|
Скачати 1.4 Mb.
|
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Коваленко О.О. “ПОРІВНЯЛЬНЕ ТРУДОВЕ ПРАВО” МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ за вимогами кредитно-модульної системи навчання програма курсу, робочий план, плани та завдання до практичних занять і до самостійної роботи студентів, питання до модульних контролів, теми завдань до індивідуальної науково-дослідницької роботи студентів. Харків 2012 Укладач: Коваленко О.О. Рецензенти: Процевський О.І. - доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри державноно-правових дисциплін, господарського та трудового права Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди; Лисяк О.І. – кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільно-правових дисциплін, господарського та трудового права Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди. Методичні рекомендації з курсу порівняльного трудового права для студентів. – Х.: ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2012. – 93 с. © Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди © Коваленко О.О. Вступ Навчальна дисципліна “Порівняльне трудове право” – нова у вітчизняній освіті. Раніше на юридичних факультетах вищих навчальних закладів вивчалося лише національне трудове право. Але сучасне життя вимагає перегляду стандартів юридичної освіти. Визначений Україною зовнішньополітичний курс розвитку, вступ до Ради Європи та прагнення вступити до Євросоюзу вимагає підготовки таких юристів-професіоналів, знання яких не обмежувалися б лише національним законодавством. З точки зори міжнародних та європейських стандартів юридичної освіти дипломований юрист, який обізнаний лише в національному законодавстві, який не має уявлення про зарубіжне трудове право, міжнародні та європейські трудові стандарти, який не здатен зіставляти законодавство різних країн, міжнародне та національне законодавство, - не може вважатися повноцінним професіоналом. Адже в усіх розвинених країнах переважає думка, що розповсюджене переконання у самодостатності національного права у навчальному процесі свідчить про провінційність та суттєве відставання від духу часу. Це визначає необхідність та своєчасність досліджень у сфері порівняльного трудового права і, особливо, залучення до цих досліджень молодого покоління юристів-професіоналів. А також обґрунтовує доцільність позитивного вирішення питання про включення порівняльного трудового права до програми підготовки юристів. Методичні рекомендації з дисципліни “Порівняльне трудове право” підготовлені таким чином, щоб допомогти студентам в оволодінні знаннями з цього предмету. Вони умовно поділені на дві частини: методичні рекомендації щодо аудиторної роботи та самостійної роботи. Вивчення порівняльного трудового права, ґрунтується на навчальній програмі курсу, яка містить необхідний обсяг питань, які студент повинен розглянути та усвідомити. При чому, вивчення питань повинно проходити послідовно – за структурою побудови тем у межах навчальної програми У ході вивчення дисципліни необхідно використовувати рекомендовані нормативно-правові акти та літературу до тем, але студент не обмежується у їх виборі і може використовувати будь-які інші джерела. Підготовка до практичних занять передбачає обов’язкову попередню самостійну роботу за теоретичними питаннями, визначеними у змісті теми та розділі до самостійної роботи з кожної теми. Оволодіння темою є успішним у випадку засвоєння студентом сутності ключових слів та можливості відповісти на поставлені до кожної теми питання. До вирішення практичних завдань слід переходити тільки за умови первинного вивчення теоретичного матеріалу. Успішне оволодіння знаннями з дисципліни “Порівняльне трудове право” є передумовою до формування професійної культури юриста та складовою показника його високої кваліфікації. Програма дисципліни “Порівняльне трудове право” Модуль 1. Загальні положення порівняльного трудового права Тема 1. Порівняльний метод у трудовому праві. Загальна характеристика порівняльно-правового методу і порівняльного правознавства (компаративізму). Галузеве порівняльне правознавство. Особливості застосування порівняльного методу в трудовому праві: мета, основні напрямки та об’єкти порівнянь. Характеристика головних методів порівняльно-правового аналізу: інституційно-описового та функціонально-модельного. Значення порівняльно-правових досліджень в галузі трудового права для законотворчості та законозастосування. Проблема міжнаціональних трансплантацій трудового законодавства. Імплементація міжнародних правових стандартів в чинне законодавство України про працю. Тема 2. Трудове право в історичній ретроспективі та в сучасному світі. Основні етапи історичної еволюції правового регулювання праці. Історичний розвиток правового регулювання праці в Україні. Основні парадигми правового регулювання праці з точки зору історичного досвіду. Цивілізаційне значення трудового права: місце і роль трудового права в соціальній інфраструктурі; характеристика трудового права як цивілізаційної цінності; трудове право як інструмент соціального управління і контролю, розвитку виробничої демократії; трудове право як втілення ідеалів соціальної справедливості та показник цивілізаційної зрілості суспільства. Характеристика чотирьох головних типів трудового права сучасності: трудового права країн з розвиненою ринковою економікою; трудового права країн Азії, Африки, Латинської Америки, що розвиваються; трудового права країн, які здійснюють перехід від централізовано-планової до ринкової економіки; трудового права країн з централізовано-плановою економікою. Тема 3. Джерела трудового права. Акти ООН. Конвенції та рекомендації МОТ. Декларації МОП. Регіональні акти, які регулюють працю. Характеристика джерел національного трудового права в зарубіжних країнах: ратифікованих державами міжнародних договорів, конституцій, законів, підзаконних актів, локальних актів, рішень судів та арбітражних органів, правових звичаїв. Проблеми систематизації трудового законодавства. Кодифікація трудового законодавства. Модельні трудові кодекси. Оцінка джерел українського трудового права в світлі міжнародних стандартів та зарубіжного досвіду. Модуль 2. Правове регулювання умов праці Тема 4. Трудовий договір. 1.Міжнародні правові стандарти. Закріплення свободи праці (трудового договору), заборона дискримінації працівників при укладенні трудового договору в актах ООН, МОП, регіональних організацій. Визначення порядку припинення трудового договору за ініціативою роботодавців в актах МОП. Регулювання трудового договору в актах Євросоюзу. Захист персональних даних працівників в актах МОП та регіональних організацій. Характеристика норм, які регулюють безпеку та гігієну праці в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Трансформація змісту права на працю в країнах постсоціалістичного простору. Зміст, суб’єкти, різновиди трудового договору. Строк трудового договору. Особливості правового регулювання атипових трудових договорів. Співвідношення трудового договору і договору підряду. Форма трудового договору. Гарантії при укладанні трудового договору (зокрема для осіб, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці і потребують соціального захисту (жінок, молоді, інвалідів)). Характеристика антидискримінаційного законодавства. Участь в найманні представницьких органів працівників. Випробування при прийнятті на роботу. Юридичні аспекти професійного підбору кадрів. Правила з техніки безпеки та виробничої санітарії. Нагляд і контроль за забезпеченням безпеки та гігієни праці. Регламентація діяльності інспекцій праці. Характеристика порядку зміни трудового договору. Підстави припинення трудового договору. Порядок розірвання трудового договору за ініціативою працівника. Юридична характеристика та порядок звільнення за ініціативою роботодавця. Анулювання, визнання недійсним, призупинення дії трудового договору. 3. Правове регулювання трудового договору в Україні в світлі міжнародних стандартів та зарубіжного досвіду. Правове регулювання техніки безпеки та гігієни праці в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 5. Професійна підготовка. 1. Міжнародні правові стандарти. Акти МОП, які регулюють професійну підготовку. Рекомендації МОП щодо регулювання договору виробничого учнівства. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Загальні принципи організації професійного навчання. Еволюція договору виробничого учнівства. Особливості сучасного правового регулювання договору виробничого учнівства в країнах розвиненої ринкової економіки. 3. Правове регулювання професійної підготовки в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 6. Робочий час. 1. Міжнародні правові стандарти. Характеристика норм, які регулюють тривалість робочого часу в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Поняття і види робочого часу. Джерела правового регулювання робочого часу. Регламентація надурочних робіт. Регламентація режимів праці. Тенденція до індивідуалізації режимів праці. 3. Правове регулювання робочого часу в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 7. Час відпочинку. 1. Міжнародні правові стандарти. Характеристика норм, які регулюють час відпочинку в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Поняття і види часу відпочинку. Внутрішньозмінні регламентовані перерви. Щоденні (міжзмінні) перерви. Щотижневі перерви (вихідні дні). Святкові дні. Щорічні оплачувані відпустки. Інші види відпусток. 3. Правове регулювання часу відпочинку в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 8. Заробітна плата. 1. Міжнародні правові стандарти. Характеристика норм, які регулюють заробітну плату в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Поняття заробітної плати, її структура і методи її регулювання. Порядок встановлення і зміни державного мінімуму заробітної плати. Засоби правового впливу на структуру заробітної плати. Оплата праці при виконанні роботи в умовах, які відрізняються від нормальних. Правила, які стосуються місця, порядку та періодичності виплати заробітної плати. Заборона розплачуватися з працівниками товарами. Засоби захисту заробітків працівників від надмірних вирахувань. 3. Правове регулювання заробітної плати в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 9. Трудовий розпорядок. Дисципліна праці. Дисциплінарна відповідальність. 1. Міжнародні правові стандарти. Рекомендації МОП щодо регулювання внутрішнього трудового розпорядку в організаціях. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Специфіка методів правового регулювання трудової дисципліни. Особливості правового регулювання дисциплінарної відповідальності працівників у різних типах трудового права. Характеристика засобів, які сприяють встановленню комфортних психологічних умов праці. Спеціальні міри проти “приставань”, мобінгу та булінгу. 3. Правове регулювання внутрішнього трудового розпорядку і дисципліни праці в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 10. Особливості правового регулювання праці осіб, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці 1. Міжнародні правові стандарти. Характеристика норм, які регулюють працю жінок та осіб з сімейними обов’язками в актах ООН, МОП та регіональних організацій. Характеристика норм, які регулюють працю молоді в актах ООН, МОП та регіональних організацій. Особливості охорони праці осіб з пониженою працездатністю в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Характеристика напрямків гендерної політики стосовно праці жінок. Охорона праці жінок. Пільги для осіб з сімейними обов’язками. Мінімальний вік прийому на роботу. Обов’язкові медичні огляди. Заборона застосування найгірших форм дитячої праці. Заборона застосування праці неповнолітніх на важких, підземних роботах, роботах з небезпечними (шкідливими) умовами праці. Особливості умов праці неповнолітніх. Загальна характеристика законодавства про охорону праці осіб з пониженою працездатністю. Спеціальні норми, які забезпечують права інвалідів у США. Спеціальні норми, які забезпечують права працівників похилого віку в Японії та Швеції. 3. Правове регулювання праці жінок, осіб з сімейними обов’язками, молоді, осіб з пониженою працездатністю в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Модуль 3. Соціальне партнерство та трудові спори Тема 11. Соціальне партнерство. 1. Міжнародні правові стандарти. Характеристика соціального партнерства та його форм як принципу соціальної політики держави та правового регулювання праці. Право на об’єднання і представництво інтересів працівників і роботодавців в актах ООН, МОП та регіональних організацій. Право на колективні переговори та укладення колективних договорів в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Право на асоціацію і право на об’єднання в профспілку. Закріплення незалежності профспілок від держави, політичних партій, підприємців. Легітимність профспілкового плюралізму. Поняття “найбільш представницька профспілка”. Права профспілок у загальнонаціональному масштабі та у масштабі окремих підприємств. Обов’язки та відповідальність профспілок. Моделі представництва трудових колективів на підприємствах. Моделі співучасті працівників і профспілок в управлінні корпораціями (концернами). Правове регулювання статусу організацій роботодавців. Закріплення права на колективні переговори та укладання колективних договорів у національних правових актах. Колективний договір як важливе джерело національного трудового права. Різновиди колективних угод. Зміст колективних договорів. Новітні зміни в змісті, функціях та структурі колективного договору. Законодавчі межі колективно-договірного процесу. Процедура укладення колективних договорів. 3. Правове регулювання соціального партнерства в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 12. Індивідуальні трудові спори. 1. Міжнародні правові стандарти. Норми МОП, які регулюють вирішення індивідуальних трудових спорів. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Вирішення індивідуальних трудових спорів у судах (європейська модель) або шляхом використання “гривенс просиджер” (англо-саксонська модель). Спеціалізована трудова юстиція. Особливості структури і повноважень трудових судів у різних країнах. 3. Правове регулювання вирішення індивідуальних трудових спорів в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Тема 13. Колективні трудові спори. Страйки та локаути. 1. Міжнародні правові стандарти. Регулювання примирно-третейської процедури вирішення колективних трудових спорів в актах МОП та регіональних організацій. Регулювання страйків в актах ООН, МОП та регіональних організацій. 2. Правове регулювання в зарубіжних країнах. Загальна характеристика примирно-третейського механізму розгляду колективних трудових спорів (примирення, посередництво, арбітраж). Характеристика різних національних моделей. Значення добровільного та примусового арбітражу. Право на страйк у конституціях та інших правових актах різних країн. Законний та незаконний страйк. Юридичні наслідки страйків. Відповідальність за незаконні страйки. Порядок регулювання бойкотів, страйкових пікетів. Різновиди моделей правового регулювання локаутів 3. Правове регулювання мирних засобів вирішення колективних трудових спорів в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. Правове регулювання страйків і локаутів в Україні в світлі міжнародних стандартів і зарубіжного досвіду. РОБОЧИЙ ПЛАН проведення лекцій, практичних та семінарських занять, с амостійної та індивідуальної роботи з курсу “Порівняльне трудове право ”для студентів 4-го курсу юридичного факультету денної форми навчання ХНПУ ім. Г.С.Сковороди
Методичні рекомендації з порівняльного трудового права для практичних та семінарських занять та самостійної роботи студентів Модуль 1. Загальні положення порівняльного трудового права Тема 1. Порівняльний метод у трудовому праві Ключові слова: галузеве порівняльне правознавство, предмет трудового права, метод трудового права, порівняльно-правовий метод дослідження, інституційно-описовий метод порівняльно-правового аналізу, функціонально-модельний метод порівняльно-правового аналізу, міжнаціональна трансплантація трудового законодавства, імплементація міжнародних правових стандартів. Вивчаючи цю тему, студенти повинні усвідомити значення та мету порівняльно-правових досліджень в галузі трудового права для законотворчості та законозастосування, а отже, і необхідність вивчення курсу “Порівняльне трудове право” на юридичних факультетах вищих навчальних закладах України. Зокрема, слід звернути увагу на особливості застосування порівняльного методу в трудовому праві: мету, основні напрямки та об’єкти порівнянь. Також для оволодіння знаннями з цієї теми необхідним є розуміння сутності головних методів порівняльно-правового аналізу: інституційно-описового та функціонально-модельного. Особливу увагу при вивченні даної теми слід звернути на проблеми міжнаціональних трансплантацій трудового законодавства та імплементації міжнародних правових стандартів в чинне законодавство України про працю. Зміст
Нормативно-правові акти та література
Завдання до практичних занять1. На міжнародній науково-теоретичній конференції, присвяченій тенденціям розвитку трудового права у сучасному світі, доповідач Н. зазначив, що зіставлення міжнародних стандартів праці та норм національного трудового права складає сутність порівняльного методу у трудовому праві. Отже саме порівняння норм міжнародного трудового права та норм національного трудового права дозволяє запобігати помилкам у виборі тих чи інших моделей правового регулювання і обрати правильний напрямок вдосконалення правового регулювання відносин у сфері праці. На противагу доповіді Н., доповідач В. зауважив, що використання тільки порівняння міжнародних стандартів праці та норм національного трудового права не є панацеєю від помилок правового регулювання відносин у сфері праці. На думку В. тільки цього замало. Потрібно також використовувати зіставлення різних національних систем трудового права, що допоможе якнайповніше порівняти існуючі норми, а отже і визначити повноцінну картину правового регулювання праці. Саме таким чином, за словами В., можна досягти мети використання порівняльного методу у трудовому праві. Хто на Вашу думку правий у цьому спорі? Що таке горизонтальне та вертикальне порівняння у трудовому праві? В чому полягає сутність і мета застосування порівняльного методу у трудовому праві і за яким напрямом повинно здійснюватися порівняння? 2. Ст.43 Конституції України 1996 р. визначає право на працю як можливість кожного заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Конституція УРСР 1978 р. у ст.40 право на працю визначала як право на одержання гарантованої роботи з оплатою праці відповідно до її кількості і якості, але не нижче встановленого державного мінімального розміру, включаючи право на вибір професії, роду занять і роботи, відповідно зі здатністю, професійною підготовкою, освітою з врахуванням суспільних потреб. Використовуючи інституційно-описовий метод порівняльно-правового аналізу порівняйте надані визначення права на працю та розкрийте його сутність. 3. Використовуючи функціонально-модельний метод порівняльно-правового аналізу порівняйте інститут старост, передбачений Законом Російської імперії 1903 р. “Про заснування старост на промислових підприємствах” та інститут профспілок, передбачений Законом України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності” 1999 р. 4. Використовуючи функціонально-модельний метод порівняльно-правового аналізу порівняйте тарифну угоду, передбачену Статутом про промислову працю Російської імперії та колективний договір, передбачений Законом України “Про колективні договорі і угоди” 1993 р. 5. Використовуючи функціонально-модельний метод порівняльно-правового аналізу порівняйте лізингову угоду за законодавством України та угоду про лізингову працю за законодавством Нідерландів. Методичні рекомендації та завдання до самостійної роботи студентівПитання до самостійної роботи 1.Загальна характеристика порівняльного правознавства (компаративізму). 2.Загальна характеристика порівняльно-правового методу. 3.Значення порівняльно-правових досліджень в галузі трудового права для законотворчості та законозастосування. 4.Імплементація міжнародних правових стандартів в чинне законодавство України про працю. Самостійна робота за темою 1. “Порівняльний метод у трудовому праві” передбачає розгляд студентами вищезазначених питань, які не розглядалися під час аудиторної роботи, за літературою, вказаною до теми. Студент не обмежується у виборі літературних джерел і може використовувати будь-які інші джерела. Для більш глибокого засвоєння матеріалу по даній темі слід спробувати вирішити завдання до практичних занять, але це необхідно робити тільки за умови первинного вивчення теоретичного матеріалу. Оволодіння темою є успішним у випадку засвоєння студентом сутності ключових слів та можливості відповісти на наступні питання:
|
КУРСУ «УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ» ОСНОВА ТЕХНОЛОГІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ... КУРСУ «УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ» ОСНОВА ТЕХНОЛОГІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ |
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ для курсантів/слухачів очної та заочної форм навчання... Бізнес-планування зовнішньоекономічної діяльності авіаційного підприємства: Комплекс навчально-методичного забезпечення частина 1:... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо впровадження кредитно-модульної системи... України передбачає приєднання національної системи вищої освіти до Болонського процесу, головною метою якого є улаштування зони європейської... |
Робоча програма для спеціалістів денної форми навчання напряму підготовки... Робоча програма для спеціалістів денної форми навчання напряму підготовки 030203 «Міжнародні економічні відносини» |
Методичні вказівки та рекомендації до самостійного виконання контрольної роботи з курсу Методичні рекомендації до самостійного виконання контрольних робіт з курсу «Соціологія». Короткий словник соціологічних термінів... |
В. О. Воронов м. Хмельницький, Хмельницький економічний університет З ДОСВІДУ ВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ ДЛЯ ДИСЦИПЛІНИ "ІНФОРМАТИКА ТА КОМП’ЮТЕРНА ТЕХНІКА" |
Досвід НТУ „ХПІ” з втілення кредитно-модульної системи організації... О — аудиторні заняття; М — модульний контроль; 3 — заліковий тиждень; С — екзаменаційна сесія |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Інвестиційний менеджмент”... Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Інвестиційний менеджмент” для студентів V курсу напрямку „Фінанси”. / Укладач: А.... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний транспортний університет... Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни «Цивільна оборона» для студентів усіх спеціальностей (в рамках проведення педагогічного... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів... Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів ІІІ курсу напрямків „Економіка підприємства”, «Облік та аудит»,... |