«Взаємозв’язок мовного та психічного розвитку дітей дошкільного віку»


Скачати 42.86 Kb.
Назва «Взаємозв’язок мовного та психічного розвитку дітей дошкільного віку»
Дата 14.12.2013
Розмір 42.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи

«Взаємозв’язок мовного та психічного розвитку дітей дошкільного віку»кейван.jpg

Мова – це візок, у якому їде мислення.

Висловлювання одного з неврологів минулого.

Одним із найважливіших наукових положень психології та логопедії є положення про роль мовлення (мови) в інтелектуальній діяльності людини. Для характеристики відношень між трьома феноменами (мова – мовлення – мислення), що склалися у процесі людської комунікації в єдину систему, потрібно визначити, принаймні, дві основні ролі мовлення в індивідуально-психічному розвитку людини, а саме:

  • Мовлення як психічний процес, що організує, пов’язує і опосередковує всі інші психічні процеси (сприйняття, пам'ять, мислення, увагу тощо);

  • Мовлення як власне психічний процес, розвиток та функціонування якого зумовлене низкою психічних функцій і процесів, що виступають як психічні механізми.

Порушення мовленнєвого розвитку є майже в усіх категоріях дітей із порушеннями психофізичного або розумового розвитку. Мовлення має принципове значення для розвитку психічної діяльності дитини в цілому, відіграючи головну роль у розвитку мислення, і як його матеріальний носій, і як вищий регулятор поведінки дитини.

З огляду на тісний взаємозв’язок і взаємозумовленість процесів мовлення і мислення вивчення особливостей психічного розвитку дітей з вадами мовлення й розробка науково обґрунтованої сутності, методів і прийомів психокорекційної роботи з ними є на сьогодні актуальними, практично значущими і надзвичайно складними як психологічними, так і логопедичними проблемами.

У загальній основі розвитку особистості лежить оволодіння мовою. Високий рівень мовного розвитку в дорослої людини відбиває високий розвиток усіх розумових процесів. Низький рівень, навпаки, указує на недостатній потенціал мислення. Дошкільний вік – унікальний період для розвитку мовних навичок і мислення. У методичних рекомендаціях Міністерства освіти до початку нового навчального року більша роль приділяється розвитку мовних навичок дітей дошкільного віку. Розвиваюче навчання ставить своєю метою не формування знань, умінь і навичок, а розвиток особистості дитини. Традиційне навчання продовжує орієнтуватися на розвиток комунікативної компетенції дошкільника поза обліком суб'єктивних властивостей мови. Традиційне навчання дошкільників переказуванню будується на наслідувальній основі, переважають репродуктивні приймання керівництва, а це гальмує розвиток творчого потенціалу дитини.

Мислення дитини старшого дошкільного віку й сформованість навичок зв'язної мови взаємозалежні. Чим вище рівень розвитку мислення, тим більше досконала структура зв'язної мови. І навпаки, чому більш сформовані навички зв'язної мови в дитини, тим більше розвинене його мислення.

Роль мислення у становленні мовленнєвої діяльності дітей

За своїми характеристиками мовлення – це «активний, цілеспрямований, предметний (змістовний) процес видачі або прийому сформованої і сформульованої засобами мови думки, спрямованої на задовільнення комунікативно-пізнавальної потреби людини в процесі спілкування» (І.Зимня).

Мовлення як важлива складова навчання та виховання дитини

пізнавальна діяльність

мовлення Ігрова діяльність

Навчальна діяльність

Трудова діяльність

Базові механізми засвоєння мовлення

Механізм осмислення – мислення операції:

  • Аналізу і синтезу,

  • Порівняння;

  • Узагальнення;

  • Класифікації.

Механізм пам’яті.

Механізм уваги.

Взаємозв’язок між вадами мовлення та мисленням обумовлює певні специфічні особливості психічного розвитку дітей із мовленнєвими порушеннями. Так, за станом невербального (наочно-дійового та наочно-образного) мислення дітей можна поділити на три групи:

  1. Діти, у яких невербальний інтелект відповідає нормі;

  2. Діти, у яких відставання від норми є незначним;

  3. Діти, у яких стан невербального інтелекту є нестабільним: за окремими показниками вони можуть наближатися до дітей з нормальним мовленнєвим розвитком, а за іншими – значно відставати від них.

Хоча вони цілком мають передумови для повноцінного формування інтелекту, проте відстають у розвитку наочно-образного мислення, без спеціального навчання зі значними труднощами оволодівають аналізом, синтезом, порівнянням, класифікацією та іншими розумовими операціями.

Часто недоліки наочно-образного мислення співвідносяться зі ступенем тяжкості мовленнєвого дефекту. Крім того, на процеси і результати мислення впливає недостатність знань та уявлень про навколишню дійсність: у цих дітей обмежений обсяг відомостей про матеріальний світ, ознаки, властивості і функції предметів, є труднощі установлення причинно-наслідкових зв’язків. Їм також властиві низька пізнавальна активність, негативне ставлення до діяльності, пов’язаної із вирішенням інтелектуальних задач, брак стійкого інтересу, імпульсивність дій.

На розумову діяльність суттєво впливає низький особистісний статус дошкільника з мовленнєвими порушеннями, оскільки через рівень мовлення і інтелекту вони є неуспішними у всіх видах дитячої діяльності. Так, майже половина з них перебувають у категоріях «неприйняті» та «ізольовані», що пояснює їхній негативізм, пасивність, пригніченість, гіпертрофоване почуття сором’язливості, невпевненість у власних можливостях або агресивну, неврівноважену поведінку.

Мислення - виняткове складний психічний процес, до кінця ще не розгаданий ученими. Однак "велике" мислення починається з малого, з відносно простих його властивостей і операцій, які необхідно вдосконалювати з раннього дитячого віку.

Якщо ж дорослі сконцентруються на точності, чіткості й повноті формулювань дитини, необхідних для розв'язки інтелектуальних завдань, тобто на матеріальній оболонці мислення - мови, то обидва ці процеси одержать додатковий розвиток. d:\аня\108_1701\imgp0145.jpg

d:\аня\108_1701\imgp0158.jpgd:\аня\108_1701\imgp0156.jpg

Схожі:

Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ...
...
РЕКОМЕНДАЦІЇ круглого столу вихователів дошкільних навчальних закладів...
«група ризику», обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, забезпечення необхідних умов функціонування...
Моральне виховання дітей дошкільного віку
Моральне виховання дітей дошкільного віку 227226 Зміст і методи виховання дітей ДОШКІЛЬНОГО Віку
Параметри аналізу заняття з розвитку конструктивно-технічних здібностей дітей дошкільного віку

РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,...
В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на...
Огляд – виставка «Чарівний світ мистецтва»
Мета: Обґрунтувати необхідність розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку
ПРОГРАМА З розвитку фізкультурно-валеологічних занять та розваг для дітей дошкільного віку
Ми помітили, що проведення кожного фізкультурного заходу робить дітей активними та піднімає їм настрій. А, як відомо, — гарний настрій,...
Тема: «Як народжується казка?»
Проект спрямований на розвиток у дітей старшого дошкільного віку мовленнєвої творчості, вміння складати історії та казки; використання...
Тема: «Як народжується казка?»
Проект спрямований на розвиток у дітей старшого дошкільного віку мовленнєвої творчості, вміння складати історії та казки; використання...
БЕЛЛЬ-ЛАНКАСТЕРСЬКА СИСТЕМА АКТУАЛЬНА Й СЬОГОДНІ
Реформування дошкілля відкрило перспекти­ву розвитку навчально-виховних комплексів, які стають другою домівкою для дітей дошкільного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка