|
Скачати 2.66 Mb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний транспортний університет МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до практичних занять з дисципліни «Цивільна оборона» для студентів усіх спеціальностей (в рамках проведення педагогічного експерименту щодо впровадження кредитно-модульної системи) Київ – 2009 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний транспортний університет Кафедра екології та безпеки життєдіяльності МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до практичних занять з дисципліни «Цивільна оборона» для студентів усіх спеціальностей (в рамках проведення педагогічного експерименту щодо впровадження кредитно-модульної системи) ЗАТВЕРДЖЕНО на засіданні навчально-методичної ради Національного транспортного університету Протокол № ___ від „___” ________ 2009р. Київ – 2009 Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни «Цивільна оборона» для студентів усіх спеціальностей (в рамках проведення педагогічного експерименту щодо впровадження кредитно-модульної системи) /Укладачі: С.Т.Сусло, Г.М.Харамда, Є.А.Шестаков. – К.: НТУ, 2009. – 87 с. Відповідальний за випуск: В.П.Матейчик, професор, д.т.н. Укладачі: Степан Тітович Сусло, доцент; Геннадій Михайлович Харамда, доцент; Євген Анатолійович Шестаков, асистент. Методичні вказівки схвалені та рекомендовані до друку на засіданні кафедри екології та безпеки життєдіяльності Протокол № ___ від „___” ________ 2009р ВСТУП В умовах сучасної кризи в економіці та соціальній сфері України збільшується негативний ефект стихійних лих, антропогенних катастроф та будь-яких інших надзвичайних ситуацій (НС). Наукові обґрунтування та практика свідчать, що інтенсивність ризиків небезпек постійно зростає. Значне збільшення населення на Землі, науково-технічний прогрес сприяють цьому. Небезпеки та катаклізми є постійними супутниками людини. За таких умов зростає відповідальність керівного складу за безпеку та захист людей, навколишнього природного середовища, господарської інфраструктури, соціального середовища та безпеки держави. Отже безпека людини – це така характеристика існування людини в певному місці її перебування, яка відображає збалансованість між діями чинників, що запобігають наслідкам дій таких загроз. Мета практичних занять З метою попередження надзвичайних ситуацій та проведення рятувальних та аварійних робіт в Україні створена система цивільного захисту населення – цивільна оборона. Формування у студентів поняття оцінки обстановки у НС та надання їм відповідних знань, які дозволять майбутнім фахівцям не лише оцінювати обстановку у НС, але й вести цілеспрямовану роботу по захисту людини у НС. Основне завдання практичних занять – допомогти студентам набути вмінь і навичок щодо:
Місце практичних занять у структурі навчальної дисципліни
Зміст практичних занять та форма контролю
Оцінювання знань студентів під час виконання практичних занять Контроль відвідування лекцій і практичних занять: Присутність на занятті – 1 бал Відсутні на занятті – 0 балів Пропуск трьох занять підряд – мінус 1 бал Практичне заняття (0-4 бали): 4 бали – роботу виконано самостійно і правильно; 3 бали – роботу виконано самостійно з деякими похибками; 1 бал – роботу переписано; 0 балів – роботу не виконано. Практичне заняття №1. Оцінка інженерної та пожежної обстановки Мета роботи: навчитися визначати характер руйнувань і пожеж, радіуси зон руйнувань і пожеж в осередку ядерного ураження (ОЯУ). Завдання : 1. Записати вихідні дані для дослідження знаходження підприємства в зонах руйнувань й зонах пожеж. 2. Дослідити вплив надлишкового тиску на руйнування будівель. 3.Запам’ятати що промислові споруди в залежності від пожежо- та вибухонебезпечності діляться на 5 категорій (А, Б, В, Г, Д) і по ступеню вогнестійкості на 5 ступенів (І, ІІ, ІІІ, ІУ, У). 4. Знайти радіуси зон руйнувань і пожеж в ОЯУ. 5. Зробити висновки. План проведення заняття:
Звіт про виконання розрахунково-графічного практичного заняття «Оцінка інженерної та пожежної обстановки» Група__________________________ Прізвище, ініціали студента______________________________
Висновки після табл. 3 і табл..4. Загальний висновок. ОЦІНКА ІНЖЕНЕРНОЇ ТА ПОЖЕЖНОЇ ОБСТАНОВКИ
Ліквідація наслідків стихійних лих (землетрусів, пожеж, повенів та ін.), великих виробничих аварій (вибухів, пожеж та ін..), а ядерного вибуху починається з оцінки обстановки у зонах лиха, з цією метою необхідно з’ясувати:
Після оцінки обстановки в районі робіт керівництво приймає рішення на проведення рятувальних робіт. Розглянемо методику деяких варіантів оцінки інженерної і пожежної обстановки після вибуху на території, де розташований авторемонтний завод (АРЗ). Задача. Оцінка інженерної обстановки. Під оцінкою інженерної обстановки розуміють визначення масштабів і ступеню руйнування наземних будівель, заглиблених споруд, кабельних енергосистем, гідротехнічних і дорожніх споруд від дії ударної хвилі і вторинних уражаючих факторів. Оцінка інженерної обстановки провадиться з метою виявлення сил і засобів, необхідних для проведення рятувальних робіт в осередку ураження. Вона провадиться в два етапи:
Попередня оцінка інженерної обстановки провадиться у наступному порядку:
технічного обладнання і кабельної енергомережі по кожній зоні руйнувань;
Після надходження даних про вибух (час, місце, потужність і вид вибуху) визначають зону руйнувань, в яку потрапив об’єкт, виконують попередню оцінку інженерної обстановки, а після надходження даних розвідки уточнюють її. Приклад. Розглянемо прогнозування інженерної обстановки в осередку ядерного ураження (ОЯУ). Для цього задамося наступними вихідними даними: стався повітряний вибух потужністю q = 500 кт, епіцентр якого знаходиться на відстані 4,3 км від території підприємства на захід. Примітка. Коротка характеристика підприємства:
Визначити які виникнуть руйнування будівель та споруд заводу, енергомереж та ін. Р І Ш Е Н Н Я Використовуючи Додаток 1 («Справочник. Защита объектов народного хозяйства от оружия массового поражения» авт. Демиденко Г.П. и др. -К.: Вища школа, 1989, далі «Довідник») знайдемо радіуси зон руйнувань, які відповідають надлишковому тиску ∆ Рф 10; 20; 30 та 50 кПа. Ці величини для даної ситуації будуть дорівнювати 11,5; 6; 4,2 та 3 км, відповідно. Занесемо ці дані в табл. 1. Таблиця 1 Радіуси зон руйнування
За цими даними у масштабі 1 см : 1 км малюємо схему зон руйнувань (мал. 2): М ал.2. Схема розташування зон руйнувань в осередку ураження. Наше підприємство знаходиться від епіцентру вибуху на відстані 4.3 км, тобто в зоні середніх руйнувань. Надлишковий тиск в цій зоні З 20-30 кПа. Згідно із Довідником (Додаток 2), при такому надлишковому тиску у зоні середніх руйнувань будівлі, захисні споруди та інші споруди набудуть наступних руйнувань (табл.2). Таблиця 2 Руйнування різних елементів підприємства
Отримані дані з Додатку 2 Довідника (див. табл.2) дозволяють зробити завчасну оцінку інженерну обстановку, яка буде уточнена інженерною розвідкою. З цих досліджень виходить, що захисні споруди, в яких були робітники і службовці найбільшої робітничої зміни, ушкоджень………. Підвальні приміщення дістали…………………. Промислові споруди з легким металевим каркасом отримали…….. Дерев’ні будівлі……….. Кабельні електромережі (наземні) отримали……….. Повітряні електромережі отримали……… Наземні трубопроводи отримали………….. ВИСНОВКИ:
Для визначення зон пожеж в осередку ураження задамося необхідними вихідними даними:
щільність забудови;
Ті райони, на території яких більшість будинків і споруд охоплені вогнем, називають зоною суцільних пожеж. Райони, на території яких мають місце окремі пожежі – зоною окремих пожеж. Райони, на території яких внаслідок вибуху будівлі отримали повні руйнування, характеризуються як зона горіння і тління у завалах. Зовнішньою межею зони окремих пожеж є умовна лінія зі світловим імпульсом потужністю 100 – 200 кДж/м2 (для вибухів потужністю до 1 Мт береться нижчий рівень, а для вибухів потужністю 1 Мт – верхній рівень потужності світлового імпульсу). Зовнішнім кордоном зони суцільних пожеж вважається умовна лінія зі світловим імпульсом потужністю 400-600 кДж/м2. Зовнішньою межею зони пожеж горіння і тління в завалах вважається межа зони повних руйнувань, де потужність світлового імпульсу ≤ 1200 кДж/м2. При пожежній оцінці промислових об’єктів, як правило, виходять з категорії пожежо- та вибухонебезпечності технологічних процесів, які обумовлені в будівельних нормах і правилах (БНІП). Згідно з ними нормами і правилами промислові будівлі в залежності від технології виробництва поділяють за пожежо- та вибухонебезпечністю на 5 категорій: А,Б,В,Г,Д. Найбільш небезпечні виробництва категорій А і Б, де у технологічному процесі мають справу з горючими рідинами, вибухонебезпечними газами і деякими дуже небезпечними твердими матеріалами (металевий калій, натрій та ін.). До виробництва категорії В належать технологічні процеси обробки твердих горючих матеріалів і горючих рідин з температурою спалаху парів 120о С і нижче. Це лісопильні заводи, столярні і лісо тарні цехи, склади масел, текстильні та ін. виробництва. Найменш пожежонебезпечні категорії Г і Д. До категорії Г відносяться виробництва з термічної обробки металу, а до категорії Д відносяться цехи холодної обробки металу. Будівлі і споруди за ступенем вогнестійкості класифікуються п’ятьма ступенями І, ІІ, ІІІ, ІУ, У. До І і ІІ ступеню вогнестійкості відносяться будівлі і споруди, основні конструкції яких зроблені з негорючих матеріалів. До ІІІ ступеню вогнестійкості відносяться цегляні будівлі з дерев’яними оштукатуреними перекриттями. До ІУ ступеню вогнестійкості відносяться дерев’яні і оштукатурені будівлі. До У ступеню вогнестійкості відносяться дерев’яні не оштукатурені будівлі. Під оцінкою пожежної обстановки розуміють масштаби і вид пожежі в осередку ураження. Щоб зробити оцінку пожежної обстановки для підприємства пожежонебезпечністю категорії Г і ступенем вогнестійкості ІІІ, скористуємося Довідником. |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТРАНСПОРТНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Методичні вказівки до виконання самостійної роботи з навчальної дисципліни «Цивільна оборона» / укладачі: Г. М. Харамда, С. Т. Сусло,... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Тернопільський національний економічний... Методичні вказівки та завдання для проведення практичних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» для студентів напряму підготовки... |
Робоча програма курсу та методичні вказівки до виконання курсової... Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Національний транспортний університет Кафедра «фінанси, облік і аудит» |
Міністерство освіти і науки України Східноукраїнський національний... Методичні вказівки, тематика та рекомендована література до виконання курсових робіт з дисципліни "Сучасна українська мова і стилістика"... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Національний... Цивільне право (частина 1 і 2). Методичні вказівки до семінарських занять для студентів напряму підготовки 030402 Правознавство /... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Національний... Цивільне право (частина 3 і 4). Методичні вказівки до семінарських занять для студентів напряму підготовки 030402 Правознавство /... |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Одеський національний... Методичні вказівки та завдання щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни “Бухгалтерський облік” для студентів напряму: 030509... |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Національний... Про недосконалість діючої системи оподаткування також свідчить хронічне невиконання дохідної частини бюджету, а отже відсутність... |
МАРКЕТИНГОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ Маркетинговий менеджмент. Методичні вказівки до практичних занять для студентів економічних спеціальностей. – Таврійський державний... |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Методичні вказівки до курсової роботи з дисципліни “Фінансова діяльність суб’єктів підприємництва” для студентів напряму «Фінанси... |