Леся Українка. «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності. Підготувала: Вчитель української мови та літератури Гуз Т.Є. Овруч


Скачати 308.3 Kb.
НазваЛеся Українка. «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності. Підготувала: Вчитель української мови та літератури Гуз Т.Є. Овруч
Сторінка1/2
Дата21.12.2013
Розмір308.3 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
  1   2
Методичний кабінет

Овруцької загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів №1

Розробка

відкритого уроку

з української літератури

для 8 класу

на тему:
Леся Українка. «Давня казка»

Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.

Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві,

служіння музі й народові,

суть людського щастя, вдячності.


Підготувала:

Вчитель української мови

та літератури

Гуз Т.Є.
Овруч

Леся Українка. «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки;

з`ясувати погляди поетеси на призначення мистецтва і митця; розглянути проблему морального вибору людини та розуміння нею життєвих цінностей;

дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнодумства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразно читати і переказувати;

вибирати необхідний матеріал до теми; розвивати вміння школярів логічно мислити, робити висновки, узагальнювати;

виховувати в учнів громадську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.
Обладнання: портрет письменниці, текст поеми, ілюстрації до твору, тестові завдання презентація проробленого дослідження.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент Слайд 1



На минулому уроці залишилась нерозв’язаною проблема: «Чи вартий престиж держави життя однієї конкретної людини?»(записане на дошці)
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф: Слайд 2
Бажаю так скінчити я свій шлях,
Як починала: з співом на вустах.
Леся Українка

Кожен край, його земля і небеса, сонце і води, ліси й трави, що на тій землі виростають і тими водами напуваються, мають свою неповторну красу, вдачу і долю свою. Кожен край народжує свого Поета, сподіваючись виявити себе через його слово ... Рідна земля виколисує і виховує свого Співця.
Народження Поета завжди відчувається природою — замовкають ліси і вслухаються в свою тишу, на якусь мить зависає в повітрі краплина роси, що скотилася з соснової гілки. На якусь часину довше затримується призахідне вечірнє сонце, зволікає згаснути, чогось чекаючи.
З кожним народженням Поета знову і знову народжується надія природи, надія народу. Мудрість природи і мудрість народу у тривожні для них часи проявилася у тому, що справді величезний талант було вкладено в серце і вуста слабосилої дівчини.
І от зазвучав її голос — тихий і ніжний, проникливий і мелодійний, пристрасний і променистий — голос великої Лесі Українки.


ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку Слайд 3
Тема уроку: «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності
Інтерактивна вправа»Мікрофон» :

«Що Ви очікуєте від цього уроку……»
Ну а тепер прийшла черга визначити ряд завдань,які ми ставимо перед собою.
Приблизний перелік завдань уроку: Слайд 4 1. поглибити знання про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; 2. з‘ясувати погляди поетеси на призначення мистецтва і митця; 3. розглянути проблему морального вибору людини та розуміння нею життєвих цінностей; 4. дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; 5. розвивати навички роботи з художнім текстом, вибирати необхідний матеріал до теми.
ІV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Учитель. Талановиті люди, як зорі,залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім'я їй Леся Українка.

На сьогоднішньому уроці ви для себе відкриєте багато цінних і незнаних речей, які будуть представлені через роботи чотирьох інформаційних груп: "Дослідників", " Літературознавців", “Сучасників ”. Гасло яких: « Поезія - найвищий прояв життя» та «Психологів". Але для того, щоб розпочати нашу роботу ми маємо нагадати про те, що за жанром цей твір-поема. То що ж називається поемою?
Поема – це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери, а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів. Їй властиве глибоке розкриття почуттів персонажів, психологізм, ліризм, емоційність.
2. Робота в групах.

На минулому уроці кожен з Вас зайняв позицію, яка найбільше припала до душі, і, спираючись на неї, самостійно спробував знайти цікавий та необхідний матеріал., який допоможе гідно виступити Вашій групі.
(Оголошення груп)
І група - «Дослідники»

ІІ група «Літературознавці»

ІІІ група «Психологи»

ІV група «Сучасники»

Надаю слово першій групі

І група «Дослідники»

Завдання нашого проекту - пошукова робота над інформацією про історію написання поеми «Давня казка», тематику, ідею та основну думку даного твору.
Виступи членів групи:

1. Історія написання поеми «Давня казка ».

2. Тема поеми. Слайд 5

3. Ідея.

4. Основна думка.

5. Висновки.
Історія написання твору

Поему «Давня казка» Леся Українка написала у 1893 році. У цей час
вона вже була відомим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства-серед робітників. Про роль поета і його творів у суспільному житті Леся Українка і написала в поемі «Давня казка». Саме тому головний герой твору — поет.

Цей твір вперше був опублікований у львівському журналі «Житіє і слово» 1896р, а пізніше - в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші – що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гноблять лад –непорушний, вічний. Цією поемою Леся Українка дала гостру відсіч носіям цієї теорії.
Ще одним завданням нашої творчої групи було визначити тему, ідею та основну думку даного твору.
Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.

Ідея:- уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя(поет); - засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо) . Своєю ідеєю поема «Давня казка» звернена і до сучасної дійсності, коли наша Україна, ставши на шлях незалежності, долає численні політичні, економічні й соціальні труднощі. Справжній поет не має права стояти осторонь цих негараздів, доки його народ буде виборювати щасливе життя для рідної землі.

Основна думка: у пошані народній завжди залишаться ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.
2. Завдання для всіх груп

Із тематикою поеми ми з вами уже познайомились, а тепер давайте поговоримо про ті проблеми, які порушує Леся Українка у поемі. Прошу весь клас прийняти участь у обговоренні цього питання.
Проблематика поеми «Давня казка» (орієнтовні відповіді):

- роль поета у житті простого народу.

- суть людського щастя, вдячності.

- відображення думок і поглядів трудящих мас.

- поезія повинна служити трудовому народові, допомагати йому у повсякденному житті.

- зображення тих ворожих сил, проти яких борються трудящі. - війни заради збагачення.
3. Слово вчителя

Я також займалася дослідницькою роботою, яка полягала у проведенні опитування. Зараз Ви зможете побачити і результати моєї праці.
4. Слово вчителя Слайд № 6 та № 7

Давайте уявимо, що ми герої поеми «Давня казка». Так, це зробити дуже важко…А ось членам наступної нашої групи « Літературознавців » було таке завдання - :відчути себе у ролі головного героя Лесиних творів, зокрема поеми «Давня казка».
ІІ група «Літературознавці» Слайд 8

Завдання нашої групи – передати думки і почуття героїв поеми «Давня казка» кількома репліками так, щоб було зрозуміло усе душевне єство поетеси.
Виступи членів групи:

1. Вступ (слова автора ).

2. Міні-сценка (поет, Бертольдо, народ і сторожа).

3. Висновки.
Поема «Давня казка» починається коротеньким вступом, у якому Леся Українка говорить, що розповість давню казку. А насправді поема пов’язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса. Жив у тій країні талановитий поет, він любив людей. Для них складав пісні, які давали народові пораду і розвагу. Трудящі шанували поета, захоплювалися його піснями.

У ті часи також жив лицар нероба Бертольдо, який глузував з поета, уважав його жебраком і навіть божевільним. Несподівано почалася війна і військо на чолі з Бертольдо вирушили в чужі землі. Коли ж лицарям ставало тяжко, тоді співці співали ті пісні, які складав поет, і вони підбадьорювали їх та додавали снаги. Так поет своїм словом, своєю піснею допоміг війську здобути перемогу.
Автор

Ось одного разу чує

Граф лихі, тривожні вісті:

Донесла йому сторожа,
Сторожа

«Не все спокійно у нашому місті;

Уночі співці по місту ходять

І піснями люд морочать.

Все про рівність і про волю

У піснях торочать

Все їм голови морочать».
Граф:

Хто ж очолює цих співак
Сторожа:

Якийсь співець…Точно поет!
Тут чується радісний і щирий спів серед простого люду
Граф

Що се, що? – кричить Бертольдо

Гей, ловіть співця, в’яжіте!

У тюрму його, в кайдани

Та скоріш, скоріш біжіте!
Через деякий час граф пропонує поету :
Граф

Я хочу, щоб ти жив у мене,

будеш придворним співцем,

ти матимеш багатство,

матимеш те, чого прагне кожен,

але він цього ніколи не матиме.

Погоджуйся на мою пропозицію,

або ти будеш ніхто і помреш у кайданах.
Поет

Золотих не хочу лаврів,

З ними щастя не здобуду.

Як я ними увінчаюсь,

То поетом вже не буду.

Не поет, у кого думки

Не літають вільно в світі,

А заплутались навіки

В золотії тонкі сіті

Не поет, хто забуває

Про страшні народні рани

Щоб собі на вільні руки

Золоті надіть кайдани.
Ці слова не залишили байдужими народ і він вигукнув завзято:
Народ

Вперед, до боротьби!

Нас таки чимале військо,

Маєм свого отамана,

Він у нас одважний лицар….

Ми готові йти до бою,

Краще смерть, ніж вічний сором!

На жаль, за життя поета його мрія про вільне життя народу не здійснилася, проте народ пам'ятав його та його творчість.

4. Учитель Основна думка поеми-це утвердження сили мистецтва і його високого призначення. Але не менш важливими є ідеї і про вільну творчість, особисту свободу як необхідну умову нормального існування людини. Про складову людського щастя, яка полягає в служінні народові, про людську гідність та вдячність.

Запитання до всього класу А як Ви ставитесь до того, що іноді Вашу свободу може хтось порушити, чи Вам можуть не дозволити щось робити?

ІІІ група «Психологи» Слайд 9 Людина складається з вчинків, тому я зараз Вам пропоную дати оцінку вчинкам обох героїв і коротко пояснити її, спираючись на текст.

3авдання нашої групи – порівняти образ Поета і Бертольдо за таким планом, використовуючи при цьому текст поеми (за допомогою цитат).. Орієнтовний план

  1. Хто такі Поет і Бертольдо.

  2. Що є спільним в рисах характеру цих героїв.

  3. У чому Граф і Поет різняться: а) у діях, вчинках; б) ставленні до людей; в) характерах;

  4. Як розв’язується протистояння між героями?

  5. Ваше ставлення до обох героїв.

Орієнтовна відповідь учня:

Спільне Обоє героїв – молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання(саме тому поет допомагає лицареві завоювати серце нареченої).

Відмінне Хоча ці два герої і молоді люди,розумні, кмітливі, але проявляються вони по-різному. Саме тому ми вирішили порівняти їхні характери за однаковим планом, характеризуючи кожну рису по окремості для двох героїв.




Поет 1. Проста за походженням людина, наділена поетичним талантом. Цитата: Десь, колись, в якійсь країні, проживав поет нещасний….

Його пісні користуються популярністю в народі.

Цитата: Надійшла сільськая молодь, Що з роботи поверталась,І побачила поета,З ним приязно привіталась.

2. Послідовний у своїх діях.

Цитата:То щодня поет приходив, до діброви на розмову.

3. Добрий, щедрий, завжди на боці пригноблених.,виступає проти несправедливості, вільнолюбивий(відмовляється від золотих кайданів придворного поета) Цитата: Золотих не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду. Як я ними увінчаюсь, То поетом вже не буду.

4. Поважає людину - і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим.

Бертольдо прийшов просити допомоги.

Цитата: Вибачай, прошу до хати, Хоч у мене трошки темно, Бо коли я сам у хаті, Не палю вогню даремно;

5. Спокійний, врівноважений, чесний. Цитата: Так довіку у темниці, Довелось поету жити, За тюремний спів він мусив, Головою наложить.

Бертольдо 1. Лицар, граф, людина високого соціального стану, любить похизуватися своїм багатством.

Цитата: Бачиш ти - оця діброва,

Поле, небо, синє море -

То моє багатство - панство

І розкішне, і просторе.


Цитата: Срібла, золота насиплю

Я співцеві дорогому!...

2. Непослідовний

Цитата: Коли він складання віршів

Бунтівничих не покине,

То в тюрму його закину,

Там він, клятий, і загине!

3. Лихий та підступний,звик користуватися чужим.
Цитата: Я його талант співацький

Так високо поважаю

Що співцем своїм придворним

Я зробить його бажаю.
4. Зневажає простий люд, керується лише своїми власними інтересами й вигодою.

Цитата: Бачте,- крикнув,- що за птиця!

Чи не встав би ти, небоже?
Цитата: Чарував усю громаду, -

Тільки ти один тепера

Можеш дать мені пораду!

5. Імпульсивний, підступний і невдячний.

Цитата: Спалахнув від гніву лицар,

Був він гордий і завзятий,

Але ж тільки та упертість

Та на гордощі багатий.



Своєрідний підсумок для третьої групи: За поемою Лесі Українки їх змагання тривало довго(бо в боротьбу вступили вже нащадки Поета і нащадки графа) і триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість. Цитата: Та зосталися на волі, Молоді його нащадки, Що взяли собі у спадок, Всі пісні його, всі згадки. Поет завжди серед народу, запалює його і підтримує своїми піснями, коли у країні спалахує повстання. Поетові думи-чарівниці служили повстанцям. Отже, пісні поета потрібні людям.

5. Учитель А зараз я пропоную попрацювати над українськими прислів’ями.

З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа: Слайд 10
- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет) ! - Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф) ! - На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф) !
- Не сподівайся дяки від приблудної псяки. (граф) ! - Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф) ! - Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)

- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет)

- Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. ( граф)

- Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. ( поет) !

- Забули воли, як телятами були. ( граф)
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)
6. Слово вчителя

Виписати у робочий зошит риси характеру, які притаманні Поету та Бертольдо.

Поет: акуратний, безкорисний, безконфліктний, дисциплінований, довірливий, життєрадісний, інтелігентний, мрійливий, мовчазний, мудрий, охайний, привітний, пунктуальний, працьовитий, роботящий. стриманий, старанний, товариський. Чесний, чуйний, щирий.

Бертольдо: вередливий, гордий, грубий, гонористий, егоїстичний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, недбалий, неуважний, немилосердний, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.
7. Учитель Поезія Л.Українки нікого не залишає байдужим. "Поезія - найвищий прояв життя" - це девіз нашої ІV групи. Слово надається її учасникам .

ІV «Сучасники» Слайд 11

Завдання нашої групи - з’ясувати особливості та мотиви лірики поетеси. Епіграфом ми обрали слова Лесі Українки: «Бажаю так скінчити я свій шлях, Як починала: з співом на вустах»
А ще нам необхідно було зробити власні висновки щодо тих творів, з якими ми познайомились у 8 класі.

Виступи членів груп: 1. Погляди М. Зерова на творчість Лесі Українки: - три періоди творчості, їх особливості; 2. Моє ставлення до творчості Лесі Українки, зокрема до поеми «Давня казка».(твір - мініатюра) 3. Вираження своїх думок за допомогою пера (читання власної поезії напам’ять) . 4. Звернення одного із сучасників до нас (лист-звернення).

Пам’яті Лесі Українки Твоє життя було не килимами вслане, Ти всіх скорила волею своєю, А терном злим, колючим просом, Характером рішучим і міцним, Недовго ти гуляла з дітлахами, Життя любила щирою душею, Бо горе страшне до тебе прийшло. І вдаль дивилась поглядом ясним. Тяжка хвороба на заваді стала Ти вчила нас любити рідну землю, Всім мріям, сподіванням і думкам, Родину цінувать, радіть весні, Та ти в житті ніколи не здавалась Буть сильнии: не плакать, а сміятись, Ішла вперед на зло всім ворогам. Хоча і важко, та завжди співать пісні. Тендітна дівчина із карими очима, На жаль, Господь послав тобі життя Ти волю мала тверду, мов граніт, Та душу щедру, сповнену теплом
Змагалася з недугою тяжкою То ж хочу я вклонитись пред тобою, Хоча було тобі ще зовсім мало літ. Твоєю мужністю, талантом і добром.

7.Учитель Леся Українка завжди в усьому намагалася відшукати радість і світло, навіть у малому. В ній жив неприборканий дух воїна.

Ця людина прожила життя, сповнене невимовних страждань і гіркоти. Але її творчість звучить оптимістично, в ній на повний голос пролунали життєраді­сні мотиви сповнені віри в невичерпні сили народу. Поетеса живе серед нас, вона не вмерла, а тільки зробила крок у безсмертя:

То ж давайте зараз побачимо творіння наших побратимів, на яких творчість Лесі Українки справила неабияке враження,..

V. Закріплення знань, умінь та навичок

5.1. Робота за картками Слайд 12 Гра «Ми – поети» Картки із записаними початками речень – у руках в учителя, картки із продовженням речень лежать у кожної з груп на столах. Завданням для кожної з груп буде віднайти правильне продовження до рядочків, яке зачитує вчитель.

1) Десь, колись, в якійсь країні

Проживав поет нещасний,

Тільки мав талан до віршів

Не позичений, а власний.

2) «От спасибі за послугу! –

Мовить наш поет, – несіте.

Та візьміть листки з піснями,

Не забудьте тільки милиць,

Он в траві лежать, візьміте».

3) «Може буть, – поет відмовив, –

Певне, всі ми в божій волі.

Та я справді маю щастя,

І з мене його доволі.

4) «Голос маю, – каже лицар, –

Та не тямлю віршування…» –

«Певна річ – поет говорить, –

То не легке полювання,

5) Тут він двох щонайвірніших

Слуг до себе прикликає

І до нашого поета

У хатину посилає:

6) «Ви скажіть свойому пану,

Що готовий я в дорогу,

Тільки хай велить прислати

Слуг ще двох вам на підмогу.

5.2. « Поетичний ланцюжок» Слайд 13

Вставити пропущені слова (за допомогою питання):

( для всіх груп однакове)

Перемагає та група, яка швидше виконає завдання.

Десь, колись, (де?) в якійсь країні,…

Проживав поет (який?) нещасний, І

Тільки мав (що?) талант до віршів

Не позичений,а (який?) власний.І не був (хто?) поет самотній, –
До його (якої?) малої хати Раз у раз (що робила?) ходила молодь ІІ Пісні-слова (що?) вислухати.

Довідка: пісні–слова, ходила, малої, поет,в якійсь країні, нещасний, талант, власний.

Вставити пропущені слова (за допомогою питання):

( для всіх груп однакове)

Перемагає та група, яка швидше виконає завдання

Тупотять (які?) прудкії коні, Гомін ближче все (що робить) лунає, І З-за кущів (хто?) юрба мисливська На долинку (куди?) вибігає.
«Ах, гостинця (хто?) ти чекаєш! – Мовив (що зробив?) лицар і лапнувся ІІ По кишеням (де?), – ой, небоже, Вдома (що?) гроші я забувся!

Довідка: гроші, по кишенях, мовив, ти, прудкії, лунає, юрба, на долину.
5.3. Тестові завдання у вигляді «асоціативного диктанту». Слайд 14

Відтворити правильні відповіді



Правильні відповіді: 1-12; 2-11; 3-8; 4-10; 5-9; 6-2; 7-3; 8-7; 9-6; 10-5; 11-4; 12-1.

5.5. Учитель Визначте, які складові елементи, особливості в поемі «Давня казка» відсутні? - Героїчний зміст; - Піднесена мова; - Ліричні відступи.

V. Підсумки уроку

1. Учитель

Які ж заповіти залишила нам Леся Українка, спадкоємцям і слави, і страждань українського народу?

Орієнтовні відповіді учнів:

- бути з народом, - - любити народ. - виховувати в собі дух волі і незалежності. - творити ідеали, які б служили народові.

2. Учитель Настанови Лесі Українки поетичними рядками виклав наш славний земляк В. Грабовський у своїй поезії «Лесин заповіт».

Учитель читає «Лесин заповіт» (уривок). Слайд 15
Я вас одне хотіла попрохати:
Ви ревно бережіть пісень красу.
Як хтось почне від горя задихатись,
Вони нове дихання принесуть.
В пустелі й горах, в бурі стоголосі
Снагу шукала в рідних я піснях.
Моє життя із ними почалося
І відлетить із ними на вустах.
Все найдорожче візьме час безжальний,
Пребуде тільки пісня. З роду в рід,
Із Яроня, з-під Любара, і то зі Звягеля,
Де я вродилася на білий світ.

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Слайд 16 Закінчити речення:
• Книга вчить, як на світі жити. Чого нас навчила поема Лесі Українки « Давня казка »?

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності

Оцінювання творчих груп

Я вважаю, що Ви засвоїли матеріал за поемою « Давня казка » Л. Українки, відповіді були правильні, з усіма питаннями учні справилися. І всі заслуговують добрі оцінки.
VIІ. Домашнє завдання Слайд 17
Підготуватися до тематичної контрольної роботи

Вставити пропущені слова (за допомогою питання):
Десь, колись, (де?) ….

Проживав поет (який?), І І

Тільки мав (що?)….до віршів

Не позичений,а (який?).
І не був (хто?) …самотній, – До його (якої?) …хати ІІ Раз у раз (що робила?) …. молодь ….(що?) вислухати.

Довідка: пісні–слова, ходила, малої, поет,в якійсь країні, нещасний, талант, власний.


Вставити пропущені слова (за допомогою питання):

Тупотять (які?)… коні, Гомін ближче все (що робить)…., І З-за кущів (хто?) мисливська …. (куди?) вибігає.

«Ах, гостинця (хто?) … чекаєш! – ... (що зробив?) лицар і лапнувся ІІ …(де?), – ой, небоже, Вдома (що?) … я забувся!

Довідка: гроші, по кишенях, мовив, ти, прудкії, лунає, юрба, на долину.

Вставити пропущені слова (за допомогою питання):
Десь, колись, (де?) ….

Проживав поет (який?), І І

Тільки мав (що?)….до віршів

Не позичений,а (який?).
І не був (хто?) …самотній, – До його (якої?) …хати ІІ Раз у раз (що робила?) …. молодь ….(що?) вислухати.

Довідка: пісні–слова, ходила, малої, поет,в якійсь країні, нещасний, талант, власний.


Вставити пропущені слова (за допомогою питання):

Тупотять (які?)… коні, Гомін ближче все (що робить)…., І З-за кущів (хто?) мисливська …. (куди?) вибігає.

«Ах, гостинця (хто?) … чекаєш! – ... (що зробив?) лицар і лапнувся ІІ …(де?), – ой, небоже, Вдома (що?) … я забувся!

Довідка: гроші, по кишенях, мовив, ти, прудкії, лунає, юрба, на долину.


Сучасники


Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.

Поет: акуратний, безкорисний, безконфліктний, дисциплінований, довірливий, життєрадісний, інтелігентний, мрійливий, мовчазний, мудрий, охайний, привітний, пунктуальний, працьовитий, роботящий. стриманий, старанний, товариський. Чесний, чуйний, щирий.

Бертольдо: вередливий, гордий, грубий, гонористий, егоїстичний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, недбалий, неуважний, немилосердний, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.
Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.

Поет: акуратний, безкорисний, безконфліктний, дисциплінований, довірливий, життєрадісний, інтелігентний, мрійливий, мовчазний, мудрий, охайний, привітний, пунктуальний, працьовитий, роботящий. стриманий, старанний, товариський, чесний, чуйний, щирий.

Бертольдо: вередливий, гордий, грубий, гонористий, егоїстичний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, недбалий, неуважний, немилосердний, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.

Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.
Дисциплінований, довірливий, життєрадісний, вередливий, гордий, грубий, акуратний, безкорисний, безконфліктний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, мудрий, охайний, привітний, неуважний, немилосердний, образливий, товариський, чесний, чуйний, щирий, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.

Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.
Дисциплінований, довірливий, життєрадісний, вередливий, гордий, грубий, акуратний, безкорисний, безконфліктний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, мудрий, охайний, привітний, неуважний, немилосердний, образливий, товариський, чесний, чуйний, щирий, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.
Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.
Дисциплінований, довірливий, життєрадісний, вередливий, гордий, грубий, акуратний, безкорисний, безконфліктний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, мудрий, охайний, привітний, неуважний, немилосердний, образливий, товариський, чесний, чуйний, щирий, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.

Виписати у робочий зошит риси характеру,

які притаманні Поету та Бертольдо.
Дисциплінований, довірливий, життєрадісний, вередливий, гордий, грубий, акуратний, безкорисний, безконфліктний, жадібний, заздрісний, жорстокий, легковажний, мудрий, охайний, привітний, неуважний, немилосердний, образливий, товариський, чесний, чуйний, щирий, образливий, примхливий, упертий, хвалькуватий, хитрий, квапливий.

розробкою цього питання у мовознавчій літературі, а по-друге, складністю розмежування простих речень з порівняльними зворотами і складнопідрядних речень з підрядними порівняльними частинами.

Тому сьогодні ви повинні бути особливо уважні при вивченні теми. Перед нами постали такі проблеми:

  • Як визначати порівняльні звороти у реченні?

  • Як не сплутати порівняльний зворот у простому реченні та порівняльну підрядну частину складного речення?

  • Коли порівняльний зворот виділяється на письмі комами, а коли ні?

У кінці ми повинні підсумувати вивчене та розробити алгоритм.

4. Засвоєння та сприйняття нових знань.

Підготовлені учні виступають із своїми випереджальними завданнями.

Складаємо тези. Матеріал для роздумів.

  • І порівняльні звороти , і підрядні порівняльні частини приєднуються за допомогою порівняльних сполучників як, мов, немов, наче, неначе, ніби, нібито і т.д.

  • Підрядні частини складного речення еквівалентні двоскладними чи односкладним реченням.

  • Ці частини речень можуть бути неповними.

  • Порівняльні звороти відповідають на питання другорядних членів речення.

  • До порівняльних зворотів здебільшого відносяться структури, в яких немає ні імені в називному відмінку, ні дієслова.

Сильні учні працюють з електронним підручником «Синтаксис простого речення» - тема «Порівняльний зворот». Останні – опрацьовують матеріал підручника – параграф 16.

Взаємоопитування за темою. Починаємо складати опорний конспект на дошці.

5. Осмислення та усвідомлення навчального матеріалу.

На екран проектуються речення із творів М.Вінграновського. Визначте , де прості речення з порівняльним зворотом, а де підрядні частини складного речення.

Але вона хиталася од вітру і світила ребрами , і вим’я під нею було як маленьке яблучко, - ну просто тобі і не корова, і не коза?

Ніс її посинів від березневого вітру, латана-перелатана хустина стовбурчилась на голові, як шпаківня.

- Сокирою посічу, теплою водою скроплю, - ще й дякуватиме, як на Великдень…

Собака відразу ж покинув свій тягар, бахнув об землю хвостом і сів перед Миколкою, як святий.

По її чорненькому обличчю з темно-голубого , як слива, ока теж котилась темно-голуба , як слива, сльоза.

Гнівно та нетерпляче вони гуркотіли на захід, і сірі від болота «бобики» метушилися біля них, як сірі жуки.

Жінки кліпали на лейтенанта ні в тих ні в сих.

За плугами йшли старі чоловіки, їхні руки на чепігах були тверді, мов каміння.

Чорняве полум’я , чорняву ту завію

Узяв у душу, як блакитний сон.

Я один , Я вас люблю, як проклятий . ( Із творів М.Вінграновського)

Обговорення. Продовження складання опорного конспекту.

Прийом «Відстрочена відгадка».

На екран виводяться речення без розділових знаків. Завдання:

  • розставити розділові знаки;

  • визначити стиль мовлення;

  • визначте стилістичну роль виділених другорядних членів речення.

Мамина ласка як сонце. Мамина ласка як сонце гріє. Метал був розпечений як сонце. Світло від прожектора як сонце сліпило очі. Любіть Україну як сонце любіть…

* Робота з підручником. Опрацюйте теоретичний матеріал на сторінках 99-100 і доставте пропущені вами розділові знаки ( якщо є).

6. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Слабкі учні працюють з електронним підручником «Синтаксис простого речення» - практичні завдання з теми., сильні учні контролюють їх роботу або складають алгоритм «Як розпізнати порівняльний зворот у реченні».

Останні складають опорні схеми «Виділення порівняльних зворотів комами» і « Випадки, коли порівняльні звороти комами не виділяються».

Потім обговорюють ці схеми.

Спираючись на складені опорні схеми, виконати по черзі 2 завдання , відповідно група ділиться на 2 мікрогрупи.

1 – Скласти речення , використовуючи стійкі сполучення слів: холодний мов лід, білий як стіна, почервонів як рак, упав як підкошений, дивиться як теля на нові ворота . Обґрунтуйте розстановку розділових знаків або спростуйте їх наявність.

2 – Скласти речення з порівняльними зворотами: мов калина, як срібло, як із відра, неначе блискавка, як у воду. Обґрунтуйте розстановку розділових знаків або спростуйте їх наявність.

Своїми висновками поділіться з іншою групою.

7. Підсумки уроку.

Розгляньте подану модель. З’ясуйте за допомогою словника лексичне значення слів, виберіть правильні варіанти слововживання. Використавши усі моделі , складіть речення з порівняльними зворотами. Чи будете їх виділяти комами? Обґрунтуйте.

Ставитися / відноситися



До виконання обов’язків до колег до роботи до навчання

Озвучте біля дошки усі опорні схеми, складені протягом уроку.

Повернемося подумки до поставлених на початку уроку проблем. Чи всі ми вирішили? Проблеми проектуються на екран. Обговорення.

8. Домашнє завдання.

Усім : підготуватися до уроку тематичної контрольної роботи з теми «Другорядні члени речення», повторити параграфи підручника 12-16, вправа 210.

На вибір : - написати твір – мініатюру « Лист сучасника»;

  • підготувати комп’ютерні презентації на тему «Другорядні члени

речення».

Урок № 7.

  1   2

Схожі:

Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини
Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою
Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи...
Леся Українка «Мрії»
Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка»
Уроках української мови Методичні рекомендації підготувала
...
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета
Обладнання: портрет Л. Українки, презентація «Леся Українка», картки для індивідуальної роботи, книжки з казками, кросворд
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель...
Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі...
Виховний захід на тему: «До мови доторкнемось серцем» Підготувала:...
...
Урок позакласного читання в 5 класі Не одежа красить людину, а добрі...
Підготувала: вчитель української мови та літератури ІІ категорії Сатанівського НВК І-ІІІ ст. Монастирищенського району Назарець Аліса...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ І-ІІІ ст с. Павлівка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка