|
Скачати 69.58 Kb.
|
УРОК 3 Тема. Додавання раціональних чисел. Мета: формувати в учнів навички і вміння додавати раціональні числа; розвивати кмітливість, упевненість у власних силах, уміння міркувати; виховувати дисциплінованість, повагу до товаришів, інтерес до предмета і навчання. Обладнання: гральні кубики, таблиця «Додавання раціональних чисел», картки з кодованими вправами. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань.
а + b > 0, а + b < 0, а + b = а, а + b = 0? Наведіть приклади для кожного випадку.
а) 100 + (-35) > 0; б) -27 + 47 < 0; в) -130 + 200 < 200; г) 230 + (-100) < 0; д) 7 + (-7) < 7; є) -15 + (-15) = 0; є) -18 + (-3) > 0; ж) -17 + (-117) < -17.
Учні відтворюють біля дошки розв'язання домашніх завдань: 1-й учень - № 737 (д-з), 2-й учень - № 739.
Кожний учень удома накреслив табличку.
За командою вчителя учні ставлять по одній крапці в кожному рядку таблички. Після цього сусіди по парті обмінюються табличками. Учитель пропонує виконати певну дію (наприклад, додати) з числами, які стоять проти крапки. Учні записують відповідь у клітинці з крапкою. Через 2-3 хв учні повертають таблички одне одному і перевіряють результати обчислень. Після перевірки завдання вчитель збирає таблички, підбиває підсумки. Завдання можна ускладнити, якщо у крайніх лівих і верхніх клітинках записати дробові числа.
а) ; б) (*8) + (*8) = 0; в) ; г) (*15) + (*5) = 10. II. Розв'язування вправ. Виконуючи додавання двох раціональних чисел, спочатку встановлюємо, яким числом — додатним чи від'ємним — є сума двох чисел. Потім знаходимо модуль суми.
а) | -4 | + (-9); б) | -4 + 9 |; в) | -18,5 | + (-0,5); г) | -18,5 + (-0,5) |.
№ 749 (а, б) (виконують два учні біля дошки з коментуванням). № 747 (усно). № 751 (колективне розв'язування). Розв'язання х + у + z + р = 0. За умовою х = - у. Тоді - у + y + z + p = 0, z + p = 0, z = - p. Отже, z i p — протилежні числа.
– 6 + 6 = +6 – 6, – 6 – (1 – 1) = + 6 ∙ (1 – 1), – 6 = (+6 ∙ (1 – 1)) : (1 – 1), – 6 = +6. Де помилка? Відповідь. Ділити на нуль (1 – 1 = 0) не можна.
Виконавши першу вправу, учень підставляє результат у другу умову, а також шукає одержане число серед відповідей. Якщо його там немає — допущено помилку. Виконавши одну за одною всі вправи свого варіанта, учень здає роботу вчителю на перевірку за кодованою відповіддю. Наприклад, 7, 2, 1, 5. Це означає, що а = - 11 (відповідь під №7), b = , с = -7,7; d = 11,2. 1-й варіант
2-й варіант
Кодовані відповіді: 1. - 7,7; 2. ; 3. -10,2; 4. -11,5; 5. 11,2; 6. -8; 7. -11; 8. 13,7. Таких завдань я готую стільки, щоб забезпечити роботою кожного учня та виключити списування. Відповідь наведено для першого варіанта.
а) –* + * = –28; б) –* + * = 1; в) * + (–*) = 28; г) –* + * = –1; д) * – (–*) = 0; є) * + (–*) = –157.
ІІІ. Підсумок уроку. IV. Домашнє завдання. За підручником [1]: п. 9.2; виконати № 748 (в), 743 (а, б). V. Цікаво знати. Виникли від'ємні числа в Китаї в І ст. до н. є. у зв'язку з розв'язуванням рівнянь для раціоналізації обчислень. Тоді від'ємні числа, на відміну від додатних, зображали іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. їм раділи і зображали їх червоним кольором (китайці їх називали «чен»), від'ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»). Індійські математики Брахмагупта (VII ст.) і Бхаскара (XII ст.) використовували такі правила дій для від'ємних і додатних чисел: «Сума майна і майна є майно». «Сума двох боргів є борг». «Сума майна і боргу дорівнює їх різниці». «Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю». Але довгий час від'ємних чисел не визнавали, вважали їх несправжніми, фіктивними. Бхаскара так і писав: «Люди не схвалюють від'ємних чисел». Сучасне позначення додатних і від'ємних чисел знаками «+» і «—» ввів наприкінці XV ст. німецький математик Я.Відман. „Математика” № 11 (311), березень 2005 |
УРОК 1 Тема. Додавання раціональних чисел Мета: вивести правило додавання раціональних чисел з однаковими знаками, формувати навички застосування цього правила до розв'язування... |
Урок математики та інформатики Тема: Додавання і віднімання раціональних чисел. Робота в растровому графічному редакторі Paint |
Додавання від’ємних чисел Мета: Вивести правило додавання раціональних чисел з однаковими знаками; виробити вміння застосовувати це правило для розв’язування... |
УРОК 10 Тема: Додавання. Властивості суми. Самостійна робота № Мета:... НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ |
Урок №65 Тема. Додатні і від'ємні числа. Число 0 Раціональні числа і дії над ними Тема Раціональні числа. Порівняння, додавання і віднімання раціональних чисел |
УРОК 23. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ВПРАВ Мета Мета. Закріпити знання учнів про властивості додавання натуральних чисел; формувати навички додавання багатоцифрових натуральних... |
УРОК 3 Тема: Нумерація натуральних чисел. Десяткова система числення НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ |
Урок №85 Тема. Множення раціональних чисел з однаковими знаками Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії множення раціональних чисел з однаковими знаками, закріпити знання відповідного алгоритму,... |
УРОК 2 Тема: Число. Натуральні числа. Натуральний ряд чисел і його властивості. Число нуль НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ |
УРОК 5 Тема: Округлення натуральних чисел. Правило округлення НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ НАД НИМИ ТЕМА НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ |