ВСТУП


Скачати 0.66 Mb.
Назва ВСТУП
Сторінка 1/6
Дата 28.02.2016
Розмір 0.66 Mb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Право > Лекція
  1   2   3   4   5   6





Діяльність уповноважених з прав дітей як ефективна форма соціально-педагогічної роботи в сучасній школі

ЗМІСТ

ВСТУП.………………………………………………………….................……….3

РОЗДІЛ 1. ДІЯЛЬНІСТЬ ШКІЛЬНИХ ОМБУДСМЕНІВ ЯК ПРАВОВА СКЛАДОВА УЧНВСЬКОГО ВРЯДУВАННЯ

Орієнтовна річна циклограма діяльності дитячих омбудсменів у загальноосвітньому навчальному закладі ………….........................................9

Програма гуртка «Школа омбудсмена»……………………………….................14
РОЗДІЛ 2. РОЗРОБКИ ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ НА ПРАВОВУ ТЕМАТИКУ

Тренінг «ДИТЯЧІ ОМБУДСМЕНИ — ЗАХИСНИКИ ПРАВ СВОЇХ ОДНОЛІТКІВ»:

« Я – ОМБУДСМЕН!»

Заняття з елементами тренінгу № 1………………………………………....19

«ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ В УЧНІВ-ОМБУДСМЕНІВ»

Заняття з елементами тренінгу №2……………………………………………….24

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….31

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………32

ДОДАТКИ ………………………………………………………………………...34

ПАМ’ЯТКИ

ПРАВА СВОЇ ЗНАЙ – ОБОВ’ЯЗКИ СВОЇ НЕ ЗАБУВАЙ

Брейн-ринг

ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА ПОДОЛАННЯ НАСИЛЬСТВА. Роль правоохоронних органів у профілактиці правопорушень серед підлітків

Заняття з елементами соціально-психологічного театру

ЯК ЗАПОБІГТИ ПРИВОДУ ДО ВІДДІЛКА МІЛІЦІЇ?

Лекція
ВСТУП

Дитячі омбудсмени (громадські представники прав дітей в місцевій владі, а також в державних органах – всюди, де потрібно адвокувати права дітей) працюють у Вінниці з 2007 року.

Дитячі омбудсмени займаються практичною роботою зі зверненнями дітей щодо порушення їх прав. Такі звернення отримуються через інтерактивну Інтернет-сторінку дитячих омбудсменів http://dity-ombud.vin.com.ua, з якої є можливість безпосередньо відправити інформацію про порушення прав дитини. Інформація про сайт широко розповсюджена через буклети, постери, які розповсюджуються в усіх учбових закладах міста, а також аудіороліки на FM-радіо. Увага приділяється не тільки випадкам домашнього насильства, але і насильства у дитячому середовищі (старших дітей відносно молодших).

Омбудсмени систематично відвідують судові засідання, на яких слухаються питання захисту прав дітей, позбавлення батьківських прав тощо.

Крім того, омбудсмени постійно відвідують 3 дитячих будинки міста, мають контакти з дітьми та спостерігають за дотриманням прав дітей, які там знаходяться.

Дитячими омбудсменами реалізуються такі проекти - експертиза реформи системи роботи громадського транспорту міста серед дітей, перевірка якості дитячого харчування та медичного обслуговування у навчальних закладах міста.

З метою ранньої профілактики правопорушень дитячі омбудсмени спільно з Департаментом освіти та службою у справах дітей проводять значну роботу по поширенню правових знань серед дітей міста.

Процес виховання школярів має бути побудований так, щоб сприяти їхньому розвитку, тобто педагогові варто орієнтуватися на якісні зрушення в особистості підопічного, на перспективу його інтелектуального та емоційно-вольового розвитку.

Мета сучасного освітнього процесу — це не лише надання ґрунтовних знань із різних предметів, а й формування громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовну й морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізованого світу.

Поняттям «правовиховна діяльність» охоплюються заходи, акцент в яких ставиться на суто виховній меті – використанні правових знань для моделювання бажаної для держави схеми поведінки дітей та учнівської молоді, формуванні в них уяви про право як універсальний регулятор суспільних відносин, інформуванні про основні права та обов’язки.

Правова аксіологія є теоретичною базою формування в підлітків поважного ставлення до права як фундаментальної цінності. Не менш суттєвим є те, яке місце в ієрархії цінностей посідає означена цінність. І. Бех зазначає: «Укорінюючись в структурі самосвідомості, ціннісна система виступає як її необхідна установка – морально-значуща й відповідально активна. Вона і є єдиною соціокультурною основою для перетворення внутрішніх можливостей особистості у реальність здійснюваних нею вчинків і духовно-моральної поведінки в цілому».

Основними аспектами правового виховання є:

1. Знання правових фактів та явищ. Знання закону – перша і основна умова правового виховання. Проте засвоєння норм права потрібно здійснювати з певних позицій, щоб їх вивчення виховувало особистість у потрібному для суспільства напрямі.

2. Перспективність - необхідно навчити кожну молоду людину не тільки виконувати вимоги закону, а проявляти активність у забезпеченні законності та встановленого правопорядку.

3. Повага до права, закону, судових та правоохоронних органів, а також до осіб, які стоять на охороні закону та порядку.

4. Формування негативного ставлення не до людини, яка скїла негідний учинок, а до асоціальних дій, учинених нею..

Отже, успішна реалізація правовиховного впливу можлива за умов формування позитивної мотивації, а також формування сукупності правових знань, функціональних та соціальних умінь.

Нам видається найбільш переконливою наукова позиція Я. Кічука, який запевнює, що найважливішим ціннісним критерієм права, правової культури особистості визнано мораль, оскільки будь-який юридичний закон як фактична юридична форма існування права є водночас раціональним (обумовлює суспільні умови свободи поведінки відповідно до об’єктивної реальності) та ірраціональним (звернений насамперед до волі людини).

Питання морально-правового розвитку підростаючого покоління завжди були в центрі уваги педагогіки й психології.

Нині питання морального виховання молодого покоління особливо актуальні. З кожним роком росте дитяча злочинність. Егоїзм, брутальність, безсердечність, розбещеність ― нажаль, далеко не всі негативні риси більшості сучасної молоді. Дані спостережень та досліджень свідчать про те, що не завжди школярі чітко і ясно розуміють зміст моральних понять, що позначається на їхній поведінці.

Обов’язковість, сумлінність, порядність ― на цьому побудоване те, що ми називаємо Європейським суспільством. Матеріалістична просвітницька концепція породила ідейних і правильних лицемірів без сумління і без порядності, коли сумлінність ― це тільки завчені ролі, вміння носити позитивні маски. Ми переконалися, що людина без Бога, людина без духовного стрижня може переступити через усе. Християнський ідеал, навпаки, не дозволяє людині переступити через правду або життя іншої людини.

Соціально-психологічна служба ніяк не може стояти поза Євангельськими істинами. Сила вчителя, соціального педагога, психолога в любові. Любов має бути в серці педагога. Завдяки їй він допоможе вихованцям вдосконалити їхній душевний світ.

Майже завжди маємо справу з впливом особи на особу, тобто мораль і мудрість втілені в особі, впливають по-іншому, ніж саме навчання. Тому то важливо мати наставника, який вчить власним прикладом, а не говорінням. Дитину треба внутрішньо пробудити, засвітити її. А засвітити може той, хто сам світиться. В цьому й полягає таємниця педагогічного впливу на особу.

«Немає в світі нічого складнішого й багатшого за людську особистість», ― писав В. Сухомлинський. Цю просту й незаперечну істину ми інколи забуваємо. І важко нам тому, що виховання ― це пробудження і розвиток внутрішнього, душевного, духовного, а не лише інтелектуального світу дітей. Найдієвіший шлях виховання ― змінювати уявлення людини про себе як про гідну людину.

На сьогодні більшість дітей не вміє організовувати ні навчання, ні вільний час, не може вибрати собі заняття до смаку й послідовно позитивних результатів.

Проблема формування правових знань завжди була і є важливим напрямком виховної роботи в школі. Вагомого значення мають дослідження вчених у різних напрямках: з’ясування специфіки правосвідомості як особистісної якості, своєрідності прояву її деформації (Л. Кольберг, Г. Назаренко, Н. Онищенко, В. Пастухова, І. Фарбер); визначення структури правосвідомості, її рівневої характеристики (В. Зенін, Д. Котов, В. Лазарев, С. Олєксєєв, В. Оксамитний, В. Щегорцов та ін.); вивчення характеру впливу правосвідомості на поведінку особистості (П. Баранова, К. Бельський, Є. Зорченко, І. Козубовська, Е. Коновалова та ін.); уточнення функціональної ролі правосвідомості в цілісній структурі особистості (В. Бабаєв, В, Баранов, Н. Бура, М. Козир, В. Толстик, Н. Шость); розробка особистісно орієнтованих педагогічних технологій формування правосвідомості особистості (Р. Ізаксон, Я. Кічук, О. Мицкевич, М. Обухов, І. Фадєєва, У. Уелш).

Метою роботи є необхідність зосередити увагу на питаннях важливості об’єднання учнів у сучасні молодіжні організації – омбудсменство; розглянути основні напрямки і функції діяльності дитячих омбудсменів у навчальному закладі, визначення педагогічних умов підвищення його ефективності..

Об’єктом дослідження є процес соціальної роботи з дитячими омбудсменами з правовиховної, право освітньої діяльності.

Предметом дослідження - зміст, форми і методи правовиховної роботи з учнями-омбудсменами загальноосвітньої школи.

Відповідно до предмета і мети визначено такі завдання дослідження:

  • на основі аналізу педагогічної та юридичної літератури розкрити суть правового виховання учнівської молоді, узагальнити педагогічний досвід з цієї проблеми у сучасній школі;

  • обґрунтувати принципи відбору правової інформації, розробити зміст і виявити специфіку форм і методів правового виховання дитячих омбудсменів;

  • визначити і теоретично обґрунтувати педагогічні умови підвищення ефективності правового виховання учнів-омбудсменів загальноосвітніх шкіл;

  • розробити програму гуртка «Школа омбудсмена» для вчителів, соціальних педагогів з питань правового виховання учнів-омбудсменів у навчально-виховному процесі школи.

Методологічною і теоретичною основою дослідження є Державна національна програма “Освіта” (“Україна ХХІ століття”), Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти, Національна програма правової освіти населення, положення Конституції України, а також положення філософської, правової, психологічної і педагогічної науки про особистість, про роль діяльності в її розвитку, про вплив оточення на її формування, про взаємозв’язок теорії і практики, свідомості особистості та її поведінки.

Для розв’язання завдань використовувався комплекс методів науково-педагогічного дослідження: теоретичні методи (аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, узагальнення, абстрагування, систематизація, класифікація, аналогія тощо); практичні методи (спостереження, вивчення результатів та продуктів діяльності, анкетування, бесіда, метод експертних оцінок тощо). Основним методом дисертаційного дослідження був педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий).

Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше: обґрунтовано принципи відбору змісту правового виховання учнів-омбудсменів (доступність правової інформації, урахування соціального статусу школярів, орієнтація на правомірну поведінку дітей і ін.), розроблено структуру і зміст правового виховання учнів-омбудсменів, який охоплює сукупність знань з конституційного, цивільного, адміністративного і кримінального права, виявлено показники (правові знання і уявлення; правомірна поведінка; оцінка власних і чужих вчинків; наявність навичок самоконтролю; подальшого розвитку набули форми і методи правового виховання учнів-омбудсменів (створення спеціальних педагогічних ситуацій, рольові ігри, залучення учнів до посильної правоохоронної діяльності та ін.); визначено педагогічні умови, які забезпечують ефективність технології правового виховання дитячих омбудсменів (врахування особливостей підліткового віку в підборі змісту і методики правовиховної роботи, єдність правового виховання на уроках і в позаурочний час, організація життя і діяльності учнів на засадах моралі і права та ін.).

Практичне значення результатів дослідження полягає в розробці конкретних шляхів здійснення правового виховання школярів у навчально-виховній роботі школи, які знайшли відображення у методичних матеріалах для соціальних педагогів і вчителів учнів (програма гуртка «Школа омбудсмена», розробки фрагментів позакласних виховних заходів на правову тематику та ін.).
РОЗДІЛ 1. ДІЯЛЬНІСТЬ ШКІЛЬНИХ ОМБУДСМЕНІВ ЯК ПРАВОВА СКЛАДОВА УЧНВСЬКОГО ВРЯДУВАННЯ
Для розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні важливим є формування нового, вищого рівня правосвідомості та правової культури учнів.

У наш час діти вже з шкільного віку повинні знати свої права, аби не потрапляти у небезпечні ситуації.

Виховання в учнів розвиненої правосвідомості та політичної культури за Основними орієнтирами виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх закладів України є частиною ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави і виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обо’язків, свідомому ставленні до законів та дер­жавної влади; політичній компетентності (наявності знань про типи держав, політичні організації та інституції, принципи, процедури й регламенти суспільної взаємодії, виборчу систему), а також відповідальне ставлення грома­дян до держави, її установ, органів влади, здатність брати активну участь в ухваленні політичних рішень.

Саме тому організація правоосвітньої та правовиховної діяльності в закладі є одним із пріоритетних напрямків виховної роботи, метою яких є формування правової свідомості, підвищення правової культури, попередження асоціальних проявів серед учнів.

Актуальність та доцільність залучення учнів до здійснення правоосвітницької роботи серед шкільної молоді зумовлена необхідністю:

  • Набуття компетентнісного досвіду участі у суспільно-політичних процесах у країні шляхом участі у шкільному врядуванні;

  • формування високого рівня правової культури та правосвідомості особистості, її ціннісних орієнтирів та активної позиції члена громадянського суспільства;

  • розвитку соціальної відповідальності і активності кожного учня та реалізації їх участі у процесах прийняття рішень на рівні школи через уміння діяти в правовому полі;

  • створення атмосфери взаємодопомоги, співробітництва й творчості;

  • розвитку учнівського колективу, який сприяє формуванню громадянської позиції своїх членів шляхом залучення їх до участі в управління справами закладу та створення дієвих органів самоорганізації, наділених реальними правами і обов’язками.

Школярі, взаємодіючи з різними суспільними групами та органами влади, виділяють і вирішують важливі для соціуму проблеми. Адже у доросле життя сміливо входить покоління соціально - активних молодих людей.

Тому діяльність омбудсменів є однією з дієвих форм самореалізації, соціалізації та інструментом захисту прав та інтересів дітей.

Основними принципами діяльності омбудсмена є законність, дотримання і захист прав дитини, доступність, конфіденційність, відповідальність за дотримання етичних та правових норм при наданні допомоги.

Основними завданнями дитячих омбудсменів є:

  • сприяння реалізації Конвенції ООН про права дитини в школі;

  • підвищення інформованості дітей та громади міста про їх права, через органи управління освітою та засоби масової інформації;

  • моніторинг стану дотримання прав дітей у навчальному закладі;

  • вирішення питань, що стосуються захисту прав дітей, як пріоритетних у місцевих органах влади, а також сприяння змінам у ставленні громадськості міста до проблем дітей;

  • надання конкретної допомоги дітям, права яких порушені, шляхом звернення до органів влади та правоохоронні органи.

Отже, «омбудсмен» («посередник», «проведор», «комісар») – особа, яка наділена обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина [17].

У закладах міста Вінниці дитячі омбудсмени проводять інформаційні повідомлення про права та обов’язки школярів, основні положення Конвенції ООН про права дітей, ведення здорового способу життя. Беруть участь у проведенні тижня права, присвяченому Міжнародному дню права. Під час тижня права проводять інтерактивне заняття на тему: «Наші права – щасливе дитинство». Метою якого є розповісти учням про їхні права і свободи, згідно Конвенції ООН про права дитини; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати у однолітків шанобливе ставлення до власної особистості та оточуючих. З учнями старшої школи омбудсмени проводять тренінг «Зробимо Інтернет безпечним для дітей».

Також омбудсмени беруть участь у заходах інших тижневиків: тижня здорового способу життя, тижня превентивного виховання «Дитинство без насильства», декадника толерантності, тижня інклюзивної освіти «Моя школа – відкрита для всіх» і тижня соціальної підтримки «Свідоме теперішнє – щасливе майбутнє».

У результаті активної суспільної діяльності, в якості шкільних омбудсменів, в учнів формується відповідальність за свою думку, за конкретну діяльність, її зміст та наслідки. Також виробляється зв’язок підлітків з навколишньою дійсністю, вони стають учасниками соціальних подій.
ОРІЄНТОВНА РІЧНА ЦИКЛОГРАМА ДІЯЛЬНОСТІ ДИТЯЧИХ ОМБУДСМЕНІВ у загальноосвітньому навчальному закладі
Після проведення просвітницької роботи, різних етапів дослідницької роботи з учнями, батьками, класними керівниками, педагогами нами було вироблено методичні рекомендації стосовно функціонування шкільних омбудсменів.
Вересень

  1. Планування роботи на рік (складання і затвердження плану роботи шкільної асоціації дитячих омбудсменів).

  2. Вибір головних орієнтирів в організації діяльності дитячих омбудсменів.

  3. Проведення вступного засідання гуртка омбудсменів на тему: «Омбудсмени: цілі та завдання діяльності в закладі».

  4. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  5. Поповнення лав омбудсменів з учнів основної та старшої школи. Складання банку даних омбудсменів закладу.

  6. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.

  7. Поновлення матеріалів блогу шкільних омбудсменів.


Жовтень

  1. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  2. Проведення роз’яснювальних інформаційних хвилинок на тему: «Хто такі омбудсмени: функції та види діяльності?»

  3. Проведення тренінгу «Зробимо Інтернет безпечним для дітей». Заняття 1-2.

  4. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.

  5. Поновлення матеріалів блогу шкільних омбудсменів.


Листопад

  1. Участь у декаднику торелантності та декаднику морально-правового виховання.

  2. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  3. Проведення тренінгу «Зробимо Інтернет безпечним для дітей». Заняття1-2.

  4. Проведення відкритого засідання гуртка омбудсменів на тему: «Попередження та подолання насильства: роль правоохоронних органів у профілактиці правопорушень серед підлітків» (учні 7-9 класів).

  5. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.


Грудень

  1. Участь у тижневику «За життя поруч з ВІЛ-інфікованими».

  2. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  3. Проведення тижня права, присвяченого Міжнародному дню права:

- інформаційні хвилинки на тему «Чи знаєте ви свої права?» - учні 1-10 класи

- проведення моніторингу дотримання прав дітей як суб’єктів навчально виховного процесу

  1. Проведення тиждня інклюзивної освіти «Моя школа відкрита для всіх»:

- проведення інформаційних хвилинок на тему «Кожна людина унікальна і неповторна особистість» - учні 1-8 класів.

- проведення анкетування серед учнів основної школи: «Моє ставлення до дітей з особливими освітніми потребами».

4. Поновлення матеріалів блогу шкільних омбудсменів.
Січень

  1. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

2. Інтерактивне заняття «Наші права – щасливе дитинство» (учні 5-8 класів).

3 Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.
Лютий

  1. Участь у тижневику превентивного виховання «Дитинство без насильства».

  2. Участь у декаднику здорового способу життя:

- проведення інформаційних хвилинок на тему «Твоє життя – твій вибір» - учні 1-9 класів

  1. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  2. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.

  3. Поновлення матеріалів блогу шкільних омбудсменів.


Березень

1. Інтерактивне заняття «Наші права – щасливе дитинство» (учні 5-8 класів).

2. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

3. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.
Квітень

  1. Участь у проведенні тижня соціальної підтримки «Свідоме теперішнє – щасливе майбутнє».

  2. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

  3. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.


Травень

  1. Відвідання учнями-обсудсменами засідань міського клубу «Бумеранг» при Вінницькому міському палаці дітей та юнацтва.

2. Проведення засідань гуртка «Школа омбудсмена».

3.Проведення заключного засідання шкільного гуртка омбудсменів на тему: «Підсумки діяльності асоціації в 20___-20___ н.р.»

  1. Поновлення матеріалів блогу шкільних омбудсменів.


ПРОГРАМА ГУРТКА «ШКОЛА ОМБУДСМЕНА»

  1   2   3   4   5   6

Схожі:

КУРСОВА РОБОТА Транспортні договори, їх система та правове регулювання ЗМІСТ Вступ
Вступ с. 3-5
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З дисципліни: Принципи і методи аналізу художнього твору Спеціальність
Враховується знання студентів, набуті при вивченні курсів "Вступ до літературознавства", "Вступ до мовознавства" та ін. Безсумнівний...
Модуль Олени Горошко і Джулі Снайдер-Юлі Вступ до ґендерних аспектів...
Вступ: Мета цього модуля – ознайомити студентів із тим, як ґендерні відмінності конструюються за допомогою дискурсу електронної комунікації...
Взаємодія школи та родини – один з вирішальних факторів успішного виховання дітей
Школа. Як багато чекань, надій, хвилювань пов'язують діти, батьки, учителі з цим словом. Вступ до школи – це початок нового етапу...
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ
Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля...
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ
Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля...
ЗМІСТ Вступ 3 Змістовна програма вступних випробувань 3 Критерії оцінювання 7 Література 9 Вступ
Методичні матеріали до вступних випробувань з Історії України на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля...
План Вступ Міжнародно-правова відповідальність за екологічні правопорушення...
У найбільш загальному значенні під міжнародно-правовою відповідальністю у даній галузі розуміють настання негативних наслідків для...
З УЧНЯМИ
ВСТУП
1 Вступ ( 1 година)

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка