Уроки 85-88 Тема: ВІДНІМАННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ ЧИСЕЛ Мета. Навчити учнів віднімати раціональні числа. Вимоги до підготовки учнів. У результаті вивчення теми учні мають навчитися: формулювати правила


Скачати 43.99 Kb.
Назва Уроки 85-88 Тема: ВІДНІМАННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ ЧИСЕЛ Мета. Навчити учнів віднімати раціональні числа. Вимоги до підготовки учнів. У результаті вивчення теми учні мають навчитися: формулювати правила
Дата 14.11.2013
Розмір 43.99 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок

В.Г.Бевз, Г.П.Бевз. Уроки математики в 6 класі Розділ 4. Раціональні числа

Уроки 85-88

Тема: ВІДНІМАННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ ЧИСЕЛ

Мета. Навчити учнів віднімати раціональні числа.

Вимоги до підготовки учнів.

У результаті вивчення теми учні мають навчитися: формулювати правила виконання віднімання додатних і від'ємних чисел; розв'язува­ти вправи, що передбачають віднімання раціо­нальних чисел.
Методичні зауваження та поради

Означення віднімання раціональних чисел можна дати уч­ням загальновідоме. Відняти від одного числа друге - це озна­чає знайти таке третє число, яке в сумі з другим дає перше.

Основне в цій темі - показати учням, що віднімання числа можна замінити додаванням протилежного, наприклад, що 5 - (-2) = 5 + (+2).

Пояснити це можна так: нехай 5 - (-2) = х. Тоді х + (-2) = 5. Додамо до обох частин цієї рівності по 2, маємо х + (-2) + 2 = = 5 + 2, або х = 5 + 2.

Отже, 5 - (-2) = 5 + (+2).

Однак таке пояснення для багатьох учнів не зовсім зро­зуміле. Тому краще спочатку (після означення) розв'язати кілька прикладів на віднімання раціональних чисел способом випробувань. А потім продовжити пояснення:

- Ви вже вмієте віднімати додатні і від'ємні числа. Однак ро­бите це поки що нераціонально. Ви здогадуєтесь, чому дорівнює різниця, але знаходити її можна простіше.

Порівняйте

(+4) - (+1) = +3 і (+4) + (-1) = +3.

Як бачимо, чи відняти число +1, чи додати число -1, резуль­тати однакові. Простежимо, чи завжди так буває.

(+4) - (-1) = +5 і (+4) + (+1) = +5,

(-4) - (+1) = -5 і (-4) + (-1) = -5,

(-4) - (-1) = -3 і (-4) + (+1) = -3,

0 - (-1) = +1 і 0 + (+1) = +1.

Отже, щоб відняти від одного числа друге, досить до змен­шуваного додати число, протилежне від'ємнику.

Як показують спостереження, іноді вчителі дуже швидко «проходять» віднімання додатних і від'ємних чисел. Показав­ши, що його можна звести до додавання, переходять до розв'язування тренувальних вправ і більше про віднімання та­ких чисел не говорять нічого. Проте віднімання - та дія, яка змусила ввести від'ємні числа. Саме у виконанні віднімання полягає основна відмінність між множиною додатних чисел і всіх додатних та від'ємних. У множині, яка складається з усіх додатних чисел, від'ємних і нуля, віднімання чисел завжди можливе. Про це бажано сказати учням.
Робота з матеріалом підручника

На першому уроці

  • Для роботи в класі: § 31; № 1023, 1024, 1026-1028, 1030, 1038.

  • Для роботи вдома: § 31; № 1025, 1029, 1061.

На другому уроці

  • Для роботи в класі: § 31; № 1033-1037, 1039, 1041, 1062-1064 (б, в).

  • Для роботи вдома: § 31; № 1031, 1032, 1040, 1062-1064 (а).

На третьому уроці

  • Для роботи в класі: § 31; № 1042, 1044, 1046, 1047, 1049, 1051, 1066.

  • Для роботи вдома: § 31; № 1043, 1045, 1050, 1065.

На четвертому уроці

  • Для роботи в класі: § 31; № 1048, 1053, 1055, 1057, 1058, 1060, 1067.

  • Для роботи вдома: § 31; № 1052, 1054, 1056, 1059.


Вказівки та розв'язання вправ

1026. а) 7 - (-53) = 7 + 53 = 60.

1027. а) -8 - (-9) = -8 + 9 = 1; в) -5 - (-5) = -5 + 5 = 0.

1033. а) .

1034. а) .
1038. Дістанемо відповідно числа: -26, -17, -10, -7, -1, 2.

1041. 5,2 - (-2,7) =7,9.

1042. -3°С - 4°С = -7°С. Температура знизилася на 7 °С.

1043. -2°С + (-7°С) = -9°С - такою була температура вранці.

1046. б) АВ = |4 - (-3)| = |4 + 3| = 7 (мал. 38).

Наведені рівності правиль­ні. Завжди |a b| = |b a|. А від­стань між точками А(а) і В(b) дорівнює |а – b| або |b – а|.



1047. а) KР = |-5 – 8| = 13.

1050. |a b| = |a| + |b|, якщо числа а і b - різних знаків або якщо одне з них 0.

Наприклад, |3 - (- 7)| = |3| + |-7|, |а - 0| = |а| + |0|.

Загального дослідження від шестикласників ви­магати не слід.

1053. 24°С - (-23°С) = 47°С. Корисно навести ма­люнок 39.

1056. а) Числа 7, 8, 9 і 10 рівняння задовольняють, бо |7 - 7| = |7| - 7, |8 - 7| = |8| - 7 і т. д.

Якщо клас сильний, можна узагальнити завдан­ня: показати, що коренем даного рівняння є кожне число, не менше за 7.

1059. Прийняте в нас літочислення не має нульо­вого року, тому описаній в задачі ситуації відповідає малюнок 40.

Відповідь. 5 років.

На Заході той рік, який ми вважаємо першим роком до н. є., називають нульовим роком. Тому на це саме запитання на За­ході дають іншу відповідь: 6 років (мал. 41). Взагалі, там вва­жають, що між такою самою датою року а до н. є. і року b н. є. пройшло а + b років. У нас - на 1 рік менше.

1061. Дивіться малюнок 42, а, б.

1065. У першому випадку за 100 % приймається число 40. 8 : 40 = 0,2 = 20 (%). 100 % - 20 % = 80 %. Отже, число 8 менше від 40 на 80 %.




-5

-2

7




-1

2

11

12

0

-12




16

4

-8

-7

2

5




-3

6

9

а б

Мал. 42
У другому випадку за 100 % приймається число 8. 40 : 8 = 5 = 500 (%). 500 % - 100 % = 400 % . Число 40 більше від 8 на 400 %.

1066. Площі квадратів дорівнюють 4 см2 і 16 см2. Якщо пло­щу другого квадрата прийняти за 100 %, то площа першого ста­новитиме 25 %. 100 % - 25 % = = 75 %. Площа першого квадрата менша від площі другого на 75 %.

Якщо площу першого квадрата прийняти за 100 %, то пло­ща другого становитиме 400 %. Тому площа другого квадрата більша порівняно з площею першого квадрата на 300 %.

1067*. Нехай відстань від міста до села дорівнює 30 км. Тому велосипедист із села в місто їхав 2 год, а з міста в село - 3 год, всього 5 год. За цей час він проїхав 60 км. Тому його середня швидкість дорівнювала 60 км : 5 год = 12 км/год.

Таку саму відповідь отримали б, коли замість 30 км взяли будь-яку іншу відстань п. Оскільки . Таке розв'язання можна запропонувати сильнішим учням.
Особисті нотатки вчителя __________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________





Книга для вчителя Уроки 85-88

Схожі:

Уроки математики в 6 класі Розділ Раціональні числа
У результаті вивчення теми учні мають навчитися: називати модуль заданого числа; описувати поняття модуль числа; розв'язувати вправи,...
Урок №65 Тема. Додатні і від'ємні числа. Число 0
Раціональні числа і дії над ними Тема Раціональні числа. Порівняння, додавання і віднімання раціональних чисел
Уроки математики в 6 класі Розділ Раціональні числа
Мета. Ввести поняття: протилежні числа, цілі числа, дробові числа, раціональні числа і показати, як пов'язані між собою множини вказаних...
Уроки математики в 6 класі Розділ Звичайні дроби
У результаті вивчення теми учні мають навчитися описувати правила ділення звичайних дробів і розв'язувати вправи, що передбачають...
Тема: Додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Мета
Мета: закріпити уміння додавати і віднімати багатоцифрові числа; вправляти учнів у розв‘язанні задач; розвивати навички усного рахунку...
УРОК 3 Тема. Додавання раціональних чисел
Мета: формувати в учнів навички і вміння додавати раціональні числа; розвивати кмітливість, упевненість у власних силах, уміння міркувати;...
Уроки математики в 6 класі Розділ Відношення і пропорції
У результаті вивчення теми учні мають навчитися: описувати поняття коло, круг, круговий сектор; записувати і пояснювати формули дов­жини...
Тема. Перевірка віднімання додаванням. Складені задачі на знаходження...
Мета: закріплювати вміння віднімати і додавати багатоцифрові числа, вчити перевіряти віднімання додаванням, вчити учнів розв’язувати...
УРОК 12 Тема: Віднімання. Додавання та віднімання різниці. Віднімання...
НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
УРОК 10 Тема: Додавання. Властивості суми. Самостійна робота № Мета:...
НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка