Урок з розвитку мовлення в 2 класі.
МЕТА: Вчити дітей складати речення, відображаючи в них своє бачення краси зими;
добирати ознаки предметів, необхідні для опису. Розвивати мовлення, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свої думки і почуття. Виховувати
любов до природи, бажання милуватися її красою.
МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: малюнки звірят (зайчики,
білочка, ведмедик, їжачок, мишка) сніговик, сумний та веселий гноми, дівчинка-Зима; бабуся-Зима; вирізані з паперу сніжинки; мікрофон; „чарівна” паличка; маски зайчат.
Етапи і зміст уроку
І. Організація учнів до уроку.
1 дитина. Холодно зараз в лісах і лугах.
2 дитина. Холодно зайцям, лисичкам, птахам.
Весь клас. Затишно й тепло в класі у нас.
Гостей вітає дружний наш клас!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Діти, чому ще холодно сьогодні надворі, за вікнами нашого класу? Цьогорічна зима нас неабияк дивувала. Було все: і тріскучі морози, і великі снігопади, і високі снігові кучугури, злі завірюхи, довгі блискучі бурульки. Сьогодні на уроці ми спробуємо за допомогою влучного слова передати свої почуття від останнього милування зимовою природою цього року. Адже зима ось-ось закінчиться. І через деякий час ми, можливо, будемо за нею сумувати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
– Щоб легше було спілкуватися на уроці, висловлювати свої думки і почуття, проведемо словникову розминку.
Словникова розминка
Назвіть слова які „живуть” тільки взимку (сніг, лід, мороз, санки, лижі, бурульки, Різдво, вертеп, Йордан, ковзани, Водохрестя, Снігуронька, Сніговик, Дід Мороз ... та ін.).
Назвіть слова найважливіші в вашому житті (мама, тато, бабуся, дідусь, Батьківщина, Україна, мир, дружба ... та ін.).
Назвіть слова, які допомагають вам вчитись (акуратність, наполегливість, дисциплінованість, уважність, пам’ять, книжка, зошит ... та ін.).
Утворіть слова, в яких заховались буквосполучення: сні (сніг, снігопад, снігур сніданок, сніп, рясні, чесні).
-
Про кого або про що можна сказати так:
найкраща (мама, книга, подруга);
старенька (бабуся, машина, кофта);
пухнастий (сніг);
мілка (річка);
тріскучий (мороз);
гострий (ніж, язик);
вишита (сорочка);
слизька дорога).
Скажіть одним словом:
падає сніг – снігопад
замерзла вода – лід
опадає листя з дерев – листопад.
IV. Основна частина уроку.
( На дошці прикріплені паперові ялинки, стрілочками показаний маршрут. Під час уявної подорожі лісом, учитель поступово прикріпляє до дошки малюнки діючих осіб, про яких буде йти розповідь на уроці. На одній із ялинок сидітиме білочка, під іншими стрибатимуть зайчата. Далі - їжачок розмовляє по телефону зі своїми друзями - мишкою та зайчиком. Потім сперечатимуться веселий та сумний гноми; ведмедик, який спить в барлозі і малюнки Дівчини – Зими та Бабусі – Зими.)
Загадка.
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє, коли це буває? (взимку)
Гра „І ми”
-
Вчитель. Сьогодні ми з вами здійснимо уявну прогулянку до зимового лісу. Коли я зроблю паузу під час розповіді, ви повинні сказати „і ми” там, де це потрібно. Але будьте уважні.
Я вирішила здійснити прогулянку до зимового лісу („І ми”).
Одяглась тепленько („І ми”).
Сніг у лісі все вкрив білою ковдрою (...).
Ось під снігом задрімала ялинка (...).
На ялинці я побачила білочку („І ми”).
Сидить білочка на дереві і ласує шишкою (...).
Я сплеснула в долоні („І ми”).
Білка злякалася і стрибнула з гілки на гілку (...).
З гілки впало 2 шишки (...).
Я почала збирати шишки в кошик („І ми”).
Ось скільки ми разом з вами назбирали шишок. А що ми з ними зробимо? Пригостимо білочку та її діток.
-
– Пішла я далі („І ми”).
Вийшла на галявину („І ми”).
Кого ми там побачили? Зайчат. А ну виходьте сюди зайчата – стрибунці.
(Діти співають пісню „Веселий музикант” сл. Т. Волгіної, муз. А. Філіпченко,а хлопчики в масках зайчат стрибають і виконують певні рухи).
Гра „Сніговик”
Вчитель. Допоможемо зайчатам зліпити Сніговика? (Аплікація „Сніговик”)
Відповіді дітей. Щоб зліпити Сніговика скільки треба скачати кульок? (3).
Чи однакової величини будуть кульки? (Ні).
В якому порядку будемо ставити кульки? (Більша, середня, менша).
(Діти з приготованих паперових кульок роблять Сніговика, прикріпляючи їх скетчем до дошки. )
Продовження гри „І ми”.
Вчитель.
Пішла я далі лісом. („І ми”).
Побачила серед лісу хатинку. („І ми”). А хто жив в хатинці ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Загадка про їжачка.
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі – намистинки. (Їжачок).
Діти послухайте казочку, яка називається „Зимовий день” і ви дізнаєтеся, що трапилося з Їжачком та його друзями.
Того ранку Їжачок
Прокинувся першим.
Виглянув у віконце
Своєї хатинки і завмер:
Ліс уночі вкрився білою шубкою.
Їжачок зателефонував своїм друзям –
Мишці та Зайчику.
Дивіться, яке все біле! –
Захоплено говорив він.
І яким же було його здивування,
Коли він почув,
Що у Мишки за вікном все оранжеве,
А у Зайчика – бузкове.
А виявилося, що...
..............................................................
Діти придумують продовження казки.
Їжачок визирнув у вікно до сходу сонця. Мишка подивилася на вулицю, коли сонечко вже зійшло. А Зайчик так був заклопотаний, що побачив за вікном усе бузкове, бо сонечко почало сідати, і зимні тіні почали лягати на сніг.
Дві дівчинки розказують вірш
„Кольоровий сніг”.
Скажи, чи неправда, було б пречудово,
Щоб сніг кольоровим зробився раптово?
Чи то бузковим,
Чи то бордовим,
Чи то зеленим
Чи навіть беж?
Зима б зробилась дивом казковим!
А баби із снігу були б кольорові –
Чи то бузкові,
Чи то бордові,
Чи то зелені
Чи навіть беж...
(Г. Безпрозвана).
-
Гра „Погано чи добре”.
Ліс ще не закінчився, то я продовжую свою подорож. („І ми”).
А хто це між деревами стоїть, та сперечається? Гляньте якісь маленькі чоловічки. (Малюнки веселого та сумного гномиків). Ви їх вгадали? Так це Гномики, але один веселий, а другий сумний, наляканий. Давайте допоможемо їм вирішити одну проблему.
Ось наляканий Гномик стверджує:
– Зима – це погано, тому що...
( Холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження. Взимку є канікули. Але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються.)
Міркування Веселого Гномика:
– Зима – це чудово, тому що...
( Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно. Зима багата на свята: Свято Миколая, Новий рік, Різдво, Старий Новий рік, Водохрестя.)
Вчитель. – Я сподіваюсь що ми переконали сумного Гномика, що зима, це чудова пора року.
Гра „Чарівна паличка”.
Завдання. Уяви собі, що за допомогою чарівної палички ти перетворився на Сніжка – пушка чи Сніжинку – пушинку. Розкажи про себе.(Розповіді дітей).
Гра „Радіо” .
Вчитель.
– Діти, поки ми тут з вами дискутували, а у нас загубився в лісі один учень. Давайте послухаємо оголошення по радіо.
– Увага! Увага! Загубився хлопчик. Високий на зріст. На ньому синій светр, чорні брюки, він коротко пострижений, у нього голубі очі, не хватає двох зубів. Він непосидючий, вертлявий, балакучий. Хто впізнав хлопчика з нашого класу, який загубився?
(Діти шукають серед учнів класу хлопчика схожого за описом)
Завдання „Що приснилося ведмедику?” .
Продовження гри „І ми”.
Переді мною густий ліс.
Я пересуваюсь далі хащами. („І ми”).
Тріщить мороз, гуляє віхола, а в барлозі ведмедика затишно і тепло. Спить Мишко і лапу смокче. („...”).
І сниться йому...
_ Як ви гадаєте, що сниться Мишкові? (Малина та мед)
Робота за малюнками „Дівчинка – Зима”, „Бабуся – Зима”.
– Що зображено на цих малюнках? Часто поети і художники зображували зиму як живу істоту. На цих малюнках не просто дівчинка і стара жінка, а Дівчинка – Зима і Бабуся – Зима.
Опис Дівчинки – Зими.
– Зима – гарна, молода дівчинка, бажана, довгоочікувана дітьми. Одягнена у білу розкішну сукню. На ній ажурна накидка. В Зими довге, кучеряве волосся. Вона привітно усміхається.
– Скажіть про Зиму як істоту. Яка вона?
(Добра, гарна, ніжна, молода, радісна, привітна, весела, бажана).
Опис Бабусі – Зими.
– Зима – старенька бабуся. Вона зігнулась, тремтить, ледь іде. На ній полатаний кожух. Сиве волосся стирчить з – під хустини.
– Скажіть про цю зиму як істоту. Яка вона?
(Стара, сердита, сива, сумна, стомлена, непривітна, небажана).
– А яка сьогодні зима надворі, як молода дівчина чи старенька бабуся? (Стара бабуся).
– Чому вона сердиться? Хто її проганяє?
– У народі кажуть „Лютий лютує, та весні дорогу готує”.
V. Підсумок уроку (рефлексія).
– Довго я гуляла лісом, та ось повертаюсь додому. („І ми”).
– Діти підіб’ємо підсумок нашої прогулянки лісом.
„Мікрофон”.
Продовжіть речення:
– На уроці мені сподобалось...
– Цей урок мене навчив...
– Яка частина уроку вам найбільше сподобалось?
Вчитель. Діти, Зима прощається з вами і залишає в нашому класі останні сніжинки, на яких є поради і побажання для вас. Адже вона була з нами на уроці і слухала, як ви висловлювались, міркували.
Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.
Будьте спостережливими, дружіть з природою.
Намагайтесь висловлюватися зрозуміло, зв’язно.
– Діти, попрощаймося із Зимою.
(„Прощавай, чарівна Зимонько”,
„До побачення, Білосніжко”,
„До зустрічі, Чародійко”,
„Ми тебе чекатимемо з нетерпінням”).
|