|
Скачати 93.69 Kb.
|
Інтегроване заняття з розвитку мовлення та курсу «Я і Україна» (природознавство) Мета: розкрити практичну цінність природи для людини; дати дітям знання про окремі лікарські рослини: ромашку, волошку,м’яту,материнку,звіробій,барвінок, про їх цілющі властивості; про те, де ростуть, коли цвітуть. Вчити розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, за запахом. Формувати здоров’язберігаючу компетентність. Виховувати бережливе ставлення до природи, поповнити знання учнів з теми «Лікарські рослини». Обладнання: предметні малюнки, гербарії, книги, чаї з лікарських рослин. Хід уроку І. Організація класу. Добрий день вам, добрі люди! Хай вам щастя й доля буде! Не на день і не на рік, А на довгий – довгий вік! Психоформула.
За виразом обличчя я бачу, що все гаразд і загальний наш настрій можна показати так: (задоволення) Я бажаю, щоб такий настрій був у нас до кінця уроку. ІІ. Основна частина.
Немає жодної билинки, яка б не мала благотворної дії для людини. Мовчазні рослини своєю дією виховують людину, облагороджують її. Рослини можуть творити добро і зло. Терпляча, розумна спостережливість навчила людей по – доброму співіснувати з природою. Зелений світ – це той світ, серед якого і завдяки якому живе людина на Землі. Зелений колір – колір життя. Зелений світ – оберігає людину від голоду, холоду і хвороб, дає силу і наснагу. Поля, ліси, долини та гори – це своєрідна зелена аптека. Скрізь, де б ми не побували, всюди бачимо лікарські трави. 1 учень: Є на світі рослин так багато Їх Земля віддає недарма. Бо лікують людей дуже радо, Й кращих ліків на світі нема. 2 учень: Первоцвіт і барвінок, калина, Звіробій і любисток, і хміль, Кропива і кульбаба, й ліщина Поглядають на нас звідусіль. 3 учень: Жовтим оком моргає ромашка, І волошка синіє в росі, І конвалії крихітні чашки Пропонують нам ліки свої. 4 учень: Пропонують здоров’я нам чудо, Манить нас походить по росі. Їх відшукують люди усюди, Ці цілющі скарби на Землі. Так, здоров’я – це дар, який пропонує природа кожній людині. Але не всі вміють берегти його. І тоді на допомогу людям приходять лікарські рослини. Їх дуже багато, і на сьогоднішній розмові ми пройдемось Стежиною Здоров’я, де зустрінемось з деякими лікарськими рослинами. Учень: Ліс, поле, діброва! Уклін вам по праву. Добридень і квіти, І ягоди, й трави! У дім ваш зелений Дозвольте зайти. Ми хочемо стежиною Всі: Здоров’я пройти!
Метод «Проектів». 1 ГРУПА: - На горбочку у лісочку, біля річки, на лужку ростуть: РОМАШКИ. Ромашка - це квітка ніжності, чистоти. Є декілька видів ромашок: декоративні, польові, а ми розкажемо про лікарську. Вдихніть її аромат, за ніжним запахом розрізняють лікарську ромашку. При простуді, коли болить горло, дуже добре полоскати його відваром квітів. І маленьких діток лікує вона, їм можна давати напій з ромашки, коли в них болить животик і очі хворі добре промивати нею. Відвар з квіток ромашки використовують при простудних захворюваннях, кашлі, при зубному болю, при шлункових хворобах, миють волосся. Ось яку силу має ця тендітна квітка на тонесенькій ніжці, з жовтуватим оком. Ромашка. На стрункій високій ніжці Біля річки на лужку У хустинці – білосніжній Стрів я квіточку таку. Ясним оком жовтуватим Усміхнулася мені. Я хотів її зірвати А бджола сказала: «Ні!» Учитель: Веселий, ясний був деньок, Пішла я в поле погулять, Щоб любим дітям на віночок Волошок в житі назбирать. 2ГРУПА: ВОЛОШКА З давніх – давен ця синя квітка – символ краси, вроди. Вона улюблена квітка українських дівчат. Цвітуть вони, коли поспівають пишні жита. Цілющі властивості волошки містяться у її ніжних квіточках. З напару пелюсток роблять примочки при хворобах очей. Нею миють волосся. Цією синьоокою красунею любуються всі. Легенда про волошку. Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля: мовляв, усе, що є на землі, вдячне йому, небові. Квіти посилають свої пахощі, ліси – таємничий шепіт, птахи – спів, тільки колосся не складає йому подяку, хоча саме небо напуває коріння життєдайним дощем. - Навпаки, ми дуже вдячні тобі, - сказали колоски. – Але не знаємо, як це можна показати. Допоможи нам. - Гаразд, - відповіло небо. – Якщо ви не можете піднятися до мене, тоді я зійду до вас. І небо наказало землі виростити серед колосся сині квіти – часточку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків, при кожному подмухові вітру, нахиляються до посланців неба – волошок – і нашіптують їм ніжні слова любові. 3 ГРУПА. Далі ми помандруємо стежиною Здоров’я. Ця рослина називається «МАТЕРИНКА».
Стебло тонке і міцне. Ця трава цвіте влітку. У народі її називають мамина трава. Мами купають маленьких діточок у відварах її квіточок один раз на тиждень, щоб швидше росли. Але дітям пити чаї, напої ніколи не давали. Компреси з неї накладають на фурункули ( чиряки, нариви). Сухої материнки боїться міль. Бабуся розповідала, що коли клали гілочку материнки у молоко – воно довго не скисало, було ніби свіже. Отака вона – мамина трава. 4 ГРУПА. Наступна квітка, яка запрошує нас у гості ---М’ЯТА. Це – м’ята. Росте м’ята на городах, в лісах. Корисна тим, що знімає зубний біль. Коли прикласти листя до голови, вона перестає боліти. Відвар п’ють від болю в шлунку. А розтерті листочки добавляють до вареників. Розпізнають м’яту за незвичайним запахом. Навіть є м’ятні цукерки.
Розрослася біля хати, Кучерява рута – м’ята, Хоч без квітів рута – м’ята Та її духмяність багата. 5 ГРУПА. - А ось жовтіють дрібні квіточки - ЗВІРОБІЙ Ви не бійтеся мене. Не знаю, хто дав мені таку страшну назву. Я ж корисний як для людей, так і для звірів. Мене називають ліками від 99 хвороб. Моїми настоями лікують хвороби шлунка, кишечника, печінки і ревматизм. Звіробій підвищує тиск, тамує біль, лікує безсоння і неврози. Звіробій. Зацвітає звіробій, У долині голубій. Як розквітне звіробій, Кличе звіра звір на бій. 6 ГРУПА. Біля самої стежки в лісі розстелив своє листя вічнозелений БАРВІНОК Не всі знають, що барвінок – лікарська рослина. Настоєм лікують головний біль, гіпертонію, діабет, зупиняють кровотечі і загоюють рани. Барвінок. Нещодавно ще гуляла метелиця. Іще лежить в низинах сніг, А вже барвінку листя стелиться Зеленим килимом до ніг. Воно під снігом і під кригою Всю зиму зелень берегло. І перше стрінуло з відлигою Весняне сонце і тепло.
На предметних картинках лікарські рослини. Учням пропонується розглянути картинку і назвати рослину. (ромашка, калина, барвінок, подорожник, м’ята, деревій, мати – й - мачуха, полин, спориш, чебрець)
Завдання. Назвати якомога більше прислів’їв про людину та здоров’я. Приклади: У здоровому тілі – здоровий дух. Чиста вода для хвороби біда. Здоровий не знає, який він багатий. Найбільше щастя у житті – здоров’я. Здоров’я не купиш ні за які гроші. Бережи одяг, поки новий, а здоров’я, поки молодий. Здоров’я – всьому голова. Без здоров’я нема щастя. Здоров’я маємо – не дбаємо, а згубивши – плачемо. 6. Малювання лікарських рослин. - Я пропоную вам створити альбом лікарських рослин нашого краю. Хай кожен з вас обере одну рослинку, про яку сьогодні говорилось на уроці і намалює її. А також не забудьте написати про лікувальні властивості цієї рослини. 7. Відгадування загадок про лікарські рослини. Загадки 1. Що то за рослина, Що вбиває звіра? ( Звіробій) 2 Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло. Потім стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба) У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби – чудовий засіб від опіків. 3 Викупана в сонечку, Стоїть донечка. Бджоли сонячний медок Дістають з її квіток. (Липа) Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п′ють як чай. 4 На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять, Мов шматочки неба голубого Виграють, виблискують, горять. (Волошки) Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі. 5 Виросли на лузі Сестрички маленькі. Очки – золоті, А вічки – біленькі. (Ромашки) Використовують при хворобах шлунку, кишечника. Відваром з ромашки користуються для промивання гнійних ран. 6 Хоч трава дуже гірка, З неї користь неабияка. (Полин) У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину покращує апетит.
Помандруйте в поле, в гай - Трав і квітів там розмай. І у цьому розмаїтті Ви знайдете безліч ліків. Як зустрінуться вам, друзі, Запашні ромашки в лузі. Не забудьте їм вклонитись, З пелюсток росою вмитись, Бо ромашкові відвари – То найкращі ліки – чари. Коли хтось упав раптово, Чи поранив руку, ногу – Подорожник всім – дружок, Прикладіть його листок. З кропиви борщі й салати Добрі можна зготувати. Хоч жалюча кропива, Та жаліє всіх вона. Від застуди і від кашлю Випийте мікстуру краще: З мати – й – мачухи відвар Допоможе, друзі, вам. Заболіли раптом зуби Є шалфей, кора із дуба. А нема зеленки, йоду – Чистотіл знайдіть в городі. Валер’янки слізки – крапки Заспокоять серце ваше. А заварите лопух – Вже волосся – мовби пух. Скрізь :і в лісі, і у лузі – Знайдете надійних друзів. Пам’ятайте, любі діти! Час травичку пожаліти! Роси зберете медові – Будете усі здорові.
Ще в прадавні часи люди дізнались про лікувальні властивості рослин, навчилися збирати їх, готувати з них відвари, настої, пили чай і лікувалися. Таких людей називали травознавцем, фітотерапевтом, людиною яка лікує лікарськими рослинами. Зараз, дітки, поможу. Чаєм міцним напою. Ось сідайте ви до столу, Чай у мене чарівний. Вмить всі болі він знімає, Всіх на ноги піднімає. Зараз будете здорові – Не хворітимете ніколи.
Вчитель: Я хочу пригостити вас чаєм. Але не звичайним, а лікувальним.
( Діти смакують чай з липи, малини, калини, м’яти). ІІІ. Підсумок. 1. Зворотний зв’язок. Вправа «Незакінчене речення». Продовжити речення: «Я дізнався…, зрозумів…, навчився…, повторив…, запам’ятав…, зацікавився…». Ось і закінчується наша подорож Стежиною здоров’я. Давайте подякуємо рослинам за те, що дарують нам здоров’я і силу, прикрашають наше життя. І пообіцяємо, що будемо завжди берегти зелений світ, без якого людина не може існувати. |
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України» |
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Мова і мовлення" та "Текст", а також відповідно до нової мети шкільного мовного курсу — формування комунікативного мовлення — вивчають... |
Урок з розвитку мовлення в 2 класі Розвивати мовлення, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свої думки і почуття. Виховувати |
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД Основи культури мовлення: Методичні вказівки з курсу „Українська мова” для студентів І курсу економічного факультету / упор. Л. М. Кулакевич.... |
«Взаємозв’язок мовного та психічного розвитку дітей дошкільного віку» Для характеристики відношень між трьома феноменами (мова – мовлення – мислення), що склалися у процесі людської комунікації в єдину... |
План-конспект уроку-КВК з курсу «Я і Україна» План-конспект уроку-КВК з курсу «Я і Україна» в 2 класі вчителя початкових класів Загальцівського НВО «Загальноосвітня школа І-ІІІ... |
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ Словник: збагачувати мовлення дітей прикметниками, дієсловами. Розрізняти слова назви, дії, ознаки; підбирати рими |
Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ... ... |
Маріуполь 2005 Навчально-методична розробка з розвитку вмінь та навичок усного та письмового мовлення за темою“TYPES OF QUESTIONS” (для самостійної... |
Навчально тематичний план курсу Мета курсу: оволодіння (здобуття) учасниками курсу навичками модульних інтерактивних технологій розвитку, виховання та навчання дітей,... |