|
Скачати 0.82 Mb.
|
Ніжинський обласний педагогічний ліцей Чернігівської обласної ради ВИХОВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ЛІТЕРАТУРНОГО ДІАЛОГУ ЗІ СТАРШОКЛАСНИКАМИ ТА ЇХНІМИ БАТЬКАМИ: практикум Ніжин – 2015 УДК 37.034:173] (07) ББК 74.200.51я7 Рекомендовано до друку науково-методичною радою Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради Протокол № 2 від 03.12.2014 р. Рецензенти: Чумак Т. М., канд. пед. наук, учений секретар НУБіТ України; Бутурлим Т. І., канд. пед. наук, старший викладач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін ВП НУБіТ України «Ніжинський агротехнічний інститут»; учитель української мови та літератури Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради; Бронзенко Т.А., аспірантка кафедри методики викладання української мови та літератури НДУ імені Миколи Гоголя, учитель-методист Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради. Борщ А. Виховання сімейних цінностей у процесі літературного діалогу зі старшокласниками та їхніми батьками: практикум / А. Борщ. – Ніжин : Видавництво ФОП Лук’яненко В. В., ТПК «Орхідея», 2015. – 66 с. У практикумі проаналізовано поняття «сімейні цінності», уміщено матеріали роботи з учнями та їхніми батьками щодо виховання сімейних цінностей старшокласників засобами української літератури. Представлені розробки (педагогічний тренінг «Українська література як засіб виховання сімейних цінностей», педагогічний тренінг «Книга – шлях до сімейної гармонії», творчий аукціон «Мама, тато, книга і я – щаслива сім’я», гра «Читають усі: і дорослі, і малі», рольова гра «Мама, тато і я в літературному просторі», виховний захід «Літературний психологічний сеанс») були апробовані на базі Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради. ЗМІСТ І. Сімейні цінності як одна з категорій педагогічної аксіології…………....4 ІІ. Українська література як засіб виховання сімейних цінностей старшокласників на батьківських зборах…………………………………………..7 ІІІ. Виховна робота щодо формування сімейних цінностей старшокласників через співпрацю з батьками……………………………………..9 3.1. Педагогічний тренінг «Українська література як засіб виховання сімейних цінностей»…………………………………………………………………9 3.2. Педагогічний тренінг «Книга – шлях до сімейної гармонії»………...21 3.3. Творчий аукціон «Мама, тато, книга і я – щаслива сім’я»………….28 3.4. Гра «Читають усі: і дорослі, і малі»…………………………………..31 3.5. Рольова гра «Мама, тато і я в літературному просторі»………........36 3.6. Виховний захід «Літературний психологічний сеанс»……………….42 Список використаних джерел……………………………………………....53 І. СІМЕЙНІ ЦІННОСТІ ЯК ОДНА З КАТЕГОРІЙ ПЕДАГОГІЧНОЇ АКСІОЛОГІЇ В епоху кардинальних соціально-політичних змін актуалізується необхідність у формуванні життєстверджуючих цінностей, адже будь-яка деформація ціннісної системи пригнічує в особистості конструктивне начало. Щоб не дозволити їй стати жертвою зовнішніх обставин, усі інститути соціалізації, зокрема школа та сім’я, повинні сформувати в учнів активну життєву позицію, оптимістичне світосприйняття, позитивне мислення, якості успішної особистості. Тому процес виховання має бути організований таким чином, щоб учні навчилися сприймати життєві випробування, кризові ситуації як перехідний період, який допоможе сформувати необхідний для майбутнього екзистенційний досвід, виховати любов до життя, бажання щось змінити в кращу сторону, потребу розвиватися. Сім’я і школа як два інститути соціалізації тісно пов’язані між собою. Важливо побудувати діалогічний зв’язок між батьками, учителями, класними керівниками (вихователями) з метою формування всебічно розвиненої, гармонійної особистості як носія конструктивних цінностей. Реалізувати це завдання може педагогічна аксіологія, «наука про цінності освіти, їх природу, функції, структуру, взаємозв'язки» [10, с. 44]. Її предметом є формування ціннісного ставлення, ціннісної свідомості, ціннісної поведінки особистості. Формування цінностей в освітній сфері – у центрі уваги праць В. Зінченка, Т. Калюжної, І. Кадієвської, Б. Ліхачова, Н. Никандрова, В. Сластьоніна, О. Теплої, І. Шкільної, Н. Щуркової та ін. На сучасному етапі розвитку суспільства спостерігається криза інституту сім’ї. Конфлікти між чоловіком і жінкою, насильство, нерівноцінний розподіл ґендерних ролей, нещирість, зради призводять до міжособистісної дисгармонії, що позначається на особистості суб’єктів ґендерних взаємин та їх найближчому оточенні. Трансформація сімейних цінностей також знаходить свій вияв у зростанні кількості розлучень, позашлюбної народжуваності, створенні неповних сімей, зниженні життєвого рівня, формуванні нуклеарного типу сім’ї, послабленні сімейних зв’язків, погіршенні здоров’я членів сім’ї, зниження якості сімейного виховання. Від того, як сьогодні молодь сприймає сім’ю, ґендерні ролі, уміє толерантно взаємодіяти з особою протилежної статі, залежатиме родинне щастя в майбутньому, адже культура сімейних взаємин, на думку А. Бондарчук, «передбачає високий рівень згуртованості, що засвідчує міру збігу оцінок, настановлень і позицій членів сім’ї щодо об'єктів, найбільш значущих для сім'ї загалом, ціннісну єдність, доброзичливу вимогливість шлюбних партнерів один до одного, почуття захищеності та емоційної задоволеності, бажання і вміння розуміти інших членів сім'ї, взаємотерпимість і коректність у випадках відсутності збігу думок, прагнення до спільного розв'язання проблем» [2, с. 7]. Сімейне виховання у центрі уваги досліджень А. Бондарчук [2], Ж. Петрочко [4], О. Безпалько [4], О. Денисюк [4], І. Гребенникова [5], Л. Гридковець [6], В. Дружиніна [8], В. Кравця [13], Л. Маценко [14], В. Пултавської [17] та ін. Оскільки сімейні цінності кінця ХХ ст. і початку ХХІ ст. докорінно відрізняються, система сімейного виховання потребує вдосконалення відповідно до запитів часу, оскільки саме сім’я відіграє визначальну роль у формуванні сімейних цінностей своїх дітей. У «Концепції сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина» на 2012-2021 роки» визначено основні принципи сімейного виховання: гуманність і милосердя до дитини; урахування вікових та індивідуальних особливостей дитини; залучення дітей до життєдіяльності сім’ї як рівноправних учасників; оптимістичність і демократичність батьківсько-дитячих взаємин; послідовність та єдність батьківських вимог [12]. Відповідно, сучасні сімейні цінності мають ґрунтуватися на ґендерних цінностях. Сімейні цінності – ідеальне уявлення про сім’ю, що ґрунтується на ґендерних знаннях, уміннях, культурі емоцій, культурі поведінки батьків та дітей. Ця педагогічна категорія осмислена в працях B. Бєляевої, Є. Бондаревської, C. Дармодехіна, І. Дементьєвої, C. Кульневич, Л. Карпенко, A. Мудрика, М. Никандрова, Г. Осипової та ін. А. Федулова розглядає сімейні цінності як «соціокультурні переваги людей в різних шлюбно-сімейних сферах (сфері дошлюбної поведінки та вибору шлюбного партнера, сфері батьківства, шлюбу, шлюбно-сімейних взаємин і ролей), які здатні задовольняти потреби членів сім’ї; знаходяться в тісному взаємозв’язку із ціннісними орієнтаціями членів сім’ї» [25]. Погоджуємося з думкою Р. Уленгової, яка розуміє сімейні цінності як позитивні й негативні показники значимості суб’єктів, що стосується спільноти людей, ґрунтується на сумісній діяльності, подружньо-батьківських зв’язках [24, с. 10]. У своєму дисертаційному дослідженні [24] класифікувала їх за об’єктами сім’ї (цінності, пов’язані зі шлюбом (цінність шлюбу, рівності партнерів, різних ґендерних ролей, міжособистісної комунікації чоловіка та жінки, взаємопідтримки, взаємодопомоги); цінності, пов’язані з батьківством (цінність дітей, виховання, соціалізації дітей у сім’ї); цінності, пов’язані з родинними зв’язками (цінність наявності родичів, взаємодії, взаємодопомоги)) та соціальними функціями (репродуктивною (діти), соціалізаційною (соціалізація дітей у сім’ї), екзистенційною (цінності, пов’язані із життєдіяльністю членів сім’ї), економічною (розподіл і використання економічних благ сім’ї)). Ранній юнацький вік є сенситивним для формування сімейних цінностей, оскільки в цьому віці спостерігається зростання зацікавленості світоглядними питаннями, релігією, мораллю й етикою, формується усвідомлення власної унікальності, зростає вибірковість соціальної взаємодії, внутрішня мотивація, розвивається орієнтація на майбутнє, актуалізується потреба у самовизначенні, виборі життєвого шляху. На основі теоретичного аналізу публікацій із психології та педагогіки уточнено зміст поняття «сімейні цінності старшокласників»: сформований образ майбутньої сім’ї, що визначає характер взаємин старшокласників із близькими й ровесниками, модель майбутнього подружнього життя. ІІ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ Із метою попередження ранніх необдуманих шлюбів, небажаного батьківства, ґендерних конфліктів, ґендерного насильства важливо зі шкільних років, зокрема в 10-11 класах, здійснювати підготовку учнів до сімейного життя. Реалізувати дане завдання можливо шляхом використання української літератури. Виховний потенціал художнього мистецтва слова найчастіше реалізується в школах, ліцеях, гімназіях, при цьому знижується роль батьків у формуванні сімейних цінностей. Тому актуалізується необхідність у розробці методів і форм виховання сімейних цінностей у процесі літературного діалогу старшокласників з їхніми батьками. Поняття «виховання сімейних цінностей старшокласників засобами української літератури» розглядаємо як тристоронню взаємодію учнів, батьків і вчителя в процесі сімейного виховання засобами української літератури, що сприяє формуванню таких цінностей: безумовної любові, дружби, щирості, довіри, поваги, допомоги, підтримки, рівності, свободи, духовності. Побудова діалогічних взаємин батьків, учнів, вихователів Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради дітей реалізується через листування, телефонні бесіди, індивідуальне й групове консультування, проведення загальноліцейських виховних заходів. Можливості спілкування з родиною в домашніх умовах немає, оскільки сім’ї ліцеїстів проживають у різних районах Чернігівської області. Найбільш ефективною формою безпосереднього контакту батьків, учнів, вихователів є батьківські збори, які проходять 4 рази на рік. За 2 місяці накопичується багато нагальних питань, що потребують розв’язання (навчання, харчування, дисципліна, відвідування занять, здоров’я тощо), тому часу для проведення окремих заходів обмаль. Нами було сплановано й проведено 6 різних форм роботи з батьками й ліцеїстами, спрямованих на формування сімейних цінностей старшокласників засобами української літератури. Кожен із виховних заходів мав таку структуру: емоційне налаштування, виховний вплив засобами української літератури, рефлексія. Тривалість одного виховного заходу в середньому – 1 – 1,5 год. Найбільш ефективними виявилися педагогічні тренінги, ігри, творчі аукціони, розв'язання проблемних ситуацій. Вони не лише дали змогу відпочити від буденних справ, цікаво провести вільний час, збагатити свої знання з класичної та сучасної української літератури, а й ближче поспілкуватися один з одним, налагодити конструктивні взаємини, усвідомити цінність безумовної любові, дружби, щирості, довіри, поваги, допомоги, підтримки, рівності, свободи, духовності тощо. Для здійснення виховання сімейних цінностей старшокласників були обрані програмові художні тексти, зразки сучасної української літератури, у яких актуалізується проблема батьків і дітей:
Із метою уникнення проблеми незнання батьками, учнями того чи іншого тексту були використані уривки з них, котрі пропонувалося проаналізувати, або короткий переказ тексту. Особливостями виховання сімейних цінностей у процесі літературного діалогу старшокласників із батьками є організація педагогічних тренінгів, ігор, творчих аукціонів, евристичних бесід у контексті проведення батьківських зборів; систематичність виховної роботи; структурованість виховних заходів; компетентність ведучого щодо формування сімейних цінностей та здійснення виховної роботи зі старшокласниками та батьками; урахування вікових особливостей у доборі завдань; зіставлення цінностей персонажів художніх творів із цінностями старшокласниками та їхніх батьків; формування позитивного мислення щодо можливості побудови сімейної гармонії; використання інтерактивних методів і форм виховання. Спеціально організована виховна робота на батьківських зборах сприяла визначенню й уточненню сімейних цінностей старшокласників, формуванню в їхній свідомості образу майбутньої сім’ї, що ґрунтується на засадах безумовної любові, дружби, щирості, довіри, поваги, допомоги, підтримки, культури взаємин. Ліцеїсти й батьки, за результатами спостереження, стали більш конгруентними, толерантними, навчилися виокремлювати в художніх творах ірреальний досвід, необхідний для побудови гармонійних взаємин у реальному житті. У результаті позитивного педагогічного впливу в старшокласників відбулися певні трансформації в системі сімейних цінностей: учні визначили пріоритети в системі ґендерних взаємин, сформували у своїй свідомості образ гармонійної сім’ї, розвинули прагнення будувати взаємини із членами теперішньої та майбутньої родини на засадах безумовної любові, дружби, щирості, довіри, поваги, допомоги, підтримки, рівності, свободи, духовності. ІІІ. ВИХОВНА РОБОТА ЩОДО ФОРМУВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЧЕРЕЗ СПІВПРАЦЮ З БАТЬКАМИ ПЕДАГОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ «УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ» Мета педагогічного тренінгу: формувати інтерес до української літератури як засобу виховання особистості; згуртувати батьків і дітей; виховувати сімейні цінності. |
«ГІПЕРАКТИВНА ДИТИНА У ДИТЯЧОМУ САДКУ» «гіперактивність»; визначити основні причини гіперактивності у дітей; відпрацьовувати навички ефективної взаємодії з дітьми та їхніми... |
Методичні рекомендації щодо організації роботи з батьками з використанням новітніх технологій Важливою складовою навчально-виховного процесу сучасного закладу освіти є організація роботи з батьками, сім'ями учнів |
Методичні рекомендації щодо організації роботи з батьками з використанням новітніх технологій Важливою складовою навчально-виховного процесу сучасного закладу освіти є організація роботи з батьками, сім'ями учнів |
Виховна робота зі старшокласниками Розглянемо вікові психологічні особливості старшокласників, які дозволять сформувати завдання виховної роботи з ними |
Виховна робота зі старшокласниками Розглянемо вікові психологічні особливості старшокласників, які дозволять сформувати завдання виховної роботи з ними |
Виховна робота зі старшокласниками Деякі діти намагаються робити лівою рукою те, що зазвичай робиться правою. Ліва рука розвивається в них швидше |
Уроку Завдання: установити відповідність між визначними інтегралами та їхніми значеннями |
До магматичних гірських порід відносять За допомогою фізичної карти України знайдіть відповідність між корисними копалинами та їхніми родовищами |
План-конспект Тема : “Сортування, фільтрація, розширений фільтр. Автофільтр” Мета: ознайомити учнів із такими поняттями як сортування, фільтрація та їхніми видами |
СУЧАСНА Хрестоматія підготовлена як навчальний посібник, призначений для ознайомлення студентства й широкого загалу з досягненнями західної... |