Мета:
- учити дітей добирати мовленнєві засоби під час привітання одне з одним, прислухатися одне до одного.
Хід вправи
Діти сідають колом. Вихователь пропонує кожній дитині сказати усім іншим «Доброго ранку!» та повідомити, який у неї настрій та чому. Якщо у дитини поганий настрій або є проблема, інші пропонують способи, як підняти настрій або розв'язати проблему.
Аналіз вправи:
Чи подобається вам ділитися зі своїми друзями своїми почуттями, чому?
Як ви гадаєте як ліпше вийти з важкої ситуації — поодинці чи разом?
Кому ми з вами сьогодні допомогли?
Вправа «Ляльковий театр»
з використанням інтерактивного методу «Удвох»
Мета:
- учити працювати у парі;
- розвивати рефлексивні вміння.
Хід вправи
Діти утворюють пари. У кожній парі діти домовляються, хто з них буде Лялькою, а хто — Лялькарем. У цій вправі Лялькар керує діями Ляльки, щоб виконати запропоноване вихователем завдання. Наприклад: виконати танцювальний рух, погодувати Ляльку, зробити зарядку тощо. Потім Лялька та Лялькар міняються ролями.
Для ускладнення завдання можна запропонувати створити крамницю іграшок, у якій «продаватимуться» кілька Ляльок. Лялькареві, щоб купити Ляльок, треба керувати діями одразу всіх.
Аналіз вправи:
Чи сподобалося тобі бути Лялькою?
Ти одразу розумів, що має робити Лялька?
Лялькар добре з тобою поводився?
Що сподобалося тобі більше: бути Лялькою чи Лялькарем?
Чи слухалася тебе Лялька?
Вправа «Нічний потяг»
з використанням інтерактивного методу «Ланцюжок»
Мета:
учити дітей довіряти одне одному, відчувати командний дух;
розвивати навички мовленнєвої взаємодії.
Хід вправи
Діти домовляються між собою. Одна дитина бере на себе роль Локомотива, інші стають Вагонами і утворюють «потяг», який рухається по кімнаті, огинаючи перешкоди. Локомотив рухається з відкритими очима, Вагони заплющують очі. Вагони мають встановити контакт одне з одним та повністю довіряти Локомотиву. Для ускладнення вправи можна збільшити кількість Вагонів або пустити два «потяги».
Аналіз вправи:
Як ти почував себе у ролі Локомотива?
Чи легко тобі було «їхати» за Локомотивом?
Ким тобі більше подобається бути Локомотивом чи Вагоном?
Яким повинен бути Локомотив?
Вправа «Хмарочоси»
з використанням інтерактивного методу «Снігова куля»
Мета:
учити дітей домовлятись одне з одним.
Обладнання:
- будівельний матеріал.
Хід вправи
Діти об'єднуються у кілька команд. Кожна команда повинна побудувати свій хмарочос, домовившись між собою про черговість дій кожного члена команди щодо викладання будівельного матеріалу. Завдання можна ускладнити, використавши будівельний матеріал різного розміру. Важливо, щоб хмарочос не зруйнувався. Якщо діти зіб'ються з черги, або впаде хоча б один кубик чи цеглинка, роботу слід розпочати спочатку.
Аналіз вправи:
Чи сподобалася тобі ця гра?
Чи образився ти на когось під час гри?
Чому ваш хмарочос зруйнувався ?
Вправа «Вузлики» з використанням методу «Дебати»
Мета:
- учити дітей домовлятись і знаходити спільне рішення.
Хід вправи
Група дітей утворює коло. Кожній дитині треба з'єднати свої руки з руками дітей, які стоять не поруч з нею. Складність полягає у тому, що необхідно розплутати вузлик, не розриваючи рук, а домовляючись між собою про необхідні рухи.
Аналіз вправи:
Важко було розплутати вузлик?
Як ви гадаєте, легше поодинці розплутати вузлик, чи разом.
Чи варто прислуховуватися до думки інших, чому?
Вправа «Несподівані картинки»
з використанням інтерактивного методу «Синтез ідей»
Мета:
- учити дітей колективної роботи, під час якої учасники вправи можуть побачити, який внесок робить кожен член групи у загальний малюнок.
Обладнання:
- папір і кольорові олівці для кожної дитини.
Хід вправи
Діти групами сідають колом. У кожної дитини є папір та кольорові олівці. За сигналом діти починають малювати за заданою темою. Потім за сигналом діти обмінюються малюнками з сусідом ліворуч, а наступного разу — з сусідом праворуч, кожного разу домальовуючи чужий малюнок. Обмін малюнками триває доки кожен не поверне свій малюнок.
Чи подобається тобі малюнок, який ти почав малювати?
Чи сподобалося тобі домальовувати чужі малюнки?
Який малюнок тобі сподобався найбільше?
Вправа «Чарівна квітка»
з використанням інтерактивного методу «Асоціативна квітка»
Мета:
учити дітей створювати логічну схему на основі асоціацій;
розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву.
Обладнання:
- картки у формі кружечків і пелюсток з зображеннями різних понять.
Хід вправи
Діти об'єднуються у команди. Кожна команда створює «чарівну квітку» за допомогою карток з зображеннями різних понять, що асоціюються з тим поняттям, зображення якого знаходиться в центрі «чарівної квітки». Кожна команда презентує свою «чарівну квітку». У центрі «чарівної квітки» можуть бути зображення будь-яких понять: «іграшки», «квіти», «домашні тварини», «фрукти», «цифри» тощо. Перемагає команда, яка створить найбільшу «чарівну квітку».
Аналіз вправи:
Чи сподобалося тобі створювати «чарівну квітку»?
Чи складно було?
Чи допомагала тобі команда?
На яку тему ви хотіли б створити чарівну квітку наступного разу?
Вправа «Що змінилось?» з використанням інтерактивного методу «Удвох»
Мета:
- учити дітей працювати у парах;
- розвивати спостережливість, увагу.
Хід вправи
Діти утворюють пари, роздивляються одне одного, потім повертаються спиною одне до одного. Кожен учасник змінює свій зовнішній вигляд — знімає бант, розстібає кілька ґудзиків, одягає кофточку тощо. Діти мають визначити, що змінилося у зовнішньому вигляді напарника.
Аналіз вправи:
Чи складно було змінити свій зовнішній вигляд?
Як ти гадаєш, що складніше — змінити свій зовнішній вигляд чи відгадати, що змінилось у зовнішньому вигляді товариша?
Чи сподобалася тобі гра?
Такі вправи проводять не лише на заняттях, а й під час різних режимних процесів. Ігрова форма спонукає дітей до активності та мовленнєвої творчості, дає змогу створити умови, за яких старші дошкільники швидко набувають необхідного майбутнім школярам досвіду комунікативної діяльності.
Виставка методичних посібників із розвитку мовлення.
4. Рефлексійно-практичний модуль
Тестування педагогів «Розвиток мовлення дітей на основі вимог Базової програми "Я у Світі"»
Шановні педагоги! Цей тест спрямований на самоконтроль та подальшу саморегуляцію вашої компетентності щодо визначеної теми роботи. Не думайте довго над відповідями, довіряйте своїй інтуїції та компетентності.
З'єднайте лініями терміни з їхнім тлумаченням згідно з Базовою програмою.
А. Оригінальність 1. Самостійні прояви творчості,
відхід від соціально заданих зразків.
Б. Саморозвиток 2. Особливий вид активності
нерегламентованого,
перетворювального характеру.
В. Творчі дії 3. Здібність дитини робити
по-своєму, не спираючись на зразок.
Г. Творчість 4. Прояви оригінальної діяльності
дитини.
Знайдіть визначення «креативності» за Базовою програмою:
А) самостійна реалізація творчості дитини;
Б) загальна здібність дитини, її здатність до творчості. Комплекс інтелектуальних та особистісних якостей, що сприяє становленню і прояву творчості;
В) особистість, здатна на творчі, оригінальні рішення. Необхідна складник сучасної дошкільної освіти;
Г) включення індивідуального досвіду дитини у виконанні певних завдань.
3. Оберіть показники сформованості креативності, які визначені в Базовій програмі (відповідей може бути декілька):
А) чутливість до проблем, готовність їх розв'язувати власними силами; відкритість новим ідеям, інтерес до невідомого;
Б) уміння підійти до проблеми з різних точок зору;
В) застосування власного життєвого досвіду;
Г) уміння дивуватися.
4. Розставте номери етапів творчого процесу, що визначені Базовою програмою «Я у Світі».
№ ... Виникнення ряду запитань до дорослого, однолітків, до самої себе.
№... Пошук і знаходження розв'язку.
№... Усвідомлення проблеми.
№... Виникнення в дитини відчуття неясності чогось
(поява проблеми).
№... Формулювання гіпотези.
№... Виділення значущих для успішного розв'язаним проблеми елементів, диференціація головного й другорядного.
5. Скільки стадій прояву творчої активності дошкільника визначено в Базовій програмі?
А) 3;
Б) 4;
В)5;
Г) 6.
Визначте чинники, які (за Базовою програмою) впливають на формування в дітей креативності (відповідей може бути декілька):
А) нерегламентоване середовище;
Б) надання зразків для відтворення;
В) демократичні стосунки;
Г) можливість наслідувати творчу особистість.
7. Впишіть у таблицю номери напрямів роботи за Базовими сферами:
Інтимізувати життя дитини: збільшити кількість та тривалість індивідуальних довірчих розмов; з розумінням ставитись до її прагнення визначити та від стояти «своє місце».
Підтримувати в дітей готовність звернутися по допомогу до знайомих дорослих.
Оперативно реагувати на потреби дитини більше дізнатися про об'єкти природи, формувати культуру ознайомлення з невідомим.
Демонструвати шанобливе ставлення до культур різних етнічних середовищ.
-
-
-
-
Сфера
|
№ напрямку
|
«Природа»
|
|
«Культура»
|
|
«Люди»
|
|
«Я Сам»
|
|
Яке твердження є правильним?
А) Методика розвитку мовлення вивчає загальні закономірності розвитку, виховання й навчання дітей дошкільного закладу в умовах ДНЗ;
Б) методика розвитку мовлення визначає закономірності педагогічної діяльності з формування мовлення дітей дошкільного віку;
В) методика розвитку мовлення вивчає особливості мовлення дітей у домовний період;
Г) методика розвитку мовлення вивчає особливості системи дошкільної освіти.
Який із напрямів роботи не належить до методики розвитку мовлення?
А) Формування уявлень про людей як про представників ноосфери;
Б) розвиток зв'язного мовлення;
В) розвиток лексичного аспекту мови;
Г) формування граматичного аспекту мови.
Що не вважають словесною творчістю дітей?
А) Складання творчих переказів;
Б) створення слів-неологізмів;
В) читання віршів напам'ять;
Г) складання віршів.
Яка з інструкцій до мовного завдання буде більшою мірою орієнтувати дитину на словесну творчу активність?
А) Склади розповідь за картинкою...;
Б) придумай нову історію про...;
В) розкажи про...;
Г) згадай історію про...
Яке заняття найтриваліше за часом проведення?
А) Комплексне;
Б) інтегроване;
В) комбіноване;
Г) індивідуальне.
13. Створення нових комбінацій з відомих елементів —це:
А) ставлення до діяльності;
Б) якість результату дитячої діяльності;
В) характеристика мотиваційної основи діяльності;
Г) способи діяльності.
14. Що можна зарахувати до одного з етапів творчого акту?
А) Наслідування;
Б) кінцеву оцінку, аналіз отриманого результату;
В) розширення кругозору художника;
Г) створення умов для образотворчої діяльності.
15. Виберіть правильне визначення інтерактивних форм розвитку та виховання дітей дошкільного віку:
А) це форма роботи, яка будується на суб'єкт-суб'єктних відношеннях та міжособистісною взаємодією всіх учасників процесу під час роботи над спільною темою (вихователь — діти);
Б) це процес та результат поєднання окремих елементі її навчання й виховання в єдину цілісну систему з метою одержання якісно нового результату дошкільної освіти;
В) ця форма роботи складається з кількох частин, майже не пов'язаних між собою. Можуть комбінуватися різні види діяльності дітей;
Г) ці форми підпорядковані одній темі: вихованню звукової культури мовлення або формуванню граматично правильного мовлення.
16 Які з перерахованих нижче ТРВЗ-технологій можна використовувати з метою розвитку мовлення дітей дошкільного віку?
А) Плямографія;
Б) малювання долонькою;
В) малювання пальчиком;
Г) малювання зубною щіткою.
Перевірте свій рівень
До 7 правильних відповідей — «Незадовільно» — низький, недостатній рівень професійної діяльності.
8-10 правильних відповідей — «Задовільно» — середній рівень професійної діяльності.
11-13 правильних відповідей — «Добре» — достатній рівень професійної діяльності.
14-16 правильних відповідей — «Відмінно» — високий рівень професійної діяльності.
Робота в групах
Інтерактивна гра «Перевтілення»
Тривалість гри: 7-10 хвилин.
Відповідальний: практичний психолог.
Мета. Розвивати творчість та креативність вихователі«,
Обладнання: календарик, канцелярська скріпка, коректор, маркер, ручка, ножиці, файл, калькулятор, трафаретна лінійка, записник, фотокамера.
Хід гри. Психолог. Протягом дня ми всі граємо різні ролі, навіть не помічаючи цього. Сьогодні я пропоную вам виконати дещо незвичні для вас ролі. Зараз кожна команда витягне по три предмети. Завдання: уявити себе цим предметом та презентувати себе з точки зору обраної ролі як учасника сьогоднішнього семінару.
Приклад. «Я — телефонна трубка. Я дуже важлива річ, Якби не я та мої сестри, ви не мали б змоги приїхати сьогодні на такий цікавий семінар. Іноді зі мною буває моя менша сестричка — фотокамера, яка може лишити вам напам'ять багато чудових спогадів!».
Психологічна гра «Побажання» (частина II)
Тривалість гри: 3-5 хвилин.
Відповідальний: практичний психолог.
Мета. Зняти емоційне напруження; закріпити комфортну, дружню атмосферу серед присутніх.
Обладнання: однакові листівки (за кількістю присутніх), кошик.
Хід гри. Психолог роздає листівки учасникам (які вони заповнили на початку семінару), намагаючись зробити це так, щоб листівка хазяїна не потрапила йому ж таки. Отримавши листівку, кожний читає, що йому побажав колега, та зазначає, чи здійснилось його бажання.
Підбиття підсумків роботи семінару. Вихідний моніторинг.
Анкета вихідного діагностування:
1. Чи здійснились ваші очікування від сьогоднішнього заходу? ____________ ______________________ _______________________________________________________________
2. З яким настроєм ви підете? ________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________
3. Поставте оцінку сьогоднішньому заходу (за п'ятибальною шкалою): _____ _____________________ ________________________________________________________________
4. На які запитання ви хотіли б почути відповіді на наступних семінарах? __________________________________________________________________
5. Які теми з Базової програми для вас найскладніші? ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дякуємо за співпрацю!