
Мета та напрями виховання за Й.Г. Песталоцці.
Особливості навчально-виховної роботи відповідно до основ теорії елементарної освіти Й.Г. Песталоцці.
Методичні поради Й.Г.Песталоцці щодо розвитку моральності особистості.
Погляди Й.Г. Песталоцці на роль вчителя, сім’ї у становленні особистості дитини.
Виховуюче навчання за Й.Ф.Гербартом.
Принцип самодіяльності у спадщині А.В. Дістервега.
Цілі, завдання та основні принципи виховання за А.В.Дістервегом.
Програма розвиваючого навчання. Три ступені природного розвитку дитини за А.В.Дістервегом.
Погляди А.В. Дістервега на роль вчителя у становленні особистості дитини. Вимоги до вчителя.
Перші школи Київської Русі: «книжного учіння», монастирські та парафіяльні школи.
Педагогічні пам'ятники Київської Русі: (за вибором) «Ізбірники Святослава», «Повчання дітям Володимира Мономаха», «Слово про закон і благодать митрополита Іларіона», «Повість врем'яних літ» Нестора, «Бджола», «Ізмарагд», «Златоуст».
Організація навчально-виховного процесу в українських братських школах.
Роль Острозької академії в розвитку національної педагогічної думки та науки.
Заснування Києво-Могилянської академії, устрій та особливості організації освітнього процесу.
Відомі ректори і професори Києво-Могилянської академії.
Організація студентських корпорацій у Києво-Могилянській академії. Відомі вихованці академії.
Пам’ятки літератури Російської держави (ХУІ – ХУІІ ст.).: (за вибором) проблеми сімейного виховання в дусі православ’я в «Домострої»; питання формування дисципліни у збірці «Громадянство звичаїв дитячих» Є.Славинецького.
Зміст навчання і виховання у козацьких школах.
Організація і зміст навчання в освітніх закладах в Росії на початку XVIII ст. у період царювання Петра І.
Внесок М.В.Ломоносова в розробку структури та змісту навчально-виховного процесу в Московському університеті.
Обґрунтування М.В.Ломоносовим мети, завдань виховання.
Дидактичні розробки та просвітницька діяльність Ф.Прокоповича.
Становлення середньої професійної освіти в Україні: Чернігівський і Переяславський колегіуми.
Організація навчально-виховного процесу у Харківському колегіумі.
Розвиток освіти в Російській державі у період царювання Катерина ІІ (1729-1796). Громадські навчально-виховні заклади спеціальної та підвищеної освіти (за вибором).
Просвітницько-педагогічна діяльність Г.С.Сковороди на Харківщині.
Завдання родинного виховання у творчій спадщині Г.С.Сковороди.
Ідея «спорідненої праці» Г.С.Сковороди.
Формування моральності особистості за Г.С. Сковородою.
Вимоги до особистісних і професійних якостей вчителя у творчо-педагогічній спадщині Г.С.Сковороди.
Дидактичні погляди Г.С.Сковороди.
Філософсько-педагогічні твори Г.С.Сковороди: (за вибором) притчі «Убогий жайворонок», «Вдячний Еродій», байки, «Пісні Харківські».
Створення мережі державних навчальних закладів в Російській імперії з 1804 р.
Роль Харківського імператорського університету в розвитку культури на Слобожанщині.
Відкриття педагогічного інституту при Харківському університеті. Історія його розвитку.
Визначні науковці педагогічного інституту. Становлення навчально-наукового педагогічного комплексу на базі Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди.
Т.Г.Шевченко про мету та зміст освіти, роль матері у формуванні особистості дитини.
Організація розумового, морального і фізичного виховання особистості у спадщині О.В.Духновича.
Світогляд та педагогічна діяльність К.Д.Ушинського.
Мета розумового розвитку за К.Д.Ушинським. Опора педагогіки на психологію. Книга «Людина як предмет виховання».
К.Д.Ушинський про педагогіку – науку і мистецтво виховання.
Ідея народності у спадщині К.Д.Ушинського. Стаття «Про народність у громадському вихованні».
Антропологічне розуміння К.Д.Ушинським праці. Стаття «Праця в її психічному і виховному значенні».
Вимоги до уроку і домашньої самостійної роботи, виділенні К.Д.Ушинським.
Аналіз навчальних книг К.Д.Ушинського: «Рідного слова», «Дитячого світу», творів для дитячого читання (за вибором).
Педагогічні погляди та практична просвітницька діяльність М.І.Пирогова.
Особливості організації навчання Л.М.Толстим у Яснополянській школі. Навчальні книги Л.М.Толстого.
Особливості навчально-виховного процесу у Харківській жіночій недільній школі, заснованої Х.Д.Алчевською.
Педагогічні погляди та практична просвітницька діяльність Б.Д.Грінченка.
Ідеї національної освітньої системи у науково-творчій спадщині С.Ф.Русової.
Питання формування педагогічного середовища для гармонійного виховання і соціалізації особистості у спадщині П.П.Блонського.
Внесок С.Т.Шацького в розробку ідей шкільного самоврядування.
Педагогічна діяльність А.С.Макаренка. Харківський період.
Мета виховання за А.С.Макаренком. Вчення про організацію колективу.
Умови розвитку колективу за А.С.Макаренком.
Питання трудового і морального виховання у педагогічних творах А.С.Макаренка.
«Книга для батьків» А.С.Макаренка. Типи батьківських авторитетів. Умови виховання щасливих дітей у сім’ї.
Принцип оптимізму у виховній системі А.С.Макаренка.
Питання педагогічної підготовки та формування педагогічної майстерності у творчості А.С.Макаренка.
Гуманістична педагогіка В.О.Сухомлинського: мета освіти, організація навчального співробітництва.
Морально-духовне та етико-естетичне виховання дітей у Павлиській середній школі.
Організація В.О.Сухомлинським навчально-виховного процесу у «Школі під блакитним небом».
Розуміння В.О.Сухомлинським ідей гуманізму та оптимізму в організації розумового виховання дітей.
Формування педагогічної культури учителя. Книга В.О.Сухомлинського «Сто порад учителеві».
Громадянське виховання у практичній спадщині В.О.Сухомлинського.
|